Emne

science fiction

Stanley Kubricks mageløse ’Rumrejsen år 2001’ er noget nær den perfekte blanding af form og indhold

’Rumrejsen år 2001’, som Stanley Kubrick lavede i et tæt parløb med forfatteren Arthur C. Clarke, er et forunderligt, foranderligt og dybt betagende visuelt mesterværk, der tør tage fat i selve eksistensen og på en original og meget lidt didaktisk måde. Filmen fylder 50 i år og har repremiere i en spritny udgave

Den veloplagte ’The Predator’ handler om en flok tosser på flugt fra et rumvæsen

Der er en fed 1980’er-vibe over Shane Blacks ’The Predator’, som måske ikke er så helstøbt en film, men som i hvert fald ikke mangler hjerne eller hjerte

Fantasyforfatteren Cecilie Eken har kastet sig over sød og tryg science fiction

I ’Karanagalaksen’ møder science fiction-genren fantasy og meget sød musik opstår

Westworld-skaberne: »Mennesker konfronteret med ideen om, at de ikke ejer fri vilje, begynder at opføre sig dårligt«

Det er vigtigt at sætte spørgsmålstegn ved vores virkelighed, mener Lisa Joy og Jonathan Nolan, der står bag den roste tv-serie ’Westworld’. I anledning af anden sæsons sidste afsnit har Information mødt de to verdensbyggere, der på én gang forsøger at gøre op med fake news, advare mod totalitarisme og smugle universelle budskaber og sandheder ind i deres fiktion. Har man ikke set anden sæson af serien, advares man hermed mod at læse videre

Læser du bøger: Morten Skovgaard

Copenhell-arrangør Morten Skovgaard læser stadigvæk de dårligste bøger – i smug

»Ting i OASIS havde lige så stor værdi som ting uden for OASIS«

Ready Player One, for nylig filmatiseret af Stephen Spielberg, er en science fiction-ungdomsroman om 17-årige Wade, der i 2045 lever i et slumkvarter og spiller gamle retrocomputerspil, men mest opholder sig og går i skole i den virtuelle verden OASIS. Et sted i den verden har dens skaber James Halliday efterladt et ’guldæg’, som Wade går på jagt efter
Anmeldelse

Han Solo-skabelsesberetning er en fortælling om forræderi og ressourcekrig

Skabelsesberetningen om Han Solo er en overraskende realistisk og stærkt samtidsrelevant film om krigen om ressourcer og menneskeligt forræderi. Og med den bedste dialog i nogen Star Wars-film

Olga Ravns nye fremtidsroman er et tankevækkende advarselsbrev til sin samtid

Olga Ravns konsekvent udførte forsøg udi science fiction-genren, ’De ansatte’, lægger op til samfundskritisk protest mod en tilværelse defineret af arbejdets og effektivitetens logik

Litteratur i en dystopisk samtid dyrker fremtiden

Med udgivelsen af Olga Ravns science fiction-roman ’De ansatte’ kan man med rette sige, at en tendens i dansk samtidslitteratur har nået sin foreløbige kulmination. Her er fire afgørende værker, der enten er aktuelle eller har inspireret den nye science fiction-bølge

’Efter solen’ er den skarpeste sci-fi længe. Så læs, læs, læs!

Jonas Eikas noveller om økonomi og ømhed er sci-fi som samtidskritik og hverken bare håbløs, alarmistisk dystopi eller verdensfjern utopi

Sider

Mest læste

  1. ’Rumrejsen år 2001’, som Stanley Kubrick lavede i et tæt parløb med forfatteren Arthur C. Clarke, er et forunderligt, foranderligt og dybt betagende visuelt mesterværk, der tør tage fat i selve eksistensen og på en original og meget lidt didaktisk måde. Filmen fylder 50 i år og har repremiere i en spritny udgave
  2. Når genren er bedst, åbner science fiction vores øjne for nutiden ved at fremskrive udviklingen og vise os en mulig fremtid. Det gør tv-serien ’The Handmaid’s Tale’, der både er et feministisk kampråb og en skarp, universel fortælling om uvidenhed, frygt og undertrykkelse
  3. Olga Ravns konsekvent udførte forsøg udi science fiction-genren, ’De ansatte’, lægger op til samfundskritisk protest mod en tilværelse defineret af arbejdets og effektivitetens logik
  4. Der er en fed 1980’er-vibe over Shane Blacks ’The Predator’, som måske ikke er så helstøbt en film, men som i hvert fald ikke mangler hjerne eller hjerte
  5. Jonas Eikas noveller om økonomi og ømhed er sci-fi som samtidskritik og hverken bare håbløs, alarmistisk dystopi eller verdensfjern utopi
  6. Mere end nogensinde er der i dag brug for science fiction-genrens evne til at skabe bud på alternative livs- eller samfundsformer. Men fortællinger om fremtiden er hverken politisk neutrale eller uskyldige. Det er forløbet omkring Kaspar Colling Nielsens seneste roman et glimrende eksempel på
  7. Teknologi og mennesker mødes, og alt andet end sød musik opstår i britiske Charlie Brookers brillante, sorthumoristiske science fiction-serie ’Black Mirror’, hvis spritnye tredje sæson nu kan ses på Netflix. Brooker er lidt af en pessimist og maskinstormer, der i et behjertet forsøg på at advare om en mulig, dystopisk fremtid opstøver og udstiller menneskelig dårskab
  8. Denis Villeneuves ’Blade Runner 2049’ er en værdig efterfølger til Ridley Scotts 35 år gamle science fiction-mesterværk. Men det er også en film med store skønhedsfejl, og den ender mere konventionelt, end godt er, skriver Christian Monggaard i denne anmeldelse, hvor vi også ser tilbage på fire højdepunkter fra den originale film