Emne

reklame

Onlinereklamer er en boble, der venter på at briste

De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme
FOLK

Bruce Springsteen er kørt af sporet i en stor hvid jeep

Bruce Springsteen har fungeret som socialdemokratisk makrelmad, længe før Mette Frederiksen kom på Instagram. Nu er der røget skår af den moralske autoritet

Vaccinekampagnefilm fra 40’erne og 50’erne appellerede også til samfundssind – men med ekstra patos

Smitteopsporing, testapparater og nationale vaccineprogrammer var hverdagskost i årene under og efter Anden Verdenskrig. Det Danske Filminstitut har digitaliseret kampagnevideoer fra 1940’erne og 1950’erne, der bringer os ind i en genkendelig situation i en helt anden tid

Hvilke coronakampagner er der brug for, og hvordan skal de laves? Vi har spurgt tre filminstruktører

I 40’erne og 50’erne lavede Sundhedsstyrelsen skræmmekampagner i epidemitider – i dag når de befolkningen med humor. Men burde fokus være et andet, og er et godt grin måden at påvirke danskernes adfærd på? Tre kreative filmfolk giver deres bud på, hvordan de ville gå til opgaven med at skabe en coronakampagne

Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse

Gå hjem, Mærsk, du er fuld

En ny reklamefilm for Mærsk som hip og rummelig arbejdsplads indkapsler på kun tre minutter og 48 sekunder, hvor kikset og kynisk det er, når firmaer stiller sig på skuldrene af politiske kampe for at promovere sig selv, skriver kulturjournalist Lone Nikolajsen i denne kommentar

Netflixdokumentaren ’The Social Dilemma’ viser, hvordan techvirksomhederne udnytter vores hjerner

Internettets kryptiske forretningsmodel bliver pillet fra hinanden og belyst med veltænkte og til tider overgjorte pædagogiske greb i instruktør Jeff Orlowskis ’The Social Dilemma’. Det er en god og nødvendig gennemgang af skærmenes betydning i vores liv

Vi genopliver Danske Banks gamle slogan: Gør det, du er bedst til version 2.0

Danske Bank har slet ikke udnyttet potentialet i sit gamle slogan om at gøre det, man er bedst. Det kan bære meget mere – og vise meget mere af, hvad banken med de store armsving er aller allerbedst til

I Tour de France holder vi med vandhaneproducenten

Glem alt om nationen, landet, klubben og byen – nu hepper vi på virksomheden. Den helt store af slagsen

14-årige Sofie: Sociale medier gav mig usunde tanker om, hvordan kvinder skal se ud

På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
  2. Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang
  3. Flere og flere reklamer er forsynet med lyd og billeder, der bevæger sig. Uanset om vi vil det eller ej, sniger de sig ind i vores hjerner, som fra urtiden er programmeret til at reagere på den slags sansepåvirkning. Fred er blevet en luksus, kun de færreste har adgang til
  4. De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme
  5. ... for det vil være et udtryk for, at omverdenen stadig tænker på ham som en
  6. På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg
  7. Glem alt om nationen, landet, klubben og byen – nu hepper vi på virksomheden. Den helt store af slagsen
  8. Før i tiden blev vi disciplineret til at indtage vores plads ved samlebåndet. I dag opdrages vi først og fremmest til at tage forbrugerrollen på os. Et massivt reklamebombardement gør sit til, at børn kan genkende McDonald’s gyldne måge, inden de kan sige ’mor’ og ’far’