Emne

samtidskunst

Anmeldelse
4. november 2022

Honey Beckerlee viser, at vi aldrig har været trådløse

Selv om vi har den i hånden hele tiden, kender vi den ikke: smartphonen. Det gør Honey Biba Beckerlee op med i taktil og verdensudvidende udstilling på Charlottenborg
Honey Biba Beckerlees værker på udstillingen ’Digital Matters’ på Kunsthal Charlottenborg drømmer om at forbinde internet, jordgrundlag og menneske på et dybere plan.
Anmeldelse
30. september 2022

En østers på et barokmaleri er ikke bare en østers

Gl. Holtegaard viser for tiden, hvordan det universelle tema mad udfoldes i barok- og ny dansk samtidskunst. Forfatter Kristina Nya Glaffey anmelder her udstillingen og beretter om en sociologiprofessors udlægning af madens mange betydninger
Pieter Claesz: ’Opstilling med skinke’ (1625).
Anmeldelse
23. september 2022

En bølge af »ny nyklassicisme« skyller ind over samtidskunsten

Sophienholms efterårsudstilling viser ambitiøs dansk samtidskunst, der dykker dybt i de græske myter. Men indimellem er den æstetiske afstand til Georg Jensen-design for kort
Sif Itona Westerberg, ’House of Dionysus (III) og (I)’ (2020).
Anmeldelse
16. september 2022

Det nationale kunstmuseum sprængt i stykker indefra

’Forbindelser’, efterårets udstilling på Statens Museum for Kunst, er et stort fællesværk, der med postkort fra et land, der ikke længere findes, og falske nationalscener splitter ideen om en homogen kulturstat ad. Det er godgørende sabotage midt i æstetikkens højborg
Ana Pavlović: ’Paper Theater’ (2019)
Anmeldelse
31. august 2022

Et frækt skolebord og en dans ved afgrunden: Kunstsæsonen lægger ualmindeligt stærkt ud

De unge talenter har indtaget galleriscenen. Hos Eva Pade fester og fortaber folkemasserne sig, som var det 1920. Hos Tora Schultz er en tur i vaskehallen en orgasmisk affære. Det er frække og foruroligende tider i kunsten
Eva Helene Pades maleri 'Moment of Transitions' fylder med sine 5,5 x 4 meter hele synsfeltet med en prægtig undergangsvision.
Anmeldelse
2. august 2022

På Kunstmuseet i Tønder er følelserne ikke længere til at stole på

Kunst er bedst, når det ikke blot spejler vores følelser – men udfordrer eller ligefrem undergraver dem. Sådan en udstilling er kraftpræstationen ’Angst’ på Kunstmuseet i Tønder, hvor uro i nervetrådene får en helt ny karakter
I totalinstallationen »Forbi en himmel« af den dansk-østrigske kustnerduo SIGNA udspiller der sig en mareridtsversion af overgangsritualet fra barn til kvinde.
Kommentar
24. juni 2022

Balladen i Kassel viser, at Tysklands krigssår og jødiske traume stadig er åbent

Årets Documenta-udstilling har været hjemsøgt af anklager om racisme og antisemitisme. Men de angreb, som en gruppe palæstinensiske kunstnere er blevet udsat for, har fået mindre spalteplads, skriver kunstredaktør Maria Kjær Themsen i denne kommentar
Detalje fra Taring Padis store banner på Documenta, der nu er dækket til på grund af beskyldninger om antisemitiske stereotyper.
Anmeldelse
24. juni 2022

Kunstverdenens vigtigste begivenhed, Documenta, viser et skifte i måden at opfatte kunsten på

Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
Anmeldelse
30. april 2022

Verden er både i fundamental forandring, krig og kriser. Venedig-biennalen rummer meget af det

Visioner for fremtiden præger Venedig-biennalens nationale pavilloner, der viser sin relevans selv i en tid med krig, krise og europæisk splittelse
Besøgende på Venedig-biennalen kan opleve værket ’Fountain of Exhaustion’ skabt af den ukrainske kunstner Pavlo Makov. Ukraine har ikke en fast national pavillon, men er i år flyttet ind oven på Arsenale, det område, hvor hovedudstillingen også er.
Anmeldelse
29. april 2022

På en bund af smerte og undertrykkelse viser kunstnerne os smukke fremtidsvisioner i Venedig

Hovedudstillingen i Venedig beviser, at kunsten stadig kan drømme nye verdner frem. Sorte kvinder og oprindelige folk bliver vist, prist og hyldet i en hidtil uset grad
Simone Leigh: ’A brick house’ på den 59. biennale i Venedig

Sider

  • Anmeldelse
    4. november 2022

    Honey Beckerlee viser, at vi aldrig har været trådløse

    Selv om vi har den i hånden hele tiden, kender vi den ikke: smartphonen. Det gør Honey Biba Beckerlee op med i taktil og verdensudvidende udstilling på Charlottenborg
    Honey Biba Beckerlees værker på udstillingen ’Digital Matters’ på Kunsthal Charlottenborg drømmer om at forbinde internet, jordgrundlag og menneske på et dybere plan.
  • Nyhed
    18. november 2010

    Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  • Analyse
    24. januar 2022

    Den enorme fiskefilet i Aabenraa punkterer vores romantiske kunstopfattelse

    Siden den seneste uge er medierne gået i selvsving over en fiskefilet på en husgavl i Aabenraa – for er det nu kunst? Kunstredaktør Maria Kjær Themsen sætter fileten i kunsthistorisk perspektiv fra de hollandske malere over avantgarden til den amerikanske popkunst
    Det er dette kunstværk af en tre meter lang fiskefilet skabt af Torben Ribe, der har delt vandene den seneste uge.
  • Anmeldelse
    30. september 2022

    En østers på et barokmaleri er ikke bare en østers

    Gl. Holtegaard viser for tiden, hvordan det universelle tema mad udfoldes i barok- og ny dansk samtidskunst. Forfatter Kristina Nya Glaffey anmelder her udstillingen og beretter om en sociologiprofessors udlægning af madens mange betydninger
    Pieter Claesz: ’Opstilling med skinke’ (1625).
  • Kronik
    8. januar 2018

    Vi vil have samfundskritisk kunst, der ikke forstyrrer alt for meget

    Der er en næsten uovervindelig afstand mellem den moderne samfundskunsts ønske om at være politisk bevidstgørende og samfundsomstyrtende og så de mennesker, kunsten ønsker at redde. Den afstand viser filmen ’The Square’ os
    I filmen The Square bliver vores tids syn på samtidskunst karikeret. Både vores forventninger til dens provokatoriske formåen, vores dyrkelse af den store mandlige kunstnerprofil og vores oplevelse af, at dens verden befolkes af et kulturaristokrati uden jordforbindelse, skriver Mikkel Bogh.
  • Interview
    4. september 2017

    Mikkel Bolt: ’Kunst er altid politisk’

    Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg går nationalisterne og islamofobernes ærinde, når han kritiserer samtidskunsten for at være for hensynsfuld og selvcensurerende. Det mener Mikkel Bolt, der er lektor i kulturhistorie på Københavns Universitet
  • Nyhed
    17. juni 2004

    Digteren langt ude i skoven

    Hvor mere traditionelle lyrikere henført digtede om et væld af lærkesang, registrerede konkretisten og Hørbylunde-poeten Per Højholt med nøgtern saglighed, at der var 384 lærker. Ikke mere føleri, tak
  • Baggrund
    2. oktober 2020

    Hvad er og vil readymade, postkolonial og institutionskritisk kunst egentlig?

    Savner du et sprog for, hvad det er, du ser, når du ser på kunst? Gennem egne yndlingseksempler giver Informations kunstredaktør, Maria Kjær Themsen, dig her forklaringen på syv begreber, som den anerkendte kunstteoretiker Juliane Rebentisch koncentrerer sig om i sin indføring i samtidskunst. Så er du bedre klædt på til dit næste udstillingsbesøg
    Savner du et sprog for, hvad det er, du ser, når du ser på kunst? Gennem egne yndlingseksempler giver Informations kunstredaktør, Maria Kjær Themsen, dig her forklaringen på syv begreber, som den anerkendte kunstteoretiker Juliane Rebentisch koncentrerer sig om i sin indføring i samtidskunst. Så er du bedre klædt på til dit næste udstillingsbesøg