Emne

reklame

Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse

Gå hjem, Mærsk, du er fuld

En ny reklamefilm for Mærsk som hip og rummelig arbejdsplads indkapsler på kun tre minutter og 48 sekunder, hvor kikset og kynisk det er, når firmaer stiller sig på skuldrene af politiske kampe for at promovere sig selv, skriver kulturjournalist Lone Nikolajsen i denne kommentar

Netflixdokumentaren ’The Social Dilemma’ viser, hvordan techvirksomhederne udnytter vores hjerner

Internettets kryptiske forretningsmodel bliver pillet fra hinanden og belyst med veltænkte og til tider overgjorte pædagogiske greb i instruktør Jeff Orlowskis ’The Social Dilemma’. Det er en god og nødvendig gennemgang af skærmenes betydning i vores liv

Vi genopliver Danske Banks gamle slogan: Gør det, du er bedst til version 2.0

Danske Bank har slet ikke udnyttet potentialet i sit gamle slogan om at gøre det, man er bedst. Det kan bære meget mere – og vise meget mere af, hvad banken med de store armsving er aller allerbedst til

I Tour de France holder vi med vandhaneproducenten

Glem alt om nationen, landet, klubben og byen – nu hepper vi på virksomheden. Den helt store af slagsen

14-årige Sofie: Sociale medier gav mig usunde tanker om, hvordan kvinder skal se ud

På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg

Algoritmer påvirker vores verdensbillede. EU vil konkurrere på etisk kunstig intelligens

Mens USA og Kina kæmper om at blive førende på kunstig intelligens, vil EU være områdets etiske vogter. Det kan få store konsekvenser for de sociale medier. Men implementeringen bliver svær: for meget kontrol kan skade ytringsfriheden, for lidt kan bidrage til spredning af løgne

Luderjournalistikken lever videre på trods af stor ståhej om den sponsorbetalte Teslatur

Såkaldt luderjournalistik, hvor en virksomhed selv betaler omkostningerne for at opnå omtale, er vidt udbredt i rejsejournalistikken. Og selv om Politiken fik et rap over nallerne efter en Teslatur, fortsætter luderturene uden debat om etikken, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Vi drukner i reklamer. Men på Nørrebro i København gjorde en mand ved navn Jørgen oprør

En »indvoldsorm, der borer hjernen ud på folk«, kaldte Poul Henningsen i sin tid reklamer. I dag virker kampen mod dem tabt – næsten

Kviklånsaftalen er et tiltrængt opgør med gældspiraler og personlige tragedier

Aftalen om kviklån er et hårdt og tiltrængt politisk indgreb mod en ublu låneform, der slynger almindelige mennesker ud i forfærdelige gældsspiraler med store personlige konsekvenser til følge

Sider

Mest læste

  1. Flere og flere reklamer er forsynet med lyd og billeder, der bevæger sig. Uanset om vi vil det eller ej, sniger de sig ind i vores hjerner, som fra urtiden er programmeret til at reagere på den slags sansepåvirkning. Fred er blevet en luksus, kun de færreste har adgang til
  2. En ny reklamefilm for Mærsk som hip og rummelig arbejdsplads indkapsler på kun tre minutter og 48 sekunder, hvor kikset og kynisk det er, når firmaer stiller sig på skuldrene af politiske kampe for at promovere sig selv, skriver kulturjournalist Lone Nikolajsen i denne kommentar
  3. Børn kender medierne, men falder ofte for emotionelle budskaber om, at produkter gør dem glade og cool
  4. Et videnskabeligt, tysk tidsskrift er ved en fejl kommet til at bruge en tryksag om 'frække husmødre' i Macau
  5. Før i tiden blev vi disciplineret til at indtage vores plads ved samlebåndet. I dag opdrages vi først og fremmest til at tage forbrugerrollen på os. Et massivt reklamebombardement gør sit til, at børn kan genkende McDonald’s gyldne måge, inden de kan sige ’mor’ og ’far’
  6. Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
  7. Internettets kryptiske forretningsmodel bliver pillet fra hinanden og belyst med veltænkte og til tider overgjorte pædagogiske greb i instruktør Jeff Orlowskis ’The Social Dilemma’. Det er en god og nødvendig gennemgang af skærmenes betydning i vores liv
  8. På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg