Emne

professionsuddannelse

Artikler
Kommentar
17. april 2023

Stort potentiale i at få flere til at søge mod uddannelse til lærer, pædagog og sygeplejerske

I 2022 overvejede omkring 3.000 nye studerende at blive sygeplejerske, lærer, pædagog eller socialrådgiver, men endte med at vælge uddannelserne fra – det potentiale skal vi udnytte gennem styrket faglighed og bedre brobygning i uddannelsessystemet
En analyse peger på, at vi i 2030 blandt andet kommer til at mangle 13.100 lærere.
Kommentar
25. februar 2023

Pædagogstudiet har ikke samme frihed under ansvar som andre videregående uddannelser

For at skabe større anerkendelse af pædagoger og pædagoguddannelsen bør vi behandle de pædagogstuderende på lige fod med studerende på andre videregående uddannelser – som studerende og ikke som elever
Hvis man vil skabe større anerkendelse af pædagoger og pædagoguddannelsen, bør man begynde med at behandle de studerende på uddannelsen på lige fod med studerende på andre videregående uddannelser, skriver jurastuderende Frederikke Karoline Stokvad Nørgaard i denne kommentar.
Læserbrev
25. juli 2022

Vil vi have unge til at søge ind på velfærdsuddannelserne, må vi gøre op med lønhierarkiet

Dykket i ansøgninger til professionshøjskolerne er en tikkende bombe under vores velfærdssamfund. Vil vi have flere ansøgere i fremtiden, må vi skabe ordentlige arbejds- og lønvilkår for vores velfærdshelte
Ansøgertallet til professionsuddannelser som eksempelvis sygeplejestudiet er dykket markant. Derfor er det afgørende, at der gøres op med det forældede lønhierarki, mener Clara Turms.
Sygeplejersker
7. juli 2022

Anerkendelse, bedre løn og arbejdsforhold er centralt, hvis flere unge skal blive sygeplejerske

Det er velfærdssamfundets fremtid, der står på spil, hvis ikke flere unge uddanner sig som sygeplejerske, lyder advarslerne. Også andre velfærdsuddannelser oplever et faldende antal ansøgere
Kun 3.373 unge havde sygeplejerskeuddannelsen som førsteprioritet i år. Det er 28 procent færre end forrige år, oplyste Undervisnings- og Forskningsministeriet tirsdag.
Leder
25. november 2021

Pædagoguddannelsen skal reformeres igen. Men husk nu at lytte til pædagogerne

Nyuddannede pædagoger er ikke rustet godt nok til arbejdet med børn, unge og udsatte. Derfor er der en reform af pædagoguddannelsen på vej. Men politikerne skal huske at lytte til pædagoger og fagfolk undervejs, ellers risikerer de at gentage fortidens reformsynder
Det er ikke mangel på reformer, men netop reformer, der er årsag til flere af de problemer, pædagoguddannelserne har.
Baggrund
20. april 2020

Tænketank: Flere studerende kan afbøde coronaledighed

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd foreslår optag to gange årligt på uddannelser for at mindske ledigheden efter coronanedlukningen. Uddannelserne er positivt stemt, men uddannelsesministeren mener, der er rigeligt med ledige uddannelsespladser
Ledigheden for unge under 30 år er steget med 30 procent den seneste måneds tid, viser tal fra Beskæftigelsesministeriet.
Læserbrev
6. september 2019

De studerende flygter fra elendige professionsuddannelser

Studerende med høje karaktergennemsnit vælger ikke professionsuddannelserne, fordi vilkårene på dem simpelthen er blevet så elendige. Det kan uddannelseslederne ikke løbe fra, skriver Ib Jensen i dette debatindlæg
Kronik
4. september 2019

Der er brug for et opgør med ’drømmeuddannelsen’

Unge søger ind på de uddannelser, hvis optagekrav ligger lige omkring deres karaktersnit. Og så krydser de fingre for, at de lige nøjagtig klarer cuttet til ’drømmeuddannelsen’. Men det giver ikke reflekterede og oplyste studievalg, skriver dekan og studiechef ved Københavns Professionshøjskole i dette debatindlæg
Hvis vi virkelig ønsker, at flere unge skal læse til pædagog, lærer og sygeplejerske som f.eks. her på Københavns Professionshøjskole, er der brug for at udfordre både forestillingen om drømmeuddannelsen og ideen om, at karaktergennemsnittet bedst bruges ved at søge ind på en uddannelse, der modsvarer karaktergennemsnittet.
Baggrund
30. august 2019

Velfærdsuddannelser kan ikke tales op, men arbejdsvilkårene kan gøres bedre

Der er hårdt brug for flere lærere, pædagoger og andre velfærdsmedarbejdere. Alligevel søger færre unge ind på uddannelserne til især lærer og pædagog. Fravalget skyldes især dårligere arbejdsvilkår og detailstyring i det offentlige, påpeger eksperter. Derfor nytter det ikke at blive ved med at lave om på uddannelserne eller tale dem op
Der bliver kokkereret i hjemmekundskab i 5. klasse på Holbæk By Skole, og læreruddannelsen lokker stadig mange, men oplever ligesom pædagoguddannelsen et fald i antallet af ansøgere. Og en af grundene kan ifølge uddannelsesforsker Jan Thorhauge Frederiksenopsummeres i ét ord: Folkeskolereformen
Læserbrev
11. marts 2014

Vi må alle tørre blod op af og til

Vi bestræber os dagligt på, at de studerende forstår, at teoretisk og praksisnær viden er hinandens gensidige forudsætninger – ikke modsætninger

Sider