Emne

samtidskunst

Ugen på kulturgangen
1. oktober 2021

Krammebranchen er på fremmarch og DR varsler mere nørdet kultur

Cuddle Place i Rom tilbyder en halv times krammeri for 60 euro, de nominerede til Storbritanniens Turnerpris er i år alle kunstnergrupper, og så er der islandsk satire og grønlandsk uafhængighedstrang på Nordatlantens Brygge i København
Cuddle Place i Rom tilbyder en halv times krammeri for 60 euro, de nominerede til Storbritanniens Turnerpris er i år alle kunstnergrupper, og så er der islandsk satire og grønlandsk uafhængighedstrang på Nordatlantens Brygge i København
Anmeldelse
29. september 2021

Op på hesten, pilgrim, fat tøjlerne, rid mod vest! Rid til Korsør, og se udstilling!

Peter Laugesen forsøger at se en sammenhæng mellem samtidskunsten for 60 år siden og den nuværende – repræsenteret af den Ruth Campau-kuraterede udstilling ’GO WEST’ med nye værker skabt af ti af landets mest eksperimenterende samtidskunstnere
I det fantastiske, kæmpehøje, beskidte rum i Gasværket med dets store mørke strukturer og tidsfalmende gule vægge har Ruth Campau sat sit præg med en stor gul tunge eller rutsjebane, der falder fra væggen i blød, bemalet akryl og er fæstnet til gulvet med en stor sten. Og det er udstillingens klareste maleriske satsning, mener Peter Laugesen.
Anmeldelse
10. september 2021

’Mécanique Moderne’ på Gl. Holtegaard fremstår lidt umotiveret

På Gl. Holtegaard serveres modernisme i inciterende samtidskunstnerisk finish. Men selv et hovednavn som Fernand Léger og en lækker samtidskunstnerisk indpakning redder ikke udstillingen Mécanique Moderne fra at fremstå lidt umotiveret
Fernand Léger er hovednavnet i udstillingen på Gl. Holtegaard. Både på grund af hans kanoniserede position i kunsthistorien og hans rolle som den ældre og mere etablerede læremester for de to øvrige. (Fernand Léger, 'Femme au miroir', (1920). Moderna Museet, Stockholm. Purchase 1948)
Anmeldelse
28. november 2020

Stort værk om dansk samtidskunst er kundskabsrigt og stimulerende, men næsten for seriøst

Informations kunstredaktør Maria Kjær Themsen har skrevet et omfattende værk om dansk samtidskunst efter årtusindskiftet, der er rigt på viden og giver et grundigt overblik – men er også præget af opremsninger og overvældende mange navne og detaljer
Informations kunstredaktør Maria Kjær Themsen indleder sit værk ’Berørt – Om dansk kunst i det nye årtusinde’ med et billede af Karriere Bar, hvis avis hun i sin tid var redaktør på.
Podcast
17. oktober 2020

Podcast: Et lille paradigmeskifte i Finansministeriet og daniseringen af Grønland i 1950’erne

Velkommen til ugens udgave af Informations lille revy, hvor klimajournalist Jørgen Steen Nielsen fortæller om Finansministeriets nye regnevejledning, featurejournalist Line Vaaben fortæller om juridisk tvivlsomme adoptioner af grønlandske børn i 1950’erne, og kunstanmelder Maria Kjær Themsen giver anden lektion i kunstteoriens problemer
Velkommen til ugens udgave af Informations lille revy, hvor klimajournalist Jørgen Steen Nielsen fortæller om Finansministeriets nye regnevejledning, featurejournalist Line Vaaben fortæller om juridisk tvivlsomme adoptioner af grønlandske børn i 1950’erne, og kunstanmelder Maria Kjær Themsen giver anden lektion i kunstteoriens problemer
Podcast
9. oktober 2020

Podcast: Morten Østergaards afgang, en klimaappel der ser ud til at virke og begrebet samtidskunst

I denne udgave af Radio Information handler det om De Radikale og den sag, der fældede partiets leder. Lars Trier Mogensen fortæller. Det gør også kunstredaktør Maria Kjær Themsen. Hun fortæller om samtidskunsten, for hvor går efterhånden grænsen mellem kunst og ikkekunst? Rune Lykkeberg derimod, han appellerer til klimahandling nu
I denne udgave af Radio Information handler det om De Radikale og den sag, der fældede partiets leder. Lars Trier Mogensen fortæller. Det gør også kunstredaktør Maria Kjær Themsen. Hun fortæller om samtidskunsten, for hvor går efterhånden grænsen mellem kunst og ikkekunst? Rune Lykkeberg derimod, han appellerer til klimahandling nu
Interview
2. oktober 2020

»Overordnet handlede udstillingen om min russiske mormors næse«

Nogle gange kan det føles som at blive stillet over for et fremmed sprog, når man læser om kunst. Vi har bedt fire kunstnere fortælle om en konkret udstilling og læst, hvordan det blev beskrevet af kuratoren, for at undersøge kunsten over for kunstens sprog
Værket ’Big Nose’ er en kopi af Vladimir Putins næse og stammer fra Kristoffer Ørums udstilling ’Putins næse’ i Møstings Hus, 2019. På udstillingen rappede næsen om immigration og savnet efter Rusland.
Kommentar
2. oktober 2020

Samtidskunsten forfra

Man får altid mere ud af kunst, hvis man ved lidt om det. Og man får mere ud af at vide lidt om det, hvis man præsenteres for spændende måder at reflektere over denne viden på. Så forstå, hvad samtidskunst er – forfra. Start her
Her ses Pierre Huyghes værk ’Untilled Liegender Frauenakt’ fra 2012. Hvordan skal man forstå et værk som det? Det vil ugens kulturtillæg forsøge at svare på.
Interview
2. oktober 2020

Kunstteoretiker: Meningen med samtidskunsten er netop, at man skal blive forvirret og forstyrret

Samtidskunst har det med at ligne noget nogenlunde ordinært, kunstneren har slæbt ind ude fra verden og modereret en smule. Den har det også med at inddrage beskuerne, så man kan blive helt forlegen. Professor i filosofi og æstetik Juliane Rebentisch har skrevet en bog, der nu udkommer på dansk, om hvordan man forstår en samtidskunst, der ikke er skarpt afgrænset fra resten af verden
Selvom alting i princippet kan fungere som en del af et kunstværk, betyder det ikke, at kunsten ikke er noget særligt, mener Juliane Rebentisch. »Lige så snart man bruger ordet kunst, fører det nogle begreber og en historie med sig. Så man ender alligevel med at have brug for et begreb for, hvad kunst er.«
Baggrund
2. oktober 2020

Hvad er og vil readymade, postkolonial og institutionskritisk kunst egentlig?

Savner du et sprog for, hvad det er, du ser, når du ser på kunst? Gennem egne yndlingseksempler giver Informations kunstredaktør, Maria Kjær Themsen, dig her forklaringen på syv begreber, som den anerkendte kunstteoretiker Juliane Rebentisch koncentrerer sig om i sin indføring i samtidskunst. Så er du bedre klædt på til dit næste udstillingsbesøg
Savner du et sprog for, hvad det er, du ser, når du ser på kunst? Gennem egne yndlingseksempler giver Informations kunstredaktør, Maria Kjær Themsen, dig her forklaringen på syv begreber, som den anerkendte kunstteoretiker Juliane Rebentisch koncentrerer sig om i sin indføring i samtidskunst. Så er du bedre klædt på til dit næste udstillingsbesøg

Sider

  • Nyhed
    18. november 2010

    Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  • 28. januar 2008

    'At skide er ikke at male'

    Den russisk-tyske kunstner Andreas Golder er et af de helt store talenter fra den Berlinske kunstscene, der præsenteres i det ny Arken med 31 værker
    Andreas Golders værk 'Værre bliver det ikke' antyder både kunstnerens frie tilgang til maleriet og den distance til kunsten og det at være kunstner, som han mener er meget vigtig.
  • Interview
    2. oktober 2020

    Kunstteoretiker: Meningen med samtidskunsten er netop, at man skal blive forvirret og forstyrret

    Samtidskunst har det med at ligne noget nogenlunde ordinært, kunstneren har slæbt ind ude fra verden og modereret en smule. Den har det også med at inddrage beskuerne, så man kan blive helt forlegen. Professor i filosofi og æstetik Juliane Rebentisch har skrevet en bog, der nu udkommer på dansk, om hvordan man forstår en samtidskunst, der ikke er skarpt afgrænset fra resten af verden
    Selvom alting i princippet kan fungere som en del af et kunstværk, betyder det ikke, at kunsten ikke er noget særligt, mener Juliane Rebentisch. »Lige så snart man bruger ordet kunst, fører det nogle begreber og en historie med sig. Så man ender alligevel med at have brug for et begreb for, hvad kunst er.«
  • Interview
    4. september 2017

    Mikkel Bolt: ’Kunst er altid politisk’

    Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg går nationalisterne og islamofobernes ærinde, når han kritiserer samtidskunsten for at være for hensynsfuld og selvcensurerende. Det mener Mikkel Bolt, der er lektor i kulturhistorie på Københavns Universitet
  • Kronik
    8. januar 2018

    Vi vil have samfundskritisk kunst, der ikke forstyrrer alt for meget

    Der er en næsten uovervindelig afstand mellem den moderne samfundskunsts ønske om at være politisk bevidstgørende og samfundsomstyrtende og så de mennesker, kunsten ønsker at redde. Den afstand viser filmen ’The Square’ os
    I filmen The Square bliver vores tids syn på samtidskunst karikeret. Både vores forventninger til dens provokatoriske formåen, vores dyrkelse af den store mandlige kunstnerprofil og vores oplevelse af, at dens verden befolkes af et kulturaristokrati uden jordforbindelse, skriver Mikkel Bogh.
  • 7. august 2008

    'Sprog skal larme'

    Ida Marie Hede eksperimenterer med tekster, med mennesker, maskiner og monstre. Hun henter ting ud af deres vante domæner for at lade dem brage sammen i nye omgivelser. Mød en af de afgangsstuderende fra Forfatterskolen anno 2008
  • 6. juli 2005

    Samtidskunstnerisk manifest

    Nicolas Bourriauds indflydelsesrige kunstkritik udkommer nu på dansk. Det er et energisk, opløftende, temmelig fortravlet og lidt modepræget forsvar for en udskældt samtidskunst
  • Baggrund
    21. oktober 2013

    Kuratoren som den nye kunstner

    Grænsen mellem kunstner og kurator synes stadig mere udvisket. En farlig tendens, der marginaliserer kunstneren? Eller godt nyt for kulturformidlingen og derved for samtidskunsten?
    Grænsen mellem kunstner og kurator synes stadig mere udvisket. En farlig tendens, der marginaliserer kunstneren? Eller godt nyt for kulturformidlingen og derved for samtidskunsten?