Emne

skibsfart

Artikler
Energiens historie
23. september 2023

Episk kapsejlads viste verden, at dampskibet var oceanernes hersker

Med dampskibet fejede mennesket naturen til side. Verdenshandlen eksploderede, menneskemasser blev mobile, og kul blev pludselig til geopolitik
Med dampskibet fejede mennesket naturen til side. Verdenshandlen eksploderede, menneskemasser blev mobile, og kul blev pludselig til geopolitik
Kommentar
18. september 2023

Kan EU’s regler skabe en mere grøn shippingindustri i hele verden? Forsøget er i gang

EU går foran med skrappere klimakrav til shippingindustrien end dem, der gælder globalt. Nu må vi håbe, at EU-reglerne får effekt på alle skibsruter og ikke kun dem, der går gennem europæisk farvand
EU-Kommisionen introducerede i juli nye krav for brug af grønt brændstof i Europa. Mærsks første skib på grøn methanol har netop lagt til ved Esplanaden i Københavns Havn.
Nyhed
4. september 2023

Nyt dokument i Scandinavian Star-skandalen ser dagens lys

Information er kommet i besiddelse af et hemmeligholdt dokument i Scandinavian Star-sagen. Taskforcen om skibsbranden har netop fået udvidet sit kommissorium på grund af et eller flere dokumenter af en sådan karakter
Information er kommet i besiddelse af et hemmeligholdt dokument i Scandinavian Star-sagen
Nyhed
4. august 2023

I 33 år har han kritiseret styrelse for Scandinavian Star-sagen. Nu får vi svar på, om han har ret

Den tidligere sømandsformand Henrik Berlau håber på, at den særlige taskforce graver dybt, når den også skal til at undersøge Søfartsstyrelsens rolle i forhold til Scandinavian Star
Henrik Berlau har fulgt sagen om branden på Scandinavian Star i tre årtier, og den tidligere sømandsformand håber, at taskforcen kommer til bunds i sagen – særligt når det kommer til styrelsens ansvar.
Energiens historie
22. juli 2023

Vikingetidens kvinder vævede verden tættere sammen

Sejlet er verdens mest revolutionerende stykke stof. Det forvandlede landmænd til søfolk og forandrede hele verden. Men sådan en højteknologisk kraftpræstation er djævelsk krævende at væve
Sejlet er verdens mest revolutionerende stykke stof. Det forvandlede landmænd til søfolk og forandrede hele verden. Men sådan en højteknologisk kraftpræstation er djævelsk krævende at væve
Nyhed
7. juli 2023

Danske Rederier er optimistisk trods kinesisk forsøg på at udvande vigtig klimaaftale

Kina forsøger på afgørende punkter at udvande global CO₂-aftale om skibsfart. Men der er stadig grund til optimisme, mener Danske Rederier, som ønsker en aftale om nuludledning i 2050
Det kinesiske statsejede rederi COSCO er verdens største, målt på tonnage, og derfor har Kina en stor, økonomisk interesse i at bløde en global aftale op.
FORBUDT FARVAND
24. juni 2023

Afsnit seks: På en usb-nøgle finder vi spor af en miljøkatastrofe, der var lige ved at ske

Den internationale forbryderjæger Hugh Griffiths undrede sig. Havde ingen tænkt sig at standse David Skinner og DGS Marine? Dette er sjette del af serien Forbudt farvand
Den internationale forbryderjæger Hugh Griffiths undrede sig. Havde ingen tænkt sig at standse David Skinner og DGS Marine? Dette er sjette del af serien Forbudt farvand
AFSLØRING
16. juni 2023

I årevis hjalp dansk firma Nordkorea og Syrien. Myndighederne gjorde intet for at stoppe det

Ingen satte en stopper for DGS Marine, der drev forsikringsvirksomhed uden tilladelse og ifølge eksperter brød internationale sanktioner. Myndighederne har sovet i timen, lyder kritikken
En nordkoreansk vagt ved grænsen mellem nord og syd.
Boganmeldelse
9. juni 2023

Ny bog er et godt bidrag til verserende debat om sanktioners effekt som politisk værktøj

I ’Forbudt farvand’ lodder Information-journalisterne Lasse Skou Andersen og Sebastian Abrahamsen dybden af en international forbrydersump. Det er lidt af en bedrift
I ’Forbudt farvand’ lodder Information-journalisterne Lasse Skou Andersen og Sebastian Abrahamsen dybden af en international forbrydersump. Det er lidt af en bedrift
Afsløring
9. juni 2023

Næstved-firma banede vejen for det syriske regimes skibe

I årevis leverede Næstved-firma certifikater, som gjorde det muligt for Assad-regimets skibe at lægge til i udenlandske havne. En overtrædelse af EU’s sanktioner, vurderer eksperter
De syriske fragtskibe har blandt andet i 2012 lagt til den ukrainske havn Oktyabrsk, der har været kendt som et knudepunkt for blandt andet russiske våbenforsendelser.

Sider

  • Kommentar
    18. september 2023

    Kan EU’s regler skabe en mere grøn shippingindustri i hele verden? Forsøget er i gang

    EU går foran med skrappere klimakrav til shippingindustrien end dem, der gælder globalt. Nu må vi håbe, at EU-reglerne får effekt på alle skibsruter og ikke kun dem, der går gennem europæisk farvand
    EU-Kommisionen introducerede i juli nye krav for brug af grønt brændstof i Europa. Mærsks første skib på grøn methanol har netop lagt til ved Esplanaden i Københavns Havn.
  • Energiens historie
    23. september 2023

    Episk kapsejlads viste verden, at dampskibet var oceanernes hersker

    Med dampskibet fejede mennesket naturen til side. Verdenshandlen eksploderede, menneskemasser blev mobile, og kul blev pludselig til geopolitik
    Med dampskibet fejede mennesket naturen til side. Verdenshandlen eksploderede, menneskemasser blev mobile, og kul blev pludselig til geopolitik
  • Energiens historie
    22. juli 2023

    Vikingetidens kvinder vævede verden tættere sammen

    Sejlet er verdens mest revolutionerende stykke stof. Det forvandlede landmænd til søfolk og forandrede hele verden. Men sådan en højteknologisk kraftpræstation er djævelsk krævende at væve
    Sejlet er verdens mest revolutionerende stykke stof. Det forvandlede landmænd til søfolk og forandrede hele verden. Men sådan en højteknologisk kraftpræstation er djævelsk krævende at væve
  • 19. februar 2000

    Skibe i luften

    Blidt svæver de henover himlen, de store skyhvaler. Som et symbol på al den ubændige opfindsomhed, der kendetegner den moderne verden. Fra storhedstiden i 1920'rne og 1930'rne, hvor folk rejste over Atlanten i den største grad af luksus til vore dages forsøg på at udvikle en miljøvenlig transportform Jamen, du skal jo forestille dig en kæmpemæssig luksusliner, et Titanic med franske kokke, sovekabiner og spisesaloner, som er over 150 meter lang og så flyver den bare gennem luften...
  • Boganmeldelse
    9. juni 2023

    Ny bog er et godt bidrag til verserende debat om sanktioners effekt som politisk værktøj

    I ’Forbudt farvand’ lodder Information-journalisterne Lasse Skou Andersen og Sebastian Abrahamsen dybden af en international forbrydersump. Det er lidt af en bedrift
    I ’Forbudt farvand’ lodder Information-journalisterne Lasse Skou Andersen og Sebastian Abrahamsen dybden af en international forbrydersump. Det er lidt af en bedrift
  • Nyhed
    4. september 2023

    Nyt dokument i Scandinavian Star-skandalen ser dagens lys

    Information er kommet i besiddelse af et hemmeligholdt dokument i Scandinavian Star-sagen. Taskforcen om skibsbranden har netop fået udvidet sit kommissorium på grund af et eller flere dokumenter af en sådan karakter
    Information er kommet i besiddelse af et hemmeligholdt dokument i Scandinavian Star-sagen
  • Baggrund
    1. juli 2019

    Rusland ignorerer ikke klimaforandringerne – de udnytter dem økonomisk

    Bag det manglende russiske engagement i klimaet ligger en grundlæggende skepsis i forhold til, at mennesket kan stoppe klimaforandringerne. Så hellere prøve at profitere på dem
    Skibet 'Fedor Ushalov' er ved at bryde isen i Arktis. Klimaforandringerne gør det muligt at øge skibstrafikken på den nordlige halvkugle. 
  • Kronik
    15. december 2020

    Shippingindustrien har for længe haft fripas til at ødelægge havnebyer og økosystemer

    Den manglende regulering af den internationale shippingindustri koster hvert år mange menneskeliv og stor miljøødelæggelse. Det er på tide, at Danmark går foran og kræver de nødvendige ændringer i de internationale konventioner, skriver ph.d.-studerende Federico Jensen og aktivist Malene Eilersen i dette debatindlæg
    I juli gik et japansk skib registreret under Panamas flag på grund ud for østaten Mauritius og brækkede midt over. Olie strømmede ud over landets hvide sandstrande, og de miljømæssige og turistøkonomiske konsekvenser for de lokale sås tydeligt, da 50 livløse hvaler og delfiner skyllede i land.