Emne

professionsuddannelse

Leder
25. november 2021

Pædagoguddannelsen skal reformeres igen. Men husk nu at lytte til pædagogerne

Nyuddannede pædagoger er ikke rustet godt nok til arbejdet med børn, unge og udsatte. Derfor er der en reform af pædagoguddannelsen på vej. Men politikerne skal huske at lytte til pædagoger og fagfolk undervejs, ellers risikerer de at gentage fortidens reformsynder
Det er ikke mangel på reformer, men netop reformer, der er årsag til flere af de problemer, pædagoguddannelserne har.
Baggrund
20. april 2020

Tænketank: Flere studerende kan afbøde coronaledighed

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd foreslår optag to gange årligt på uddannelser for at mindske ledigheden efter coronanedlukningen. Uddannelserne er positivt stemt, men uddannelsesministeren mener, der er rigeligt med ledige uddannelsespladser
Ledigheden for unge under 30 år er steget med 30 procent den seneste måneds tid, viser tal fra Beskæftigelsesministeriet.
Læserbrev
6. september 2019

De studerende flygter fra elendige professionsuddannelser

Studerende med høje karaktergennemsnit vælger ikke professionsuddannelserne, fordi vilkårene på dem simpelthen er blevet så elendige. Det kan uddannelseslederne ikke løbe fra, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg
Kronik
4. september 2019

Der er brug for et opgør med ’drømmeuddannelsen’

Unge søger ind på de uddannelser, hvis optagekrav ligger lige omkring deres karaktersnit. Og så krydser de fingre for, at de lige nøjagtig klarer cuttet til ’drømmeuddannelsen’. Men det giver ikke reflekterede og oplyste studievalg, skriver dekan og studiechef ved Københavns Professionshøjskole i dette debatindlæg
Hvis vi virkelig ønsker, at flere unge skal læse til pædagog, lærer og sygeplejerske som f.eks. her på Københavns Professionshøjskole, er der brug for at udfordre både forestillingen om drømmeuddannelsen og ideen om, at karaktergennemsnittet bedst bruges ved at søge ind på en uddannelse, der modsvarer karaktergennemsnittet.
Baggrund
30. august 2019

Velfærdsuddannelser kan ikke tales op, men arbejdsvilkårene kan gøres bedre

Der er hårdt brug for flere lærere, pædagoger og andre velfærdsmedarbejdere. Alligevel søger færre unge ind på uddannelserne til især lærer og pædagog. Fravalget skyldes især dårligere arbejdsvilkår og detailstyring i det offentlige, påpeger eksperter. Derfor nytter det ikke at blive ved med at lave om på uddannelserne eller tale dem op
Der bliver kokkereret i hjemmekundskab i 5. klasse på Holbæk By Skole, og læreruddannelsen lokker stadig mange, men oplever ligesom pædagoguddannelsen et fald i antallet af ansøgere. Og en af grundene kan ifølge uddannelsesforsker Jan Thorhauge Frederiksenopsummeres i ét ord: Folkeskolereformen
Læserbrev
11. marts 2014

Vi må alle tørre blod op af og til

Vi bestræber os dagligt på, at de studerende forstår, at teoretisk og praksisnær viden er hinandens gensidige forudsætninger – ikke modsætninger
Kommentar
4. marts 2014

Universitetet er også for pædagoger og sygeplejersker

Der er godt med plads til professionsbachelorerne på universiteterne, og de har masser at komme med, men det går ikke af sig selv
Kronik
4. marts 2014

Tørrer du lige det der op?

Sygepleje er ikke blot et håndværk eller en underkategori af det medicinske, lærer vi på sygeplejerskeuddannelsen. Men så snart vi kommer ud på hospitalerne, er der fare for, at vi reduceres til lægens stumtjener
Nutidens sygeplejersker har et ambivalent forhold til at udføre sygeplejegerningen, fordi systemet samtidig skaber forhindringer for den akademiske udvikling af faget, der også kræves – i hvert fald i teorien.
  • Leder
    25. november 2021

    Pædagoguddannelsen skal reformeres igen. Men husk nu at lytte til pædagogerne

    Nyuddannede pædagoger er ikke rustet godt nok til arbejdet med børn, unge og udsatte. Derfor er der en reform af pædagoguddannelsen på vej. Men politikerne skal huske at lytte til pædagoger og fagfolk undervejs, ellers risikerer de at gentage fortidens reformsynder
    Det er ikke mangel på reformer, men netop reformer, der er årsag til flere af de problemer, pædagoguddannelserne har.
  • Kronik
    4. marts 2014

    Tørrer du lige det der op?

    Sygepleje er ikke blot et håndværk eller en underkategori af det medicinske, lærer vi på sygeplejerskeuddannelsen. Men så snart vi kommer ud på hospitalerne, er der fare for, at vi reduceres til lægens stumtjener
    Nutidens sygeplejersker har et ambivalent forhold til at udføre sygeplejegerningen, fordi systemet samtidig skaber forhindringer for den akademiske udvikling af faget, der også kræves – i hvert fald i teorien.
  • Baggrund
    30. august 2019

    Velfærdsuddannelser kan ikke tales op, men arbejdsvilkårene kan gøres bedre

    Der er hårdt brug for flere lærere, pædagoger og andre velfærdsmedarbejdere. Alligevel søger færre unge ind på uddannelserne til især lærer og pædagog. Fravalget skyldes især dårligere arbejdsvilkår og detailstyring i det offentlige, påpeger eksperter. Derfor nytter det ikke at blive ved med at lave om på uddannelserne eller tale dem op
    Der bliver kokkereret i hjemmekundskab i 5. klasse på Holbæk By Skole, og læreruddannelsen lokker stadig mange, men oplever ligesom pædagoguddannelsen et fald i antallet af ansøgere. Og en af grundene kan ifølge uddannelsesforsker Jan Thorhauge Frederiksenopsummeres i ét ord: Folkeskolereformen
  • Læserbrev
    6. september 2019

    De studerende flygter fra elendige professionsuddannelser

    Studerende med høje karaktergennemsnit vælger ikke professionsuddannelserne, fordi vilkårene på dem simpelthen er blevet så elendige. Det kan uddannelseslederne ikke løbe fra, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg