Emne

reklame

Netflixdokumentaren ’The Social Dilemma’ viser, hvordan techvirksomhederne udnytter vores hjerner

Internettets kryptiske forretningsmodel bliver pillet fra hinanden og belyst med veltænkte og til tider overgjorte pædagogiske greb i instruktør Jeff Orlowskis ’The Social Dilemma’. Det er en god og nødvendig gennemgang af skærmenes betydning i vores liv

Vi genopliver Danske Banks gamle slogan: Gør det, du er bedst til version 2.0

Danske Bank har slet ikke udnyttet potentialet i sit gamle slogan om at gøre det, man er bedst. Det kan bære meget mere – og vise meget mere af, hvad banken med de store armsving er aller allerbedst til

I Tour de France holder vi med vandhaneproducenten

Glem alt om nationen, landet, klubben og byen – nu hepper vi på virksomheden. Den helt store af slagsen

14-årige Sofie: Sociale medier gav mig usunde tanker om, hvordan kvinder skal se ud

På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg

Algoritmer påvirker vores verdensbillede. EU vil konkurrere på etisk kunstig intelligens

Mens USA og Kina kæmper om at blive førende på kunstig intelligens, vil EU være områdets etiske vogter. Det kan få store konsekvenser for de sociale medier. Men implementeringen bliver svær: for meget kontrol kan skade ytringsfriheden, for lidt kan bidrage til spredning af løgne

Luderjournalistikken lever videre på trods af stor ståhej om den sponsorbetalte Teslatur

Såkaldt luderjournalistik, hvor en virksomhed selv betaler omkostningerne for at opnå omtale, er vidt udbredt i rejsejournalistikken. Og selv om Politiken fik et rap over nallerne efter en Teslatur, fortsætter luderturene uden debat om etikken, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Vi drukner i reklamer. Men på Nørrebro i København gjorde en mand ved navn Jørgen oprør

En »indvoldsorm, der borer hjernen ud på folk«, kaldte Poul Henningsen i sin tid reklamer. I dag virker kampen mod dem tabt – næsten

Kviklånsaftalen er et tiltrængt opgør med gældspiraler og personlige tragedier

Aftalen om kviklån er et hårdt og tiltrængt politisk indgreb mod en ublu låneform, der slynger almindelige mennesker ud i forfærdelige gældsspiraler med store personlige konsekvenser til følge

Rune Lykkeberg: Politiske annoncer bør forbydes på sociale medier

Twitter driver ligesom de andre techgiganter en forretning, der underminerer de idealer, de hylder. Men deres forbud mod politiske annoncer kan blive begyndelsen til store forandringer, skriver chefredaktør Rune Lykkeberg i dette debatindlæg

Lakserytteren, Fie Laursen og andre influencere kan på sigt overhale de traditionelle medier

YouTube-stjernernes magt og publikum vokser eksplosivt. En af de mest indflydelsesrige herhjemme, Lakserytteren, hævder, at han laver public service. Men reelt er der tale om en uansvarlig sammenblanding af journalistisk formidling og reklame, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Internettets kryptiske forretningsmodel bliver pillet fra hinanden og belyst med veltænkte og til tider overgjorte pædagogiske greb i instruktør Jeff Orlowskis ’The Social Dilemma’. Det er en god og nødvendig gennemgang af skærmenes betydning i vores liv
  2. På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg
  3. Aalbæk og Trier skændes for åbent tæppe om filmen Idioterne, som Trier vil have trukket tilbage. Er skænderiet et nyt Trier manuskript eller er filmen knækket? Idiot-instruktøren Lars von Trier forlanger nu sin egen prisbelønnede dogmefilm Idioterne trukket tilbage fra verdensmarkedet, fordi hans eget produktionsselskab Zentropa har brudt dogmereglerne i forbindelse med efterbearbejdningen af filmen...
  4. De ansvarlige myndigheder bekæmper frygten på dine vegne ved at udvide enhver tænkelig kontrol, du selv bekæmper den gennem selvkontrol dagen igennem og ved om aftenen at lade dig belønne med en katastrofefilm, der ender godt
  5. ... slet ikke, hvis han også er astrolog! Dagens kronik hudfletter astrologien, hvis stjerneklare vanvid hver dag underholder tusinder af uge- og dagbladslæsere Tro & Filosofi I 1499 opskræmte astrologen Johannes Stöffler tyskerne med, at en ny syndflod ville over-svømme Europa februar 1524...
  6. Flere og flere reklamer er forsynet med lyd og billeder, der bevæger sig. Uanset om vi vil det eller ej, sniger de sig ind i vores hjerner, som fra urtiden er programmeret til at reagere på den slags sansepåvirkning. Fred er blevet en luksus, kun de færreste har adgang til
  7. Blidt svæver de henover himlen, de store skyhvaler. Som et symbol på al den ubændige opfindsomhed, der kendetegner den moderne verden. Fra storhedstiden i 1920'rne og 1930'rne, hvor folk rejste over Atlanten i den største grad af luksus til vore dages forsøg på at udvikle en miljøvenlig transportform Jamen, du skal jo forestille dig en kæmpemæssig luksusliner, et Titanic med franske kokke, sovekabiner og spisesaloner, som er over 150 meter lang og så flyver den bare gennem luften...
  8. Er det virkelig så enkelt at åbne det røde Europa og den grønne flaske? Grøn front! "SIG JOLLY til din cola" må være med i opløbet om æren som århundredets danske reklameslogan, især hvis man udtaler ordene med filipensbesat stemme, mens langhårede pubertetsdrenge på kanotur med kæresterne nipper til sukkervandet i en ægte 1970'er-reklame...