Emne

provokationskunst

Er Kristian von Hornsleth og dermed ’provokunsten’ virkelig død – eller bare ligegyldig?

Kristian von Hornsleth forsøger i en ny DR2-serie, ’Hornsleth er død’, at genoplive sig selv som provokunstner. Men det er hverken provokerende eller provokerende dårligt. Mest bare kedeligt, skriver forfatter og kunstner Madame Nielsen

Lig i lasten i Venedig

Kunst, der taler i overskrifter, er altid ensidig. Dette gør sig gældende for Christoph Büchlers forulykkede flygtningebåd på hovedudstillingen på Venedig Biennalen

Uhyggeligt, at et tankepoliti gør sin genkomst på universiteterne herhjemme

’White Nigger/Black Madonna’ ønsker at provokere, og det er den i sin gode ret til. Også selv om de politiske korrekte ønsker, at teaterskaberne skal tilstå ’kulturel uansvarlighed’

Kunstneren har et privilegium, der forpligter

Den enkelte skal ikke slå sig selv i hovedet over at være rædselsfuld, men kunstneren derimod har et ansvar for at konfrontere fællesskabet med vanens grimhed. Kunstneren skal mønstre at bære det pres, som individet ikke er »klar« til.

Københavns nye dronning skal betales

Forhåbentlig kommer der snart et skilt med information om, hvordan man kan bidrage økonomisk til hendes permanente ophold

’Det føles som rigtig længe siden, at alle ville være Charlie’

Ti år efter Muhammedkrisens udbrud fortryder manden, der udløste den, forfatteren Kåre Bluitgen, ikke sin rolle. Tværtimod udgiver han ny skarp religionssatire – og erklærer sig fortrøstningsfuld på ytringsfrihedens vegne: De voldsmænd, der vil censurere, tilhører historiens taberhold

Michel Houellebecq giver i ’Underkastelse’ Frankrig en muslimsk præsident

I år 2022 kommer republikkens politiske magt på muslimske hænder, forestiller Frankrigs bedst kendte nulevende romanforfatter sig i sin nye fremtidsroman, ’Underkastelse’, der udkommer til januar

Den grimme fortid

’Lad være med at tænke selv, tro på myten!’ Sådan lyder teksten til en af Dan Parks plakater. Det vil kræve en god gang vand og sæbe af få lige den grimme smag ud af munden, når nutiden engang bliver grim fortid. Ikke så meget tanken om manden Dan Park, men mere tanken om de kunstnere og intellektuelle, der ophøjer hans fjogede drengefnis til noget, man skal tage alvorligt

Provokation er den ultimative kunstneriske ytringsfrihed

Det er nødvendigt ubetinget at forsvare Lars Vilks og andre provokunstnere, uanset hvor krænket religiøse gemytter kan blive. Men vi må også indse, at ytringsfriheden har et bredere spektrum af fjender endden religiøse fanatisme

Klammere! Klammere!

Hvad har 24 ben, 12 hoveder og ét fordøjelsessystem? Det har de mund-og-anus-sammenhæftede, tyndskidsbællende menneskeofre i gyseren ’Human Centipede II’. Den er et af de mest mavevendende eksempler på en tradition for klamheds-exces på filmfestivaler – og aktuel på CPH:PIX

Sider

Mest læste

  1. Kristian von Hornsleth forsøger i en ny DR2-serie, ’Hornsleth er død’, at genoplive sig selv som provokunstner. Men det er hverken provokerende eller provokerende dårligt. Mest bare kedeligt, skriver forfatter og kunstner Madame Nielsen
  2. Hvad har 24 ben, 12 hoveder og ét fordøjelsessystem? Det har de mund-og-anus-sammenhæftede, tyndskidsbællende menneskeofre i gyseren ’Human Centipede II’. Den er et af de mest mavevendende eksempler på en tradition for klamheds-exces på filmfestivaler – og aktuel på CPH:PIX
  3. Kunstnergruppen Surrend leverer ’fupkunst, der benytter sig af det laveste trick, der findes: Skandalisering’, mener iagttagere
  4. Siden hvornår er det forenklede perspektiv blevet kunstens ærinde?
  5. ’White Nigger/Black Madonna’ ønsker at provokere, og det er den i sin gode ret til. Også selv om de politiske korrekte ønsker, at teaterskaberne skal tilstå ’kulturel uansvarlighed’
  6. I år 2022 kommer republikkens politiske magt på muslimske hænder, forestiller Frankrigs bedst kendte nulevende romanforfatter sig i sin nye fremtidsroman, ’Underkastelse’, der udkommer til januar