Emne

reklame

Vi drukner i reklamer. Men på Nørrebro i København gjorde en mand ved navn Jørgen oprør

En »indvoldsorm, der borer hjernen ud på folk«, kaldte Poul Henningsen i sin tid reklamer. I dag virker kampen mod dem tabt – næsten

Kviklånsaftalen er et tiltrængt opgør med gældspiraler og personlige tragedier

Aftalen om kviklån er et hårdt og tiltrængt politisk indgreb mod en ublu låneform, der slynger almindelige mennesker ud i forfærdelige gældsspiraler med store personlige konsekvenser til følge

Rune Lykkeberg: Politiske annoncer bør forbydes på sociale medier

Twitter driver ligesom de andre techgiganter en forretning, der underminerer de idealer, de hylder. Men deres forbud mod politiske annoncer kan blive begyndelsen til store forandringer, skriver chefredaktør Rune Lykkeberg i dette debatindlæg

Lakserytteren, Fie Laursen og andre influencere kan på sigt overhale de traditionelle medier

YouTube-stjernernes magt og publikum vokser eksplosivt. En af de mest indflydelsesrige herhjemme, Lakserytteren, hævder, at han laver public service. Men reelt er der tale om en uansvarlig sammenblanding af journalistisk formidling og reklame, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

»Der skal skiftevis komme noget let, noget sjovt, noget eftertænksomt og noget, man kan græde til. Tænk på det som musik«

Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang

’Sadvertising’ får hele verden til at græde

Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer

I en tid, hvor selv Nationalmuseets direktør græder på tv ...

Gråd er en kropslig reaktion, der er så knyttet til normer, forventninger og kulturel spejling og repræsentation, at den snarere end at vise vores ægte og autentiske følelser, spejler den tid, der grædes i. Og for tiden grædes der – meget. Kulturredaktionen går i den kommende tid på opdagelse

Staten og medierne skovler penge ind på spil og ignorerer, at der kommer flere ludomaner

Tobaks- og spiritusreklamer er forbudt på tv, men fjernsynet bugner af reklamer for farlige, afhængighedsskabende spil. Jeg forstår det godt, men forstår det alligevel ikke

DF's nye kampagne er ren heksejagt

Dansk Folkeparti har med deres nye reklameplakater ramt bunden. For slagsordene »Smid tørklædet og meld dig ind i Danmark« er en national heksejagt
Anmeldelse

Dansk Folkepartis efterårskampagne er deres bedste siden den med hunden

Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse

Sider

Mest læste

  1. Flere og flere reklamer er forsynet med lyd og billeder, der bevæger sig. Uanset om vi vil det eller ej, sniger de sig ind i vores hjerner, som fra urtiden er programmeret til at reagere på den slags sansepåvirkning. Fred er blevet en luksus, kun de færreste har adgang til
  2. Danskerne er blevet skilt i hobetal gennem flere årtier. Alligevel har reklamebranchen stædigt fastholdt idylliseringen af kernefamilien. Først nu er man for alvor begyndt at portrættere harmonikafamilier med dine, mine og vores børn. Og det er reklame, der virker, for der er gode penge i at vise det uperfekte liv
  3. Før i tiden blev vi disciplineret til at indtage vores plads ved samlebåndet. I dag opdrages vi først og fremmest til at tage forbrugerrollen på os. Et massivt reklamebombardement gør sit til, at børn kan genkende McDonald’s gyldne måge, inden de kan sige ’mor’ og ’far’
  4. I en eufori over Murens fald, de store fortællingers endeligt og verdens uendelige muligheder blev 1990'erne et årti, hvor ingenting blev taget alvorligt. Ironiens årti, hvor det kitschede blev dyrket som guder, og alle kunne gennemskue verdens koder
  5. En moralsk tone har indfundet sig i reklamesproget. Men hvorfor finder vi os i, at virksomhederne løfter pegefingeren, når nu staten ikke må?
  6. Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
  7. 'Bavian', Aidts litteraturprisvindende novelle samlinger, er stakåndet kortprosa, der både hylder og revser en stakåndet tid
  8. Salget af Viagra er firdoblet på otte år, og stadig flere med normal rejsningsevne bruger de små blå til at sætte ekstra fut i indsatsen på lagnerne. Udviklingen er udtryk for en generel samfundsudvikling, hvor stadig flere raske søger at fremme egne præstationsevner ved hjælp af lægemidler, lyder det fra forskere og Etisk Råd, der advarer om en patientliggørelse af befolkningen I den lille gavebutik i det 5-stjernede hotel i Beijing er T-shirts med billeder af Den Kinesiske Mur stillet op ved siden af små pilleglas på hylderne...