Emne

scenografi

Artikler
Teaterkritik
29. april 2023

Dødsfrygten besejres i Christian Lollikes sublime ’Orfeo’

Christian Lollikes og Madame Nielsens ’Orfeo’ for Sort/Hvid og Copenhagen Phil er en tværkunstnerisk sejr: En sublim dødsrejse uden nødudgang
Christian Lollikes og Madame Nielsens ’Orfeo’ for Sort/Hvid og Copenhagen Phil er en tværkunstnerisk sejr: En sublim dødsrejse uden nødudgang
Teaterkritik
2. marts 2023

Gangsterdrama om demagogens (u)hindrede vej til magten er både komisk og aktuelt teater om demokratiets skrøbelighed

Bertolt Brechts satire om Hitler fra 1941 forvandles til højaktuelt politisk teater om manipulationens kunst på Vendsyssel Teater
Vendsyssels Teaters og Sigrid Johannesons fortolkning står som knivskarpt samtidsteater.
Julekalender
16. december 2022

Hvorfor skal der sidde en lille pige med et stearinlys foran Phillip Faber?

Julens sange er smukke, men hvis de bliver iscenesat med for stor patos, kan de være svære at håndtere. Informations skribenter vil frem til den 24. december kaste sig ud i kulturtilbud, de ellers havde forsvoret, de nogensinde skulle udsætte sig selv for, og i dag er Kristian Villesen taget til julekoncert med DR Pigekoret
Hvis Informations Kristian Villesen bare lukker øjnene og nyder musikken, går det egentlig o.k. at være til julekoncert med DR Pigekoret.
Anmeldelse
8. november 2022

Björks musikalske verden er veldanset, men også lidt kedelig

Björks musikalske verden fortolkes som visuel dansekoncert med kraftfuld og flot dans hos Holstebro Dansekompagni. Det bliver bare også lidt statisk
Dansernes brystkasser pumper som blodårer i Gunilla Linds koreografi ’Aorta’ under ’Björk’ hos Holstebro Dansekompagni.
Anmeldelse
1. november 2022

Knugende smukt og renfærdigt musikteater om krigens myrdede

’Skoene ved floden’ er et mærkværdigt musikteaterværk om krig af Ulla Koppel og Anders Koppel – digtet ud fra eventyrlig sorg og musikalsk drøm i en beskeden scenografi med de smukkeste animationsfilm. Skabt ud fra et håb om en bedre verden
Fra venstre: Ditlev Ulriksen, Lene Poulsen, Magnus Christensen og Mira Noltenius. Ensemblet optræder med en bevægende samhørighed og smukke stemmer i vidt forskellige stilarter.
Anmeldelse
13. oktober 2022

Rikke Westis skolelærer brænder for miljøet, så hendes vejrtrækning bliver stakåndet

Mungo Parks teaterforestilling ’At lære at dø’ med to unge og overvældende gode skuespillere er et vellykket bud på en hverdagsfortælling om at gøre noget for klimaet. Midt i skoletimen. Lige nu
Mungo Parks teaterforestilling ’At lære at dø’ med to unge og overvældende gode skuespillere er et vellykket bud på en hverdagsfortælling om at gøre noget for klimaet. Midt i skoletimen. Lige nu
Anmeldelse
4. oktober 2022

Ensomhed med ensomhed på

’Kunsten at være okay’ på Nørrebro Teater skaber et lækkert eskapismeshow af navlepilleri og selvynk. Det kunne være sjovt, hvis ikke teksterne var så klichéagtige. For de otte skuespillere er skønne og besnærende musikalske
Så står de der i deres gule badetøj og føler sig kiksede og ensomme alle sammen i ’Kunsten at være okay’ på Nørrebro Teater. Det kan man egentlig godt forstå. Det gør vi tilskuere i publikum faktisk også.
Kommentar
24. februar 2022

Hver femte kunstner har overvejet at give op under corona. Men skaberglæden har overlevet

Danske kunstnere har lidt under coronakrisen. Det fastslås med syvtommersøm i ny omfattende undersøgelse præsenteret af Dansk Kunstnerråd. Mange professionelle kunstnere har mistet deres levebrød, men skaberkraften og håbet for fremtiden består
Trods svære arbejdsbetingelser under coronakrisen er skaberkræften stadig intakt blandt danske kunstnere, fastslår en ny undersøgelse af Kunstnerrådet, der er en tværfaglig organisation for professionelle kunstnere i Danmark. Her er det den unge jazzduo Svaneborg Kardyb under dette års Vinterjazz-festival. 
Interview
14. august 2020

»Rådne tænder er jo forfærdelige, men jeg ved ikke, om det ligefrem er grimt«

Maskør Thomas Foldberg kan forme skuespillere om til trolde, lave næser større eller modellere et væskende sår midt i ansigtet. Men han synes ikke, at han nogensinde gør nogen grimmere
Thomas Foldberg er selvstændig maskør.
Anmeldelse
27. september 2019

Alt det mænd ikke siger, når de taler

Vendsyssel Teater præsenterer ny dansk dramatik under titlen ’Tæt Tåge’. Stykket, der er lidt lang tid om at komme i gang, gør brug af et scenedesign, som bogstavelig talt indhyller publikum i en tåget og uigennemskuelig verden. Det univers er både dragende og dejligt forvirrrende
Teaterstykket ‘Tæt Tåge’, som spiller på Vendsyssel Teater indtil d. 16. oktober, er ifølge Informations anmelder både eviggyldig og ekstremt aktuel, fordi den handler om at være i live, mens vi er det, og se hinanden i øjnene i stedet for at se ned i vores mobiltelefoner.

Sider

  • 10. oktober 2000

    Den artige dæmon

    Hvis Det Kgl. Teater skulle have et opera-es i ærmet, så kom med det nu! Efter Tjajkovkijs ’Spar Dame’ kan det kun gå fremad Opera Det Kgl. Teaters Gamle Scene er pyntet op som en biograf fra begyndelsen af forrige århundrede...
  • Anmeldelse
    25. september 2012

    Monsterfiasko

    Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse
    Lulu, den drevne barneluder spillet af Danica Curcics, forførte rask væk Jens Albinus, så hans krop stivnede i fryd og rædsel på samme tid. Men herfra gik der teknisk uheld og pinagtighed i forestillingen.
  • Anmeldelse
    2. oktober 2007

    Pisseflot

    Hormonerne dunster i Kamilla Wargo Breklings bragende teatermanifest om mænd. Hvem der fylder mest i replikkerne? Kvinderne, selvfølgelig
    Lars Mikkelsen i gråt jakkesæt i vildt hop: Hormonerne speeder Lars Mikkelsen op i et vildt psykopathop i rollen som personlighedsforstyrret alenefar i Kamilla Wargo Breklings underholdende -PIS- på Takkelloftet.
  • Anmeldelse
    15. januar 2008

    Tro mod den nye tradition

    Den Kongelige Operas 'Poppeas kroning' i tvetydig gammeldags fornyelse, men med fremragende musikalske præstationer
    En gang imellem kan det betale sig at underspille. For man behøver ikke altid tage sig i skridtet eller lave roterende samlejebevægelser for at illustrere fænomenet. Ligesom man ikke, hver gang en kvinde undertvinges ,også skal voldtage hende midt på scenegulvet.
  • Interview
    14. august 2020

    »Rådne tænder er jo forfærdelige, men jeg ved ikke, om det ligefrem er grimt«

    Maskør Thomas Foldberg kan forme skuespillere om til trolde, lave næser større eller modellere et væskende sår midt i ansigtet. Men han synes ikke, at han nogensinde gør nogen grimmere
    Thomas Foldberg er selvstændig maskør.
  • Anmeldelse
    8. november 2022

    Björks musikalske verden er veldanset, men også lidt kedelig

    Björks musikalske verden fortolkes som visuel dansekoncert med kraftfuld og flot dans hos Holstebro Dansekompagni. Det bliver bare også lidt statisk
    Dansernes brystkasser pumper som blodårer i Gunilla Linds koreografi ’Aorta’ under ’Björk’ hos Holstebro Dansekompagni.
  • Anmeldelse
    16. oktober 2007

    Hvorfor gjorde mor ikke noget?

    Når hun nu godt vidste, hvad der foregik? Ghita Nørby spiller moderen i Erling Jepsens incestfamilie, så man pludselig forstår hvorfor
    -Du har jo ikke været i bad i flere uger,- protester Ghita Nørby mod Ole Ernsts liderlige mand. Og så ryger han i bad først - i kælderen under Stærekassen i Erling Jepsens -Med venlig deltagelse-.
  • 24. januar 2005

    Ordvendt verdenssøn

    Svalegangen og Pelle Koppel tager scenisk livtag med myten Michael Strunge – og slipper ofte godt afsted med det