Emne

reklame

»Der skal skiftevis komme noget let, noget sjovt, noget eftertænksomt og noget, man kan græde til. Tænk på det som musik«

Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang

’Sadvertising’ får hele verden til at græde

Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer

I en tid, hvor selv Nationalmuseets direktør græder på tv ...

Gråd er en kropslig reaktion, der er så knyttet til normer, forventninger og kulturel spejling og repræsentation, at den snarere end at vise vores ægte og autentiske følelser, spejler den tid, der grædes i. Og for tiden grædes der – meget. Kulturredaktionen går i den kommende tid på opdagelse

Staten og medierne skovler penge ind på spil og ignorerer, at der kommer flere ludomaner

Tobaks- og spiritusreklamer er forbudt på tv, men fjernsynet bugner af reklamer for farlige, afhængighedsskabende spil. Jeg forstår det godt, men forstår det alligevel ikke

DF's nye kampagne er ren heksejagt

Dansk Folkeparti har med deres nye reklameplakater ramt bunden. For slagsordene »Smid tørklædet og meld dig ind i Danmark« er en national heksejagt
Anmeldelse

Dansk Folkepartis efterårskampagne er deres bedste siden den med hunden

Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse

Center for Vild Analyse: Følelser kommer udefra

Kinderæg handler om begær. Det har vi længe vidst. Men nu viser det sig, at de også handler om angst
Idédebat

Facebook er kun toppen af isbjerget

Nettet er fuldt af tjenester og publikationer, der bruger præcis de samme metoder som Facebook til at tilegne sig folks personlige data. Der findes allerede tilgængelige gratisværktøjer, man kan beskytte sig med. Men det store slag bliver at få gjort lovgivningen mod dataovervågning effektiv

Det er først racistisk, hvis en brun dreng ikke må iføre sig en trøje med en abe

... for det vil være et udtryk for, at omverdenen stadig tænker på ham som en

Sådan brugte politikerne facebookreklamer under kommunalvalget

Facebook har givet helt nye muligheder for at ramme bestemte målgrupper med bestemte politiske budskaber. Det udgør en potentiel fare for demokratiet, har kritikken lydt i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg og Brexit-afstemningen. Men i Danmark står det tilsyneladende ikke så slemt til

Sider

Mest læste

  1. Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
  2. Flere og flere reklamer er forsynet med lyd og billeder, der bevæger sig. Uanset om vi vil det eller ej, sniger de sig ind i vores hjerner, som fra urtiden er programmeret til at reagere på den slags sansepåvirkning. Fred er blevet en luksus, kun de færreste har adgang til
  3. Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang
  4. Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse
  5. En reklame med kvinder i rollerne som Jesus og hans apostle – og en halvnøgen mand som Marie Magdalene – er blevet censureret i Paris
  6. Når Jyllands-Posten bruger Nelson Mandela som reklame for sig selv, er det kærlighed af nyere dato. I dagene efter Sharpville-massakren i 1960 har avisen nemlig masser af forståelse for det racistiske hvide Sydafrika og er helt enig i, at landets 'primitive' sorte befolkningsflertal befinder sig på 'et lavt civilisatorisk stade'
  7. Foruden at være en pinefuld følelse, der tærer sit ophav, er misundelse den af dødssynderne, der har den laveste status. Men vi kender den alle. Misundelsen lurer så forskellige steder som i reklamen, i spiseforstyrrelser og i forelskelsen Der er næppe nogen af dødssynderne, der i så direkte og smertefuld forstand går ud over synderen selv som misundelsen...
  8. Før i tiden blev vi disciplineret til at indtage vores plads ved samlebåndet. I dag opdrages vi først og fremmest til at tage forbrugerrollen på os. Et massivt reklamebombardement gør sit til, at børn kan genkende McDonald’s gyldne måge, inden de kan sige ’mor’ og ’far’