Emne

radikalisering

Identitetspolitik er udtryk for en ny følsomhed – en hypersensitivitet over for ubehag

Personligt er jeg forundret over den hypersensitivitet, som de identitetspolitiske yderfløje lægger for dagen, men som psykolog er jeg fagligt fascineret. Der er tale om en flertydighedsintolerance, som måske skyldes vores moderne børneopdragelse, skriver Henrik Høgh-Olesen i denne kronik

Partier tager truslen fra ekstreme miljøer alvorligt

På websitet 4chan ytrer brugere sig negativt om jøder og deler højreekstremistiske holdninger. Det skal vi tage alvorligt og følge nøje, mener både Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti
Farvel til 10’erne

Mor til syrienskriger: »Vi giver dem lov til at tage vores børn, og de slipper afsted med det«

Siden Anden Verdenskrig har Danmark ikke skullet forholde sig til egne borgeres deltagelse i krige ude i verden. Men det ændrede sig i 2010’erne med etableringen af Islamisk Stat og borgerkrigen i Syrien. Karolina Dam er mor til Lukas, der blev dræbt i kampen for Islamisk Stat i 2014 i Syrien. Hun har stiftet organisationen Sons & Daughters of the World, der henvender sig til pårørende og professionelle, der har brug for viden og gode råd om radikalisering

Tændstikterroristen blev radikaliseret af sin egen sorg

Som en mand i dyb sorg var Moyed Al Zoebi, der tidligere i år blev dømt for forsøg på at udøve et terrorangreb i København, særligt sårbar over for radikalisering. Det vurderer terroreksperten Magnus Ranstorp, der har gennemgået Informations føljeton om sagen

Nyt studie: Oplevelsen af at være udenfor fører til radikalisering blandt vestlige muslimer

Muslimer, der er født og opvokset i Vesten, føler sig i højere grad holdt nede og udenfor end deres forældres generationer. Det er en del af forklaringen på, hvorfor jihadister fra Vesten ofte er anden- og tredjegenerationsindvandrere. Sådan lyder konklusionen i et nyt, omfattende forskningsprojekt

Islamisk Stat: Den ubegribelige volds uforståelige attraktion

Islamisk Stats videoer på internettet er på en gang velproducerede og ubegribeligt brutale. Der er udpenslet tortur og små børn, der skærer halsen over på voksne mænd. En forsker på Københavns Universitet har forsøgt at forstå, hvordan IS har kunnet mobilisere nye sympatisører ved at bryde alle tænkelige moralske grænser
Anmeldelse

’Utøya 22. juli’ nægter at iscenesætte gerningsmanden som spektakulær superskurk

Ny film om angrebet på Utøya vælger med sin fiktionsform at holde respektfuld afstand til de enkelte ofre, men har ikke desto mindre en markant dokumentarisk effekt, idet den er skrevet på baggrund af vidnesbyrd og optaget i realtid

Læst udefra: De unge jihadisters forvildede sjæle

I tre år har den franske psykolog Tobie Nathan talt med islamisk radikaliserede unge, og han mener, at man skal tage deres filosofiske overvejelser alvorligt for at undgå, at de griber til våben

Højtuddannede kan godt være radikaliserede, og islam er ikke roden til al social kontrol

Når vi skal løse Danmarks integrationsproblemer, kommer vi let til at blande udfordringer med radikalisering, social kontrol og manglende uddannelse sammen. Det gør det vanskeligt at løse integrationsopgaven

Islamisk Stat er en større terrortrussel end nogensinde

Islamisk Stat er tæt på at være besejret militært og drømmen om det islamistiske kalifat knust. Men dermed er truslen fra IS langtfra forbi. Mindst 100.000 IS-sympatisører, heriblandt tusindvis af hjemvendte IS-krigere med kamperfaring, udgør den terrortrussel, som USA og resten af verden skal tackle i mange år fremover

Sider

Mest læste

  1. Personligt er jeg forundret over den hypersensitivitet, som de identitetspolitiske yderfløje lægger for dagen, men som psykolog er jeg fagligt fascineret. Der er tale om en flertydighedsintolerance, som måske skyldes vores moderne børneopdragelse, skriver Henrik Høgh-Olesen i denne kronik
  2. Hvordan kunne en tilsyneladende ganske almindelig ung mand fra Oslo begå grusomheder, som oprørte en hel verden? Der findes naturligvis intet enkelt svar på dette. Ikke desto mindre vil jeg gerne begrunde, hvorfor Anders Behring Breiviks baggrund for mig at se er central i forsøget på at forklare, hvorfra hans enorme had kom
  3. Mange anden- og tredjegenerationsindvandrere tager i stigende grad afstand fra både deres forældres og de etniske danskeres kultur. De er i gang med at oprette deres eget parallelsamfund i Danmark og bliver muslimske i en grad, der falder forældrene for brystet
  4. for 20 år siden var flere end 1.000 betjente udkommanderet for at rydde det BZ’atte hus Allotria på Nørrebro. Men da politiet trængte ind i det barrikaderede hus, var det tomt. BZ’erne var forsvundet via en gravet tunnel. Med tunnelen fra Allotria undgik BZ’erne konfrontationen og vandt mediernes og befolkningens sympati – men de tabte også alle deres huse
  5. Hvad kommer først: street credit fra minoriteterne til samfundet eller respekt fra samfundet til minoritetsgrupperne? Man kan ikke få anerkendelse fra nogen, man ikke selv anerkender. Men hvem skal egentlig anerkende først, og hvor langt skal vi gå i håndsrækningen mod ekstremistiske grupper?
  6. Muslimer, der er født og opvokset i Vesten, føler sig i højere grad holdt nede og udenfor end deres forældres generationer. Det er en del af forklaringen på, hvorfor jihadister fra Vesten ofte er anden- og tredjegenerationsindvandrere. Sådan lyder konklusionen i et nyt, omfattende forskningsprojekt
  7. Identiteten sidder i kroppen, og teknikken giver os uendelige muligheder for at forandre den - derfor gør vi det Krop og teknik Vi lever i kroppens tid. Nærmest besatte af at udforske og overskride grænserne for vores egne kroppe...
  8. Olivier Roys bog om ’Den globaliserede islam’ giver både fint overblik over islam og fastholder religions praktiske kompleksitet