Emne

Ramadan

Det vil klæde Højskolesangbogen med en ramadansang

Højskolesangbogen skal både afspejle den danske kulturarv og den samtid, vi lever i. Derfor er der intet i vejen for at tage en ramadansang med i den nyeste udgave, der skal udkomme næste år. Ikke så længe den egner sig til at blive sunget i flok

Reformer islam for de unge danske muslimers skyld

Det kan godt være, at danske muslimer er trætte af Inger Støjbergs os og dem-retorik og ramadansnak. Men måske er det en god ide, hvis de selv tager ansvar for at reformere islam og lytter til deres børn, der er opvokset i Danmark, og som råber på præcist det

Støjbergs ramadan-svada er plat, men den virker desværre alligevel

Inger Støjberg demonstrerer endnu en gang, at hun er noget nær verdensmester i at generere omtale på hurtige holdninger til det muslimske mindretal
Mavefornemmelsen

Profeten spiste altid et ulige antal dadler

På tirsdag begynder den muslimske fastemåned, ramadanen, som har en hel masse madtraditioner tilknyttet, siger Manal Jacob, der driver cateringfirmaet Ishtar. Hun oplever, at folk går mere op i ramadanen i Danmark, end i Irak, hvor hun voksede op

Vermunds mediestunt løser intet

Læserbrev

’Gud accepterer kun ramadan, hvis det er hele pakken’

»Når jeg tænker på at skulle faste i 19 timer, så frygter jeg det lidt. Og tænker, om jeg måske bliver dårlig. Men allerede anden dag er det blevet en rutine,« siger Mohamed Lachouani, der er en uge inde i ramadanen

Faster din ni måneder gamle datter også?

I mange samtaler med mine danske medborgere er jeg først og fremmest ’muslimen Sajad’. Det er mærkværdigt, for de er jo hverken ’kristne Bjarne’ eller ’ateisten Henrik’. Og nej, jeg tvinger ikke min ni måneder gamle datter til at faste. Hun går heller ikke med burka

Julen er lige så god og mærkelig som ramadanen

Jeg er træt af at være den eneste muslim til julefrokosterne, men jeg er også træt af ikke at modtage Ramadanlykønskninger fra mine ikkemuslimske medborgere. I det hele taget er jeg træt af, at vi ikke bare kan glæde os over de traditioner, der gør de andre glade

Hvem er bange for eid?

Som gammel elev på Blågård Skole har jeg holdt fri på eid, hvilket ikke har fået mig til at føle mig ramt på min ’danskhed’, men derimod har lært mig utrolig meget om andre kulturer – og dermed også min egen

Ramadansk

Når man ligefrem sammenligner

Sider

Mest læste

  1. Højskolesangbogen skal både afspejle den danske kulturarv og den samtid, vi lever i. Derfor er der intet i vejen for at tage en ramadansang med i den nyeste udgave, der skal udkomme næste år. Ikke så længe den egner sig til at blive sunget i flok
  2. Netop i disse dage påbegyndes Ramadan. Kronikøren, der er konverteret til islam, fortæller her, hvad den handler om
  3. Ideen om at tro skal være en privatsag, hvis den skal sameksistere med verdslighed, er en misforståelse
  4. Det kan godt være, at danske muslimer er trætte af Inger Støjbergs os og dem-retorik og ramadansnak. Men måske er det en god ide, hvis de selv tager ansvar for at reformere islam og lytter til deres børn, der er opvokset i Danmark, og som råber på præcist det
  5. Efter den 11. september kom den fransk- marokkanske forfatter Tahar Ben Jellouns datter hjem fra skole og sagde: ’Jeg vil ikke længere være muslim’
  6. På tirsdag begynder den muslimske fastemåned, ramadanen, som har en hel masse madtraditioner tilknyttet, siger Manal Jacob, der driver cateringfirmaet Ishtar. Hun oplever, at folk går mere op i ramadanen i Danmark, end i Irak, hvor hun voksede op
  7. Om en uge begynder den muslimske højtid Ramadanen. Det er Istedgades muslimske forretningsdrivende enige om. Men dér holder enigheden også op "Ved du hvorfor danskerne holder jul? Skal jeg fortælle hvorfor", spørger den libanesisk fødte Issam Barghachoun, der arbejder i sin fars halal-slagter på den julepyntede Istedgade...
  8. Ved at se på, hvordan muslimske minoriteter i Danmark er blevet synlige i de seneste år, kan vi forstå forudsætningerne og præmisserne for den aktuelle debat, herunder hvorfor muslimske grupperi Danmark vælger de offentlige strategier, som de gør. Debatten om islam handler ikke blot om minoriteter, men i ligeså høj grad om forskellige, stridende måder at forstå det danske på