Emne

rederi

statsstøttede rederier
3. marts 2022

Danmark giver millioner i skatterabat til sejlads med klimaskadende produkter

På den ene side vil klimaminister Dan Jørgensen gå forrest i et opgør med olie- og gasproduktionen. På den anden side giver Danmark fortsat millioner i skatterabat til skibe, der sejler med kul og raffinerede olieprodukter over hele kloden
Rederierne Maersk Tankers A/S og Maersk Product Tanskers er blandt de rederier, der indirekte får statsstøtte til at transportere kul og raffinerede olieprodukter. A.P Møller Holding er hovedejer i begge rederier. Her ses verdens største containerskib The Mary Maersk ankomme til Rotterdam.
Fagforening til søs
15. februar 2022

Fagbevægelsen: Brud på konventioner, at vi ikke må repræsentere udenlandske sømænd

År efter år har den danske fagbevægelse kritiseret, at Danmark i strid med FN-konventioner fjernede fagforeningernes mulighed for at indgå overenskomst for udenlandske søfolk på skibe med Dannebrog agter. Regeringen er uenig i kritikken
Den såkaldte DIS-lov diskuteres i disse uger, fordi rederigiganten Mærsk har lavet et historisk stort overskud, men samtidig modtager statsstøtte og opererer under lempelige skatteregler sammenlignet med andre virksomheder.
Statsstøttede rederier
28. januar 2022

Selv om danske rederier kan se frem til en formidabel indtjening, får de millioner i statsstøtte

Hvorfor skal handelsflåden have statsstøtte, når rederierne har udsigt til kæmpeoverskud? Det er godt og fornuftigt, mener skatteminister Morten Bødskov og rederierne, mens SF og Enhedslisten foreslår ændringer
En håndfuld af blandt andet tidligere kaptajner og sømænd har sidste år etableret en arbejdsgruppe, der kalder sig ’Statsstøtte i det blå’. Gruppen kritiserer i første omgang, at det er praktisk talt umuligt at få oplyst den reelle størrelse af statsstøtten til rederierne. På billedet er det verdens største containerskib Marstal MÆRSK.
Nyhed
17. april 2012

Den imponerende samfundsstøtte

Historiker, forfatter og Informations tidl. erhvervsjournalist Ole Lange ser tilbage på den afdøde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møllers liv som topfigur i dansk erhvervsliv
Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller døde i går. Ligesom både sin far og farfar i en meget høj alder.
Nyhed
30. januar 2012

Danske rederier dybt involveret i våbentransport til konfliktzoner

Danmark er verdens sjettestørste transportør af våben til konfliktzoner, viser en ny rapport. Enhedslisten kræver øget kontrol med de danske rederier. Regeringen afviser
Nyhed
30. januar 2012

Rapport: Danske skibe bag destabiliserende våbentransporter

Danske skibe er dybt involveret i våben-transporter til verdens konfliktzoner, viser ny rapport. Et godt internationalt omdømme gør danske rederier attraktive til våbensejlads
En italiensk toldbetjent undersøger en container med cirka 8.000 maskingeværer fra Rumænien, der blev beslaglagt   i havnebyen Gioia Tauro.
Nyhed
13. december 2011

Gamle kendinge i ny våbensag

Den nylige sag om dansk transport af amerikansk tåregas til det egyptiske regime involverer en dansk familie, der i de seneste mange år har været med i flere våbenskandaler
Nyhed
3. december 2011

Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af

Danske skibe fragter i stor stil våben til verdens konfliktzoner, hvor de risikerer at blive brugt til at krænke menneskerettighederne. Der er behov for større politisk kontrol med danske rederiers våbentransporter, også fordi en del af transporterne går gennem piratfarvande
Danske skibe fragter i stor stil våben til verdens konfliktzoner, hvor de risikerer at blive brugt til at krænke menneskerettighederne. Der er behov for større politisk kontrol med danske rederiers våbentransporter, også fordi en del af transporterne går gennem piratfarvande
Baggrund
19. september 2011

Hvad er der inden i Mærsk?

Hvordan opfattter det globale rederi sig selv? Vi fik lov til at besøge hovedkvarteret på Esplanaden
Information blev inviteret inden for i Mærsks hovedsæde på Esplanaden ud til Københavns Havn. Bygningen med de karakteristiske blåtonede vinduer på blev opført i 1979, og i 2005 blev der udbygget med endnu en større bygning. Ejendommens samlede areal er nu ca. 32.000 kvadratmeter.
Baggrund
8. maj 2010

Han døde af sin drengedrøm

Den 18-årige maskinapirant Jon Sandholt fik kun fem sejldage på Svendborg-coasteren Orasila, der sejlede på Østgrønland. Den 16. januar 2009 kæntrede han sammen med skibets førstestyrmand fra en åben arbejdsjolle, og begge forsvandt i det iskolde hav. Rederiet slap med en mindre bøde, fordi skibet manglede det påbudte sikkerhedsudstyr - bl.a. en redningsdragt til 3.000 kr.
Den 18-årige maskinapirant Jon Sandholt fik kun fem sejldage på Svendborg-coasteren Orasila, der sejlede på Østgrønland. Den 16. januar 2009 kæntrede han sammen med skibets førstestyrmand fra en åben arbejdsjolle, og begge forsvandt i det iskolde hav. Rederiet slap med en mindre bøde, fordi skibet manglede det påbudte sikkerhedsudstyr - bl.a. en redningsdragt til 3.000 kr.

Sider

  • 24. august 2007

    Dansk møde med gidseltagningens dilemma

    Vestlige stater har svært ved at håndtere den voksende forretning i gidseltagninger - hver betalt løsesum øger risikoen for nye kidnapninger
  • 18. juli 2008

    Eventyr med mislyde

    Skibsreder Per Henriksen står som eksponent for et tvetydigt fænomen i dansk økonomi: Anpartscirkuset, en tvivlsom skattefidus, som berigede samfundet med skibe og vindmøller. Han sagde, at han ville begraves i sin Mercedes
    Efter kort tids sygdom døde skibsreder Per Henriksen onsdag. Han har efterladt sig en milliard kroner i gave til det danske samfund. Arkiv
  • Baggrund
    8. maj 2010

    Han døde af sin drengedrøm

    Den 18-årige maskinapirant Jon Sandholt fik kun fem sejldage på Svendborg-coasteren Orasila, der sejlede på Østgrønland. Den 16. januar 2009 kæntrede han sammen med skibets førstestyrmand fra en åben arbejdsjolle, og begge forsvandt i det iskolde hav. Rederiet slap med en mindre bøde, fordi skibet manglede det påbudte sikkerhedsudstyr - bl.a. en redningsdragt til 3.000 kr.
    Den 18-årige maskinapirant Jon Sandholt fik kun fem sejldage på Svendborg-coasteren Orasila, der sejlede på Østgrønland. Den 16. januar 2009 kæntrede han sammen med skibets førstestyrmand fra en åben arbejdsjolle, og begge forsvandt i det iskolde hav. Rederiet slap med en mindre bøde, fordi skibet manglede det påbudte sikkerhedsudstyr - bl.a. en redningsdragt til 3.000 kr.
  • 30. maj 2007

    Numselort og frikadellenæse

    Et bandeord er ikke bare et bandeord.
    Et bandeord er ikke bare et bandeord.
  • Nyhed
    17. april 2012

    Den imponerende samfundsstøtte

    Historiker, forfatter og Informations tidl. erhvervsjournalist Ole Lange ser tilbage på den afdøde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møllers liv som topfigur i dansk erhvervsliv
    Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller døde i går. Ligesom både sin far og farfar i en meget høj alder.
  • Fagforening til søs
    15. februar 2022

    Fagbevægelsen: Brud på konventioner, at vi ikke må repræsentere udenlandske sømænd

    År efter år har den danske fagbevægelse kritiseret, at Danmark i strid med FN-konventioner fjernede fagforeningernes mulighed for at indgå overenskomst for udenlandske søfolk på skibe med Dannebrog agter. Regeringen er uenig i kritikken
    Den såkaldte DIS-lov diskuteres i disse uger, fordi rederigiganten Mærsk har lavet et historisk stort overskud, men samtidig modtager statsstøtte og opererer under lempelige skatteregler sammenlignet med andre virksomheder.
  • statsstøttede rederier
    3. marts 2022

    Danmark giver millioner i skatterabat til sejlads med klimaskadende produkter

    På den ene side vil klimaminister Dan Jørgensen gå forrest i et opgør med olie- og gasproduktionen. På den anden side giver Danmark fortsat millioner i skatterabat til skibe, der sejler med kul og raffinerede olieprodukter over hele kloden
    Rederierne Maersk Tankers A/S og Maersk Product Tanskers er blandt de rederier, der indirekte får statsstøtte til at transportere kul og raffinerede olieprodukter. A.P Møller Holding er hovedejer i begge rederier. Her ses verdens største containerskib The Mary Maersk ankomme til Rotterdam.
  • Nyhed
    13. december 2011

    Gamle kendinge i ny våbensag

    Den nylige sag om dansk transport af amerikansk tåregas til det egyptiske regime involverer en dansk familie, der i de seneste mange år har været med i flere våbenskandaler