Emne

roadpricing

Interview
12. oktober 2019

København får svært ved at nå klimamål. Nu vil borgmesteren genere bilisterne væk fra vejen

Tiden er ved at løbe fra Københavns ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det vil kræve, at langt flere dropper bilen. Miljø- og teknikborgmesteren er parat til at gå langt for at få det til at ske
Københavns Kommune vil særligt arbejde på at få folk til at stoppe med at køre i bil for at reducere kommunens CO2-udslip. Billedet er af Københavns Havn ved Langebro.
Læserbrev
8. oktober 2019

Når nogle københavnere holder bil, er det ikke af ond vilje men af nødvendighed

Alle bilister i storbyen kan ikke bare droppe bilen og tage cyklen eller toget. Mange københavnere har brug for bilen til at få en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål til at gå op, skriver afdelingschef i bilistorganisationen FDM i dette debatindlæg
Leder
19. juni 2019

Drop Pernille Skippers dementi. Træf principbeslutning om roadpricing – nu!

Som Helle Thorning-Schmidts erfaringer med ’betalingsringen’ viser, er roadpricing en stor opgave, både teknisk og pædagogisk. Derfor bør en principbeslutning indgå i regeringsforhandlingerne
Som Helle Thorning-Schmidts erfaringer med ’betalingsringen’ viser, er roadpricing en stor opgave, både teknisk og pædagogisk. Derfor bør en principbeslutning indgå i regeringsforhandlingerne
Kommentar
14. november 2018

Sæt pris på myldretiden

Regeringen afviser Københavns Kommunes ønske om forsøg med roadpricing, men har ikke selv bedre forslag
Lektor Nils Enrum mener, at såkaldt road pricing bør indføres på forsøgsbasis i København.  
Nyhed
25. september 2013

Privatbilisme er drømmen, ingen vil knuse

Allerede inden fremlæggelsen af anbefalingerne fra Trængselskommissionen har politikere lagt afstand til et forslag om roadpricing. Den store berøringsangst i forhold til roadpricing skyldes, at det at lægge restriktioner på biltrafik er som at ødelægge en frihedsdrøm, mener eksperter
Ligesom en cowboy, der kan sætte sig på sin hest og ride, når han vil, og hvorhen han vil, har vi også friheden i en bil. Derfor rører restriktioner på biltrafik ved noget fundamentalt i vores frihedsopfattelse
Nyhed
3. september 2013

Regeringens togplan får kun lille klimaeffekt

27,5 mia. kroner fra regeringens togfond vil give den kollektive togtrafik et markant løft. Det er alle enige om. Men hvis man for alvor skal flytte danskerne fra bil til tog, er det ikke nok at gøre togene bedre, mener kritikere
Togplanen indeholder bl.a. en spritny jernbane på Vestfyn (5,4 mia.), en togbro over Vejlefjord (4 mia.) og elektrificering af næsten hele landets tognet (8,7 mia.). I alt er der forbedringer af tognettet for 27,5 mia. kroner, der finansieres via beskatning af olie- og gasudvinding i Nordsøen. Foto: Scanpix
Nyhed
15. august 2013

Transportsektoren går atter fri

Regeringen har ikke planer om at indføre roadpricing, og det ærgrer både Concito og Det Økologiske Råd. Selv om roadpricing ifølge eksperter ikke er den direkte vej til CO2-reduktion, kan det på sigt få stor betydning, mener organisationer
Hvis man både vil reducere CO2-udslippet og trafiktrængslen, er roadpricing vejen frem, siger eksperter. Alligevel har regeringen ikke planer om at indføre roadpricing, oplyser klima- og energiminister Martin Lidegaard.
Baggrund
6. februar 2012

Politikere foretrækker trafikforskere, som de er enige med

Debatten om den kommende betalingsring raser, og politikerne støtter sig til de forskere, der kan understøtte deres holdninger. I Venstre bliver der primært lyttet til DTU, og hos S og SF er det forskerne fra RUC, der bliver foretrukket
’Jeg søger efter forskning, der kommer inden for den holdning, jeg selv har, og derfor har jeg lyttet til Aalborg, hvor man siger, at teknologien for roadpricing er inden for rækkevidde,’ fortæller den konservative leder Lars Barfoed
Nyhed
11. april 2009

Danskerne er klar til kørselsafgifter

Danskerne åbne over for både roadpricing og betalingsringe omkring de store byer af miljø-hensyn. Ingeniør-foreningen opfordrer politikerne til at komme i gear
Danskerne er overraskende positive over for ideen om kørselsafgifter og særligt en storbyring.
21. januar 2009

Venstre truer trafikplan

Venstres trafikordfører må nu lægge luft til partiets eget magtfulde bagland, efter at Venstres Trafikforumi Hovedstaden har blæst til kamp mod kørselsafgifteri regeringens trafikplan

Sider

  • Interview
    12. oktober 2019

    København får svært ved at nå klimamål. Nu vil borgmesteren genere bilisterne væk fra vejen

    Tiden er ved at løbe fra Københavns ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det vil kræve, at langt flere dropper bilen. Miljø- og teknikborgmesteren er parat til at gå langt for at få det til at ske
    Københavns Kommune vil særligt arbejde på at få folk til at stoppe med at køre i bil for at reducere kommunens CO2-udslip. Billedet er af Københavns Havn ved Langebro.
  • 3. februar 2000

    læserdebat

    Et afstumpet massefænomen 27. JAN. - Når fokus er på miljø og trafik, trænger den protestantiske bondeanger af og til gennem den tjekkede overflade, som de fleste ynder at signalere...
  • 24. november 2007

    Klimadronning for et halvt kongerige

    I går kunne Connie Hedegaard sætte sig i spidsen for et nyt superministerium for klima. Men biltrafikken, der er en af de helt store CO2-syndere, ligger uden for hendes ansvarsområde
  • 13. august 2001

    Byerne splintres i tusinde stykker

    Vi vil få en ny digital underklasse, der ikke har adgang til bestemte steder og serviceydelser, advarer Stephen Graham, der er medforfatter til bogen Splintering Urbanism
  • 30. juni 2007

    Overskrift

    En betændt beslutning! Først tak til Preben Wilhjelm for den tiltrængte skideballe til Gitte Lillelund Bech! Herefter en kort, men ikke uvæsentlig tilføjelse...
  • Læserbrev
    25. juli 2008

    Læserne skriver

    Debat fra dagens avis
  • Læserbrev
    8. oktober 2019

    Når nogle københavnere holder bil, er det ikke af ond vilje men af nødvendighed

    Alle bilister i storbyen kan ikke bare droppe bilen og tage cyklen eller toget. Mange københavnere har brug for bilen til at få en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål til at gå op, skriver afdelingschef i bilistorganisationen FDM i dette debatindlæg