Emne

skattestoppet

Fri os for Anders Foghs råd til at undgå en truende økonomisk overophedning

10 år efter finanskrisen i 2007 advarer økonomerne nu igen om en forestående overophedning af økonomien. Anders Fogh Rasmussen afviser blankt, at stabiliteten på boligmarkedet er et politisk ansvar.

SRSF formår ikke at tale til følelserne

En af årsagerne til VK-regeringens langvarige vælgeropbakning var, at den forstod at tale til følelserne og egeninteressen og ikke var bange for at koble realpolitik med visioner. Derfor lykkedes det at få skattestoppet til at holde i 10 år, mens oppositionen så magtesløs til. Det kan SRSF lære meget af

Venstres tesemagere: Vi vandt velfærdskampen

Mens debatten om reformer af velfærdsstaten raser, har en gruppe Venstre-folk svært ved at skjule deres begejstring. De politikere, der i 2003 stod bag de såkaldte 10 liberale teser, mener, at de faktisk fik ret i, hvad der skal gøres

Regeringen beder krisekommissionen undersøge boligskat

Boligskattestoppets betydning er en del af kommissoriet for det ekspertudvalg, der skal undersøge årsagerne til den økonomiske krise. Og ingen værktøjer skal på forhånd afvises, lyder det fra regeringspartierne, der dog fastholder, at boligskatten ikke ændres i denne valgperiode

Selvforskyldt lavkonjunktur

Normalt hører man, at ungdommen ikke følger med. Det gælder ikke mine elever. De forstod ikke, hvordan de kunne tage så meget fejl, de havde jo deres viden fra medierne. Selv dronningen havde i sin nytårstale sagt, at Danmark havde klaret sig væsentlig bedre gennem krisen end de fleste andre lande

Radikale kræver skattestoppet aflivet

De radikales formand, Margrethe Vestager kræver nu skattestoppets fastfrysning af ejendomsværdiskatten aflivet fra 2015. Kravet vil hun tage med, hvis hun skal forhandle regering med en rød regering. S afviser

Et fortsat skattestop graver nye huller i statskassen

Regeringen bryster sig i valgkampen af, at den har skaffet balance i økonomien i 2020. Men allerede i 2021 er der underskud igen. Claus Hjort Frederiksen lover, at skattestoppet skal fortsætte også efter 2020 og regningen for dét er dobbelt så stor som det, forringelserne af efterlønnen ellers har bedret økonomien med

'En optøning af boligskatten vil ikke sende folk fra hus og hjem'

Tvangsauktionerne står ikke lige for døren hos landets boligejere, hvis Radikale Venstre får gennemtrumfet en ophævelse af boligskattestoppet efter valget, vurderer boligøkonom

S-SF-R: Kommission skal undersøge både finanskrise og boligskat

Vinder oppositionen valget, skal en kommission afdække, hvad der gik galt i Danmark og hvem der fejlede forud for finanskrisen, og selv om S-SF afviser de radikales ønske om at droppe fastfrysningen af boligskatten, efterkommer de nu de radikales ønske om at inddrage konsekvenserne af bolig-skattestoppet i kommissoriet. R håber, det kan 'modne' S-SF

Farvel til Danmarks vigtigste krisestyringsinstrument

Regeringens forslag til ny budgetlov vil afmontere finanspolitikken som instrument til krise- og arbejdsløshedsbekæmpelse. Samtidig sættes det kommunale selvstyre og grundvelfærd under forøget pres

Sider

Mest læste

  1. Socialdemokraterne har brugt al sin strategiske kraft på at vinde de vælgere tilbage, som Venstre har erobret. Men strategien er slået fejl, så det må være tid til en ny
  2. Vi sluger det råt for usødet, historierne om Hillary, Huckabee og de andre kandidater til det magtfulde præsidentembede i USA. Det handler om primaries, caucauses og polsters - det overstiger alt sammen spændingen fra vores egen politiske andedam. Derfor vil tusinder af danskere intenst følge 'Super-Tuesday' den 5. februar, hvor primærvalget meget vel kan finde sin afgørelse
  3. Frank Jensen er til Birthe Rønn og Lars Løkke
  4. Skoler med højt karaktergennemsnit melder om alt udsolgt. Kommunerne har fyldt klasserne af sparehensyn, og skoleledere advarer nu mod at bruge karakterlisten som guide til det frie skolevalg
  5. Plejehjem-sagen er ikke et generelt billede på ældreplejen, men den kan blive det, advarer arbejdsmarkedsforskere. De offentligt ansatte er under pres, og den naturlige konsekvens er forringelser i velfærden
  6. Politikens vendetta mod Jelved har et lidt komisk skær, for hvem er det, der i flere år har båret den radikale leder og hendes stærke politiske dagsordner frem. Det har Politiken og Tøger Seidenfaden. En benhård linje mod Anders Fogh Rasmussen og hans "tone" i indvandrerdebatten og håndtering af Muhammed-tegningerne, mod 24-årsreglen, mod skattestoppet og mod dansk deltagelse i Irak-krigen. Er der to, der har stået sammen i dansk politik, er det Jelved og Seidenfaden. Men nu er det slut, for der er dukket noget nyt op på scenen, som Politikens kulturradikale vindbøjtler nu sætter sin lid til: Ny Alliance. MEN SÅ DUKKEDE Ny Alliance op, og Seidenfaden har nu valgt at omfavne det parti, der formentlig kan sikre chefredaktørens hovedmodstander - Anders Fogh Rasmussen - endnu en periode ved magten. Marianne Jelved må gå af, fordi hun ikke har gjort, som Khader og Samuelsen sagde. Et besynderligt udsagn
  7. Hvorfor bliver Danske Banks økonom brugt så meget og så ukritisk af journalisterne? Det burde vel stå klart for enhver, at en bankøkonom ikke er objektiv
  8. Vil det være anderledes, hvis Socialdemokraterne sad med regeringsmagten? Formentlig ikke. Partiet har tilsluttet sig skattestoppet, er modstander af brugerbetaling og vil løbe ind i de samme problemer på arbejdsmarkedet. Helle Thorning-Schmidt har fået en midlertidig pr-gevinst ved at ride med på utilfredsheden, men ikke fundet noget columbusæg ved at love flere penge til offentlig service og sige nej til skattelettelser. Når partiet i dag indleder sin kongres, vil partiformanden tordne løs på nedskæringer, dårlig offentlig service og så videre. Men hvem tør tage fat på det, som virkelig batter? Prioriteringen af offentlige opgaver og at nedbryde de skarpe skel mellem offentlig, halvoffentlige og private udbydere af service. Test, benchmarking, kontraktstyring, og hvad regerigenn ellers forsøger at styre den offentlige sektor med, har det med at komme til kort, når det handler om mennesker og menneskelige relationer. Det er lettere sagt end gjort, men hvis man kunne slippe konkurrencen løs, lade forældre, lokale beboere, private organisationer oprette og drive en langt større del af den offentlige service, så var det måske her alternativerne, kreativiteten og de gode idéer ville blomstre. Det nytter ikke noget at skabe en mere og mere en-strenget kunderelation mellem borger og det offentlige, uden at kunden har et andet sted at gå hen