Forhåbentlig vil dommen mod provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard lære dem, der planlægger fremtidens happenings – i kunstens såvel som klimaets navn – ikke at ødelægge kunstværker, der er fælles goder af ofte unik karakter
Var rocken et omrejsende tivoli, ville shockrocken være det groteske spøgelseshus. Men er der andet end nostalgisk hygge tilbage i det teatralske kabinet af provokationer, spørger Informations anmelder under lytning af nye plader fra svenske Ghost og tyske Rammstein
Kristian von Hornsleth forsøger i en ny DR2-serie, ’Hornsleth er død’, at genoplive sig selv som provokunstner. Men det er hverken provokerende eller provokerende dårligt. Mest bare kedeligt, skriver forfatter og kunstner Madame Nielsen
Kunst, der taler i overskrifter, er altid ensidig. Dette gør sig gældende for Christoph Büchlers forulykkede flygtningebåd på hovedudstillingen på Venedig Biennalen
’White Nigger/Black Madonna’ ønsker at provokere, og det er den i sin gode ret til. Også selv om de politiske korrekte ønsker, at teaterskaberne skal tilstå ’kulturel uansvarlighed’
Det er kunstens privilegium at være unuanceret. Den kan repræsentere det ufortyndede ideal, som ikke kan relativeres, så vi kommer til at stå ansigt til ansigt med vores egen selvmodsigelse
Ti år efter Muhammedkrisens udbrud fortryder manden, der udløste den, forfatteren Kåre Bluitgen, ikke sin rolle. Tværtimod udgiver han ny skarp religionssatire – og erklærer sig fortrøstningsfuld på ytringsfrihedens vegne: De voldsmænd, der vil censurere, tilhører historiens taberhold
Forhåbentlig vil dommen mod provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard lære dem, der planlægger fremtidens happenings – i kunstens såvel som klimaets navn – ikke at ødelægge kunstværker, der er fælles goder af ofte unik karakter
Kristian von Hornsleth forsøger i en ny DR2-serie, ’Hornsleth er død’, at genoplive sig selv som provokunstner. Men det er hverken provokerende eller provokerende dårligt. Mest bare kedeligt, skriver forfatter og kunstner Madame Nielsen
Hvad har 24 ben, 12 hoveder og ét fordøjelsessystem? Det har de mund-og-anus-sammenhæftede, tyndskidsbællende menneskeofre i gyseren ’Human Centipede II’. Den er et af de mest mavevendende eksempler på en tradition for klamheds-exces på filmfestivaler – og aktuel på CPH:PIX
I år 2022 kommer republikkens politiske magt på muslimske hænder, forestiller Frankrigs bedst kendte nulevende romanforfatter sig i sin nye fremtidsroman, ’Underkastelse’, der udkommer til januar
Det er nødvendigt ubetinget at forsvare Lars Vilks og andre provokunstnere, uanset hvor krænket religiøse gemytter kan blive. Men vi må også indse, at ytringsfriheden har et bredere spektrum af fjender endden religiøse fanatisme