Emne

populærkultur

Hvor mange kendte skal der til for at få en amerikaner til at stemme?

Is, Instagram og spilleapps. Den politiske aktivisme er ikke forbeholdt det enkelte private menneske, men nu også de kendte, der bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at påvirke amerikanerne til at stemme – senest til midtvejsvalget. Information har snakket med forskere om fire forskellige kendisstrategier

Mød popkulturens skrækkelige og forbilledlige matriarkat: The Kardashians

For nogle giver navnet »Kardashian« mest associationer til reality-tv og store numser. Men de seks superkendisser bag er også et fascinerende matriarkat af velorganiserede forretningskvinder, der har opbygget en kolossal økonomisk, social og politisk magt. Kvindeklanen udgør i dag så gigantisk en magtfaktor i både amerikansk og international populærkultur, at både Wall Street og Washington må tilpasse sig deres luner. Feminisme og opportunisme er ikke modsætninger i matriarkatet

En ny økonomi kræver et opgør med vores kulturelle fællesforståelser

Den eksisterende økonomiske struktur er indlejret i vores sprog, i populærkulturen – fra computerspil til radiohits – og i vores sociale omgangsformer. Selve vores kollektive udsyn er farvet af profitmotivet og den evindelige hunger efter økonomisk vækst. Ønsker vi en anderledes økonomi, må vi derfor udvikle nye sociale og kulturelle mønstre

Per Vers og Pede B skider hul i hype-maskineriet – på godt og ondt

De to rapveteraner Per Vers og Pede B laver dansksproget hiphop på gammeldags manér. Med en DJ i ryggen og meterlange tekster. Men hvor den ene formår at få rimene til at springe som gnister fra et sprog i flammer, snubler den anden over sin egen firkantede prosa

Veninder er det nye statussymbol

Film og serier, der hylder kærligheden mellem veninder frem for den mellem mand og kvinde, skyder frem i disse år. Det viser venindeskabets frigørende muligheder, men det stigmatiserer også kvinder uden veninder

»Vi nærstuderede deres måde at bevæge sig på, rejse sig på, sætte sig ind i en bil på. Der var meget at lære som transkønnet«

De første gange Tina Thranesen så den britiske film ’Just Like a Woman’ om en mand, der springer ud som transvestit, nærstuderede hun den – både alene og med andre – for at blive klogere på, hvordan hun mest troværdigt kunne præsentere sig som kvinde. At kunne dele denne oplevelse med andre ligesindede var både grænseoverskridende og fantastisk

Forskere har fundet nøglen til filmpublikummets hjerte

Det er ikke tilfældigt, hvilke film der hitter størst, hævder en gruppe britiske forskere, der har undersøgt de narrative strukturer i alle tiders største filmsucceser

Uden The Beatles havde alt set anderledes ud

The Beatles var den milde del af et nødvendigt oprør i slutningen af 1960’erne. Ny bog påpeger på morsom vis, hvordan de i dag indpasses i selv liberalisternes dagdrømme

Kanye West er populærkulturens evige antihelt. Og det fortjener han tak for

Kanye West er kommet i stormvejr efter sin anprisning af Donald Trump. Men han er en af de få topberømtheder i populærkulturen, der oprigtigt udfordrer konsensussen. Det er i sig selv værdifuldt

Det er kun kunst, hvis det er kritisk

Kunsten skal danne og opdrage. Men det kan den kun, hvis den udfordrer. Horisonten udvider sig først, hvis du udsætter dig selv for indtryk, der overskrider dine grænser: lytter til musik, der lyder som larm; kigger på kunst, der ligner sjask; kaster dig ud i det umiddelbart frastødende, utiltalende og uforståelige.

Sider

Mest læste

  1. For nogle giver navnet »Kardashian« mest associationer til reality-tv og store numser. Men de seks superkendisser bag er også et fascinerende matriarkat af velorganiserede forretningskvinder, der har opbygget en kolossal økonomisk, social og politisk magt. Kvindeklanen udgør i dag så gigantisk en magtfaktor i både amerikansk og international populærkultur, at både Wall Street og Washington må tilpasse sig deres luner. Feminisme og opportunisme er ikke modsætninger i matriarkatet
  2. Film og serier, der hylder kærligheden mellem veninder frem for den mellem mand og kvinde, skyder frem i disse år. Det viser venindeskabets frigørende muligheder, men det stigmatiserer også kvinder uden veninder
  3. Den eksisterende økonomiske struktur er indlejret i vores sprog, i populærkulturen – fra computerspil til radiohits – og i vores sociale omgangsformer. Selve vores kollektive udsyn er farvet af profitmotivet og den evindelige hunger efter økonomisk vækst. Ønsker vi en anderledes økonomi, må vi derfor udvikle nye sociale og kulturelle mønstre
  4. Is, Instagram og spilleapps. Den politiske aktivisme er ikke forbeholdt det enkelte private menneske, men nu også de kendte, der bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at påvirke amerikanerne til at stemme – senest til midtvejsvalget. Information har snakket med forskere om fire forskellige kendisstrategier
  5. Livets mening er ikke økonomisk vækst. Alligevel er det hele samfundets og alle politiske partiers kongstanke og er blevet livets bestemmelse. Desværre gør den ideologi os gradvist mere blinde for det, der virkelig betyder noget: kærligheden
  6. De to rapveteraner Per Vers og Pede B laver dansksproget hiphop på gammeldags manér. Med en DJ i ryggen og meterlange tekster. Men hvor den ene formår at få rimene til at springe som gnister fra et sprog i flammer, snubler den anden over sin egen firkantede prosa
  7. De første gange Tina Thranesen så den britiske film ’Just Like a Woman’ om en mand, der springer ud som transvestit, nærstuderede hun den – både alene og med andre – for at blive klogere på, hvordan hun mest troværdigt kunne præsentere sig som kvinde. At kunne dele denne oplevelse med andre ligesindede var både grænseoverskridende og fantastisk
  8. Ungarn bygger et antiflygtningehegn, og Makedonien giver flygtninge 72 timer til at forlade landet. Hvad sker der med menneskeheden, når den presses af noget udefra? Vi har søgt svar i populærkulturen