Emne

rejselitteratur

Artikler
Boganmeldelse
7. juni 2023

En ung dandys rejsedagbog fra den smeltende verden

Sociologen Nikolaj Schultz undersøger i fortællingens form de eksistentielle og filosofiske spørgsmål, klimakrisen fremprovokerer. Teoretisk interessant, men litterært lidt kedeligt
Udgangspunktet for ’Landsyge’ er varmen, som Schultz bliver udsat for en sommer i Paris.
Feature
4. juni 2021

Har vi stadig brug for rejsebøger i 2021? Det korte svar er ja

En af litteraturens fornemmeste egenskaber er at give adgang til andre steder, end der hvor læseren selv befinder sig, og en af de bedste genrer til netop det er rejsebogen. Men hvor står rejsebogen egentlig i en verden ramt af corona og klimakrise? Vi tegner et portræt af genren
En af litteraturens fornemmeste egenskaber er at give adgang til andre steder, end der hvor læseren selv befinder sig, og en af de bedste genrer til netop det er rejsebogen. Men hvor står rejsebogen egentlig i en verden ramt af corona og klimakrise? Vi tegner et portræt af genren
Anmeldelse
27. november 2020

Puk Damsgårds bevægende portræt af Shifa efterlader læseren i en blanding af fortvivlelse og håb

Puk Damsgårds medrivende rejse i og undersøgelse af et Arabien, der ikke er så lykkeligt, men bestemt heller ikke kun det modsatte, antyder også en erkendelse: Undertrykkelsen er en del af pakken
»Der er korrespondenter og korrespondenter. Og så er der Puk Damsgård,« skriver Georg Metz i sin anmeldese af Puk Damsgårds nye bog, ’Arabica’.
Essay
27. november 2020

Erika Fatland er rejseskriftens samvittighedsfulde landmåler

Der findes ikke mange som Erika Fatland, der har viljen og modet til at bevæge sig derud, hvor de nordiske krager for længst er vendt om. Den gode rejselitteratur vil trække andre verdener ind i det hjemlige for at udvide det allerede kendte, det trygge, det nationale. Digteren og rejseforfatteren Thomas Boberg har læst Erika Fatlands nye rejsebog ’Højt’ og vurderer her, om hendes store projekt lykkes
Det bevidste fravær af selvrefleksion fritager også Erika Fatland for at medtænke sin egen rolle i det store turistrejsespil, skriver Thomas Boberg i sin anmeldelse af Fatlands nye bog, og det er en lidt for let affejning af det pinagtige, man som skrivende og rejsende før eller siden ikke kan undgå at ramle ind i: »Hvorfor fanden gør jeg egentlig det her?«
Anmeldelse
20. juni 2019

Rachel Cusks ’Omrids’ er en perfekt lille sag til en dag på stranden

Efter endt læsning kender vi nærmest intet til kvinden i Rachel Cusks skønne roman ’Omrids’, der gør op med ideen om det stabile jeg
Anmeldelse
4. januar 2019

Rastepladsen som mikrokosmos

En kærlighedserklæring langs motorvejen
En kærlighedserklæring langs motorvejen
Anmeldelse
11. maj 2018

Strindberg gør den franske bonde til oplagt udgangspunkt for kulturkritik

August Strindbergs ’Blandt franske bønder’ bevæger sig elegant fra feltstudie til rejseskildring til essayistik
Anmeldelse
31. marts 2018

Den tyske rejse langs Østeuropas grave

Tysklands intellektuelle ledestjerne Navid Kermani er rejst over Østeuropas og Kaukasus’ åbne historiske sår og slagmarker til Isfahan i Iran, hvor hans forældre stammer fra. Det er blevet til en kompakt og til tider fremragende historisk rejseskildring, der konstant kredser om Europa som mulighed
Siden Kain og Abel har menneskehedens historie bestået af massakrer og fordrivelse, konstaterer Navid Kermani mod slutningen af sin bog og håber på bedring. Han er ængstelig optimist.
Baggrund
9. februar 2018

I kahyt 532 mod Antarktis: ’Mine damer og herrer, isbjerge i farvandet’

I en alder af omkring 50 begiver den engelske forfatter Jenny Diski sig mod Antarktis uden noget andet formål end at indfri en længsel efter det tyste og uberørte. Det fører hende ind i en verden af isfjelde, lyse nætter og disede barndomserindringer. Her følger et uddrag af ’På skøjter til Antarktis’.
Isbjerge er blå. Når de er mest blå, har de samme farve som en David Hockney-swimmingpool, californisk blå, neonblå, Curacao-blå, somme tider endda indigoblå.
Anmeldelse
20. januar 2018

Et subjektivt forsvar for prosaen

Dan Ringgaard kombinerer i sit nye værk rejsedagbog og læsenoter til en overbevisende helhed, båret af glæden ved litteratur

Sider

  • Boganmeldelse
    7. juni 2023

    En ung dandys rejsedagbog fra den smeltende verden

    Sociologen Nikolaj Schultz undersøger i fortællingens form de eksistentielle og filosofiske spørgsmål, klimakrisen fremprovokerer. Teoretisk interessant, men litterært lidt kedeligt
    Udgangspunktet for ’Landsyge’ er varmen, som Schultz bliver udsat for en sommer i Paris.
  • Anmeldelse
    9. december 2017

    Troels Kløvedal har skrevet en af de smukkeste bøger om drømmen fra 1968

    Fra sit aftenland glæder Troels Kløvedal sig uhæmmet over det fantastiske liv, han har haft i sin ungdom som hippie i kollektivet Maos Lyst og senere som skipper på sejlskibet Nordkaperen. Det er historien om en usædvanlig mand, der designede sit eget liv fra skibsværft til kongeslot
    Titlen på Troels Kløvedals bog er en let omskrivning af Pascal Quignards roman ’Alle morgener på jorden’, en yndlingsbog, for mest af alt har han holdt af morgenerne, og som ung traf han en mental beslutning om, at alle morgener skulle være poetiske.
  • Anmeldelse
    20. juni 2019

    Rachel Cusks ’Omrids’ er en perfekt lille sag til en dag på stranden

    Efter endt læsning kender vi nærmest intet til kvinden i Rachel Cusks skønne roman ’Omrids’, der gør op med ideen om det stabile jeg
  • Feature
    4. juni 2021

    Har vi stadig brug for rejsebøger i 2021? Det korte svar er ja

    En af litteraturens fornemmeste egenskaber er at give adgang til andre steder, end der hvor læseren selv befinder sig, og en af de bedste genrer til netop det er rejsebogen. Men hvor står rejsebogen egentlig i en verden ramt af corona og klimakrise? Vi tegner et portræt af genren
    En af litteraturens fornemmeste egenskaber er at give adgang til andre steder, end der hvor læseren selv befinder sig, og en af de bedste genrer til netop det er rejsebogen. Men hvor står rejsebogen egentlig i en verden ramt af corona og klimakrise? Vi tegner et portræt af genren
  • Anmeldelse
    21. december 2013

    Flødebollespisende velfærdsekstremister

    Britiske Michael Booth leder efter trylleformularen for verdens lykkeligste land, hvor han bor med sin familie. Den erfarne skribent kommer i sit underholdende og velskrevne værk hele Danmark rundt fra hygge over Jantelov til antidepressiver
    Dansk. Booths skildring af Danmark og danskerne er naturligvis næppe en beskrivelse, som den i egne øjne globale og forandringsvillige danske elite selv vil skrive under på. Men han rammer ikke helt ved siden af.
  • Anmeldelse
    19. december 2014

    For de finger- og fantasirejsende

    Judith Schalanskys atlas over 50 afsidesliggende øer, hun aldrig har været på og aldrig vil komme til, skal bladres og kigges i, lugtes til og røres ved. Den er årets lækreste bog
    Illustration: Judith Schalansky/ ’Atlas over afsidesliggende øer’
  • Interview
    10. februar 2017

    Når rejsen er en tilstand og hjem en firlænget gård i Salling

    Til marts debuterer Dea Sofie Kudsk med romanen Bogotana, der er fuld af ud- og hjemlængsel inspireret af en rejse til den colombianske hovedstad Bogotá
    »Det, jeg skriver, er inspireret af mine rejser, da det samtidig er den måde, hvorpå jeg bearbejder, hvad jeg har oplevet; for der er noget mærkeligt ved at rejse alene: Man kommer hjem med alle de her oplevelser uden at have haft nogen at dele dem med. På en måde er det, som om det bare er noget, jeg har oplevet inde i mit hoved,« siger forfatterdebutanten Lea Sofie Kudsk.
  • Essay
    27. november 2020

    Erika Fatland er rejseskriftens samvittighedsfulde landmåler

    Der findes ikke mange som Erika Fatland, der har viljen og modet til at bevæge sig derud, hvor de nordiske krager for længst er vendt om. Den gode rejselitteratur vil trække andre verdener ind i det hjemlige for at udvide det allerede kendte, det trygge, det nationale. Digteren og rejseforfatteren Thomas Boberg har læst Erika Fatlands nye rejsebog ’Højt’ og vurderer her, om hendes store projekt lykkes
    Det bevidste fravær af selvrefleksion fritager også Erika Fatland for at medtænke sin egen rolle i det store turistrejsespil, skriver Thomas Boberg i sin anmeldelse af Fatlands nye bog, og det er en lidt for let affejning af det pinagtige, man som skrivende og rejsende før eller siden ikke kan undgå at ramle ind i: »Hvorfor fanden gør jeg egentlig det her?«