Emne

propaganda

Baggrund
16. januar 2013

Kulturformidling eller kinesisk propaganda?

Danmarks største kommercielle radiokanaler får penge for at sende programmer om Kina – produceret af en kinesisk statskontrolleret medieorganisation. Uden at lytterne ved det. ’Kulturformidling,’ siger informationschef. Skjult propaganda, mener kritikere
Den kinesiske radiokanal China Radio International beskrives som Kinas ’propagandakanal til et udenlandsk publikum’, og den kontrolleres af kommunistpartiets centrale propagandabureau. Den kontrollerer finske Gbtimes, der producerer de programmer om Kina, som The Voice og NOVA FM sender
Nyhed
1. december 2012

Positiv retorik, negative fakta

Forfriskende ny åbenhed eller blot propaganda? Kinas nye kommunistiske lederskab bruger den internationale aids-dag til at signalere mere åbenhed overfor civilsamfundet – et træk, der modtages både med optimisme og en stor portion skepsis
Forfriskende ny åbenhed eller blot propaganda? Kinas nye kommunistiske lederskab bruger den internationale aids-dag til at signalere mere åbenhed overfor civilsamfundet – et træk, der modtages både med optimisme og en stor portion skepsis
Leder
27. september 2012

Ahmadinejads afsked til FN

Det er sandsynligt, at Ahmadinejads mere afdæmpede retorik har til hensigt at give Obama en hjælpende hånd i valgkampen. Han ved nemlig, at risikoen for et israelsk/amerikansk bombeangreb vil stige drastisk, såfremt Romney skulle vinde
18. juli 2012

Revolutionsforsøg var betalt fra udlandet

At dømme efter Statspolitiets indberetninger modtog yderligtgående danske grupper som Den Røde Garde efter Første Verdenskrig massiv støtte til den revolutionære agitation fra bl.a. bolsjevikkerne i Rusland
Statspolitiet fulgte nøje med, når den revolutionære bevægelse i Danmark modtog betydelige bidrag fra kammeraterne i Sovjetrusland, Tyskland eller Sverige. Pengene blev brugt til agitation blandt det voksende antal arbejdsløse. Her en af mange arbejdsløshedsdemonstrationer fotograferet på vej til Christiansborg over Marmorbroen i 1922..
Nyhed
11. januar 2012

ROJ TV dømt for at propagandere

Den kurdiske tv-station er idømt en bøde på 5,2 millioner kroner for at propagandere for PKK. Ekspert forudser, at stationens ret til at sende tv, vil blive inddraget på et senere tidspunkt
Selv om ROJ-TV blev idømt en millionbøde ved byretten i København i går, festede kurdere uden for retsbygningen. Stationens sendetilladelse blev nemlig ikke inddraget.
Kronik
31. december 2011

Nordkorea er racistisk — ikke kommunistisk

Regimet i Pyongyang har ikke meget med kommunisme at gøre, selv ikke i den stalinistiske variant — det er først og fremmest en racistisk førerstat, der holder sig oppe ved paranoid nationalisme
Nordkoreanske skolebørn betragter en propagandaplakat, som skal understrege deres befolknings overlegenhed i forhold til arvefjenden USA.
28. december 2011

Syriens ’grå flertal’ tvinges til at vælge side

Med angrebet på et efterretningscenter i Damaskus er krisen nu nået ind i Syriens hovedstad og dermed i en ny fase — hvis der kommer et flyforbud, vil hæren kollapse, og regimet vil falde
Mindst 44 blev dræbt, da to selvmordsbombemænd   i fredags angreb det centrale efterretningsdirektorat i Damaskus.
Kommentar
28. december 2011

Dagbog fra Nordkorea

EU har gode muligheder for at trække Nordkorea tilbage til virkeligheden. Europa anses nemlig for at være neutral og EU’s støtteprojekter kan være med til at skabe forandring fra bunden af samfundet, skriver MEP Anna Bosbach, der netop har besøgt landet
Nyhed
15. december 2011

Forsvarer: ROJ-TV er et lille lys i mørket for kurderne

Sagen mod den kurdiske tv-station ROJ, der er tiltalt for at være talerør for en terrorbevægelse, er politisk. Det fremhævede advokat Bjørn Elmquist under sin procedure i går. Men hvis ROJ-TV ikke viser propaganda for PKK, er der slet ingen sag — uanset forbindelser til PKK
En række kurdiske organisationer demonstrerede foran byretten i København, da retssagen mod ROJ-TV blev indledt den  15. august i år. I går procederede forsvarer Bjørn Elmquist i sagen, og han  fremførte blandt andet, at retssagen mod den kurdisk tv-station er politisk.
Nyhed
8. december 2011

ROJ-anklager afviser ret til ytringsfrihed

ROJ-TV kan ikke påberåbe sig ytringsfriheden. Det blev anklagerens sidste bemærkning under proceduren i går, hvor ROJ-TV blev beskrevet som et instrument for den kurdiske separatistbevægelse PKK

Sider

  • 30. april 2007

    Messerschmidt forlader DF

    Morten Messerschmidt var dømt for racisme, da han blev valgt ind i Folketinget. Alligevel kom han til tops som partiets Europa-ordfører
  • Kommentar
    20. december 2017

    Den neutrale embedsmand er blevet regeringens propagandist

    Det er helt centralt i vores opfattelse af demokrati, at statens embedsfolk ikke må underlægges et partis magt. Men det sker i stigende grad, at embedsfolk spændes for regeringspartiernes propagandavogn
  • Klumme
    16. juni 2015

    Og wupti, blev Kina et demokrati

    Kinas kommunistparti har skabt et parallelunivers, hvor velkendte begreber bliver udvandet og får nye betydninger. Og vupti, så er Kina pludselig et demokrati, et land styret ved lov og et sted, hvor menneskerettigheder respekteres
  • 15. februar 2006

    Gensyn med Pia Kjærsgaard

    Et af de mest synlige resultater af Muhammed-debatten er, at Dansk Folkeparti har fået stor fremgang. Men siger Pia Kjærsgaard andet, end hun altid har sagt? Kronikøren har genset Peter Øvig Knudsens maratonsamtale med partiets forkvinde fra for 10 år siden og sammenholder med den nyeste dokumentar om hende
  • 6. april 1999

    Danske serbere: Flygtningene lyver

    Strømmen af flygtninge fra Kosovo er ikke nok til at overbevise serbere i Danmark om, at deres landsmænd er i gang med en systematisk etnisk udrensning Serbere i Danmark er ikke overbevist om, at det faktisk er Milosevics styrker og serbiske militser, der har drevet Kosovo-albanerne på flugt...
  • 2. juli 2005

    Sovjet fik efterretninger fra DKP

    Koldkrigsudredningen frikender DKP for spionage og krigsplaner, men ledende DKP'ere som for eksempel Ib Nørlund leverede oplysninger om dansk udenrigspolitik til Moskva
  • 26. november 1998

    Hitler var ikke specielt ude efter jøderne

    Hvordan kunne der ske så meget, når Hitler selv gjorde så lidt for det, siger professor i europæisk samtidshistorie INTERVIEW Den britiske historiker Ian Kershaw, professor i europæisk samtidshistorie ved universitetet i Sheffield, har netop besøgt Københavns Universitet i anledning af udsendelsen af første bind af hans 2000-siders biografi om Adolf Hitler...
  • 10. maj 2005

    Russiske medier er ren propaganda

    Formanden for det russiske Journalistforbund beskylder præsident Putin for at have genindført censur og nedlagt den frie journalistik i landet