Emne

SFO

Artikler
Kronik
19. december 2022

Nutidens krav til forældreinvolvering kræver superkræfter, skaber stress og rammer de svageste

Graden af forældreinvolvering er steget markant i min levetid. Årlige begivenheder er blevet ugentlige og informationsstrømmen fra Aula, SFO’en og fodboldklubben er så overvældende, at ressourcestærke familier brænder ud, og de svageste tabes i ræset
Der er kommet en forventning om, at når der eksempelvis er Halloween, så skal det fejres både i skolen, i SFO’en, i klubben, til fodbold og til springgymnastik. Og der er nærmest ingen grænser er for, hvad vi forældre skal medarrangere, koordinere, medbringe, indkøbe, indbetale og køre frem og tilbage til, skriver Louise Messeri i dette debatindlæg.
Klumme
5. oktober 2022

Regeringen overser skole- og fritidspædagogernes rolle i børns læring

I regeringens ekspertudvalg, der skal undersøge, hvorfor drengene halter efter pigerne i skolen, har man ikke en eneste skole- eller fritidspædagog med, selv om vi arbejder med børnenes læring hver dag. Det er en skam, for måske kan vi være en del af løsningen
»Ved politikerne overhovedet, hvad vi laver på SFO’erne,« spørger Mette Skovhus Larsen.
Ny undersøgelse
4. oktober 2022

Normeringen i fritidstilbud efter skole er i gennemsnit 18,1 barn per voksen

Normeringen i fritidstilbud efter skole er for første gang blevet opgjort. Godt 18 børn er der i gennemsnit per voksen i SFO, fritidshjem og klubber, og det presser pædagogernes arbejde med at skabe fællesskab og trivsel, mener ekspert og pædagogernes fagforening
»Klokken 14 er et hårdt tidspunkt at stå med så mange mindre børn, så min vurdering er, at det er mange børn, som der er meget få voksne om at tage sig af,« siger Sofie Sauzet, der er lektor på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
Klumme
1. juni 2022

Børn på seks år har ret til spænding – og de tager ikke skade af at komme tidligt i SFO

Modstanden mod at sende børn i SFO tre måneder, inden de skal starte i skole, er præget af overdrevne skræmmebilleder og hysteri. For langt de fleste blomstrer, når de pludselig får lov at save i træ og lege med de store børn, skriver skolepædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
Det er ikke alle børn, der er klar til at begynde i skole det år, de fylder seks. Derfor skal vi i højere grad udskyde skolestarten for de børn, der ikke er klar, mener skolepædagog Mette Skovhus Larsen.
Læserbrev
17. december 2021

Der kan være pædagogiske grunde til tidlig skolestart. Men der kan aldrig være økonomiske

Børn er ikke klar til at begynde i skole, før de er syv år. Alligevel begynder nogle børn i sfo allerede som femårige. Men i den alder har de stadig brug for meget voksenhjælp. Derfor bør normeringen følge barnet, hvis barnet begynder i tidlig sfo, skriver formand for FOLA Signe Nielsen
Skoleforsøg
22. november 2021

Forsøgsskole er sluppet for lange skoledage. Det har givet færre konflikter og større glæde

Folkeskolerne i Esbjerg er en del af regeringens frihedsforsøg. På Spangsbjergskolen betyder det, at skoledagen er kortet ned til fem timer om dagen for alle elever. Det gør undervisningen mere intens, men mindsker konflikter og koncentrationsbesvær, mener både elever og lærere
Folkeskolerne i Esbjerg er en del af regeringens frihedsforsøg. På Spangsbjergskolen betyder det, at skoledagen er kortet ned til fem timer om dagen for alle elever. Det gør undervisningen mere intens, men mindsker konflikter og koncentrationsbesvær, mener både elever og lærere
Læserbrev
24. august 2017
Læserbrev
10. februar 2015

Skolen bør få mere fritidspædagogik

At udvikle tætte relationer med voksne, at være sammen med sine venner på egne betingelser og at lege er hemmeligheden bag livsmod, ukuelig nysgerrighed og et rigt og frodigt sprog med levende begreber – der igen gør læsningen let og frydefuld