Emne

popmusik

Anmeldelse

Mariah Carey er stadig en julestjerne

En af Amerikas største R&B-sjerner, Mariah Carey, gæstede hovedstaden tirsdag aften med sit glitrende og konfektsøde juleshow. I gaveposen havde hun kun enkelte ikkejulede numre. De var nøje udvalgt og bevidst placeret, så publikum måtte vente i spænding på også at blive begavet med et par gamle hits og et enkelt nummer fra det aktuelle album ’Caution’

My Brightest Diamonds elektropop er bedst, når den ikke insisterer på at funkle

Den amerikanske multimusikant My Brightest Diamond er på sit femte album ’A Million and One’ lidt for optaget af at spille op til dans. Men hendes stemme skærer stadigt så skarpt igennem, som kun diamanter kan

Synthesizerne græder med Robyn, trommemaskinerne bliver kåde med hende

De fleste nutidige popstjerner har som minimum ét Robyn-inspireret nummer på deres albums, og hendes sange har levet i populærkulturen i de otte år, hun har været væk. Nu er det svenske popikon tilbage med et fint og fortættet, underspillet frem for forceret album. Det er ikke hendes største mesterværk til dato, men et meget glædeligt gensyn

Lukas Graham synger ømt om faderskabets dilemmaer, men får ikke det klichémusikalske format til at makke ret

Danske Lukas Graham, der er blevet internationale kæmpestjerner, har på tredje album lavet en stramtpakket halvtimesoplevelse af ti korte popsange, der i sit tekstunivers bakser med at udskifte joints og bajere med forpligtende parforhold og faderskab. Desværre udebliver de tårevædede omkvæd – på nær på et enkelt exceptionelt nummer
Anmeldelse

MØ leverer popmusik til tidsånden, men kæmper med at peake

Den danske verdensstjerne MØ har skruet ned for den kantede charme og omfavnet skabelonpoppen, men den egentlige brist på hendes nye album er det dovne melodiske håndværk og underskuddet af smitsomme ørehængere

Charli XCX laver overpoppet musik uden den bitre bismag af kulturløshed

Den britiske sangerinde Charli XCX var godt på vej til at blive popidol fra øverste hylde. Men så ændrede hun kurs og dyrker nu 1990’ernes kitschede udtryk i svingningerne mellem ironisk distance og nøgen følsomhed. Resultatet er et mesterligt nedslag i den kollektive hukommelse

Det er arrogant at kalde popkultur for antikunst

At kalde den popmusik, der laves til hitlisterne for »antikunst« er simpelthen arrogant. Og det skaber ovenikøbet et skel, der gør at Kandis-publikummet aldrig nærmer sig DR’s koncertsal og omvendt

Whitney Houston bakkede ind i en labyrint og murede udgangen til

Den amerikanske megastjerne Whitney Houston har fået sin anden, posthume dokumentar inden for et år med ’Whitney’. Den fortæller atter historien om et astronomisk svigt af en selvdestruktiv kvinde og nedtoner hendes musikalske brillans, men indeholder en afgørende afsløring af seksuelt misbrug, har bedre kilder og en langt rigere tekstur end den første dokumentar
Anmeldelse

Amanda Shires vil give Nashville en ny lyd

Den amerikanske singer-songwriter Amanda Shires tager på sit sjette album en musikalsk drejning væk fra Nashville og den country, hun kommer fra. Hun lader elektriske guitarer overhale sin violin, og det er særligt herligt at lytte med, når hun drøner derudad med en festkjole i handskerummet uden at se sig tilbage

Lykke Lis nye album har bred popenergi og et enkelt tilfælde af oversharing

Den svenske sanger og sangskrivers miks af poppens sødme og indiemusikkens bid gjorde med det samme Lykke Li til et fast soundtrack i byernes smalle sidegader. Her lod den svenske sangerinde sig høre som baggrundsmusik, der strømmede ud fra både øl- og cocktailbarer. Fire år efter sit seneste album rækker hun – heldigvis – længere ud

Sider

Mest læste

  1. En af Amerikas største R&B-sjerner, Mariah Carey, gæstede hovedstaden tirsdag aften med sit glitrende og konfektsøde juleshow. I gaveposen havde hun kun enkelte ikkejulede numre. De var nøje udvalgt og bevidst placeret, så publikum måtte vente i spænding på også at blive begavet med et par gamle hits og et enkelt nummer fra det aktuelle album ’Caution’
  2. Danske Lukas Graham, der er blevet internationale kæmpestjerner, har på tredje album lavet en stramtpakket halvtimesoplevelse af ti korte popsange, der i sit tekstunivers bakser med at udskifte joints og bajere med forpligtende parforhold og faderskab. Desværre udebliver de tårevædede omkvæd – på nær på et enkelt exceptionelt nummer
  3. Den danske verdensstjerne MØ har skruet ned for den kantede charme og omfavnet skabelonpoppen, men den egentlige brist på hendes nye album er det dovne melodiske håndværk og underskuddet af smitsomme ørehængere
  4. I Frankrig har kvoter i 20 år dikteret, at 40 procent af det, der spilles i radioen, skal være fransksproget. Heraf skal halvdelen være nye kunstnere. Men da flere franske musikere går over til at synge på engelsk, har radiostationerne problemer med at opfylde kvotekravene. Den franske Top 10 byder på iøjnefaldende kulturel diversitet, men spørgsmålet er, om kvoterne kan tage æren
  5. De fleste nutidige popstjerner har som minimum ét Robyn-inspireret nummer på deres albums, og hendes sange har levet i populærkulturen i de otte år, hun har været væk. Nu er det svenske popikon tilbage med et fint og fortættet, underspillet frem for forceret album. Det er ikke hendes største mesterværk til dato, men et meget glædeligt gensyn
  6. At kalde den popmusik, der laves til hitlisterne for »antikunst« er simpelthen arrogant. Og det skaber ovenikøbet et skel, der gør at Kandis-publikummet aldrig nærmer sig DR’s koncertsal og omvendt
  7. De siger, han er blevet for gammel til at rappe om stoffer. De siger, han ikke kan rappe om fattigdom længere. Koncerten i København med den amerikanske verdensstjerne Eminem 2. september er blevet aflyst. Vi tegner et portræt af stjernen, der stadig har sit eget cirkus med dæmoner og hyperboler. Og som kan synge til sin datter, så fuglene brækker nakken
  8. Tommy Seebachs geni lå i den sangbare melodi, som han så ofte blev udskældt for. Ørehængernes konge fejres syv år efter sin død med en dokumentarfilm og et bokssæt med hans komplette soloudgivelser