Emne

scenografi

Kommentar
24. februar 2022

Hver femte kunstner har overvejet at give op under corona. Men skaberglæden har overlevet

Danske kunstnere har lidt under coronakrisen. Det fastslås med syvtommersøm i ny omfattende undersøgelse præsenteret af Dansk Kunstnerråd. Mange professionelle kunstnere har mistet deres levebrød, men skaberkraften og håbet for fremtiden består
Trods svære arbejdsbetingelser under coronakrisen er skaberkræften stadig intakt blandt danske kunstnere, fastslår en ny undersøgelse af Kunstnerrådet, der er en tværfaglig organisation for professionelle kunstnere i Danmark. Her er det den unge jazzduo Svaneborg Kardyb under dette års Vinterjazz-festival. 
Interview
14. august 2020

»Rådne tænder er jo forfærdelige, men jeg ved ikke, om det ligefrem er grimt«

Maskør Thomas Foldberg kan forme skuespillere om til trolde, lave næser større eller modellere et væskende sår midt i ansigtet. Men han synes ikke, at han nogensinde gør nogen grimmere
Thomas Foldberg er selvstændig maskør.
Anmeldelse
27. september 2019

Alt det mænd ikke siger, når de taler

Vendsyssel Teater præsenterer ny dansk dramatik under titlen ’Tæt Tåge’. Stykket, der er lidt lang tid om at komme i gang, gør brug af et scenedesign, som bogstavelig talt indhyller publikum i en tåget og uigennemskuelig verden. Det univers er både dragende og dejligt forvirrrende
Teaterstykket ‘Tæt Tåge’, som spiller på Vendsyssel Teater indtil d. 16. oktober, er ifølge Informations anmelder både eviggyldig og ekstremt aktuel, fordi den handler om at være i live, mens vi er det, og se hinanden i øjnene i stedet for at se ned i vores mobiltelefoner.
Anmeldelse
23. marts 2016

Men Flemming Enevold smiler sarkastisk

Emmet Feigenbergs begavede iscenesættelse af Roland Schimmelpfennigs stykke ’Vintersolhverv’ er en mystificerende forestilling om vores trang til at lade os lede af en stærk mand
Som i en tankeboble kyler Mads Wille et glas rødvin i hovedet på Flemming Enevolds uindbudte julegæst. Men mandens lommetørklæde er uplettet bagefter i den spændstige forestilling på Det Kgl. Teater.
4. marts 2016

Utroværdige soldater

Peter-Clement Woetmanns nye teaterstykke ’Til mine brødre’ på Aarhus Teater forbliver en teoretisk påstand, for man tror ikke på soldaterfigurerne på scenen
Christian Hetlands skæggede soldat styrer ’Til mine brødre’ med stålsat førerblik, også når han selv bliver ramt.
Anmeldelse
4. marts 2016

For meget Morten Korch i provinsen

Hans Rønnes eminente iscenesættelse af slægtsdramaet ’I udkanten’ kan ikke skjule, at teksten er for bastant
4. marts 2016

Kæmp for alt, hvad du har kært

Idealismen bliver testet i dansk teater. Livsglæden spærres inde i ’Melodien, der blev væk’ på Nørrebro Teater – og troen på godheden trues i ’Kære Frøken Jelena’ på Himmerlands Teater
Julie Agnete Vang og Esben Dalgaard i ’Melodien der blev væk’, en forestilling, der vil bekæmpe samfundets kynisme – men som virker underlig ufarlig.
Baggrund
29. december 2015

’Vi redder ikke liv, men det er fandeme også vigtigt at lave Alice i Eventyrland’

På Refshaleøen ligger Scenografisk værksted, hvor Det kongelige Teaters scenografier tænkes, tegnes og bygges. Men 1. august nedlægges værkstedet, og arbejdet udliciteres til private. Information er taget på besøg for at forstå, hvad der laves, og hvad det betyder, at det forsvinder
I de 11.500 kvadratmeter haller i Scenografisk værksted arbejder snedkere, smede, tapetserere og malere side om side og i samarbejde med scenografer og instruktører på at lave scenografier til Gamle Scene, Skuespilhuset og Operaen. Nu skal værkstedet nedlægges.
Interview
23. september 2015

’Man kommer ikke udenom, at min krop er politisk’

For tre år siden gennemgik danseren Juli Apponen en operation, der skulle transformere hendes krop fra mand til kvinde. I dag er hendes køn blevet til en konstruktion af ar, som hun bruger i danseforestillingen ’Everything Remains’, der netop er blevet opført i Danmark
For tre år siden gennemgik danseren Juli Apponen en operation, der skulle transformere hendes krop fra mand til kvinde. I dag er hendes køn blevet til en konstruktion af ar, som hun bruger i danseforestillingen ’Everything Remains’, der netop er blevet opført i Danmark
Anmeldelse
8. januar 2013

’Jeg kigger tit ud af vinduet’

Den forunderlige Sonja Oppenhagen spiller en kvinde, hvis tanker opløses af demens. Alligevel trasker hendes stærke krop videre i den medrivende forestilling på Folketeatret
Sonja Oppenhagens øjne bliver sortere og sortere af angst i ’I al stilhed’. For hun forstår ikke selv, at hun er ved at blive ædt op af demens. Hun er bare bange.

Sider

  • 23. marts 1999

    Oscar i mine arme

    Endelig en Oscarstatuette til en dansk film i en prisoverrækkelse med europæisk overvægt OSCAR Tredje gang er lykkens gang - i hvert fald for den 26-årige manuskriptforfatter og instruktør Anders Thomas Jensen og hans producent Kim Magnussen, der natten til mandag kunne bestige podiet i Hollywoods Dorothy Chandler Pavillion og foran en milliard seere verden over modtage en Oscar for (verdens) Bedste Kortfilm for den satiriske Valgaften...
  • 5. september 2006

    Tosca à la Langdal

    Operaens flotte, overbevisende relancering af den udødelige historie
  • 11. februar 1998

    Konen i sandbunken

    Det er lykkedes at realisere Becketts usentimentale humor i 'Glade dage' på Aalborg Teater TEATER Bodil Udsen fæstnede Samuel Becketts Glade dage ufor-glemmeligt i tilskuernes erindring, med den banebrydende Fiolteater-opførelse i 1962, - og langt videre ud via TV...
  • Anmeldelse
    10. september 2010

    Willkommen til Angstdanmark

    Bienvenue til 'Cabaret', der funkler af politisk aktualitet. Og hvor Birthe Kjær og Dario Campeotti synger goddag til ensomheden, så man får en klump i halsen
    Strømpebåndene er skruppel-løse i Glassalens fængende opsætning af 'Cabaret'.
  • Anmeldelse
    15. oktober 2007

    Far, jeg har skrevet to taler

    Intet er for meget, intet er for lidt i Vibeke Bjelkes fascinerende 'Festen' på Gasværket
  • 4. marts 2016

    Kæmp for alt, hvad du har kært

    Idealismen bliver testet i dansk teater. Livsglæden spærres inde i ’Melodien, der blev væk’ på Nørrebro Teater – og troen på godheden trues i ’Kære Frøken Jelena’ på Himmerlands Teater
    Julie Agnete Vang og Esben Dalgaard i ’Melodien der blev væk’, en forestilling, der vil bekæmpe samfundets kynisme – men som virker underlig ufarlig.
  • Interview
    14. august 2020

    »Rådne tænder er jo forfærdelige, men jeg ved ikke, om det ligefrem er grimt«

    Maskør Thomas Foldberg kan forme skuespillere om til trolde, lave næser større eller modellere et væskende sår midt i ansigtet. Men han synes ikke, at han nogensinde gør nogen grimmere
    Thomas Foldberg er selvstændig maskør.
  • Anmeldelse
    22. januar 2008

    Så stik mig dog en banan

    For det kniber med lysten i Christian Lollikes 'Lyst' på Edison
    Klicheerne er der allesammen på Edison. Men lysten mangler. Her en velglidende Pernille Koch under parykken.