Emne

skibsfart

Rusland ignorerer ikke klimaforandringerne – de udnytter dem økonomisk

Bag det manglende russiske engagement i klimaet ligger en grundlæggende skepsis i forhold til, at mennesket kan stoppe klimaforandringerne. Så hellere prøve at profitere på dem

Fiskeskib fra DDR blev et legendarisk sted for undergrundskultur. Nu har det lagt til havn i Hamborg

MS Stubnitz har siden 1990’erne spredt eksperimenterende musik og fest i hele Nordeuropa, ikke mindst i Danmark, men nu har det gamle DDR-fiskeskib fundet et mere fast leje i Hamborgs 830 år gamle havn. Informations Tysklandskorrespondent er gået om bord på det legendariske kulturskib, hvor blandt andre hans egen svoger og et dusin ildsjæle bor og kæmper for at holde kultskuden oven vande

Russisk skib varslede myndighederne, men ikke andre skibe om farlig fragt

Fagforeningerne Lederne Søfart og 3F Sømændene kritiserer, at russiske skibe sejler med farligt gods gennem dansk farvand uden at signalere det offentligt – også selv om skibene har rapporteret det farlige gods til danske myndigheder

Rusland sejler sprængfarlig last gennem Storebælt i det skjulte

Et russisk våbenskib passerede i weekenden dansk farvand, angiveligt på vej mod Vietnam. Sejladsen skete under dække. Det var først, da skibet havde passeret Skagen, at systemerne om bord blev ændret til at vise, at skibets last er farlig

En kurs er sat mod grønnere skibsfart

Efter 20 års træden vande lykkedes det faktisk at få vedtaget en global klimaaftale for skibsfarten

Usikker kurs mod første klimaaftale for skibsfarten

Ifølge iagttagere er der større vilje end nogensinde til at nå en aftale om reduktion af skibsfartens CO2-udledninger på FN-konference. Men en aftale vil næppe leve op til Paris-målene, vurderer iagttagere
Et liv er forbi

Manden med de mange sømandshistorier

Karlo Meincke var en dygtig telegrafist og kendt for at være en af de bedste til at styre skibet i havn – og for at være en lille smule vrissen

Støttegruppe i Norge for Scandinavian Star: Hvor bliver skandalen af i Danmark?

Efter norsk politis rapport om Scandinavian Star er den danske rigsadvokats argumenter mod fornyet granskning af sagen gennemhullet, mener Jan Harsem fra Støttegruppen for efterladte og overlevende. Han undrer sig over, at det ikke vækker større dansk opmærksomhed

Piratekspert: Private vagter og aggressivt militær begrænser pirateri

Det samlede antal piratangreb falder, og en erfaren piratforhandler giver de private sikkerhedsstyrker om bord på skibe æren for det samt en effektiv militær tilstedeværelse. En naiv tilgang til piratbekæmpelse er omsonst; hård magt er nødvendig, lyder det

’Løsning på pirateriet findes kun på land’

Den internationale flådes tilstedeværelse ved Afrikas Horn har været stærkt medvirkende til, at antallet af piratangreb ud for Somalias kyst er faldet de seneste seks måneder. Men det grundlæggende problem skal løses til lands og ikke til vands, mener ekspert

Sider

Mest læste

  1. Om to uger skal Rigsadvokaten for anden gang aflevere en vurdering af, om skibsbranden på Scandinavian Star for 20 år siden bør efterforskes på ny. I 2005 afviste Rigsadvokaten ny efterforskning, men siden har bl.a. en norsk byretsdommer rejst tvivl om, hvorvidt de reelle ejere dengang blev stillet til ansvar for katastrofen, der kostede 159 mennesker livet
  2. Bag det manglende russiske engagement i klimaet ligger en grundlæggende skepsis i forhold til, at mennesket kan stoppe klimaforandringerne. Så hellere prøve at profitere på dem
  3. Medlemmer af Scandinavian Stars besætning forsøgte bevidst at holde ilden i live på den brændende færge, hvor 159 mennesker omkom, siger manden, der stod i spidsen for brandslukningen. Det kan være grund til at genåbne sagen, vurderer eksperter
  4. Den østtyske journalist havde naturligt nok brug for kilde-materialer. Hvad sagde man i Folketinget? Hvad skrev aviserne? Hvad sagde ’manden på gaden’, og hvor lå den danske flåde i øvrigt, og hvor stor var den? Lørdagskronikken Jeg ville nok ikke være trådt frem med historien om min Stasi1)-kontakt fra dengang i 1966-68, hvis vi i dette forår ikke havde været vidner til den spektakulære ’Lenz-sag’...
  5. Blidt svæver de henover himlen, de store skyhvaler. Som et symbol på al den ubændige opfindsomhed, der kendetegner den moderne verden. Fra storhedstiden i 1920'rne og 1930'rne, hvor folk rejste over Atlanten i den største grad af luksus til vore dages forsøg på at udvikle en miljøvenlig transportform Jamen, du skal jo forestille dig en kæmpemæssig luksusliner, et Titanic med franske kokke, sovekabiner og spisesaloner, som er over 150 meter lang og så flyver den bare gennem luften...
  6. Den internationale skibsfart udleder dobbelt så meget C02 som flytrafikken, viser nye tal. 10 procent af emissionen tegner Danmark sig for - uden at den figurerer i det nationale klimaregnskab
  7. ØKs krise er forudsigelig og selvforskyldt. Flytningen er mere af symbolsk og psykologisk end økonomisk betydning Vi står ikke over for en pludselig og uventet national katastrofe med ØKs flytning til Singapore, selv om den kraftige mediedækning kunne tyde i den retning...
  8. Mens mange i EU græder over det toldfri salgs forsvinden fra i dag, griner man på det svensktalende Åland, der har fået en undtagelse fra reglen, og det kan de score kassen på MARIEHAMN - Næsten på én gang sejler de fire, store eftermiddagsfærger ind gennem det flade, klippede skærgårdslandskab...