Emne

reklame

Kan man stadig sige ’Det sagde hun også i går’?

Vi har en særlig tradition for lummer humor i Danmark med sexjokes på arbejdspladsen, kontroversielle reklamefilm og revynumre under bæltestedet. Men er det stadig muligt at være lummer efter #MeToo? Eller er vores humor i gang med at ændre sig? Kristian Villesen undersøger sagen – og får meget forskellige svar i Kerteminde og København

Reklamer for oksekød burde gå samme vej som cigaretreklamer. I stedet støtter EU dem

Ingen anden animalsk produktion bidrager mere til den globale opvarmning end oksekød. Oksekødsreklamer burde derfor gå samme vej som tobaksreklamer, men EU og USA understøtter stadig oksekødssektoren med millionsubsidier, skriver filosof Peter Singer i denne klumme

Søvn er den nye styrketræning

Kunsthistorisk har den sovende mand været en komisk eller pinligt sårbar figur. Siden er det sårbare blevet et adelsmærke. I en kultur, der har gjort søvn til big business, reklamerer nu selv det danske landshold for soveprodukter – ved at lade os se dem sove

Fødevareministerens twitter ligner mest en reklame for Landbrug & Fødevarer

De strenge regler for influenceres reklamer på sociale medier gælder tydeligvis ikke fødevareministeren, der frit kan tagge Landbrug & Fødevarer, skriver studerende Mette Susgaard i dette debatindlæg.

En god gammeldags krænkelsessag er genial markedsføring i 2021

En reklamemand fra Nordjylland har regnet den ud. Lav en kampagne med et nedladende budskab, gerne om kvinder, og læn dig så tilbage, og lad opmærksomheden skylle ind over det firma, du skal markedsføre

Onlinereklamer er en boble, der venter på at briste

De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme
FOLK

Bruce Springsteen er kørt af sporet i en stor hvid jeep

Bruce Springsteen har fungeret som socialdemokratisk makrelmad, længe før Mette Frederiksen kom på Instagram. Nu er der røget skår af den moralske autoritet

Vaccinekampagnefilm fra 40’erne og 50’erne appellerede også til samfundssind – men med ekstra patos

Smitteopsporing, testapparater og nationale vaccineprogrammer var hverdagskost i årene under og efter Anden Verdenskrig. Det Danske Filminstitut har digitaliseret kampagnevideoer fra 1940’erne og 1950’erne, der bringer os ind i en genkendelig situation i en helt anden tid

Hvilke coronakampagner er der brug for, og hvordan skal de laves? Vi har spurgt tre filminstruktører

I 40’erne og 50’erne lavede Sundhedsstyrelsen skræmmekampagner i epidemitider – i dag når de befolkningen med humor. Men burde fokus være et andet, og er et godt grin måden at påvirke danskernes adfærd på? Tre kreative filmfolk giver deres bud på, hvordan de ville gå til opgaven med at skabe en coronakampagne

Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse

Sider

Mest læste

  1. Vi har en særlig tradition for lummer humor i Danmark med sexjokes på arbejdspladsen, kontroversielle reklamefilm og revynumre under bæltestedet. Men er det stadig muligt at være lummer efter #MeToo? Eller er vores humor i gang med at ændre sig? Kristian Villesen undersøger sagen – og får meget forskellige svar i Kerteminde og København
  2. Ingen anden animalsk produktion bidrager mere til den globale opvarmning end oksekød. Oksekødsreklamer burde derfor gå samme vej som tobaksreklamer, men EU og USA understøtter stadig oksekødssektoren med millionsubsidier, skriver filosof Peter Singer i denne klumme
  3. De ansvarlige myndigheder bekæmper frygten på dine vegne ved at udvide enhver tænkelig kontrol, du selv bekæmper den gennem selvkontrol dagen igennem og ved om aftenen at lade dig belønne med en katastrofefilm, der ender godt
  4. 10 dage efter oversvømmelsen arbejder tjekkerne ufortrødent på at få ryddet op
  5. Faderhuset charmer sig ind med stegt flæsk og grillfester i Bandholm. Og byen kan godt favne sekten, siger beboerne. Værre er det, at de legende børn er forsvundet fra gaderne. Men måske er det ikke så dårligt at blive en by for dem på over 40 år
  6. Blidt svæver de henover himlen, de store skyhvaler. Som et symbol på al den ubændige opfindsomhed, der kendetegner den moderne verden. Fra storhedstiden i 1920'rne og 1930'rne, hvor folk rejste over Atlanten i den største grad af luksus til vore dages forsøg på at udvikle en miljøvenlig transportform Jamen, du skal jo forestille dig en kæmpemæssig luksusliner, et Titanic med franske kokke, sovekabiner og spisesaloner, som er over 150 meter lang og så flyver den bare gennem luften...
  7. SØLLE seks millioner kroner vil den danske sværvægtsbokser Brian Nielsen kunne tjene, hvis opgøret mod den tidligere verdensmester Mike Tyson bliver til noget den 8. september i København...
  8. Produktionsselsskabet STV sætter nye standarder med sine programmer om baronessen, der hverken er baronesse eller interessant, men til gengæld får god reklame