Emne

reklame

Artikler
Læserbrev
7. marts 2023

Forbud mod reklamer for fossile produkter ses flere steder i Europa. Danmark bør følge trop

Danmarks klimaefterslæb understreger, at klimaskadelige produkter endnu ikke har samme status i vores fælles bevidsthed som eksempelvis tobaksprodukter. Derfor er det på tide at forbyde fossile reklamer ligesom tilfældet er i Amsterdam og Stockholm
Det er på tide at forbyde fossile reklamer ligesom tilfældet er i Amsterdam og Stockholm.
Leder
29. oktober 2022

TV 2 sælger ud af mediernes troværdighed

Det har øjensynligt været muligt for eksterne parter at købe sig til redaktionel omtale på TV2’s program Go’ Morgen Danmark. Dermed har TV 2 gamblet med både sin egen og mediernes generelle troværdighed
Troværdighed er her et nøgleord. Det er netop den troværdighed, der ligger i at være et af landets største medier, som TV 2 ifølge dokumentet bruger som en handelsvare
Anmeldelse
8. oktober 2022

Liberal Alliance lancerer politisk – og ifølge ekspert ulovlig – tv-reklame i Danmark

Valgkampens skarpeste konceptmager er Liberal Alliance, der nu i afbureaukratiseringens navn indtager en juridisk gråzone med en politisk tv-reklame, der ifølge ekspert er ulovlig, selv om kanalen, den blev sendt på, sender fra Sverige
Liberal Alliances leder, Alex Vanopslagh, har gjort sig bemærket med en tv-reklame, der blev sendt i halvlegen af en fodboldkamp, der blev vist på TV3+.
Pride
20. august 2022

Den regnbuefarvede kapitalisme: Arbejdet skal være et safe space

Det er Pride-uge, og kampen for LGBT+-frigørelse er rykket ind i de store virksomheder. Det skal man bare løfte blikket og registrere de mange regnbuefarvede reklamer for at konstatere. Information er taget til konference om inklusion og diversitet med Coca-Cola, Mærsk og Danske Bank
Den etiske vækkelse, som er buldret gennem de store virksomheder de seneste år, er allertydeligst under Priden. Her deltager Danske Bank-personale i prideparaden i Belfast.
Læserbrev
26. juli 2022

Bilreklamer i tv viser ironisk nok de landskaber, som produktet vil destruere. Forbyd dem!

Tobaksreklamer blev forbudt, fordi det var uansvarligt at opfordre til rygning. Men benzinbiler må man gerne reklamere for – endda ofte med smukke billeder af de landskaber, som produktet er med til at ødelægge. Det er både ironisk og dybt problematisk
Reklamer for de mest klimabelastende produkter som eksempelvis fossilbiler bør forbydes. De er ofte spækket med smukke dronefotos af naturen, som produktet er med til at destruere.
Kommentar
29. juni 2022

Influencere skal ikke reguleres hårdere end resten af reklamebranchen

På bybusser må man reklamere for nye bryster, men ikke på Instagram. Det er helt urimeligt at regulere digital markedsføring hårdere end traditionel markedsføring. Man burde i stedet regulere dem, der sælger produkter, der er skadelige for unge, skriver CEO i Make Influence Rasmus Bruus Larsen
Nye regler i markedsføringsloven rammer særligt influencere som Alexander Husum (på billedet). Og loven rammer generelt de digitale iværksættere hårdere end andre markedsføringsformer, skriver CEO i Make Influence, Rasmus Bruus Larsen.
Kommentar
24. maj 2022

Grimme og CO2-tunge valgplakater fylder gadebilledet. Det bør være sidste gang

Der må være mere bæredygtige og æstetiske løsninger end de plastikplakater, der hænger overalt. Vi ved ikke engang, om plakaterne faktisk har en reel effekt. Én vej er et totalforbud mod valgplakater, men et minimum ville være mindre klimaaftryk, skriver sekretariatschef for Alternativet Mark Desholm i dette debatindlæg
Valgplakater ved Esplanaden i København under valgkampen i november 2021.
Læserbrev
24. maj 2022

Hvor længe vil Information blive ved at bringe flyannoncer uden at oplyse om CO2-aftryk?

Hvis Information vil blive ved med at annoncere for flyrejser, så kunne man da i det mindste sørge for at supplere annoncerne med en faktaboks, som viste rejsens klimabelastning, skriver cand.psych. Lena Bjerrum Bach i dette debatindlæg
Kan vi blive ved med at forsvare, at vi må op og opleve den fantastiske grønlandske eller færøske natur, selv om vi så samtidig bidrager til at underminere den, skriver cand.psych. Lena Bjerrum Bach i dette debatindlæg.
Kommentar
12. april 2022

I dag er gode bøger skrevet af spektakulære personligheder – for det er dem, der sælger

Forlagene har for længst forstået, at de ikke sælger bøger. De sælger forfatterbrands. Jo mere en forfatter selv larmer, jo mindre arbejde skal et forlag lægge i at promovere. Opmærksomhedskapitalismen styrer bogbranchen, og det afgørende er forfatterens identitet, skriver forfatter og kandidat i erhvervsøkonomi og filosofi Jannik Landt Fogt i dette debatindlæg
20-årige Haidar Ansari afsoner en fægselsdom og debuterer som digter på Gyldendal med 'Institutionaliseret'.
Center for Vild Analyse
18. marts 2022

Så trådte de høje hæle endelig ind i bestyrelserne. Nu mangler vi bare kvinderne

Ikke nok med, at magtfulde mænd ikke har tænkt sig at gøre noget for at få flere kvinder i bestyrelser. De har også stjålet deres sko
Hvad vi tilbydes her, er en løsning uden bøvlet: Måske vi bare kunne få hælene, selve dét, der ville skabe fred og harmoni? Det lille skarpe klik fra hælene, de innovative, åbensindede mænd og vækstkurven, der bare stiger.

Sider