Emne

racisme

James Baldwin skildrer et samfund, der kæmper med vold og magt for sin kridhvide konformitet

James Baldwins kritik af et antændt og splittet USA bliver atter hørt. ’Giovannis værelse’, som vi nu får i nyoversættelse, udspiller sig blandt hvide mænd i Paris, men det handler stadig om minoriteters frygt og bitterhed

Det er hensigten, der afgør, om noget er krænkende eller racistisk

Information synger ikke længere »Jeg har set en rigtig negermand« på avisens morgenmøde, men det er ikke hensigten med sangen, at den skal være racistisk. Hvis nogen føler sig krænkede, kan oplysning om teksten vende krænkelse til forståelse

Et af Europas mest racistiske museer genåbner efter fem års ombygning. Er det blevet bedre?

Det store Congomuseum i Bruxelles, som i årtier er blevet beskyldt for racisme og for at propagandere for Belgiens ekstremt voldelige kolonitid, er netop genåbnet efter fem års renovering. Alt er lavet om. Men er det godt nok?

Det tog mig 10 måneder at blive racist

Efter 10 måneder i en lille hvid flække i Arkansas kunne jeg pludselig ikke gå forbi en sort person på gaden uden at få sved på panden og hjertebanken

Universitetets opgave er ikke at skærme folk mod ubehag

Magtkritiske analyser skal altid hilses velkomment på et universitet. Men kæden hopper af for de studerende, der kræver sanktioner, efterlyser hyppigere brug af klager og tvungen ’dialog’ for undervisere, som rækker ud over de i loven allerede indførte begrænsninger på ytringsfriheden i form af for eksempel racismeparagraffen

Jeg mødte racismen på en bar

Aftalen om en fotoudstilling gik i vasken på grund af et enkelt foto af en marokkansk mand. Han kunne ikke hænge der og genere stamkunderne

»Da du sagde, du ville lave en feministisk historie om kvindefrigørelse ud af ’Aladdin’, tænkte jeg, at det nemt kunne gå galt«

Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs

»Jeg vil ikke behandles af sådan en som dig«

Sygeplejersker, læger og bioanalytikere med anden etnisk baggrund har oplevet at blive mødt med fordomme, afvisninger og lukkede døre, når de har forsøgt at passe deres job. I Sverige fortalte flere apoteksansatte for nylig til SVT om et stigende problem med racistiske tilråb fra kunder. Herhjemme er diskriminationen mere udbredt, end vi tror, lyder det fra forskere

Hvad taler vi om, når vi taler om identitetspolitik?

Et alternativt vokabular er de senere år gledet ind i vores almindelige hverdagssprog. Det rummer nye ord som ’privilegieblindhed’ og ’krænkelseskultur’, og det har gjort spørgsmål om identitet og anerkendelse til en fast del af den offentlige samtale. Identitetspolitik, kalder vi det. Men hvad betyder det egentlig? Vi er taget på en historisk rejse fra bondekultur over borgerrettighedskampe og gennem Mumidalen – for at blive klogere

Den amerikanske antisemitisme trækker tråde til både KKK og Nazityskland

En mand stormede lørdag en jødisk synagoge i amerikanske Pittsburgh med ordene »alle jøder skal dø«, hvorpå han skød og dræbte 11 personer. To historikere giver deres bud på, hvor den nye amerikanske antisemitisme har sine rødder

Sider

Mest læste

  1. Sygeplejersker, læger og bioanalytikere med anden etnisk baggrund har oplevet at blive mødt med fordomme, afvisninger og lukkede døre, når de har forsøgt at passe deres job. I Sverige fortalte flere apoteksansatte for nylig til SVT om et stigende problem med racistiske tilråb fra kunder. Herhjemme er diskriminationen mere udbredt, end vi tror, lyder det fra forskere
  2. Efter 10 måneder i en lille hvid flække i Arkansas kunne jeg pludselig ikke gå forbi en sort person på gaden uden at få sved på panden og hjertebanken
  3. Magtkritiske analyser skal altid hilses velkomment på et universitet. Men kæden hopper af for de studerende, der kræver sanktioner, efterlyser hyppigere brug af klager og tvungen ’dialog’ for undervisere, som rækker ud over de i loven allerede indførte begrænsninger på ytringsfriheden i form af for eksempel racismeparagraffen
  4. Et alternativt vokabular er de senere år gledet ind i vores almindelige hverdagssprog. Det rummer nye ord som ’privilegieblindhed’ og ’krænkelseskultur’, og det har gjort spørgsmål om identitet og anerkendelse til en fast del af den offentlige samtale. Identitetspolitik, kalder vi det. Men hvad betyder det egentlig? Vi er taget på en historisk rejse fra bondekultur over borgerrettighedskampe og gennem Mumidalen – for at blive klogere
  5. Nogle af de mest elskede figurer fra børnebøger og børne-tv har rod i fordomsfulde karikaturer, og racisme er indlejret i bøger og kultur for børn på en så subtil måde, at selv velmenende progressive antiracister bliver blinde for den. Amerikanske Philip Nel, der er forsker i børnelitteratur, vil åbne vores øjne for de racistiske elementer – ikke for at vi skal fjerne dem, men for at vi skal blive opmærksomme på dem og lære at læse med ubehag
  6. Det store Congomuseum i Bruxelles, som i årtier er blevet beskyldt for racisme og for at propagandere for Belgiens ekstremt voldelige kolonitid, er netop genåbnet efter fem års renovering. Alt er lavet om. Men er det godt nok?
  7. En mand stormede lørdag en jødisk synagoge i amerikanske Pittsburgh med ordene »alle jøder skal dø«, hvorpå han skød og dræbte 11 personer. To historikere giver deres bud på, hvor den nye amerikanske antisemitisme har sine rødder
  8. Jeg vil ikke have at vide, at jeg skal se det som en god ting, at jeg er eksotisk; og jeg vil ikke have at vide, at jeg ikke skal skamme mig over min baggrund, når jeg nægter at dele mit stamtræ med fremmede, hvide mennesker. Jeg vil ikke legitimeres af en hvid person … jeg vil ikke overrækkes min danskhed