Emne

professionshøjskoler

Artikler
Læserbrev
13. juli 2022

Svaret på manglende ansøgere til velfærdsuddannelser kan findes på højskolerne

Højskolerne knuser urealistiske fremtidsdrømme, men de gør det nænsomt og giver samtidig eleverne mod på at kaste sig ud i ukendte discipliner. Men vigtigst af alt taler vi til elever som voksne og kompetente mennesker
28. november 2017

Uddannelserne får mere styring og mere bureaukrati med nyt taxametersystem

Fra 2019 vil universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier få penge efter kvalitet, studietid og ledighed blandt de færdiguddannede. Selvom størstedelen af bevillingerne stadig vil være baseret på studieaktivitet, ser uddannelsesinstitutionerne det nye bevillingssystem som mere uforudsigeligt og bureaukratisk
Folketinget blev sent fredag enige om et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser. Det kommer til at erstatte det nuværende taxameterssystem, som i årevis har været kritiseret for at fokusere for meget på kvantitet.
Læserbrev
3. november 2017
Læserbrev
9. oktober 2017
Læserbrev
26. februar 2015

Spil ikke hasard med sundheden

Vi anerkender behovet for at gennemføre ændringer af prouddannelserne. Men det er afgørende, at ændringerne ikke forringer kvaliteten
Nyhed
17. juni 2013

Professionshøjskoler og universiteter kæmper om betalingsuddannelser

Professionshøjskolerne vil have ret til at udbyde masteruddannelser. I dag er det kun universiteterne, der kan udbyde betalingsuddannelserne på kandidatniveau, men fra september tager professionshøjskolerne konkurrencen op og udbyder en master igennem et norsk universitet
Nyhed
2. januar 2013

Frihed til at levere resultater

For første gang har de korte og mellemlange videregående uddannelser indgået udviklingskontrakter med Uddannelsesministeriet. Det betyder, at de bliver holdt op på konkrete resultater for optag, frafald og beskæftigelse allerede fra næste år
Kommentar
26. november 2012

Innovation fra de ’varme’ hoveder og hænder

Der bliver ingen afgørende udvikling i den offentlige sektor, hvis ikke professionsuddannelserne bidrager med mere innovation. Uddannelserne bør have en central plads i regeringens kommende innovationsstrategi
Leder
30. oktober 2012

Sider

  • 28. november 2017

    Uddannelserne får mere styring og mere bureaukrati med nyt taxametersystem

    Fra 2019 vil universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier få penge efter kvalitet, studietid og ledighed blandt de færdiguddannede. Selvom størstedelen af bevillingerne stadig vil være baseret på studieaktivitet, ser uddannelsesinstitutionerne det nye bevillingssystem som mere uforudsigeligt og bureaukratisk
    Folketinget blev sent fredag enige om et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser. Det kommer til at erstatte det nuværende taxameterssystem, som i årevis har været kritiseret for at fokusere for meget på kvantitet.
  • Kommentar
    26. april 2011

    Vi skal ikke uddanne små velfærdssoldater

    Læreruddannelsen er ved at miste kontakten til de pædagogiske traditioner, som Europa og Danmark er gjort af
  • 9. januar 2010

    Vor tids tavse idékamp

    Aarhus Universitet præsenterede i 2008 et forslag til en forskningsbaseret læreruddannelse. Det blev politisk skudt ned efter en del hurlumhej. Sådan gik det også, da Danmarks Lærerforening i dette efterår præsenterede en skitse til en femårig læreruddannelse. Skal lærerne være akademikere? Skal sygeplejerskerne, som tidligere er blevet skoset for at læse Foucault? Er velfærdsstatens fronttropper på vej på universitetet?
    Forskere i egen praksis? Indvendingerne er kendte og nærliggende. Er resultatet ikke over-akademiserede lærere, pædagoger og sygeplejersker? Sådan nogle, der kan citere Habermas light, men ikke lægge en forbinding. Har lærere, der er 'forskere i egen praksis' overhovedet tid til og sans for at bevæge sig ud i klasselokalets komplekse virkelighed?
  • Kommentar
    25. januar 2008

    Lærerens myndiggørelse

    Vi skal ikke forkaste tabellerne, evalueringerne og de komparative under-søgelser i folkeskolen, men at gøre dem til en del af lærernes og skoleledernes professionelle beredskab
    Lad os indstille mudderkastningen om lærerne og i stedet sørge for deres myndiggørelse. Model
  • Kommentar
    18. januar 2008

    Ny læreruddannelse er langt fra nytænkning

    Om etableringen af en folkeskolelæreruddan-nelse på bachelorniveau ved Aarhus Universitet
  • Kronik
    22. januar 2009

    Er dansk reelt et truet sprog?

    Engelsk styrkes på bekostning af andre europæiske fremmedsprog, både som studier og som arbejdssprog. Der er også tendens til, at dansk styrkes til fordel for de minoritetssprog mange taler herhjemme. Samtidig klager EU-tolke over, at de ikke bruges nok til at tolke til dansk
  • Læserbrev
    7. september 2017
  • Læserbrev
    13. juli 2022

    Svaret på manglende ansøgere til velfærdsuddannelser kan findes på højskolerne

    Højskolerne knuser urealistiske fremtidsdrømme, men de gør det nænsomt og giver samtidig eleverne mod på at kaste sig ud i ukendte discipliner. Men vigtigst af alt taler vi til elever som voksne og kompetente mennesker