Emne

roadpricing

København får svært ved at nå klimamål. Nu vil borgmesteren genere bilisterne væk fra vejen

Tiden er ved at løbe fra Københavns ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det vil kræve, at langt flere dropper bilen. Miljø- og teknikborgmesteren er parat til at gå langt for at få det til at ske

Når nogle københavnere holder bil, er det ikke af ond vilje men af nødvendighed

Alle bilister i storbyen kan ikke bare droppe bilen og tage cyklen eller toget. Mange københavnere har brug for bilen til at få en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål til at gå op, skriver afdelingschef i bilistorganisationen FDM i dette debatindlæg

Drop Pernille Skippers dementi. Træf principbeslutning om roadpricing – nu!

Som Helle Thorning-Schmidts erfaringer med ’betalingsringen’ viser, er roadpricing en stor opgave, både teknisk og pædagogisk. Derfor bør en principbeslutning indgå i regeringsforhandlingerne

Sæt pris på myldretiden

Regeringen afviser Københavns Kommunes ønske om forsøg med roadpricing, men har ikke selv bedre forslag

Privatbilisme er drømmen, ingen vil knuse

Allerede inden fremlæggelsen af anbefalingerne fra Trængselskommissionen har politikere lagt afstand til et forslag om roadpricing. Den store berøringsangst i forhold til roadpricing skyldes, at det at lægge restriktioner på biltrafik er som at ødelægge en frihedsdrøm, mener eksperter

Regeringens togplan får kun lille klimaeffekt

27,5 mia. kroner fra regeringens togfond vil give den kollektive togtrafik et markant løft. Det er alle enige om. Men hvis man for alvor skal flytte danskerne fra bil til tog, er det ikke nok at gøre togene bedre, mener kritikere

Transportsektoren går atter fri

Regeringen har ikke planer om at indføre roadpricing, og det ærgrer både Concito og Det Økologiske Råd. Selv om roadpricing ifølge eksperter ikke er den direkte vej til CO2-reduktion, kan det på sigt få stor betydning, mener organisationer

Politikere foretrækker trafikforskere, som de er enige med

Debatten om den kommende betalingsring raser, og politikerne støtter sig til de forskere, der kan understøtte deres holdninger. I Venstre bliver der primært lyttet til DTU, og hos S og SF er det forskerne fra RUC, der bliver foretrukket

Danskerne er klar til kørselsafgifter

Danskerne åbne over for både roadpricing og betalingsringe omkring de store byer af miljø-hensyn. Ingeniør-foreningen opfordrer politikerne til at komme i gear

Venstre truer trafikplan

Venstres trafikordfører må nu lægge luft til partiets eget magtfulde bagland, efter at Venstres Trafikforumi Hovedstaden har blæst til kamp mod kørselsafgifteri regeringens trafikplan

Sider

Mest læste

  1. Vi vil få en ny digital underklasse, der ikke har adgang til bestemte steder og serviceydelser, advarer Stephen Graham, der er medforfatter til bogen Splintering Urbanism
  2. Et afstumpet massefænomen 27. JAN. - Når fokus er på miljø og trafik, trænger den protestantiske bondeanger af og til gennem den tjekkede overflade, som de fleste ynder at signalere...
  3. Tiden er ved at løbe fra Københavns ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det vil kræve, at langt flere dropper bilen. Miljø- og teknikborgmesteren er parat til at gå langt for at få det til at ske
  4. DET KØRER for Bendt Bendtsen, politisk leder af Det Konservative Folkeparti. Ikke blot styrer han sit parti fri af betonklodser og klodsede forsøg på skjult partistøtte. Næh, den gode betjent lægger sig nu i visionernes overhalingsbane, når han i Berlingske Søndag den 13...
  5. Jeg er så glad for min cykel – det er regeringens bangebukse ikke
  6. 27,5 mia. kroner fra regeringens togfond vil give den kollektive togtrafik et markant løft. Det er alle enige om. Men hvis man for alvor skal flytte danskerne fra bil til tog, er det ikke nok at gøre togene bedre, mener kritikere