Emne

samtidskunst

Podcast: Et lille paradigmeskifte i Finansministeriet og daniseringen af Grønland i 1950’erne

Velkommen til ugens udgave af Informations lille revy, hvor klimajournalist Jørgen Steen Nielsen fortæller om Finansministeriets nye regnevejledning, featurejournalist Line Vaaben fortæller om juridisk tvivlsomme adoptioner af grønlandske børn i 1950’erne, og kunstanmelder Maria Kjær Themsen giver anden lektion i kunstteoriens problemer

Podcast: Morten Østergaards afgang, en klimaappel der ser ud til at virke og begrebet samtidskunst

I denne udgave af Radio Information handler det om De Radikale og den sag, der fældede partiets leder. Lars Trier Mogensen fortæller. Det gør også kunstredaktør Maria Kjær Themsen. Hun fortæller om samtidskunsten, for hvor går efterhånden grænsen mellem kunst og ikkekunst? Rune Lykkeberg derimod, han appellerer til klimahandling nu

»Overordnet handlede udstillingen om min russiske mormors næse«

Nogle gange kan det føles som at blive stillet over for et fremmed sprog, når man læser om kunst. Vi har bedt fire kunstnere fortælle om en konkret udstilling og læst, hvordan det blev beskrevet af kuratoren, for at undersøge kunsten over for kunstens sprog

Samtidskunsten forfra

Man får altid mere ud af kunst, hvis man ved lidt om det. Og man får mere ud af at vide lidt om det, hvis man præsenteres for spændende måder at reflektere over denne viden på. Så forstå, hvad samtidskunst er – forfra. Start her

Kunstteoretiker: Meningen med samtidskunsten er netop, at man skal blive forvirret og forstyrret

Samtidskunst har det med at ligne noget nogenlunde ordinært, kunstneren har slæbt ind ude fra verden og modereret en smule. Den har det også med at inddrage beskuerne, så man kan blive helt forlegen. Professor i filosofi og æstetik Juliane Rebentisch har skrevet en bog, der nu udkommer på dansk, om hvordan man forstår en samtidskunst, der ikke er skarpt afgrænset fra resten af verden

Hvad er og vil readymade, postkolonial og institutionskritisk kunst egentlig?

Savner du et sprog for, hvad det er, du ser, når du ser på kunst? Gennem egne yndlingseksempler giver Informations kunstredaktør, Maria Kjær Themsen, dig her forklaringen på syv begreber, som den anerkendte kunstteoretiker Juliane Rebentisch koncentrerer sig om i sin indføring i samtidskunst. Så er du bedre klædt på til dit næste udstillingsbesøg

Kunstner Hito Steyerl: »Jeg bad ikke det fucking kamera om at gøre mig hvidere, men det gjorde det«

Ifølge den tyske forfatter og videokunstner Hito Steyerl er sammenfiltringen af kunst, magtstrukturer og spekulation øget de seneste årtier. Hendes blik på kunsten er gennemgående præget af en interesse for, hvordan en så feteret disciplin, der ofte fejres som uafhængig, autonom og frigørende, spiller sammen med alt det uskønne i verden

Torben Ribe mixer malerisk abstraktion med levet liv og dårlig dagligstuesmag. Det er ikke kønt, men det bider godt fra sig

Med stor præcision og underspillet humor placerer Torben Ribe sin beskuer et ambivalent sted mellem et smil og et ubehageligt vrængende spejl

Lad en gruppe af vores samtidskunstnere bearbejde nogle af de omstridte monumenter kreativt

Vi skal ikke fjerne krænkende kunst eller ødelægge anstødelige monumenter. Lad i stedet kunstnere få løn for at bearbejde gamle monumenter. Konkurrencer kan udskrives for at sikre en høj kunstnerisk kvalitet, skriver kunsthistoriker Pia Høy i dette debatindlæg

Gamle søkort, ny kunst og nysgerrigheden efter, hvordan man orienterer sig i verden

Vejle Kunstmuseums udstilling ’Navigeringer’ slipper godt afsted med at kombinere søkort og kunst fra dengang i 1600-tallet – da det vestlige menneskes herskertrang for alvor begyndte at udfolde sig – med samtidskunst, der vidner om en radikal skepsis over for datidens store ideer

Sider

Mest læste

  1. I denne udgave af Radio Information handler det om De Radikale og den sag, der fældede partiets leder. Lars Trier Mogensen fortæller. Det gør også kunstredaktør Maria Kjær Themsen. Hun fortæller om samtidskunsten, for hvor går efterhånden grænsen mellem kunst og ikkekunst? Rune Lykkeberg derimod, han appellerer til klimahandling nu
  2. Velkommen til ugens udgave af Informations lille revy, hvor klimajournalist Jørgen Steen Nielsen fortæller om Finansministeriets nye regnevejledning, featurejournalist Line Vaaben fortæller om juridisk tvivlsomme adoptioner af grønlandske børn i 1950’erne, og kunstanmelder Maria Kjær Themsen giver anden lektion i kunstteoriens problemer
  3. Savner du et sprog for, hvad det er, du ser, når du ser på kunst? Gennem egne yndlingseksempler giver Informations kunstredaktør, Maria Kjær Themsen, dig her forklaringen på syv begreber, som den anerkendte kunstteoretiker Juliane Rebentisch koncentrerer sig om i sin indføring i samtidskunst. Så er du bedre klædt på til dit næste udstillingsbesøg
  4. Man får altid mere ud af kunst, hvis man ved lidt om det. Og man får mere ud af at vide lidt om det, hvis man præsenteres for spændende måder at reflektere over denne viden på. Så forstå, hvad samtidskunst er – forfra. Start her
  5. Samtidskunst har det med at ligne noget nogenlunde ordinært, kunstneren har slæbt ind ude fra verden og modereret en smule. Den har det også med at inddrage beskuerne, så man kan blive helt forlegen. Professor i filosofi og æstetik Juliane Rebentisch har skrevet en bog, der nu udkommer på dansk, om hvordan man forstår en samtidskunst, der ikke er skarpt afgrænset fra resten af verden
  6. Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  7. Grænsen mellem kunstner og kurator synes stadig mere udvisket. En farlig tendens, der marginaliserer kunstneren? Eller godt nyt for kulturformidlingen og derved for samtidskunsten?
  8. Ifølge den tyske forfatter og videokunstner Hito Steyerl er sammenfiltringen af kunst, magtstrukturer og spekulation øget de seneste årtier. Hendes blik på kunsten er gennemgående præget af en interesse for, hvordan en så feteret disciplin, der ofte fejres som uafhængig, autonom og frigørende, spiller sammen med alt det uskønne i verden