Emne

politisk kunst

Anmeldelse
20. august 2021

Aaiún Nins digte har en enorm energi. De viser poesien som en politisk kamp

Aaiún Nin er en kroppens digter, og lige ved siden af de lidende kroppe befinder den liderlige kvindekrop sig. Den, der begærer andre kvinder. Som en form for statement, som et udtryk for overlevelse og trods
Aaiún Nin er en kroppens digter, og lige ved siden af de lidende kroppe befinder den liderlige kvindekrop sig. Den, der begærer andre kvinder. Som en form for statement, som et udtryk for overlevelse og trods
Anmeldelse
1. juli 2020

Politiske slogans kobles med poetiske morsomheder på CC. Det styrker begge udstillinger

David Shrigleys store installation på CC er en slatten omgang. Til gengæld bidrager andre af hans værker med poesi og humor i koblingen med de politiske slogans, der indgår i udstillingen under åben himmel
Selvom soloudstillingen med David Shrigleys på Copenhagen Contemporary skuffer, så er han heldigvis også repræsenteret på paralleludstillingen IN FOCUS: Statements, som er en af de skarpeste og mest vedkommende politiske udstillinger denne sommer.
Anmeldelse
24. januar 2020

Peter Voss-Knude bruger pop og rosenkvarts i krigen mod terror

Musik kan være et torturmiddel. Men kan den også være et værn mod terror? Det undersøger den danske multikunstner og musiker Peter Voss-Knude på et prisværdigt popalbum, der samtidig er en kunstudstilling
Ikke alle kollisioner mellem kunst og musik ender lige lykkeligt, men 'The Anti-Terror Album' er medrivende politisk pop, der insisterer på at bekæmpe terror i alle dens former. Hvilket i sig selv er prisværdigt, skriver anmelder Louise Rosengreen.
Interview
15. oktober 2019

Mette Moestrup: »Hvorfor skrive politisk? Det har jo slet ikke hjulpet!«

I 2006 blev den politiske poesi for alvor vakt til live igen. Det skete blandt andet med udgivelsen af Mette Moestrups ’Kingsize’, skriver vores kritikere i sidste uges afsnit om den danske litteraturhistorie for det 21. århundrede. 13 år senere fortæller Mette Moestrup om, hvor magtpåliggende det føltes at skrive politisk, da det danske sprog begyndte at ændre betydning i midten af nullerne
Mette Moestrup vandt i 2007 Montanas Litteraturpris for sin digtsamling ’Kingsize’ fra året før. Informations kritiker Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensen anførte i serien 20 før 20 digtsamlingen som toneangivende for den politiske poesis retur i år 2006.
Baggrund
16. august 2019

Mad Magazine gav brændstof til ungdomsoprøret. Nu lukker det efter 67 år

Engang en illusionsbrydende katalysator i ungdoms- og populærkulturen, nu afgår satiremagasinet Mad ved døden, fordi det ikke magtede den digitale omstilling
Engang en illusionsbrydende katalysator i ungdoms- og populærkulturen, nu afgår satiremagasinet Mad ved døden, fordi det ikke magtede den digitale omstilling
Anmeldelse
29. marts 2019

Europa Endlos: ’Det er lidt som at gå rundt i en gymnasiebog om EU’

Charlottenborg vil med sin nye udstilling sætte den aktuelle situation i EU på dagsordenen. Men der er den jo allerede, påpeger EU-ekspert Ditte Maria Brasso Sørensen, som vi tog med ind at se udstillingen
Monica Bonvicinis installation ’SCALE OF THINGS (to come)’ på udstillingen Europa Endlos på Charlottenborg. Udstillingen er åben indtil 11. august.
Anmeldelse
27. november 2018

Måske er det sådan her, at afroamerikansk politisk populærmusik støder på grund?

Det er den politisk korrekte velvilje, der trækker tænderne ud af Anderson .Paak – men det er også den, der gør, at han formår at vinde lytterens sympati
Oxnard tilbyder 3D-widescreen-musikalitet af den både håndspillede og programmerede variant.
Anmeldelse
19. september 2018

Paul McCartney er banal. Og han får os stadig til at tude

Populærmusikkens stamfar overrasker ikke ligefrem på sit 18. soloudspil, og størstedelen af albummet lyder på sin vis også forældet. Alligevel fremstår musikken mere nostalgisk end afdanket. I hvert fald hvis man stadigvæk er hemmeligt forelsket i The Beatles
På hans nyeste album, 'Egypt Station', får lytteren Paul McCartneys politiske side at høre igen.
Leder
11. april 2018

Kunstneren har et privilegium, der forpligter

Det er kunstens privilegium at være unuanceret. Den kan repræsentere det ufortyndede ideal, som ikke kan relativeres, så vi kommer til at stå ansigt til ansigt med vores egen selvmodsigelse
’I Am Queen Mary’-skulpturen repræsenterer den kunst, hvor vi i fællesskab kommer til at stå ansigt til ansigt med vores egen selvmodsigelse. Her demonstreres ved åbningen af skulpturen.
Baggrund
8. august 2017

Gallerierne er blevet til slagmarker

Kan en hvid kunstner tillade sig at male et ikon for sort smerte? Må avantgardegallerier slå sig ned i arbejderkvarterer? Et stigende antal protester rammer kunstens verden
Adskillige aktivister tog afstand fra, at Dana Schutz som hvid kunstner lavede kunst om sort smerte og i foråret fremviste den på Whitney Biennial på The Whitney Museum of American Art i New York. Schutz blev opfordret til at destruere værket, som hedder ’Open Casket’ og forestiller 15-årige Emmett Till – en sort dreng, der blev myrdet ved en racistisk lynchning i 1955.

Sider