Emne

samtidskunst

Mikkel Bolt: ’Kunst er altid politisk’

Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg går nationalisterne og islamofobernes ærinde, når han kritiserer samtidskunsten for at være for hensynsfuld og selvcensurerende. Det mener Mikkel Bolt, der er lektor i kulturhistorie på Københavns Universitet
Dokumenta 14

Kunst som kriseturisme

Med sin afstikker i Athen satser den traditionsrige tyske samtidskunstudstilling documenta 14 stort på politisk relevans. Det får nogle steder ’documenta 14 – learning from Athens’ til at ligne et tredimensionelt, teksttungt katalog over krisehåndtering

Samtidskunstens dialog med Reformationen er mumlende og uklar

I anledning af 500-året for Martin Luthers teser mod den katolske kirkes afladshandel har 25 samtidskunstnere forsøgt sig udi værker, der tematiserer Reformationen

Tæmmet leg på Gl. Strand

Stafetten på Gl. Strand byder på spændende møder på tværs af kunstnergenerationer og -interesser, men er for pæn og ordentlig til for alvor at blive interessant

Luksus og kunst

Det er først inden for de sidste tredive år, at virksomheder i større stil har knyttet an til samtidskunst i Frankrig, og det har ændret det kunstneriske landskab på rekordtid

’Uden vrede kommer vi ingen vegne’

Den prisvindende dramatiker Cristian Ceresoli er rasende. Forkerte værdier har gjort det at være rig og berømt til et mere eftertragtet mål end det at være et tænkende og velfunderet menneske, mener italieneren, som har opsummeret sin vrede i det meget anmelderroste teaterstykke ’Lort’

Uendelig underholdning og dyb depression

I en verden, hvor det er blevet et krav at have det uendeligt sjovt, efterlades mennesket som den triste klovn. Værkerne på en tysk udstilling viser de momenter, hvor underholdningen bliver deprimerende og depressionen en lille smule komisk

Det allerede gjorte

Uden frygt for at blive arbejdsløse udliciterer kunstnergruppen A Kassen produktionen af værker til Kina

Den mægtige kurator

I en virkelighed, hvor næsten alle informationer er tilgængelige for alle, er kuratorrollen vigtigere end nogensinde. Og ikke mindst er det vigtigt, at han eller hun har evnerne til på en meningsfuld måde at sortere og navigere i informationsinfernoet.

Kuratoren som den nye kunstner

Grænsen mellem kunstner og kurator synes stadig mere udvisket. En farlig tendens, der marginaliserer kunstneren? Eller godt nyt for kulturformidlingen og derved for samtidskunsten?

Sider

Mest læste

  1. Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg går nationalisterne og islamofobernes ærinde, når han kritiserer samtidskunsten for at være for hensynsfuld og selvcensurerende. Det mener Mikkel Bolt, der er lektor i kulturhistorie på Københavns Universitet
  2. Med sin afstikker i Athen satser den traditionsrige tyske samtidskunstudstilling documenta 14 stort på politisk relevans. Det får nogle steder ’documenta 14 – learning from Athens’ til at ligne et tredimensionelt, teksttungt katalog over krisehåndtering
  3. Grænsen mellem kunstner og kurator synes stadig mere udvisket. En farlig tendens, der marginaliserer kunstneren? Eller godt nyt for kulturformidlingen og derved for samtidskunsten?
  4. Nicolas Bourriauds indflydelsesrige kunstkritik udkommer nu på dansk. Det er et energisk, opløftende, temmelig fortravlet og lidt modepræget forsvar for en udskældt samtidskunst
  5. Et af de smukkeste steder i verden at tilbringe efteråret er i New Englands uendelige skove. Drop New York og Boston og kør et par timer ud af byen og se på efteråret og de små byer eller læg vejen forbi USA's største museum for samtidskunst
  6. Hvor mere traditionelle lyrikere henført digtede om et væld af lærkesang, registrerede konkretisten og Hørbylunde-poeten Per Højholt med nøgtern saglighed, at der var 384 lærker. Ikke mere føleri, tak
  7. Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  8. Dansk poesi kan sige tak til Per Højholt, fordi han ikke åd solsorten, men lod den flyve tilbage til naturen