Emne

skattereformer

Arveafgiften er en god skat – sæt den op til 15 procent igen

Generationsskifte er en passende anledning for samfundet til at modvirke, at private ophober kæmpeformuer, de kan bruge til at købe sig politisk magt. Sådan som det jo tydeligvis – og uheldigvis – sker verden over.

Frankrigs Macron har manko – både på troværdighed og statsfinanser

Præsidenten søger nu at imødekomme Frankrigs udsatte grupper – efter De Gule Vestes drabelige demonstrationer. Men Macrons gaver til rige og fattige svækker landets økonomi og Macrons europæiske lederstilling

Kan man omstyrte samfundet én skattelettelse ad gangen?

Det var de unge ideologer mod de gamle pragmatikere til Liberal Alliances landsmøde lørdag, da medlemmerne diskuterede, om prisen for at træde ind i regeringen har været for høj

Thulesen Dahls politik brandbeskatter os alle

Læserberev

Vi har fået et paradigmeskifte i udlændingepolitikken – men ikke det, Dansk Folkeparti krævede

Vi har ventet længe på, at Venstre satte en definitiv grænse for Dansk Folkepartis radikale udlændingekrav. Og den satte Lars Løkke Rasmussen endelig tirsdag.

Nu har politikerne chancen for at reformere de grønne afgifter

I et årti har ledende politikere talt for en grøn omlægning af skatte- og afgiftssystemet uden rigtigt at gøre noget. Med de forestående energiforhandlinger kan det omsider blive virkelighed – grøn organisation tilbyder en plan

Regeringen lagde op til ny rekord i ulighed

Det ser ud til, at Dansk Folkeparti har afværget regeringen i at sætte ny rekord i at øge uligheden med det skatteudspil, som den fremlagde tidligere i år. Regeringen har hidtil skjult den reelle stigning i uligheden ved ikke at medregne finansieringen i form af nedskærringer på overførselsindkomster

DF siger nej til topskattelettelser, men tilgodeser alligevel de allerrigeste

DF har siden 2001 stemt for fem ud af otte skattereformer, der har øget uligheden

Trump har vist sig som pengenes uhyggelige populist

Det amerikanske folk har som leder valgt en milliardær, der flytter penge fra fælleskassen og middelklassen og giver til de andre milliardærer. Og siger, at det er for de svages skyld
Analyse

Udlændingestramninger har ret beset ikke meget med skattelettelser at gøre. Men for DF har de

Dansk Folkeparti har altid krævet udlændingepolitikken strammet til gengæld for at gennemføre borgerlig økonomisk politik. Men noget er alligevel anderledes denne gang

Sider

Mest læste

  1. Det var skammeligt – og økonomisk uforsvarligt – at VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti i 2017 gav efter for en rigmandslobbykampagne og lempede afgiften på virksomhedsoverdragelser i familien. Det må nyt flertal gøre om
  2. Præsidenten søger nu at imødekomme Frankrigs udsatte grupper – efter De Gule Vestes drabelige demonstrationer. Men Macrons gaver til rige og fattige svækker landets økonomi og Macrons europæiske lederstilling
  3. En ny rapport fra Folketingets økonomiske konsulenter sætter spørgsmålstegn ved, om de senere års skatte- og arbejdsmarkedsreformer vil få den beregnede effekt. ’Overraskende’, lyder det fra Radikale Venstre, der tog initiativ til rapporten
  4. Uden at foretage sig noget som helst har venstrefløjen fået en tredobbelt sejr: Dansk Folkeparti kan ikke få gennemført dets brutale udlændingepolitik, Venstre kan ikke få gennemført dets økonomiske politik, og den borgerlige regering kan ikke realisere dens eget regeringsgrundlag
  5. Skattereformen skal få danskerne til at arbejde mere ved at sænke skatten på arbejde. Men ny undersøgelse afslører, at få vil arbejde mere, hvis skatten sættes ned. Og historien viser, at vækst – og ikke skattelettelser – får os til at tage fat. Vestager afviser dog kritikken
  6. Fra det tidspunkt, hvor hjertet ikke længere kan opfylde sin funktion, er man fortabt, og på samme måde vil et demokrati uden hjerte gå imod sin egen uundgåelige destruktion
  7. Skattelettelser vil således kun stimulere forbruget og den indenlandske efterspørgsel og dermed økonomien i meget begrænset omfang
  8. For at beskæftigelsespolitikken skal lykkes, er det vigtigt, at efterspørgslen efter arbejdskraft også i fremtiden ekspanderes, men i et roligere tempo end det, vi har oplevet igennem de sidste to-tre år. Der er således ikke længere tilstrækkeligt råderum til, at der på en og samme gang kan gennemføres en gennemgribende kvalitetsreform med velfærdsforbedringer samtidig med en (delvist) ufinansieret skattereform