Emne

seksuel frigørelse

Center for Vild Analyse

Freud skabte forargelse i 1905 ved at vise, at børn har en seksualitet. Det gør han åbenbart stadig

Hvad Freud, Reich og Foucault har tilfælles, er en grundig undersøgelse af seksualiteten – også hos barnet. Resultaterne af deres undersøgelser er vidt forskellige, og det er særdeles vigtigt at holde fast i, men grundspørgsmålet er det samme: Hvad vil det sige at være et seksuelt væsen?

Vi har brug for en ny version af den frigørelse, der blev misbrugt i 1970’erne

Vi har stadig brug for nye og bedre versioner af de billeder, som pædagogerne Lasse Nielsen og Ernst Johansen skabte i 1970’erne med deres nye og realistiske ungdomsfilm om det ulmende begær, der ikke kun hører voksenverdenen til
Klumme

En pik er bare en pik

Det er ikke en krænkelse, at Alternativets pressechef har bedt ansatte om at sende billeder af deres slappe tissemænd til en ’fiffig collage’. Ligesom Peter Aalbæk ikke forgriber sig på nogen, når han plasker rundt på ryggen i Zentropas pool med sin penis i vejret som en ’lille hajfinne’. En nøgen krop er en nøgen krop, og hvis vi gør en plat idé om en collage af slappe, alternative dillere til udtryk for en pervers kultur, relativiserer vi alvorlige overgreb

For nogle giver det god mening, at Peter Aalbæks mailadresse bare hedder ’svinet’

Takket være Peter Aalbæk og hans makker Lars von Trier var Zentropa i årevis dem, alle ville lege med. Men de seneste år har filmselskabet været præget af kontroverser og pengeproblemer. I denne uge kulminerede det efter fortællinger om smæk og sexchikane, der resulterede i en mundkurv til Peter Aalbæk. Vi ser tilbage på en åbenmundet filmexcentrikers karriere

Det er ikke tilfældigt, at Aalbæks småtter skulle muge ud i hans svinesti – i hans eget lort

Mens Aalbæk vælter sig i sølet, leger Trier anderledes elegant med Freud. Stor kunst er at vise menneskets virkelige muligheder, som er svimlende og anderledes skræmmende end lette provokationer. Man kunne foreslå Aalbæk at se Triers film, for de handler stort set ikke om andet
Anmeldelse

Kan du så være frigjort

En række yngre kvinder fortæller om deres seksuelle erfaringer i ’Venus – Let’s Talk About Sex’. Det er ikke stor kunst, men sympatisk seksualoplysning

Kan jeg kalde mig frigjort, hvis jeg ikke har lyst til at være nøgen?

Jeg kan tale om feminisme, identitetspolitik og strukturer i temmelig abstrakte termer. Men ligesom så mange andre kvinder, har jeg svært ved at sætte ord på, hvem jeg er som seksuelt væsen. Hvorfor? Det har to instruktører undersøgt nærmere i dokumentaren ’Venus – let’s talk about sex’. En film, jeg endte med at være med i

Danskernes seksuelle frisind: Fra revolution til tilpasning

Med filmen ’Swinger’ har danskernes seksuelle frisind og omfavnelse af nye subkulturer fundet vej til populærkulturen. I den anledning har Information bedt kønsforsker Christian Groes gøre status og udpege fem frem- og tilbageskridt i danskernes seksuelle evolution siden pornoens frigivelse

’Kom så, skat, giv onkel Pibeprut en krammer’

Diskussionen om samtykke rejser også spørgsmålet om, hvordan vi lærer børn, at deres kroppe er deres kroppe og udvikler et sprog omkring det. For med den seksuelle frigørelse fulgte ikke en ordbog. Tværtimod

’Jeg er faktisk lidt glad for at være aseksuel’

Den seksuelle frigørelse tog skammen ud af nydelsen. Men frigørelsen lagde bånd på de aseksuelle. Nu kæmper de mod det tabu, det er bare ikke at have lyst til sex

Sider

Mest læste

  1. Hvad Freud, Reich og Foucault har tilfælles, er en grundig undersøgelse af seksualiteten – også hos barnet. Resultaterne af deres undersøgelser er vidt forskellige, og det er særdeles vigtigt at holde fast i, men grundspørgsmålet er det samme: Hvad vil det sige at være et seksuelt væsen?
  2. Skabte 1968 grobund for en gylden tidsalder, hvor et demokratisk velfærdssamfund erstattede falske autoriteter? Eller indledte 1968 en æra af forfald, hvor utopi og meningstyranni erstattede 50’ernes idyl? To sejlivede myter om 1968 har i mere end tre årtier kæmpet om overtaget på erindringens slagmark. To unge historikere rejser tvivl om myterne
  3. Det er ikke en krænkelse, at Alternativets pressechef har bedt ansatte om at sende billeder af deres slappe tissemænd til en ’fiffig collage’. Ligesom Peter Aalbæk ikke forgriber sig på nogen, når han plasker rundt på ryggen i Zentropas pool med sin penis i vejret som en ’lille hajfinne’. En nøgen krop er en nøgen krop, og hvis vi gør en plat idé om en collage af slappe, alternative dillere til udtryk for en pervers kultur, relativiserer vi alvorlige overgreb
  4. Først var der undervisnings-cd'en Sexstarz, der blev trukket tilbage, så kom sagen om Jørgen Leth, prostitutionen, som skulle forbydes og angsten for gruppevoldtægter
  5. Fri kærlighed, vegetarianisme, feminisme, venstreorienteret politik, seksuelle eksperimenter og kollektive livsformer. Det lyder som ren flower power, men det er det ikke. En ny dokumentar fortæller historien om tyske præhippier i bjergkollektivet Monte Verità i år 1900
  6. Et Gustav Klimt-portræt er blevet solgt som verdens dyreste maleri. Ifølge Independents kunstskribent kunne den ære ikke tilfalde en mere passende kunstner, eftersom Klimts malerier svælger i penge og overflod
  7. Vi er kedelige, hvis vi ikke eksperimenterer med vores seksuelle identitet, og billige, hvis vi gør det. Efter 40 års seksuel frigørelse trækker vi nu i land igen. Men vi må beslutte, hvilken vej vi vil gå
  8. Den seksuelle frigørelse tog skammen ud af nydelsen. Men frigørelsen lagde bånd på de aseksuelle. Nu kæmper de mod det tabu, det er bare ikke at have lyst til sex