Endnu en gang har et bebudet rekordoverskud fra Mærsk på 170 milliarder kroner sat gang i debatten om det rimelige i, at danske skatteydere hvert år begunstiger et erhverv, hvor milliarderne vælter ind
På den ene side vil klimaminister Dan Jørgensen gå forrest i et opgør med olie- og gasproduktionen. På den anden side giver Danmark fortsat millioner i skatterabat til skibe, der sejler med kul og raffinerede olieprodukter over hele kloden
År efter år har den danske fagbevægelse kritiseret, at Danmark i strid med FN-konventioner fjernede fagforeningernes mulighed for at indgå overenskomst for udenlandske søfolk på skibe med Dannebrog agter. Regeringen er uenig i kritikken
Hvorfor skal handelsflåden have statsstøtte, når rederierne har udsigt til kæmpeoverskud? Det er godt og fornuftigt, mener skatteminister Morten Bødskov og rederierne, mens SF og Enhedslisten foreslår ændringer
Historiker, forfatter og Informations tidl. erhvervsjournalist Ole Lange ser tilbage på den afdøde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møllers liv som topfigur i dansk erhvervsliv
Danmark er verdens sjettestørste transportør af våben til konfliktzoner, viser en ny rapport. Enhedslisten kræver øget kontrol med de danske rederier. Regeringen afviser
Danske skibe er dybt involveret i våben-transporter til verdens konfliktzoner, viser ny rapport. Et godt internationalt omdømme gør danske rederier attraktive til våbensejlads
Den nylige sag om dansk transport af amerikansk tåregas til det egyptiske regime involverer en dansk familie, der i de seneste mange år har været med i flere våbenskandaler
Danske skibe fragter i stor stil våben til verdens konfliktzoner, hvor de risikerer at blive brugt til at krænke menneskerettighederne. Der er behov for større politisk kontrol med danske rederiers våbentransporter, også fordi en del af transporterne går gennem piratfarvande
Historiker, forfatter og Informations tidl. erhvervsjournalist Ole Lange ser tilbage på den afdøde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møllers liv som topfigur i dansk erhvervsliv
Skibsreder Per Henriksen står som eksponent for et tvetydigt fænomen i dansk økonomi: Anpartscirkuset, en tvivlsom skattefidus, som berigede samfundet med skibe og vindmøller. Han sagde, at han ville begraves i sin Mercedes
Hvorfor skal handelsflåden have statsstøtte, når rederierne har udsigt til kæmpeoverskud? Det er godt og fornuftigt, mener skatteminister Morten Bødskov og rederierne, mens SF og Enhedslisten foreslår ændringer
Den 18-årige maskinapirant Jon Sandholt fik kun fem sejldage på Svendborg-coasteren Orasila, der sejlede på Østgrønland. Den 16. januar 2009 kæntrede han sammen med skibets førstestyrmand fra en åben arbejdsjolle, og begge forsvandt i det iskolde hav. Rederiet slap med en mindre bøde, fordi skibet manglede det påbudte sikkerhedsudstyr - bl.a. en redningsdragt til 3.000 kr.
17 års kamp. I mere end 17 år har Mike Axdal fra Korsør brugt al sin tid og al sin energi på én ting: Hvad skete der egentlig, da færgen Scandinavian Star brændte? Axdal arbejdede selv på færgen og overlevede med nød og næppe branden, men mistede sin far og bror