Emne

samtidskunst

Gamle søkort, ny kunst og nysgerrigheden efter, hvordan man orienterer sig i verden

Vejle Kunstmuseums udstilling ’Navigeringer’ slipper godt afsted med at kombinere søkort og kunst fra dengang i 1600-tallet – da det vestlige menneskes herskertrang for alvor begyndte at udfolde sig – med samtidskunst, der vidner om en radikal skepsis over for datidens store ideer

Du kommer måske aldrig til at se ’Synliggørelser’ i Den Frie Udstillingsbygning, men der er stadig grund til at læse om den her

Udstilling om kunstens møde med uhåndgribelige fænomener (som ’dyb tid’ og fysikkens strengteori) rummer mange interessante greb, men udfolder ikke de spekulative ideer nok i materialerne

Med ny gif-udstilling tager Museet for Samtidskunst sin rolle alvorligt på en sjov måde

Udstillingen ’.gif’ findes kun på internettet, men der lykkes den så til gengæld med at belyse, hvad giffen – den korte animation, man bruger til at krydre sin digitale kommunikation med – kan

Der er grund til at frygte identitetspolitikkens angreb på friheden

Vi er givetvis nogle sombrerofjolser, som har beskrevet identitetspolitikken som en større fare, end den reelt er. Men det ændrer ikke ved, at samtidens store fokus på identitet er et reelt problem – også i Danmark

Indrømmet, det er ikke første gang, jeg skriver om en udstilling, jeg ikke har set

KUNSTEN-aktuelle Tino Sehgals værker findes ikke som andet end handlinger i et her og nu. Alligevel er han én af de mest succesfulde kunstnere på samtidskunstscenen. Han er dog ikke ene om at skabe kunst, der ikke har nogen fysisk form, er usynlig, eller som kun findes i det øjeblik, du oplever det. Her er kunstredaktørens erindringer om den bedste kunst, hun aldrig har set, men oplevet på nærmeste hold

Hvor skønt ser det skønne Rusland ud i dag?

Gennem den seneste måned har vi givet plads til den store og skønne russiske kulturhistorie i vores serie ’Det skønne Rusland’. Og som afslutning på vores kanon udlægger vi nu den kultur, der udspiller sig sideløbende med – og indflettet i – Putins regime. Kort sagt: Rusland anno 2018

Vi vil have samfundskritisk kunst, der ikke forstyrrer alt for meget

Der er en næsten uovervindelig afstand mellem den moderne samfundskunsts ønske om at være politisk bevidstgørende og samfundsomstyrtende og så de mennesker, kunsten ønsker at redde. Den afstand viser filmen ’The Square’ os

Mikkel Bolt: ’Kunst er altid politisk’

Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg går nationalisterne og islamofobernes ærinde, når han kritiserer samtidskunsten for at være for hensynsfuld og selvcensurerende. Det mener Mikkel Bolt, der er lektor i kulturhistorie på Københavns Universitet
Dokumenta 14

Kunst som kriseturisme

Med sin afstikker i Athen satser den traditionsrige tyske samtidskunstudstilling documenta 14 stort på politisk relevans. Det får nogle steder ’documenta 14 – learning from Athens’ til at ligne et tredimensionelt, teksttungt katalog over krisehåndtering

Samtidskunstens dialog med Reformationen er mumlende og uklar

I anledning af 500-året for Martin Luthers teser mod den katolske kirkes afladshandel har 25 samtidskunstnere forsøgt sig udi værker, der tematiserer Reformationen

Sider

Mest læste

  1. Grænsen mellem kunstner og kurator synes stadig mere udvisket. En farlig tendens, der marginaliserer kunstneren? Eller godt nyt for kulturformidlingen og derved for samtidskunsten?
  2. Vejle Kunstmuseums udstilling ’Navigeringer’ slipper godt afsted med at kombinere søkort og kunst fra dengang i 1600-tallet – da det vestlige menneskes herskertrang for alvor begyndte at udfolde sig – med samtidskunst, der vidner om en radikal skepsis over for datidens store ideer
  3. Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  4. Udstilling om kunstens møde med uhåndgribelige fænomener (som ’dyb tid’ og fysikkens strengteori) rummer mange interessante greb, men udfolder ikke de spekulative ideer nok i materialerne
  5. Grafiske blade talrige som løvfald; streger af kul, tekstil og bronze; tonsvis af bly og oldnordisk romantik er nogle af attraktionerne i Oslo i det sene efterår
  6. Dansk poesi kan sige tak til Per Højholt, fordi han ikke åd solsorten, men lod den flyve tilbage til naturen
  7. Måske kan vi nå til et sted, hvor vi ikke længere behøver at dele kunstnerne op i lejre: de intellektuelle og de sanselige, de konceptuelle og de formelle. Hvis vi opfatter alt, vi ikke lige forstår, som en hån mod os, bliver vi nogle triste tilfælde, snarere end mennesker i udvikling og i debat
  8. Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg går nationalisterne og islamofobernes ærinde, når han kritiserer samtidskunsten for at være for hensynsfuld og selvcensurerende. Det mener Mikkel Bolt, der er lektor i kulturhistorie på Københavns Universitet