Emne

reklame

Kommentar
24. maj 2022

Grimme og CO2-tunge valgplakater fylder gadebilledet. Det bør være sidste gang

Der må være mere bæredygtige og æstetiske løsninger end de plastikplakater, der hænger overalt. Vi ved ikke engang, om plakaterne faktisk har en reel effekt. Én vej er et totalforbud mod valgplakater, men et minimum ville være mindre klimaaftryk, skriver sekretariatschef for Alternativet Mark Desholm i dette debatindlæg
Valgplakater ved Esplanaden i København under valgkampen i november 2021.
Læserbrev
24. maj 2022

Hvor længe vil Information blive ved at bringe flyannoncer uden at oplyse om CO2-aftryk?

Hvis Information vil blive ved med at annoncere for flyrejser, så kunne man da i det mindste sørge for at supplere annoncerne med en faktaboks, som viste rejsens klimabelastning, skriver cand.psych. Lena Bjerrum Bach i dette debatindlæg
Kan vi blive ved med at forsvare, at vi må op og opleve den fantastiske grønlandske eller færøske natur, selv om vi så samtidig bidrager til at underminere den, skriver cand.psych. Lena Bjerrum Bach i dette debatindlæg.
Kommentar
12. april 2022

I dag er gode bøger skrevet af spektakulære personligheder – for det er dem, der sælger

Forlagene har for længst forstået, at de ikke sælger bøger. De sælger forfatterbrands. Jo mere en forfatter selv larmer, jo mindre arbejde skal et forlag lægge i at promovere. Opmærksomhedskapitalismen styrer bogbranchen, og det afgørende er forfatterens identitet, skriver forfatter og kandidat i erhvervsøkonomi og filosofi Jannik Landt Fogt i dette debatindlæg
20-årige Haidar Ansari afsoner en fægselsdom og debuterer som digter på Gyldendal med 'Institutionaliseret'.
Center for Vild Analyse
18. marts 2022

Så trådte de høje hæle endelig ind i bestyrelserne. Nu mangler vi bare kvinderne

Ikke nok med, at magtfulde mænd ikke har tænkt sig at gøre noget for at få flere kvinder i bestyrelser. De har også stjålet deres sko
Hvad vi tilbydes her, er en løsning uden bøvlet: Måske vi bare kunne få hælene, selve dét, der ville skabe fred og harmoni? Det lille skarpe klik fra hælene, de innovative, åbensindede mænd og vækstkurven, der bare stiger.
Center for Vild Analyse
19. februar 2022

Han ligner Brad Pitt, han opfører sig som Brad Pitt, men tag ikke fejl: Det er Brad Pitt

Det er et menneskeligt grundvilkår, at vi altid har en lille smule distance til os selv. Men åbenbart ikke for Brad Pitt, som har lavet en kaffereklame, der er en hedonistisk fantasi helt uden ironisk distance
Det er et menneskeligt grundvilkår, at vi altid har en lille smule distance til os selv. Men åbenbart ikke for Brad Pitt, som har lavet en kaffereklame, der er en hedonistisk fantasi helt uden ironisk distance
Klumme
17. februar 2022

Jeg kunne tilgive Larry David en bilreklame, men kryptovaluta? Dét gør ondt på en fan

Selvfølgelig kan skuespillere og komikere tjene penge på reklamer, men kombinationen af, at det er Larry David, der sælger ud af sin integritet, og at det er en reklame for en kryptovaluta-app, gav mig dårlig smag i munden, skriver journalist Kristian Villesen i denne klumme
Reklamen er faktisk sjov. Men for fanden, Larry! Kunne du ikke have lavet noget om grøn energi i stedet for?
Læserbrev
1. februar 2022

Problemet er ikke makeuppen i sig selv, men at reklamebranchen lever af menneskers selvhad

Man kan godt droppe makeuppen, men det er ikke den, der er det egentlige problem. Det er det selvhad, som reklamer med vilje skaber, fordi det er lettere at sælge ting til ulykkelige mennesker – både kvinder og mænd. Branchen må til at tage ansvar, skriver kommunikationskonsulent Camilla Zuleger i denne replik
Ugen på kulturgangen
17. december 2021

I denne uge har Banksy lavet T-shirts for statuevæltere, og et fiktivt dødsfald gav aktiefald

Mens man venter på, at sidste års udsolgte nøgleringe med den rematerialiserede Frederik V-buste bliver sat til salg på DBA, kan man købe Banksys nye T-shirts og ganske roligt investere i en spinningcykel
Banksy har designet T-shirts til fordel for de såkaldte Colston four.
Stambord
4. december 2021

En suppe forandrede mit liv

Duften hos olivenmølleren i Pietrasanta og smagen af den bondske bønnesuppe fik mig til at droppe reklamelivet. Nu bor jeg i Karise og har det vildt over knoldselleri. Det er alt sammen Rie Bobergs skyld
Duften hos olivenmølleren i Pietrasanta og smagen af den bondske bønnesuppe fik mig til at droppe reklamelivet. Nu bor jeg i Karise og har det vildt over knoldselleri. Det er alt sammen Rie Bobergs skyld
Kommentar
2. november 2021

Det burde være ulovligt at reklamere for røde bøffer, benzinbiler og fede flyrejser

Forbyd reklamer for CO2-intensive forbrugsgoder, der modarbejder den grønne omstilling. Vores europæiske naboer viser vejen, og det ville klæde os at følge trop, hvis vi vil iklæde os den grønne førertrøje, skriver aktivist i Den Grønne Studenterbevægelse Clara Berg-Jensen i dette debatindlæg
Den Grønne Studenterbevægelse ønsker et forbud mod reklamer for fossildrevne biler, fly og kød.

Sider

  • Læserbrev
    24. maj 2022

    Hvor længe vil Information blive ved at bringe flyannoncer uden at oplyse om CO2-aftryk?

    Hvis Information vil blive ved med at annoncere for flyrejser, så kunne man da i det mindste sørge for at supplere annoncerne med en faktaboks, som viste rejsens klimabelastning, skriver cand.psych. Lena Bjerrum Bach i dette debatindlæg
    Kan vi blive ved med at forsvare, at vi må op og opleve den fantastiske grønlandske eller færøske natur, selv om vi så samtidig bidrager til at underminere den, skriver cand.psych. Lena Bjerrum Bach i dette debatindlæg.
  • Kommentar
    24. maj 2022

    Grimme og CO2-tunge valgplakater fylder gadebilledet. Det bør være sidste gang

    Der må være mere bæredygtige og æstetiske løsninger end de plastikplakater, der hænger overalt. Vi ved ikke engang, om plakaterne faktisk har en reel effekt. Én vej er et totalforbud mod valgplakater, men et minimum ville være mindre klimaaftryk, skriver sekretariatschef for Alternativet Mark Desholm i dette debatindlæg
    Valgplakater ved Esplanaden i København under valgkampen i november 2021.
  • Kronik
    5. oktober 2011

    Reklamer jagter vores hjerner

    Flere og flere reklamer er forsynet med lyd og billeder, der bevæger sig. Uanset om vi vil det eller ej, sniger de sig ind i vores hjerner, som fra urtiden er programmeret til at reagere på den slags sansepåvirkning. Fred er blevet en luksus, kun de færreste har adgang til
    Når Irmahønen lægger sine blinkende æg, kan vi ikke lade være at følge med.
  • Feature
    30. april 2019

    ’Sadvertising’ får hele verden til at græde

    Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
    Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
  • Interview
    30. april 2019

    »Der skal skiftevis komme noget let, noget sjovt, noget eftertænksomt og noget, man kan græde til. Tænk på det som musik«

    Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang
    Dorrit og Jan møder Rikke. Det var Rikkes oldefar, der sejlede Jan til Sverige under Anden Verdenskrig.
  • 19. august 2006

    De levende reklamer

    Produkter placeres med stor ivrighed i film og tv-udsendelser - men i stigende grad også i virkeligheden. Din bedste ven kan snart vise sig at være en omvandrende reklamesøjle
  • Læserbrev
    2. september 2020

    14-årige Sofie: Sociale medier gav mig usunde tanker om, hvordan kvinder skal se ud

    På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg
  • 23. august 2007

    Under lavmålet

    Produktionsselsskabet STV sætter nye standarder med sine programmer om baronessen, der hverken er baronesse eller interessant, men til gengæld får god reklame
    Alle har jo ret til et kvarters berømmelse - men tre en halv time af slagsen er alt for meget til -baronessen- Caroline Flemming.