Emne

pladebranchen

Dansk musikbranches sexisme er blevet eksponeret – og skal ændres lige nu

97 vidnesbyrd fra kvinder, der er blevet verbalt eller fysisk sexchikaneret i den danske musikbranche, viser, at der er andre og mørkere grunde til den store kønslige ubalance i vores musikliv end blot uformulerede kønslige præferencer, mandlige kammeratskaber, vaner og traditioner

Napster blev knust men deres revolution gennemført

Napster fylder 15 år, og det er svært at overvurdere pirat-fildelingstjenestens betydning for inter- nettet, kulturindu-strien og musik-branchen. Først nu er støvet ved at lægge sig efter den nukleare omvæltning af magtstrukturerne. Og nye er ved at vokse frem

Hiphop, hashpsykoser og hørbukser

Status. Liam O’Connor dukkede op fra Aarhus Vest som den stive stodder L.O.C. og erobrede hitlisterne, folkets kærlighed og siden parnassets. I dag er han ædru, mere produktiv end nogensinde og har brudt med den traditionelle pladebranche for at køre sin forretning selv

Pladebranchen og bibliotekerne er ikke fjender

Der mangler i den grad nuancer og mod til at definere biblioteket på ny i debatten om bibliotekernes kamp mod pladebranchen

Musikhistorisk dårlig timing

Kun én dag før Beastie Boys-medlemmet Adam Yauch døde blev der lagt sag an mod bandet for ulovlig sampling. Det kunne blive et vendepunkt i lovgivning og retspraksis

Livemusikken har kronede dage, mens pladesalget falder

Spot Festival er netop overstået, Distortion truer i horisonten, og spillestedet Vega kører for fuldt forårsblus. Danskernes koncertsult synes noget nær umættelig – det er længslen efter fællesskaber, der trækker

Skyttegravskrig i filmbranchen

Producenter, distributører, biografer og DFI er nødt til at indse, at publikum har flyttet sig – og bliver ved med at flytte sig – og at de er nødt til at flytte med

Björks biologiske vidunder

Det er blevet lanceret som en akademisk udforskning snarere end en musikalsk rejse. Men selv om Björks første album i fire år angiveligt trækker på laboratorieudviklede instrumenter og akkompagneres af digitalt ekstramateriale til Apple-generationen, er sangene ualmindeligt spændende og holdbare i sig selv. Og meget lidt fortænkte, ikke mindst

Med børn som blikfang

På lørdag er det 20 år siden, at Nirvanas gennembrudsalbum 'Nevermind' skrev sig ind i musikhistorien med et af de mest ikoniske pladecovere nogensinde. I anledning af jubilæet tager Information de historiske svømmebriller på og dykker ned i historien bag den flydende baby og alle de andre kendte pladecovere, der har brugt børn som blikfang

Dagbladenes monopol på musikkritik er brudt

De danske dagblade har ikke været gode nok til at omfavne nye tiders musikalske forandringer. Derfor er deres musikkritik i stigende grad irrelevant og gammeldags, lyder kritikken nu fra en række yngre musikkendere

Sider

Mest læste

  1. Rockmusikken og dens undergenrer har gennem hele efterkrigstiden fungeret som fortolker af unge menneskers følelser, fornemmelser og tanker, hvorfor man i lyset af det voldsomt faldende pladesalg må spørge, om den omstændighed har ændret sig?
  2. Der mangler i den grad nuancer og mod til at definere biblioteket på ny i debatten om bibliotekernes kamp mod pladebranchen
  3. Det var så rebelsk og autentisk at signalere oprør mod den etablerede pladebranche. Men udtrykket er endt som en hæmsko for publikum og bands. Begrebet indie er under forandring
  4. Status. Liam O’Connor dukkede op fra Aarhus Vest som den stive stodder L.O.C. og erobrede hitlisterne, folkets kærlighed og siden parnassets. I dag er han ædru, mere produktiv end nogensinde og har brudt med den traditionelle pladebranche for at køre sin forretning selv
  5. 97 vidnesbyrd fra kvinder, der er blevet verbalt eller fysisk sexchikaneret i den danske musikbranche, viser, at der er andre og mørkere grunde til den store kønslige ubalance i vores musikliv end blot uformulerede kønslige præferencer, mandlige kammeratskaber, vaner og traditioner
  6. Historien om den danske pladebranche er historien om fest og fede farver og et salgstal, der steg fra 5.000 til 500.000. Roadshows og marmor og læder. Og så begyndte det pludselig at gå den anden vej
  7. »Pladebranchen insisterer på et regime, der vil gøre det muligt for dem at genskabe det 20. århundrede i det 21.« siger internetprofessoren Lawrence Lessig, og langer ud efter et korrumperet politisk system, der har tilladt særinteresser at definere intellektuel ejendomsret i internettets tidsalder
  8. I debatten om, hvorvidt albummet er en afdød kulturgenstand, og om al musik bør være gratis for enhver, der gider lytte, lader der til at være konsensus om én ting. Nemlig dette: Fuck pladebranchen!