Emne

Skole

Folk
25. juni 2022

Skolelukninger har en pris

Velkommen til FOLK, Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik
Sidste år svarede endnu flere, nemlig 72 procent af lærerne, at de havde mindst én elev med et fagligt efterslæb.
Interview
16. maj 2022

Forsker vil med ny bog ruste forældre til at sige fra over for opdragelseseksperter og skolens krav

Forældre bliver bombarderet med gode råd fra eksperter og tilbud fra private virksomheder. Ligesom der er skruet op for forældrenes ansvar i skole og dagtilbud. Det intensiverer presset på forældrene, mener ph.d. i familiesociologi Maria Ørskov Akselvoll, der har skrevet en bog om, hvorfor forældreskabet er blevet grænseløst
Forældre bliver bombarderet med gode råd fra eksperter og tilbud fra private virksomheder. Ligesom der er skruet op for forældrenes ansvar i skole og dagtilbud. Det intensiverer presset på forældrene, mener ph.d. i familiesociologi Maria Ørskov Akselvoll, der har skrevet en bog om, hvorfor forældreskabet er blevet grænseløst
Læserbrev
28. april 2022

Frie Skolers Lærerforening tager fejl i kritik. Tilbage står en mindre blandet grundskole

Frie Skolers Lærerforening har fremlagt en forfejlet kritik af vores analyse. Faktum er, at færre grundskoler er blandede end for ti år siden, og det truer sammenhængskraften, skriver senioranalytiker Sune Caspersen og chefanalytiker og projektchef Mie Dalskov Pihl i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i dette debatindlæg
Kronik
22. april 2022

Flygtningebørn klarer sig bedre i svenske skoler end danske, så lad os gøre ligesom dem

Den svenske lovgivning om tosprogede børn virker og er begrundet med faglighed og viden om sprog- og kulturlæring. Det kunne vi lære noget af, for den danske lovgivning er mest af alt begrundet med politikeres forestillinger om integration, skriver lektor i dansk som andetsprog Bergthóra Krístjansdóttir i dette debatindlæg.
På Sct. Jørgen Skole i Holstebro er der nu startet ukrainske flygtningebørn i sprogklasserne. Ifølge lektor i dansk som andetsprog Bergthóra Krístjansdóttir skal vi implementere en lovgivning, der minder om den svenske.
Klumme
30. marts 2022

I 4. klasse ligger nøglen til at redde mange børn og unge fra mistrivsel

Skal vi komme den katastrofale mistrivsel blandt børn og unge til livs, skal vi lykkes med at lære dem, at man ikke skal være god til alting, at alle begår fejl, og at vi kommer videre. Det lærer de ikke kun i skolen, som pludselig sluger tiden fra fritidens fællesskaber i 4. klasse, skriver pædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
Emneuge på Brædstrup Skole med fokus på bøgernes verden, hvor eleverne er gået helt ind i Harry Potters univers.
Kommentar
29. januar 2022

Unge vil ikke låses fast i en identitet som murer eller frisør, uanset løn og jobsikkerhed

Unge lærer i skolen, at idealet er at udvikle sig livet igennem og være ’akademisk klog’. Derfor preller argumenter om god løn og høj jobsikkerhed for faglærte af på dem. De vil ikke binde sig til en bestemt faglig identitet allerede efter 9. klasse, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen i denne kommentar
Man behøver ikke være raketforsker for at se de udfordringer, erhvervsuddannelserne står over for, når de skal afsætte en fast identitet som for eksempel murer eller frisør til en målgruppe, der lever med kravet om, at ens identitet er flydende, og at man løbende skaber en selviscenesættelse og et narrativ om sig selv, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen.
Baggrund
30. december 2021

Høje smittetal og en snarlig skoleåbning bekymrer lærere – men myndighederne holder fast

Den 5. januar begynder landets elever igen i skole, men lærere er bekymrede over at skulle åbne skolerne på grund af høje smittetal og lav vaccinetilslutning blandt børnene. Myndighederne holder fast i skoleåbning i næste uge
Regler og tiltag for at bremse smitten er langt fra nyt for skolebørnene. Da de mindste klassetrin vendte tilbage til klasseværelserne i februar 2021 efter endnu en nedlukning, skulle de blandt andet sidde med en armslængde til de andre børn.
Anmeldelse
17. december 2021

Hannah Arendt advarer imod at gøre børn til helte i en højere sags tjeneste

I fem udvalgte tekster serverer Hannah Arendt to stedsegrønne budskaber og ét radikalt spørgsmål: At være menneske er friheden til at begynde på ny – og at tænke er at turde optø frosne forestillinger og modstå ondskabens banalitet. Men hvordan sikres menneskets livslange anden fødsel og den frie, kritiske tænkning?
I fem udvalgte tekster serverer Hannah Arendt to stedsegrønne budskaber og ét radikalt spørgsmål: At være menneske er friheden til at begynde på ny – og at tænke er at turde optø frosne forestillinger og modstå ondskabens banalitet. Men hvordan sikres menneskets livslange anden fødsel og den frie, kritiske tænkning?
Læserbrev
17. december 2021

Der kan være pædagogiske grunde til tidlig skolestart. Men der kan aldrig være økonomiske

Børn er ikke klar til at begynde i skole, før de er syv år. Alligevel begynder nogle børn i sfo allerede som femårige. Men i den alder har de stadig brug for meget voksenhjælp. Derfor bør normeringen følge barnet, hvis barnet begynder i tidlig sfo, skriver formand for FOLA Signe Nielsen
Interview
13. december 2021

Pioner i bæredygtig uddannelse: Vi skal tænke uddannelsessystemet fundamentalt anderledes

Vores uddannelsessystem er baseret på vestlige værdier som materialisme, individualisme og økonomisk vækst. Det har fungeret indtil nu, men hvis vi vil skabe et uddannelsessystem, der uddanner bæredygtigt, er der presserende behov for at gå væk fra den model, siger den britiske professor emeritus i bæredygtig uddannelse Stephen Sterling
Bæredygtig uddannelse i hele uddannelsessystemet vil kræve, at børn, unge og voksne får nogle langt mere dynamiske færdigheder i skolen og uddannelsessystemet, end de gør i dag. Følelsesmæssig intelligens, økofærdigheder, systemforståelse og kritisk tænkning er ifølge Stephen Sterling nøgleord i dette skift.

Sider

  • Folk
    25. juni 2022

    Skolelukninger har en pris

    Velkommen til FOLK, Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik
    Sidste år svarede endnu flere, nemlig 72 procent af lærerne, at de havde mindst én elev med et fagligt efterslæb.
  • Interview
    16. maj 2022

    Forsker vil med ny bog ruste forældre til at sige fra over for opdragelseseksperter og skolens krav

    Forældre bliver bombarderet med gode råd fra eksperter og tilbud fra private virksomheder. Ligesom der er skruet op for forældrenes ansvar i skole og dagtilbud. Det intensiverer presset på forældrene, mener ph.d. i familiesociologi Maria Ørskov Akselvoll, der har skrevet en bog om, hvorfor forældreskabet er blevet grænseløst
    Forældre bliver bombarderet med gode råd fra eksperter og tilbud fra private virksomheder. Ligesom der er skruet op for forældrenes ansvar i skole og dagtilbud. Det intensiverer presset på forældrene, mener ph.d. i familiesociologi Maria Ørskov Akselvoll, der har skrevet en bog om, hvorfor forældreskabet er blevet grænseløst
  • Læserbrev
    28. april 2022

    Frie Skolers Lærerforening tager fejl i kritik. Tilbage står en mindre blandet grundskole

    Frie Skolers Lærerforening har fremlagt en forfejlet kritik af vores analyse. Faktum er, at færre grundskoler er blandede end for ti år siden, og det truer sammenhængskraften, skriver senioranalytiker Sune Caspersen og chefanalytiker og projektchef Mie Dalskov Pihl i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i dette debatindlæg
  • Kommentar
    29. januar 2022

    Unge vil ikke låses fast i en identitet som murer eller frisør, uanset løn og jobsikkerhed

    Unge lærer i skolen, at idealet er at udvikle sig livet igennem og være ’akademisk klog’. Derfor preller argumenter om god løn og høj jobsikkerhed for faglærte af på dem. De vil ikke binde sig til en bestemt faglig identitet allerede efter 9. klasse, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen i denne kommentar
    Man behøver ikke være raketforsker for at se de udfordringer, erhvervsuddannelserne står over for, når de skal afsætte en fast identitet som for eksempel murer eller frisør til en målgruppe, der lever med kravet om, at ens identitet er flydende, og at man løbende skaber en selviscenesættelse og et narrativ om sig selv, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen.
  • Kronik
    22. april 2022

    Flygtningebørn klarer sig bedre i svenske skoler end danske, så lad os gøre ligesom dem

    Den svenske lovgivning om tosprogede børn virker og er begrundet med faglighed og viden om sprog- og kulturlæring. Det kunne vi lære noget af, for den danske lovgivning er mest af alt begrundet med politikeres forestillinger om integration, skriver lektor i dansk som andetsprog Bergthóra Krístjansdóttir i dette debatindlæg.
    På Sct. Jørgen Skole i Holstebro er der nu startet ukrainske flygtningebørn i sprogklasserne. Ifølge lektor i dansk som andetsprog Bergthóra Krístjansdóttir skal vi implementere en lovgivning, der minder om den svenske.
  • Kommentar
    29. september 2021

    Firkantede regler om forbud mod skældud i skolen er udtryk for mistillid til lærerne

    Hvis skoler forbyder lærerne at skælde ud, sender de et tydeligt signal om, at de ikke tror, lærerne mestrer deres opgave. Børn mistrives ikke på grund af skældud, men snarere på grund af uklare krav, skriver den konservative rådmand i Frederiksberg Kommune Nikolaj Bøgh i dette debatindlæg
    Hvis læreren aldrig må hæve stemmen eller på anden vis irettesætte elever, der larmer og ødelægger undervisningen for sig selv og de andre, så bliver det med stor sandsynlighed endnu sværere at få skoledagen til at fungere, end det allerede er, skriver den konservative rådmand i Frederiksberg Kommune Nikolaj Bøgh i dette debatindlæg.
  • Klumme
    30. marts 2022

    I 4. klasse ligger nøglen til at redde mange børn og unge fra mistrivsel

    Skal vi komme den katastrofale mistrivsel blandt børn og unge til livs, skal vi lykkes med at lære dem, at man ikke skal være god til alting, at alle begår fejl, og at vi kommer videre. Det lærer de ikke kun i skolen, som pludselig sluger tiden fra fritidens fællesskaber i 4. klasse, skriver pædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
    Emneuge på Brædstrup Skole med fokus på bøgernes verden, hvor eleverne er gået helt ind i Harry Potters univers.
  • Læserbrev
    17. december 2021

    Der kan være pædagogiske grunde til tidlig skolestart. Men der kan aldrig være økonomiske

    Børn er ikke klar til at begynde i skole, før de er syv år. Alligevel begynder nogle børn i sfo allerede som femårige. Men i den alder har de stadig brug for meget voksenhjælp. Derfor bør normeringen følge barnet, hvis barnet begynder i tidlig sfo, skriver formand for FOLA Signe Nielsen