Emne

religion

Center for Vild Analyse: Arbejdet bærer skylden i sig selv

Hvorfor insisterer vi på at arbejde os selv ihjel?
Ny film

»Vores kamp er ikke imod kød og blod, men imod magthaverne«

Hvordan indgyder man andre håb og en tro på fremtiden, når man ikke selv har noget og måske ovenikøbet er begyndt at tvivle på Gud? Det er et af de spørgsmål, som en præst, fader Toller, tumler med i Paul Schraders nye film, ’First Reformed’

Når mangfoldighed kvæler livet som givet

Alt er ikke op til den enkelte. Vi kan ikke selv bestemme vores køn eller fastsætte datoen for, hvornår livet slutter. Når vi alligevel insisterer på at definere alting selv, forbryder vi os mod Guds skabelsesorden

Seks favoritmirakler fra anden sæson af ’Herrens veje’

Med Adam Prices præstegårdsdrama ’Herrens veje’ rykkede det åndelige og overnaturlige for første gang ind på dansk tv-dramatiks fornemmeste sendeflade. I anledning af sæsonafslutningen opsummerer vi her de seks største mirakler – af såvel tv-dramatisk som guddommelig art

Specialekrise møder gyserindslag i 8. afsnit af ’Herrens veje’

Overdrevet fotogen specialekrise, pludseligt zombiegak og flashback til Augusts studierejse til Jerusalem smyger sig om hinanden i det 8. og hidtil mest usammenhængende afsnit i denne sæson af ’Herrens veje’
Anmeldelse

Sørine Gotfredsens nye bog kan med fordel læses med øjnene himmelvendt

Gotfredsen spiller på hele forkyndelsesinstrumentets register i sin nye bog, hvor hun forsøger at hive tørklædet af de danskere, der tror forkert

Nu ved jeg godt, hvordan ’Herrens Veje’ ender ...

Det hæsblæsende sammenstød mellem trosparadigmer har været undervejs længe i anden sæson af ’Herrens Vej’. Og det dufter lunt af en fællesmenneskelig sluterkendelse

Buddhisme er en pengemaskine i Kina – for nu

Templer som temaparker og guldbuddhaer til højest bydende. Den buddhistiske tro er en lukrativ indtægtskilde for kinesiske erhvervsfolk og lokalregeringer, men det vil kommunistpartiets top lave om på for at styrke en statssanktioneret buddhisme og svække andre religioner

Ny bog: Religionen er gudernes gaffatape

Religion har haft plads i den menneskelige fortælling længe før skriftsproget. Udforskningen og forståelsen af religionens genstande er derfor mindst lige så væsentlig og relevant som dens skriftkilder. Den britiske kunsthistoriker Niel MacGregor tager i ny bog læseren med på en brilliant formidlet tour de force gennem de fænomener, der gennem tiden har udtrykt den religiøse stræben

Goddag. Mit navn er Andrea Hejlskov, og jeg er asatro

Klimakrisen er ikke kun et økonomisk, politisk problem. Klimakrisen er også et spirituelt problem. ’Giv os håb’, siger dem, der har læst klimarapporterne. Men religion? Nej tak, for det at tro på noget er åbenbart pinligt og uoplyst. Men jeg tror på, at Jorden er hellig. Jeg tror på, at verden er levende

Sider

Mest læste

  1. Gotfredsen spiller på hele forkyndelsesinstrumentets register i sin nye bog, hvor hun forsøger at hive tørklædet af de danskere, der tror forkert
  2. Med Adam Prices præstegårdsdrama ’Herrens veje’ rykkede det åndelige og overnaturlige for første gang ind på dansk tv-dramatiks fornemmeste sendeflade. I anledning af sæsonafslutningen opsummerer vi her de seks største mirakler – af såvel tv-dramatisk som guddommelig art
  3. Det hæsblæsende sammenstød mellem trosparadigmer har været undervejs længe i anden sæson af ’Herrens Vej’. Og det dufter lunt af en fællesmenneskelig sluterkendelse
  4. Overdrevet fotogen specialekrise, pludseligt zombiegak og flashback til Augusts studierejse til Jerusalem smyger sig om hinanden i det 8. og hidtil mest usammenhængende afsnit i denne sæson af ’Herrens veje’
  5. Alt er ikke op til den enkelte. Vi kan ikke selv bestemme vores køn eller fastsætte datoen for, hvornår livet slutter. Når vi alligevel insisterer på at definere alting selv, forbryder vi os mod Guds skabelsesorden
  6. Klimakrisen er ikke kun et økonomisk, politisk problem. Klimakrisen er også et spirituelt problem. ’Giv os håb’, siger dem, der har læst klimarapporterne. Men religion? Nej tak, for det at tro på noget er åbenbart pinligt og uoplyst. Men jeg tror på, at Jorden er hellig. Jeg tror på, at verden er levende
  7. Templer som temaparker og guldbuddhaer til højest bydende. Den buddhistiske tro er en lukrativ indtægtskilde for kinesiske erhvervsfolk og lokalregeringer, men det vil kommunistpartiets top lave om på for at styrke en statssanktioneret buddhisme og svække andre religioner
  8. Sara Omar leverer med sin debutroman ’Dødevaskeren’ en kras skildring af muslimsk kvindeundertrykkelse og ekstremt udsat pigeliv. Den rummer grusomme erkendelser, men er samtidig en berigelse af dansk litteratur