Emne

præstationskultur

Kronik
19. februar 2022

Vi bestemmer ikke, hvem der fødes med handicap, kun hvordan vi håndterer held og uheld

Unge med handicap kan føle sig utilstrækkelige, når de mødes af præstationssamfundets forventninger. Men ingen har fortjent hverken sit held eller uheld, og det skal vi som samfund erkende og handle på, skriver medlem af Københavns Borgerrepræsentation for De Konservative Peter Bjerregaard i denne kronik
Unge med handicap kan føle sig utilstrækkelige, når de mødes af præstationssamfundets forventninger. Men ingen har fortjent hverken sit held eller uheld, og det skal vi som samfund erkende og handle på, skriver medlem af Københavns Borgerrepræsentation for De Konservative Peter Bjerregaard i denne kronik
Interview
8. februar 2022

Ny undersøgelse: Det er især de ressourcestærke unge, der føler et pres for at præstere

Unge fra ressourcestærke skoler er langt hårdere ramt af usund præstationskultur end unge med svagere socioøkonomisk baggrund, viser ny forskning. Derfor skal vi passe på med at gøre præstationspres til et alment problem blandt børn og unge, påpeger forskeren bag
Unge fra ressourcestærke skoler er langt hårdere ramt af usund præstationskultur end unge med svagere socioøkonomisk baggrund, viser ny forskning. Derfor skal vi passe på med at gøre præstationspres til et alment problem blandt børn og unge, påpeger forskeren bag
Leder
28. august 2021

Flidskarakterer vil øge antallet af karakterer i skolen. Det har ingen elever brug for

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil mener, at flidskarakterer vil lette presset og øge motivationen i skolen. Men forslaget er misforstået, for flere karakterer i skolen kommer hverken de umotiverede eller de pressede elever til gode
Hvis undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil havde været flittig og læst på lektien om, hvordan vi får løst problemerne med manglende motivation og mistrivsel i skolen, så var det nok heller ikke blevet til en fristil om flidskarakterer.
Kommentar
21. august 2021

I ensomheden kan vi ikke gemme os bag andre. Den fordrer os til at se virkeligheden i øjnene

Ensomheden er vigtig, fordi den minder os om, hvor lidt vi egentlig har brug for. I ensomheden kan vi ikke gemme os bag de andre, da den fordrer os til at se virkeligheden i øjnene, skriver underviser Jakob Kvist i denne kronik
»Jeg tror, at vi har glemt ensomhedens eksistentielle magi, og jeg tror, at ensomheden undertrykkes, fordi den fremkalder ubehagelige følelser i os.«
Feature
31. juli 2021

I Ikast ligger en friskole, der vil gøre talentfulde børn til »supermennesker«

På friskolen Guldminen vil man udklække verdens bedste fodboldspiller, verdens bedste håndboldspiller og en dansk statsminister. Alt sammen på en bund af Grundtvig, positiv psykologi, FN’s verdensmål og midtjysk livsfilosofi. Er det udtryk for storhedsvanvid, en problematisk præstationskultur eller fremsynet talentudvikling? Vi har besøgt en af Danmarks dyreste friskoler i udkanten af Ikast
Friskolen Guldminen er rettet mod børn, der er glade for fodbold og håndbold, og skolens erklærede mål er, at man skal opfostre en Ballon d’Or-vinder, verdens bedste kvindelige håndboldspiller og en dansk statsminister.
Læserbrev
23. juli 2021

Vi er mere interesserede i karakterer end i, hvad elever lærer og interesserer sig for

Karakterer fylder mere og mere i vores samfund. Efter en stor opgave er folk mere nysgerrige på karakteren end på emnet og skriveprocessen. Dette overdrevne karakterfokus øger præstationspresset på de unge, skriver forfatter Lone Elmstedt Bild i dette debatindlæg
Karakterer fylder mere og mere i vores samfund. Efter en stor opgave er folk mere nysgerrige på karakteren end på emnet og skriveprocessen. Dette overdrevne karakterfokus øger præstationspresset på de unge, skriver forfatter Lone Elmstedt Bild i dette debatindlæg
Kronik
14. maj 2021

Vores glorificering af ledelse er blevet til en usund lederfetich

Vi lever i en kultur, der feticherer lederen. Lederen skal løse alle problemer, vi drømmer alle om selv at blive leder, og der er gået inflation i jobtitler, der indikerer lederskab. Vi burde i stedet hylde hverdagens helte og de faglige fællesskaber, skriver lektor Silas Harrebye og sekretariatsleder Mathias Findalen i denne kronik
Vi lever i en kultur, der feticherer lederen. Lederen skal løse alle problemer, vi drømmer alle om selv at blive leder, og der er gået inflation i jobtitler, der indikerer lederskab. Vi burde i stedet hylde hverdagens helte og de faglige fællesskaber, skriver lektor Silas Harrebye og sekretariatsleder Mathias Findalen i denne kronik
Fodbold
24. april 2021

Fodboldspillere kan også være bange. Så nu har det engelske landshold fået psykologhjælp

Det handler om frygten for at dø og frygten for at blive forladt. Om at vinde dybt, ikke overfladisk. Og om at komme op på den oppustelige enhjørning, hvis det er det, der skal til. Og det virkede i hvert fald tirsdag aften, da England slog Tyskland ud af EM
Den engelske landsholdsmålmand Joe Hart og Dele Alli, efter at de er blevet slået ud af EM i fodbold i 2016 af miniputnationen Island. De ved, at hjemme i England venter hård kritik fra fans og medier.
Kronik
22. april 2021

Biohacking afspejler et præstationssamfund, hvor mennesket er i krig med sig selv

Biohacking, hvor man prøver at forbedre kroppens biologi, er udtryk for selvoptimering og præstationskultur i yderste potens. Det er udtryk for en manglende forståelse af, hvad der virkelig betyder noget i livet, når alt skal tjene til større produktivitet, skriver underviser Jakob Kvist i denne kronik
Biohacking, hvor man prøver at forbedre kroppens biologi, er udtryk for selvoptimering og præstationskultur i yderste potens. Det er udtryk for en manglende forståelse af, hvad der virkelig betyder noget i livet, når alt skal tjene til større produktivitet, skriver underviser Jakob Kvist i denne kronik
Kommentar
10. december 2020

Vor tids målekultur er ødelæggende for børns trivsel

Antallet af målinger og vurderinger af børn har taget overhånd. Sunde og raske børn betragtes som ’unormale’, hvis de bare afviger en smule fra gennemsnittet i for eksempel højde eller vægt, og det påvirker deres trivsel og selvværd, skriver Maria Helena Jacobsen og Iben Amtoft Poulsen i dette debatindlæg
Den målekultur, vores børn udsættes for, begynder det øjeblik, børnene bliver født, og det følger dem gennem hele barndommen og videre ind i ungdoms- og voksenlivet, skriver Maria Helena Jacobsen og Iben Amtoft Poulsen.

Sider