Emne

politisk teater

Artikler
Kronik
21. juni 2023

Kreml lukker munden på de sidste dissidenter i russisk teaterliv

En russisk dramatiker er, ganske som hendes fiktive hovedpersoner, tiltalt for terrorisme – Hendes stykke, der stiller skarpt på russiske mænds misogyne voldskultur, er ikke velset i krigstid
Instruktøren og digteren Jevgenija Berkovitsj i arresten i Moskva.
Teaterkritik
23. februar 2023

Nørrebro Teaters opsætning af ’Stalins død’ burde have funklet i denne krigstid

Skuespillerne i ’Stalins død’ på Nørrebro Teater er fine komikere. Men forestillingen reducerer sig selv til en ufarlig farce
 
Teaterkritik
25. november 2022

Forestillingen ’Mens solen brænder’ er et kærtegn mod den jord, der er ved at gå under

Klimateaterforestillingen ’Mens solen brænder’ tackler de store tanker om apokalypsen. Men også tanker om kærligheden mellem en mor og hendes søn – og hvorfor en mor ikke bare kan acceptere verdens undergang
Den sorte jord bliver revet omhyggeligt, mens dommedagstankerne presser sig på mellem mor og søn både på scenen og i virkeligheden, når Lotte Andersen og Louis Bodnia Andersen spiller sammen i Niels Erlings iscenesættelse af ’Mens solen brænder’ på Sort/Hvid.
Anmeldelse
11. april 2022

Blodigheden giver kvalme i teaterfortolkningen af Carsten Jensens roman ’Den første sten’

Teatret Møllens fortolkning af Carsten Jensens bog ’Den første sten’ er blevet en adrenalinpumpende påmindelse om krigens blodige meningsløshed
De syv kvindelige skuespillere hos Teatret Møllen skaber en stærk forestilling om krigens blodighed i ’Den første sten’.
Interview
21. januar 2022

»Vi er nødt til at tale om, hvordan vi modarbejder at varegøre os selv«

Arbejde skal ifølge Mette Frederiksen ikke være lystbetonet, og Britney Spears sang, at man skal »work, bitch«, hvis man vil have det gode liv. Men hvad sker der, hvis man ikke køber præmissen om, at hamsterhjulet er en selvfølge? Det undersøger teaterinstruktør Niels Erling i forestillingen ’Work Bitch’
Arbejde skal ifølge Mette Frederiksen ikke være lystbetonet, og Britney Spears sang, at man skal »work, bitch«, hvis man vil have det gode liv. Men hvad sker der, hvis man ikke køber præmissen om, at hamsterhjulet er en selvfølge? Det undersøger teaterinstruktør Niels Erling i forestillingen ’Work Bitch’
Anmeldelse
27. januar 2020

Mungo Park lykkes med at lave kropsligt teater ud af fransk politik

’De Hovedløse’ på Mungo Park forsøger at forene hjernen og kroppen i en undersøgelse af den franske protestbevægelse De Gule Veste. På trods af en tung tekst lykkedes forestillingen i kraft af sine skuespillerpræstationer
Forestillingen ’De Hovedløse’ på Mungo Park formår at fastholde opmærksomheden på grund af skuespillernes præcise gestik og bevægelser, som formår at skabe komprimerede udtryk af charme, uhygge, humor og kropslig intensitet.
Feature
17. oktober 2016

Et kapret fly med 164 passagerer ombord eller et fodboldstadion med 70.000 mennesker. Hvem af dem skal dø?

Tysklands for tiden mest populære og kontroversielle teaterstykke om afværgelsen af et gigantisk terrorangreb er omskabt til film. I dag vises den som interaktiv national happening med en afstemning, der gør seerne til dommere over hovedpersonens skæbne – og over retsstatens grundprincipper, mener kritikere
Major Lars Koch skyder imod forsvarsministerens ordre et passagerflyet ned og dræber på stedet de 164 voksne og børn om bord. Samtidigt redder han – formentlig – de fleste af de 70.000 mennesker på det stadion, som flyet havde kurs mod. Sådan lyder dilemmaet i tysk drama. Foto fra filmen
Anmeldelse
24. februar 2015

Mørkemændenes teater

Jo. Vi skal blive ved med at skabe teater om det, der sker i verden. Om Breivik og Charlie – og om skyderierne ved Krudttønden og Synagogen. En ny dramaantologi bringer et overblik over den nyeste dramatik
Den nye, danske dramatik forandrede sig for altid med Christian Lollikkes ’Manifest 2083’. Her er det skuespilleren Olaf Højgaard med en uniform, der er magen til den, som Anders Breivik tog på, inden han begik massedrabet på Utøya.
Anmeldelse
12. november 2013

Bankkrise eller manuskriptkrise?

Café Teatrets forestilling om bankkrisen er båret af fine ideer og intellektuel æstetik. Men som politisk debatteater bliver det kedsommeligt og utroværdigt
Nyhed
3. februar 2012

Bagsiden: ’Æh, bæh, du er dum’

Folketinget opfører sig som en børnehave, konstaterer chokerede nyvalgte MF’ere. Mobning hærger Tinget
Ibu Geertsen er pædagog i en børnehave på Christianshavn, hvor de er begyndt aktivt at håndtere mobning blandt de mindste. Hans ekspertise kunne der blive god brug for på Christiansborg, hvor nye MF’er mener, tonen er meget barnlig.

Sider

  • Teaterkritik
    23. februar 2023

    Nørrebro Teaters opsætning af ’Stalins død’ burde have funklet i denne krigstid

    Skuespillerne i ’Stalins død’ på Nørrebro Teater er fine komikere. Men forestillingen reducerer sig selv til en ufarlig farce
     
  • 22. maj 2003

    Uden rå kanter

    Mennesker er stadig kyniske, og Brecht spilles igen, men når ikke ud over rampen i Ålborg Teaters version
  • Teaterkritik
    25. november 2022

    Forestillingen ’Mens solen brænder’ er et kærtegn mod den jord, der er ved at gå under

    Klimateaterforestillingen ’Mens solen brænder’ tackler de store tanker om apokalypsen. Men også tanker om kærligheden mellem en mor og hendes søn – og hvorfor en mor ikke bare kan acceptere verdens undergang
    Den sorte jord bliver revet omhyggeligt, mens dommedagstankerne presser sig på mellem mor og søn både på scenen og i virkeligheden, når Lotte Andersen og Louis Bodnia Andersen spiller sammen i Niels Erlings iscenesættelse af ’Mens solen brænder’ på Sort/Hvid.
  • 12. oktober 2004

    Moralsk panik

    DEN DANSKE velfærdsstat har udviklet en særlig kultur: Alt, hvad der opstår som problemer i samfundet, bliver til politiske problemer. Hvis unge mennesker bliver for tykke, hvis sociale klienter ikke tager sig ordentligt af deres børn, hvis unge piger går for udfordrende klædt, hvis fremmedetniske danskere ikke deltager tilstrækkeligt i gymnastikundervisningen i skolen, hvis unge mennesker ifølge undersøgelser skulle være disponeret for at blive b-mennesker, så bliver opdagelsen af det nye problem straks formuleret som et krav til politikerne...
  • Kronik
    13. juni 2002

    Gammel vin på gamle flasker

    I sidste uge gik startskuddet til en ny debat om socialdemokratisk udlændingepolitik. Vi rækker stafetten videre
  • Interview
    21. januar 2022

    »Vi er nødt til at tale om, hvordan vi modarbejder at varegøre os selv«

    Arbejde skal ifølge Mette Frederiksen ikke være lystbetonet, og Britney Spears sang, at man skal »work, bitch«, hvis man vil have det gode liv. Men hvad sker der, hvis man ikke køber præmissen om, at hamsterhjulet er en selvfølge? Det undersøger teaterinstruktør Niels Erling i forestillingen ’Work Bitch’
    Arbejde skal ifølge Mette Frederiksen ikke være lystbetonet, og Britney Spears sang, at man skal »work, bitch«, hvis man vil have det gode liv. Men hvad sker der, hvis man ikke køber præmissen om, at hamsterhjulet er en selvfølge? Det undersøger teaterinstruktør Niels Erling i forestillingen ’Work Bitch’
  • Baggrund
    2. februar 2011

    Satiren der blev væk

    Den politiske satire er ikke længere at finde på tv, så sommerrevyerne har nærmest haft den for sig selv, mener mændene bag ny ugesatire på Nyaveny. Nu kaster de sig over at lave den slags satire, der helst skal være uaktuel, allerede når publikum forlader salen
    Den politiske satire er ikke længere at finde på tv, så sommerrevyerne har nærmest haft den for sig selv, mener mændene bag ny ugesatire på Nyaveny. Nu kaster de sig over at lave den slags satire, der helst skal være uaktuel, allerede når publikum forlader salen
  • 12. september 2000

    Macbeth som yuppie

    Bådteateret afdæmoniserer Shakespeare Musikteater »Macbeth er det uhyggeligste skuespil, jeg kender. Det bliver bare værre og værre«, lyder det fra en tilskuer, netop som skæbnetungt slagtøj fylder mørket med uro og onde anelser...