Emne

reality-tv

Meget reality-tv tilbyder mere indsigt end diverse æggehovedprogrammer

DR møder kritik for at lave reality-tv. Det er lamslående, at fjernsynsprogrammer, der fokuserer på enkeltindividers opførsel, refleksioner og sociale interaktioner, stadig affejes som lefleri for laveste fællesnævner

En del af spændingen ved det privatlivsinvaderende tv er, at det kan godt blive pinligt og ubehageligt

Et utal af tv-hold har i årets løb vadet rundt i almindelige menneskers intimsfære. Det har ikke altid været lige let at se på. En rask gennemgang af årets intimitetsundersøgende fjernsynsudsendelser tyder på, at jo bredere et billede af en person, man ser, jo mere sårbarhed kan man holde ud
Anmeldelse

»Den, som dør med flest oplevelser, og som har været nøgen i længst tid, har vundet«

Den presserende grund til at lave dokumentarfilm om, hvordan det er at være hovedperson i en dokumentarserie åbenbarer sig aldrig helt i ’Gina Jaqueline – Midt i en drøm’. Men når nu det er sket, er det godt, at hovedpersonen er skærmgeniet Gina Jaqueline

’Gift ved første blik’ kvalificerer samtalen om det nære og det svære

Sidste afsnit af DR1’s realityprogram om arrangerede ægteskaber og gode intentioner er ude nu og sætter et værdigt punktum for en sæson, der – igen – har formået at gøre seerne klogere på, hvordan mennesker interagerer med hinanden

Ind at ligge i sprækken i næstsidste afsnit af Gift ved første blik

Barndomstraumer, sex og andet »meget stærkt lim«: Syvende afsnit af verdens bedste ægteskabsdatingprogram er en eksplosion af ærlighed, der efterlader alle bedrevidende parforholdskommentatorer halvkvalt af svar på de spørgsmål, vi har brændt inde med

Parforholdsekspert i ’Gift ved første blik’: »Der er opstået det, man refererer til som tavshed«

Fire typer tavshed har sænket sig over de af DR arrangerede ægteskaber i ’Gift ved første blik’
Fjerde afsnit af Gift ved første blik

Fra bryllup til krisehåndtering på under en uge

Aldrig nogensinde har deltagerne i DR 1’s datingprogram Gift ved første blik fokuseret så meget på deres egne medbragte ’mønstre’, som det hedder i den parterapeutiske lingo i fjerde afsnit

Desperate behov efter første blik: »Ved du hvad det her er? Det er fra en omskæring«

Selvom ’Gift ved første blik’ egentlig handler om uromantisk parforholdsarbejde, bliver parrenes historie ofte den om, hvor galt det går, når den drastiske ægteskabsindgåelse forveksles med krav om drastisk behovstilfredsstillelse. I tredje afsnit går det galt for Carsten, der kun vil have Evas krop, og for Michael, der kun vil have Kathrines tryghed

Lettelse og øjeblikkelig kådhed samt andre lovende begyndelser i afsnit 2 af ’Gift ved første blik’

Efter fire sæsoner af ’Gift ved første blik’ ved man efterhånden, at de lovende begyndelser ikke kan vurderes ud fra størrelsen på de nygiftes armbevægelser. Selv eksperterne har lagt pseudovidenskabeligheden på hylden til fordel for den snusfornuft, de deler med alle os, der ser programmet. I andet afsnit omhandler det bl.a. hunde

Realityprogrammet ’Hjem til gården’ er på en gang konkurrence og kollektiv selvudvikling

I TV 2’s ’Hjem til gården’ er realitygenrens benhårde dogmer blødt op til fordel for fællesskabsfølelsen. Pengepræmien på en halv million overstråler kun lige akkurat den immaterielle gevinst ved få at nogle nye gode venner, og det bedste forsvar er altid at udstille sin egen sårbarhed

Sider

Mest læste

  1. ’Familien fra Bryggen’ har lært mig mere om at stå op for samfundets svageste end nogen politiker, og Lebbe-Lone og Moster Niller har lært mig alt, hvad der er værd at vide om flydende seksualitet. Dette er først og fremmest en hyldest til programmet, som jeg har fulgt og nørdet igennem seks år, men det er også en kritisk replik fra en trofast seer, der går til ellevte sæson med bekymring
  2. De ville flå masken af reality-verdenen, af talentløsheden og medierne. De havde både en plan og et plot. Men pludselig ville hovedpersonen være stjerne – for alvor
  3. Realityshowet Paradise Hotel afvises som useriøs og ulækker underholdning. Men showet og de dyder, det hylder, minder mere om det moderne arbejdsmarked, end de fleste har lyst til at gøre sig bevidst
  4. DR møder kritik for at lave reality-tv. Det er lamslående, at fjernsynsprogrammer, der fokuserer på enkeltindividers opførsel, refleksioner og sociale interaktioner, stadig affejes som lefleri for laveste fællesnævner
  5. I ’Catfish’ er jagten på kærlighed befriet for kroppen, som den ser ud i virkeligheden. Og der bliver knust nogle hjerter, når realityshowet ’Catfish’ afslører løgnerne bag suspekte online romancer
  6. I TV 2’s ’Hjem til gården’ er realitygenrens benhårde dogmer blødt op til fordel for fællesskabsfølelsen. Pengepræmien på en halv million overstråler kun lige akkurat den immaterielle gevinst ved få at nogle nye gode venner, og det bedste forsvar er altid at udstille sin egen sårbarhed
  7. Når unge stiller op i reality-tv, er de ofte ufaglærte eller faglærte. De unge veluddannede tager afstand fra reality-programmerne, både som deltagere og seere. Og ofte bliver de frarådet at deltage af familie og venner. Overklassen er bange for at miste anseelse, hvis de skilter med rigdom og succes, siger forskere
  8. Midt i 1980'erne vendte de op og ned på gængse forestillinger om prime-time underholdning på tv i en monopoltid. Siden har det vist sig, at de samtidig gav et præcist satirisk bud på en nutidig tv-virkelighed. I næste måned udsender Christian Monggaard bogen 'Så er der kronhjort, Kurt!' om et kvart århundredes samarbejde mellem Michael Wikke og Steen Rasmussen. Vi bringer her en let forkort version afsnittet makkerparrets debut på DR's aftenunderholdningsflade i 1985