Emne

racisme

Inden Muhammad Ali gjorde det hvide USA vrede, havde den unge Cassius Clay gjort dem bange

I et USA gennemsyret af racisme, frygt og korruption etablerede Muhammad Ali sig som den nye tids sorte mand. Men prisen var høj. En ny biografi om den legendariske sværvægtsbokser fortæller historien om den mørke side af boksesporten

Center for Vild Analyse: Faktabaseret racisme

Et virkeligt demokrati er ikke baseret på faktatjek af alt, men på, at der er visse ting, man ikke diskuterer

Roseanne er vadet lige ind i »den meget reelle racisme i mange hvide arbejderklassefamilier«

Det ville være letsindigt at tiltro en privat virksomhed etiske motiver, men derfor kan beslutningen om at aflyse showet godt være rigtig. Retten til at bruge sin ytringsfrihed er ikke en garanti mod at mærke konsekvenserne af den, og aflysningen af Roseanne viser, at der stadig er grænser for, hvad man kan tillade sig at sige offentligt i USA

Britisk minister skrider ind over for studerende, der vil gøre universitetslivet krænkelsesfrit

Britiske universitetsstuderende forbyder sexistiske popsange og nægter taletid til feministiske talere, som drager kønsopererede transkønnedes kvindelighed i tvivl. Det skal beskytte minoriteter imod krænkende ytringer. Men de studerendes kamp for minoriteterne er gået for vidt, mener den britiske universitetsminister, Sam Gyimah

Uhyggeligt, at et tankepoliti gør sin genkomst på universiteterne herhjemme

’White Nigger/Black Madonna’ ønsker at provokere, og det er den i sin gode ret til. Også selv om de politiske korrekte ønsker, at teaterskaberne skal tilstå ’kulturel uansvarlighed’

»Uanset vejen derhen, så ender jeres lorteforestilling med, at sorte begår folkemord på hvide. Er det ikke et problem?«

Madame Nielsen og Christian Lollike blev mødt af et stormløb af vrede, sårede følelser og anklager om racisme, da Teater Sort/Hvid i weekenden havde inviteret til debatseminar om sin omdiskuterede forestilling ’White Nigger/Black Madonna’

’White Nigger/Black Madonna’ er egentlig bare lidt kedelig

Man kunne få tanken, at debatteatret Sort/Hvid er blevet et bedre mediebureau end teater. Men det giver heller ikke mening at betragte Lollike og Madame Nielsens uspændende 'White Nigger/Black Madonna' isoleret set. For er alt det, der omgiver forestillingen ikke netop del af den form for interaktionsteater, som både Sort/Hvid og Nielsen ellers bedriver?
Madame Nielsen

»Noget af det vidunderlige i en fri verden er, at du har lov til at afprøve at være en anden«

De grænsesøgende teaterfolk Madame Nielsen og Christian Lollike lader hovedpersonen i deres nye stykke skifte race, hvilket ikke overraskende har udløst kritik. Men vi er nødt til at kunne prøve at være noget andet end det, andre opfatter os som, mener de. Derfor kan ’blackfacing’ og raceskift ikke være forbudte emner at tage op
Anmeldelse

Janelle Monáe lader kussen holde politisk brandtale

Den amerikanske R&B-stjernes tredje album er et ’robo-erotisk’ værk i softpornografiske og kropspositive former og farver. Kroppen er kirken, og nationen skal vindes tilbage. Teksterne er fulde af spiritualitet og vitalitet, men musikken? Ikke helt og aldeles

Historisk glemsel kan bane vej for ny ’pest over Europa’

Unge tyskere er ikke optaget af at holde erindringen om den nazistiske fortid levende. Men det er nødvendigt, hvis de fascistiske strømninger, som er tilbage på Europas radikale højrefløj, skal imødegås

Sider

Mest læste

  1. Det ville være letsindigt at tiltro en privat virksomhed etiske motiver, men derfor kan beslutningen om at aflyse showet godt være rigtig. Retten til at bruge sin ytringsfrihed er ikke en garanti mod at mærke konsekvenserne af den, og aflysningen af Roseanne viser, at der stadig er grænser for, hvad man kan tillade sig at sige offentligt i USA
  2. Madame Nielsen og Christian Lollike blev mødt af et stormløb af vrede, sårede følelser og anklager om racisme, da Teater Sort/Hvid i weekenden havde inviteret til debatseminar om sin omdiskuterede forestilling ’White Nigger/Black Madonna’
  3. ’White Nigger/Black Madonna’ ønsker at provokere, og det er den i sin gode ret til. Også selv om de politiske korrekte ønsker, at teaterskaberne skal tilstå ’kulturel uansvarlighed’
  4. De grænsesøgende teaterfolk Madame Nielsen og Christian Lollike lader hovedpersonen i deres nye stykke skifte race, hvilket ikke overraskende har udløst kritik. Men vi er nødt til at kunne prøve at være noget andet end det, andre opfatter os som, mener de. Derfor kan ’blackfacing’ og raceskift ikke være forbudte emner at tage op
  5. Den amerikanske R&B-stjernes tredje album er et ’robo-erotisk’ værk i softpornografiske og kropspositive former og farver. Kroppen er kirken, og nationen skal vindes tilbage. Teksterne er fulde af spiritualitet og vitalitet, men musikken? Ikke helt og aldeles
  6. Man kunne få tanken, at debatteatret Sort/Hvid er blevet et bedre mediebureau end teater. Men det giver heller ikke mening at betragte Lollike og Madame Nielsens uspændende 'White Nigger/Black Madonna' isoleret set. For er alt det, der omgiver forestillingen ikke netop del af den form for interaktionsteater, som både Sort/Hvid og Nielsen ellers bedriver?
  7. Britiske universitetsstuderende forbyder sexistiske popsange og nægter taletid til feministiske talere, som drager kønsopererede transkønnedes kvindelighed i tvivl. Det skal beskytte minoriteter imod krænkende ytringer. Men de studerendes kamp for minoriteterne er gået for vidt, mener den britiske universitetsminister, Sam Gyimah
  8. Unge tyskere er ikke optaget af at holde erindringen om den nazistiske fortid levende. Men det er nødvendigt, hvis de fascistiske strømninger, som er tilbage på Europas radikale højrefløj, skal imødegås