Emne

skulptur

Anmeldelse
19. juli 2021

Astrid Myntekær lader tiden gå og insekterne dø. Det er utroligt smukt at se på

Kunstneren Astrid Myntekær viser med udstillingen ’Insecare’, at klimakrise og skønhed godt kan være to sider af samme sag. På Gl. Strand indvarsler kæmpemæssige bronzeinsekter de sidste dages komme
Astrid Myntekær leverer et overbevisende forsvar ikke bare for insekternes nytteværdi, men også for deres formers skønhed, som man næsten ikke kan bære tanken om at skulle miste.
Vi er vilde med
11. juni 2021

Ugens anbefalinger: Podcasts fra Mellemøsten og Nina Beiers pastelfarvede toiletkummekunst

Lyt til historier, du ikke kendte til, fra Mellemøsten hos ’Kerning Cultures’, tænk over bidetets kunstneriske potentiale, og bevidn, at det er lykkedes en komiker at lave et godt coronacomedyshow
Nina Beier har vendt badeværelsesobjekter på den forkerte led, sat dem på gulvet og stukket nævestore, brune cigarer ind i afløbshullerne. Og det er genialt.
Anmeldelse
11. juni 2021

Selvfølgelig er det ikke bare døde sten. Rodins marmorkroppe lever – lige nu

Nyoversat bog af Rainer Maria Rilke om skulptøren Auguste Rodin taler lige ind i tiden. Ved gensyn ligner to af modernismens største skikkelser både arbejderkunstnere og de mest nyforelskede romantikere. Det er stor kunst, der kan rumme det hele
Nyoversat bog af Rainer Maria Rilke om skulptøren Auguste Rodin taler lige ind i tiden. Ved gensyn ligner to af modernismens største skikkelser både arbejderkunstnere og de mest nyforelskede romantikere. Det er stor kunst, der kan rumme det hele
Anmeldelse
1. juni 2021

Lilibeth Cuenca Rasmussen er ikke bare en af vores sjoveste kunstnere. Hun er også en stor skulptør

I hele to udstillinger i København kan man dykke ned i Lilibeth Cuenca Rasmussens fantastiske evne til at forestille sig alternative verdener. Hun bygger boliger af postkort og strå og omstyrter kassetænkning med fjerlette midler
I hele to udstillinger i København kan man dykke ned i Lilibeth Cuenca Rasmussens fantastiske evne til at forestille sig alternative verdener. Hun bygger boliger af postkort og strå og omstyrter kassetænkning med fjerlette midler
Interview
25. maj 2021

Esben Weile Kjær: »Vi lever i en billedøkonomi, hvor dem der bliver kigget på, er dem der har vundet«

Den tyske performancekunstner Anne Imhof kan for første gang opleves i Danmark, hvor SMK lægger skærm til videoudgaven af verdenshittet ’SEX’ fra 2019. Information inviterede den danske performancekunstner Esben Weile Kjær med på tur for at tale om hans og Imhofs møder mellem kunst og mode
I Anne Imhofs værker går de samme billeder, tøj og populærkulturelle referencer igen og igen. Og i pressens skriverier om dem cirkulerer de samme referencer: Temaerne er dominans, overflader og coolness.
Nekrolog
22. maj 2021

Cronhammars hjertesprog var de sære, rumsterende skikkelser, vi møder uventet på mærkelige steder, og som kalder sig skulpturer

Billedhugger Ingvar Cronhammar er død. Han vil blive husket, skriver hans ven Peter Laugesen, for enorme afstande mellem højt og dybt, hvor tanken rejser og sætter sine mærker, sine varder og forvirrede mindesmærker, sine skulpturer
Måske er det skibet, der er Cronhammars centrale metafor, hans billedernes billede. Skibet på vandet og i rummet, skriver hans ven Peter Laugesen.
Interview
24. februar 2021

Damien Hirst: ’Jeg legede med tanken om at lægge mennesker i lage’

Engang var Damien Hirst kunstverdenens succesrige vidunderbarn. Men selv om hans kurs er dalet hos kritikere og kunstkøbere, er den engelske billedkunstner i fuld vigør – nu med en retrospektiv udstilling, der opleves som sært vedkommende i pandemiens lys
Damien Hirsts Temple er udstillet i St. Moritz i Schweiz.
Baggrund
24. november 2020

Kvindelige skulpturer i det offentlige rum er tilbageskuende: Formen passer ikke ind i 2020

Der kommer flere statuer og monumenter, der hylder kvinder – senest en omdiskuteret statue af kvinderetsforkæmper og filosof Mary Wollstonecraft. Men vi mangler overvejelser om, hvad vi kunstnerisk, ikke kun politisk og værdimæssigt, vil med dem. Det mener museumsdirektør Ulrikke Neergaard og forkvinde for Ny Carlsbergfondet Christine Buhl Andersen, som ser på fire nye eksempler
Maggi Hamblings statue af Mary Wollstonecraft vakte voldsom debat, da den blev præsenteret tidligere på måneden i London, fordi hun bliver afbilledet som nøgen kvindefigur.
Interview
9. oktober 2020

Kirsten Justesen: Man bliver uforskammet på en fuldstændig afslappet måde af at blive gammel

76-årige Kirsten Justesen har været billedhugger, siden hun som 16-årig flyttede hjemmefra. At blive befriet af alderen kender hun ikke til. Til gengæld har årene givet hende ro til at kunne opføre sig fuldstændig, som hun har lyst til
I snart 30 år har den internationalt anerkendte billedhugger Kirsten Justesen boet i den imposante bygning på hjørnet af Rømersgade og Gothersgade, der har huset akademiuddannede kunstnere siden 1878.
Anmeldelse
8. september 2020

Tove Storchs ulige materialer samarbejder så smukt, at det smutter i musklerne

Hun er en stædig kunstner, Tove Storch. En overlegen materialeformgiver, der bliver ved med at lave samme type minimalistiske skulptur af modstridende, men sanselige grundelementer. På Galleri Nils Stærk udfordrer hun nu alligevel sit repertoire
Tove Storchs valg af materialer, de stringente grå linjer over for det tørre, men let svulmende gips, får det til at knase i knoglerne.

Sider

  • 20. juli 2010

    Vandmoderen lokker

    Kai Nielsens skulptur i Ny Carlsberg Glyptotek formulerer selve livets skabelse og skaber en helt særlig og fortryllende ro midt i byens stormliv
    Kai Nielsens skulptur i Ny Carlsberg Glyptotek formulerer selve livets skabelse og skaber en helt særlig og fortryllende ro midt i byens stormliv
  • Interview
    28. november 2018

    Kirsten Justesen: »Jeg har altid vidst, at jeg skulle være billedhugger«

    Den markante dansk samtidskunstner Kirsten Justesens snarlige 75-årsfødselsdag markeres med en ny udstilling, der åbner på Avlskarl Gallery i København i dag. I den anledning har vi givet ordet til Kirsten Justesen selv og bedt hende fortælle historien bag fire af hendes mest ikoniske værker
    Den markante dansk samtidskunstner Kirsten Justesens snarlige 75-årsfødselsdag markeres med en ny udstilling, der åbner på Avlskarl Gallery i København i dag. I den anledning har vi givet ordet til Kirsten Justesen selv og bedt hende fortælle historien bag fire af hendes mest ikoniske værker
  • Anmeldelse
    4. august 2017

    Camille Claudel stod i skyggen af Rodin. Nu er der endelig et museum, der bærer hendes navn

    Billedhuggeren Camille Claudel træder endelig ud af Rodins skygge: Atomkraftværksbyen Nogent-sur-Seine har skabt det museum, der gør Rodin og andre kunstnere til kontekst for hende. I alt for mange år var det omvendt, og måske var det det, der gjorde hende sindssyg
    Billedhuggeren Camille Claudel træder endelig ud af Rodins skygge: Atomkraftværksbyen Nogent-sur-Seine har skabt det museum, der gør Rodin og andre kunstnere til kontekst for hende. I alt for mange år var det omvendt, og måske var det det, der gjorde hende sindssyg
  • Anmeldelse
    11. juni 2021

    Selvfølgelig er det ikke bare døde sten. Rodins marmorkroppe lever – lige nu

    Nyoversat bog af Rainer Maria Rilke om skulptøren Auguste Rodin taler lige ind i tiden. Ved gensyn ligner to af modernismens største skikkelser både arbejderkunstnere og de mest nyforelskede romantikere. Det er stor kunst, der kan rumme det hele
    Nyoversat bog af Rainer Maria Rilke om skulptøren Auguste Rodin taler lige ind i tiden. Ved gensyn ligner to af modernismens største skikkelser både arbejderkunstnere og de mest nyforelskede romantikere. Det er stor kunst, der kan rumme det hele
  • Anmeldelse
    19. juli 2021

    Astrid Myntekær lader tiden gå og insekterne dø. Det er utroligt smukt at se på

    Kunstneren Astrid Myntekær viser med udstillingen ’Insecare’, at klimakrise og skønhed godt kan være to sider af samme sag. På Gl. Strand indvarsler kæmpemæssige bronzeinsekter de sidste dages komme
    Astrid Myntekær leverer et overbevisende forsvar ikke bare for insekternes nytteværdi, men også for deres formers skønhed, som man næsten ikke kan bære tanken om at skulle miste.
  • Interview
    15. september 2017

    Per Arnoldi: ’Dybest set ville jeg gerne gøre det om. Hele mit værk. Alt, hvad jeg har rørt ved.’

    Per Arnoldi er indbegrebet af god smag. Hans farvestrålende plakatkunst udgør sammen med Wegners møbler og PH’s lamper en slags kulturradikal treenighed, som ikke bare handler om at give folk noget pænt at kigge på, men om at understøtte velfærdsstaten med opbyggelig kunst. Selv ville den bogaktuelle kunstner dog ønske, at han havde gjort sig lidt mere umage
    ’Jeg er moralist, og jeg er pædagog, og jeg er utopist,’ siger Per Arnoldi. ’Den samfundsmodel, der er lykkedes for os, vil jeg gerne give min støtte. Det gør jeg gennem store og små, monumentale og ubetydelige, vedvarende og flygtige værker lige fra en sten på 18 tons til en kapsel på en sodavandsflaske.’
  • Baggrund
    24. november 2020

    Kvindelige skulpturer i det offentlige rum er tilbageskuende: Formen passer ikke ind i 2020

    Der kommer flere statuer og monumenter, der hylder kvinder – senest en omdiskuteret statue af kvinderetsforkæmper og filosof Mary Wollstonecraft. Men vi mangler overvejelser om, hvad vi kunstnerisk, ikke kun politisk og værdimæssigt, vil med dem. Det mener museumsdirektør Ulrikke Neergaard og forkvinde for Ny Carlsbergfondet Christine Buhl Andersen, som ser på fire nye eksempler
    Maggi Hamblings statue af Mary Wollstonecraft vakte voldsom debat, da den blev præsenteret tidligere på måneden i London, fordi hun bliver afbilledet som nøgen kvindefigur.
  • Interview
    27. januar 2011

    Massemord i marmor

    Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
    Det flyder med pensler, tuber og gamle skitser. Tapetet på væggene hænger i laser, og der er malingpletter overalt på gulvet. Toilet er der ikke noget af, køkkenet består af en vask og et køleskab, og soveværelset er en madras. Men det går nok, for den spartanske bohemehybel er kun til at overnatte i, når Christian Lemmerz er i København.