Emne

skibsfart

Leder
4. august 2022

Forhåbentlig sejler Mærsk mod skattemæssigt uvejr

Endnu en gang har et bebudet rekordoverskud fra Mærsk på 170 milliarder kroner sat gang i debatten om det rimelige i, at danske skatteydere hvert år begunstiger et erhverv, hvor milliarderne vælter ind
Det er svært at begribe, at Mærsk, der bare i det første halvår i 2022 har tjent 113 milliarder kroner (næsten det samme som hele sidste års overskud på 117,5 milliarder, som endda var rekord), skal have skattebegunstigelse fra de danske skatteydere.
Leder
10. marts 2022

Vi skal fortsat lodse russiske skibe gennem danske farvande – også selv om der er krig

De danske lodsers vigtigste opgave er at beskytte de danske farvande. Regeringen bør rulle liberaliseringen af lodsningstjenesten tilbage og lukke muligheden for, at Rusland selv kan oprette lodsningstjenester i Øresund og Storebælt
Det er de danske lodsers opgave at beskytte de indre, danske farvande, derfor bliver de nødt til også at hjælpe russiske skibe igennem de danske farvande.
Geopolitik
5. juni 2021

En ny kold søkrig er på vej – fra Den Persiske Golf til Det Sydkinesiske Hav

Verdens maritime knudepunkter er kommet under voksende pres på det seneste. En ny kold søkrig er ved at tage form, delvist foranlediget af USA’s ændrede prioriteter til havs. I de kommende år vil stater oftere forsøge at bruge kanaler, stræder og søveje som våben, spår ekspert
Verdens maritime knudepunkter er kommet under voksende pres på det seneste. En ny kold søkrig er ved at tage form, delvist foranlediget af USA’s ændrede prioriteter til havs. I de kommende år vil stater oftere forsøge at bruge kanaler, stræder og søveje som våben, spår ekspert
Kommentar
30. marts 2021

Containerskibet, der sad fast i Suezkanalen, var den perfekte meme-skabelon til 2021

Det var en gave til alverdens meme-magere, da den komplekse og kolossale strøm af varer, der udgør en stor del af den globale økonomi, i den forgangne uge stødte ind i så lavpraktisk et problem som et skib, der er for stort og umanøvrerbart til Suezkanalen
Billedet, der er blevet til bunker af memes den sidste uge.
Leder
30. marts 2021

Det strandede skib i Suezkanalen er et billede på globaliseringen. Men ikke det billede, du tror

Containerskibe har både hevet millioner af kinesere ud af fattigdom og skabt Donald Trump. De har givet os billige fjernsyn og ændret verden. Nu minder historien om skibet Ever Given, som i seks dage blokerede Suezkanalen, os om, at globalisering forandrer sig
Containerskibet Ever Given sad virkelig fast, på tværts af Suez-kanalen, i seks dage. Nu er skibet blevet befriet af gravkøer og slæbebåde.
Kronik
15. december 2020

Shippingindustrien har for længe haft fripas til at ødelægge havnebyer og økosystemer

Den manglende regulering af den internationale shippingindustri koster hvert år mange menneskeliv og stor miljøødelæggelse. Det er på tide, at Danmark går foran og kræver de nødvendige ændringer i de internationale konventioner, skriver ph.d.-studerende Federico Jensen og aktivist Malene Eilersen i dette debatindlæg
I juli gik et japansk skib registreret under Panamas flag på grund ud for østaten Mauritius og brækkede midt over. Olie strømmede ud over landets hvide sandstrande, og de miljømæssige og turistøkonomiske konsekvenser for de lokale sås tydeligt, da 50 livløse hvaler og delfiner skyllede i land.
Leder
10. september 2020

Danmark må tage sig af de 27 afrikanske skibbrudne på tankskibet Mærsk Etienne

Hvis de bestræbelser, som den danske udenrigstjeneste udfolder over for såvel Malta som Tunesien, ikke i en meget nær fremtid bærer frugt, må Danmark tage imod de 27 skibbrudne afrikanere på Maersk Etienne og vurdere, om der er grundlag for at give dem asyl
Tankskibet Maersk Etienne modtog et opkald fra den maltesiske kystredningstjeneste om en synkefærdig motorjolle og ilede til hjælp, sådan som de internationale regler om havredningstjeneste påbyder enhver søfarende. Nu er 27 afrikanske skibbrudne om bord på skibet.
Baggrund
1. juli 2019

Rusland ignorerer ikke klimaforandringerne – de udnytter dem økonomisk

Bag det manglende russiske engagement i klimaet ligger en grundlæggende skepsis i forhold til, at mennesket kan stoppe klimaforandringerne. Så hellere prøve at profitere på dem
Skibet 'Fedor Ushalov' er ved at bryde isen i Arktis. Klimaforandringerne gør det muligt at øge skibstrafikken på den nordlige halvkugle. 
Feature
3. maj 2019

Fiskeskib fra DDR blev et legendarisk sted for undergrundskultur. Nu har det lagt til havn i Hamborg

MS Stubnitz har siden 1990’erne spredt eksperimenterende musik og fest i hele Nordeuropa, ikke mindst i Danmark, men nu har det gamle DDR-fiskeskib fundet et mere fast leje i Hamborgs 830 år gamle havn. Informations Tysklandskorrespondent er gået om bord på det legendariske kulturskib, hvor blandt andre hans egen svoger og et dusin ildsjæle bor og kæmper for at holde kultskuden oven vande
Der er langt fra MS Stubnitz’ fortid som en del af DDR’s fiskeriflåde til dets nuværende funktion som kultur- og koncertsted, men den industrielle stemning er bevaret. Det rustikke skib og den moderne byudviklede havn i Hamborg supplerer hinanden godt. Det passer som en knytnæve på øjet, som Blo så blodigt beskriver det.
Nyhed
7. november 2018

Russisk skib varslede myndighederne, men ikke andre skibe om farlig fragt

Fagforeningerne Lederne Søfart og 3F Sømændene kritiserer, at russiske skibe sejler med farligt gods gennem dansk farvand uden at signalere det offentligt – også selv om skibene har rapporteret det farlige gods til danske myndigheder

Sider

  • Leder
    4. august 2022

    Forhåbentlig sejler Mærsk mod skattemæssigt uvejr

    Endnu en gang har et bebudet rekordoverskud fra Mærsk på 170 milliarder kroner sat gang i debatten om det rimelige i, at danske skatteydere hvert år begunstiger et erhverv, hvor milliarderne vælter ind
    Det er svært at begribe, at Mærsk, der bare i det første halvår i 2022 har tjent 113 milliarder kroner (næsten det samme som hele sidste års overskud på 117,5 milliarder, som endda var rekord), skal have skattebegunstigelse fra de danske skatteydere.
  • 1. juli 1999

    Toldfri skål i skærgården

    Mens mange i EU græder over det toldfri salgs forsvinden fra i dag, griner man på det svensktalende Åland, der har fået en undtagelse fra reglen, og det kan de score kassen på MARIEHAMN - Næsten på én gang sejler de fire, store eftermiddagsfærger ind gennem det flade, klippede skærgårdslandskab...
  • Baggrund
    1. juli 2019

    Rusland ignorerer ikke klimaforandringerne – de udnytter dem økonomisk

    Bag det manglende russiske engagement i klimaet ligger en grundlæggende skepsis i forhold til, at mennesket kan stoppe klimaforandringerne. Så hellere prøve at profitere på dem
    Skibet 'Fedor Ushalov' er ved at bryde isen i Arktis. Klimaforandringerne gør det muligt at øge skibstrafikken på den nordlige halvkugle. 
  • 4. september 1999

    Én mand - ét imperium

    I ny bog fortælles historien om Tvind, set udefra. En skole, der startede som undervisningsministerens yndling og endte med en særlov. Tvind og Amdi Petersen er som de altid har været, mens resten af samfundet har ændret sig, siger forfatteren Den 1...
  • Kronik
    14. oktober 2000

    Jeg arbejdede for Stasi

    Den østtyske journalist havde naturligt nok brug for kilde-materialer. Hvad sagde man i Folketinget? Hvad skrev aviserne? Hvad sagde ’manden på gaden’, og hvor lå den danske flåde i øvrigt, og hvor stor var den? Lørdagskronikken Jeg ville nok ikke være trådt frem med historien om min Stasi1)-kontakt fra dengang i 1966-68, hvis vi i dette forår ikke havde været vidner til den spektakulære ’Lenz-sag’...
  • Leder
    10. marts 2022

    Vi skal fortsat lodse russiske skibe gennem danske farvande – også selv om der er krig

    De danske lodsers vigtigste opgave er at beskytte de danske farvande. Regeringen bør rulle liberaliseringen af lodsningstjenesten tilbage og lukke muligheden for, at Rusland selv kan oprette lodsningstjenester i Øresund og Storebælt
    Det er de danske lodsers opgave at beskytte de indre, danske farvande, derfor bliver de nødt til også at hjælpe russiske skibe igennem de danske farvande.
  • Baggrund
    9. oktober 2010

    Scandinavian Star er skibskatastrofen, der ikke vil gå i glemmebogen

    Om to uger skal Rigsadvokaten for anden gang aflevere en vurdering af, om skibsbranden på Scandinavian Star for 20 år siden bør efterforskes på ny. I 2005 afviste Rigsadvokaten ny efterforskning, men siden har bl.a. en norsk byretsdommer rejst tvivl om, hvorvidt de reelle ejere dengang blev stillet til ansvar for katastrofen, der kostede 159 mennesker livet
    Spørgsmål. Det udbrændte Scandinavian Star i havnen i Lysekil i Sverige efter katastrofen. Danske svenske og norske myndigheder delte den efterfølgende udredning i mellem sig. Det er muligvis en af kilderne til de stadig ubesvarede spørgsmål om tragedien.
  • Baggrund
    7. oktober 2017

    Manden med de mange sømandshistorier

    Karlo Meincke var en dygtig telegrafist og kendt for at være en af de bedste til at styre skibet i havn – og for at være en lille smule vrissen
    Karlo Meincke var en dygtig telegrafist og kendt for at være en af de bedste til at styre skibet i havn – og for at være en lille smule vrissen