Emne

scenekunst

Baggrund
30. december 2021

Teatret i 2021 havde kurs mod katastrofen

Coronaen og klimaet, kønskampen og canceren prægede scenekunsten i 2021 – sammen med et bankende hjerte. Her er teateranmelderens bud på 21 stærke teaterglimt fra 2021
Oplevelsen af Madame Nielsen i ’Verdensfrelserinden’ i Christian Lollikes iscenesættelse på Sort/Hvid blev et afgørende vendepunkt for teaterredaktøren i dette års apokalyptiske stemning
Klumme
24. september 2021

Georg Metz: DR er kvalitetsmæssigt ved at falde sammen som en glemt soufflé

DR har reduceret den lavere fællesnævner på de fleste områder. Tydeligvis med rigeligt af programmer, der betjener instinkt, fordomme, overtro og dilettanteri
Maria Rørbye Rønn er en sympatisk, dygtig jurist og en ferm administrator. Men hun abonnerer ikke på begrebet tidsånden.
Anmeldelse
1. maj 2021

David Byrnes mesterlige genopfindelse af koncerten giver rig mening på film

Koncertfilmen ’American Utopia’ er en jublende, tænksom kollektivorgasme mellem krop og tanke, rytmik og harmonik, dans og politik, nonsens og fortælling. Det er den tidligere frontfigur i Talking Heads, David Byrnes, sene og stærkt oplivende magnum opus, som nu kan ses på CPH:DOX
’American Utopia’ er ikke første gang, David Byrne genopfinder koncertformatet og formidler det på film.
Anmeldelse
18. december 2020

Årets vildeste scenekunst var måske den forestilling, vi aldrig fik at se

Coronaen spillede hovedrollerne i langt de fleste teaterforestillinger i 2020. For meget teater blev aflyst. Her er et udvalg af ti uforglemmelige indtryk fra scenekunst, som Informations anmeldere trods alt var heldige at opleve
Fra forestillingen ’Alt er umuligt’, der foregik digitalt.
Kommentar
8. oktober 2020

Scenekunsten er med sin eftertænksomhed og fordybelse også aktuel

Statens Kunstfond giver plads til, at kunstnere på de mindre scener kan reagere på tidens tendenser, og gør derved scenekunsten relevant for nutiden, skriver Udvalgsformand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst Lars Seeberg i dette debatindlæg
Kommentar
8. oktober 2020

Det Kongelige Teater burde bekæmpe strukturel racisme i scenekunsten, ikke knæsætte den

Det er sjældent, at der er minoritetsetniske kunstnere på scenen. Og når der er, spiller deres hudfarve næsten altid hovedrollen. Det Kongelige Teater siger, at det vil være noget for et mangfoldigt publikum, men det lever scenen ikke op til, skriver dramaturg Dominyka Skarbaliute i dette debatindlæg
Anmeldelse
10. februar 2020

’Corpo Surreal’ er det mest mærkværdige, jeg endnu har oplevet inden for scenekunst

En karismatisk islandsk operasanger, en japansk danser, fem surrealistiske dukker og en dreven dansk dukkefører, der vækker dem til live. Det danske performancekompagni Sew Flunk Fury Wits ’Corpo Surreal’ på Teater Katapult og snart på Det Kongelige Teater vækker undren og drager
Som helhed betragtet er Corpo Surreal en surrealistisk og uforståelig oplevelse.
Læserbrev
30. januar 2020

Den Danske Scenekunstskole kan ikke udvide og spare på samme tid

Den Danske Scenekunstskole har et årligt underskud på 5,4 mio. kr. de næste fire år på grund af Kulturministeriets påbud om både udvidelser og besparelser. Derfor frygter vi for scenekunstens fremtid, hvis ikke der kommer nye investeringer på området, skriver forpersonerne for scenekunstens otte brancheorganisationer i dette debatindlæg
Anmeldelse
12. december 2019

»Flere orgasmer til kvinder skaber de gode minder«: Afgangsforestilling er næsten allerede ikonisk

Feministiske slagsange, smørfed selvironi og intens masturbation med othellolagkage. Den nyuddannede kunstnerduo How To Kill A Dog leverer imponerende velturneret feministisk kabaret på Revolver – med nærmest allerede ikoniske scener
I den feministiske kabaret Velkommen til Pandora leverer skuespiller Emma Sehested Høeg nemlig en (næsten allerede) ikonisk scene, hvor hun egentlig er i gang med at dele othellolagkage ud til publikum, men så i stedet hensættes til et pludseligt begær, der retter sig mod kagen.
Klumme
29. august 2019

Det skader ikke at tvivle lidt på, om det man laver, er værd at vise frem

Byen er fuld af folk, der udtrykker sig, koncerter, shows og udstillinger. Med al den personlige udfoldelse, hvem har så brug for mere kunst, mere kultur? Som udøver skader det ikke at tvivle lidt på sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann
Tvivlen er vigtig for udøveren af kunst. Det er sceneinstruktør Katrine Wiedemann blevet mindet om af forfatteren Michel Houellebecq. »Jeg elsker Houellebecq, fordi han stadig tvivler på sig selv. Hvordan skal man ellers holde sin egen tvivl ud? Måske den tvivl er vigtig. Det håber jeg,« skriver hun i denne kommentar.

Sider