Emne

provokationskunst

Folk
2. maj 2022

Provokunstneren Ibi-Pippi tager æren for at klistre billede af sig selv på Jorn-værk

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Ibi-Pippi Orup Hedegaard forsøgte at lime et billede af sig selv fast på ’Den foruroligende ælling’, før provokunstneren signerede det
Anmeldelse
28. april 2022

Rammstein har et godt bud på shokrock’ens fremtid i en verden uden tabuer

Var rocken et omrejsende tivoli, ville shockrocken være det groteske spøgelseshus. Men er der andet end nostalgisk hygge tilbage i det teatralske kabinet af provokationer, spørger Informations anmelder under lytning af nye plader fra svenske Ghost og tyske Rammstein
Forsanger Till Lindemann udstyrer den ellers noget afdankede kulturkritiske brod med en barok finesse, der gør den veloplagt.
Anmeldelse
27. juli 2020

Er Kristian von Hornsleth og dermed ’provokunsten’ virkelig død – eller bare ligegyldig?

Kristian von Hornsleth forsøger i en ny DR2-serie, ’Hornsleth er død’, at genoplive sig selv som provokunstner. Men det er hverken provokerende eller provokerende dårligt. Mest bare kedeligt, skriver forfatter og kunstner Madame Nielsen
Du behøver ikke bruge tid på at se ’Hornsleth er død’. Ikke fordi den er provokerende dårlig. Den er bare kedelig.
Leder
13. maj 2019

Lig i lasten i Venedig

Kunst, der taler i overskrifter, er altid ensidig. Dette gør sig gældende for Christoph Büchlers forulykkede flygtningebåd på hovedudstillingen på Venedig Biennalen
Leder
16. maj 2018

Uhyggeligt, at et tankepoliti gør sin genkomst på universiteterne herhjemme

’White Nigger/Black Madonna’ ønsker at provokere, og det er den i sin gode ret til. Også selv om de politiske korrekte ønsker, at teaterskaberne skal tilstå ’kulturel uansvarlighed’
Soloskuespiller Madame Nielsen og teaterleder Christian Lollike er med deres seneste teaterstykke White Nigger/Black Madonna blevet kritiseret for blandt andet kulturel uansvarlighed. Her ses Michael Wilson (th) fra Black Lives Matters Danmark, der diskuterer teaterstykket med Madame Nielsen (tv) og Christian Lollike (midten).
Leder
11. april 2018

Kunstneren har et privilegium, der forpligter

Det er kunstens privilegium at være unuanceret. Den kan repræsentere det ufortyndede ideal, som ikke kan relativeres, så vi kommer til at stå ansigt til ansigt med vores egen selvmodsigelse
’I Am Queen Mary’-skulpturen repræsenterer den kunst, hvor vi i fællesskab kommer til at stå ansigt til ansigt med vores egen selvmodsigelse. Her demonstreres ved åbningen af skulpturen.
Læserbrev
11. april 2018

Københavns nye dronning skal betales

Forhåbentlig kommer der snart et skilt med information om, hvordan man kan bidrage økonomisk til hendes permanente ophold
Interview
30. september 2015

’Det føles som rigtig længe siden, at alle ville være Charlie’

Ti år efter Muhammedkrisens udbrud fortryder manden, der udløste den, forfatteren Kåre Bluitgen, ikke sin rolle. Tværtimod udgiver han ny skarp religionssatire – og erklærer sig fortrøstningsfuld på ytringsfrihedens vegne: De voldsmænd, der vil censurere, tilhører historiens taberhold
’Det er præcis de mennesker, som – måske mest af frygt, men også ud fra et forsæt om ikke at ville ’stigmatisere’ – stigmatiserer muslimer allermest,’ siger Kåre Bluitgen.
Baggrund
19. december 2014

Michel Houellebecq giver i ’Underkastelse’ Frankrig en muslimsk præsident

I år 2022 kommer republikkens politiske magt på muslimske hænder, forestiller Frankrigs bedst kendte nulevende romanforfatter sig i sin nye fremtidsroman, ’Underkastelse’, der udkommer til januar
Houellebecqs modvilje mod islam og religion i det hele taget er velkendt og ikke af ny dato. I august i år udtalte han for eksempel, at han anser Jesus Kristus for at være ’en dybt uappetitlig figur’.
Baggrund
31. oktober 2014

Den grimme fortid

’Lad være med at tænke selv, tro på myten!’ Sådan lyder teksten til en af Dan Parks plakater. Det vil kræve en god gang vand og sæbe af få lige den grimme smag ud af munden, når nutiden engang bliver grim fortid. Ikke så meget tanken om manden Dan Park, men mere tanken om de kunstnere og intellektuelle, der ophøjer hans fjogede drengefnis til noget, man skal tage alvorligt
’Lad være med at tænke selv, tro på myten!’ Sådan lyder teksten til en af Dan Parks plakater. Det vil kræve en god gang vand og sæbe af få lige den grimme smag ud af munden, når nutiden engang bliver grim fortid. Ikke så meget tanken om manden Dan Park, men mere tanken om de kunstnere og intellektuelle, der ophøjer hans fjogede drengefnis til noget, man skal tage alvorligt

Sider