Emne

social arv

Hvis vi vil bryde den sociale arv, må vi afskaffe SU’en og bruge pengene på uddannelsen

SU medvirker til mere ulighed, derfor bør den erstattes. Et undervisningssystem, der beror på minimal kontakt mellem studerende og undervisere er mere ulighedsskabende end et, hvor SU er et rentefrit lån, skriver studerende Martin Nørgaard Petersen i dette debatindlæg

I 20 år har unge kun uddannet sig til samme niveau som forældrene. Det er ikke nødvendigvis et problem

Den sociale mobilitet i uddannelse er faldet markant de sidste 20 år og ligger nu på niveau med USA’s. Det slår et nyt forskningsstudie fast. Det kan lyde som en trist udvikling. Men flere uddannelseseksperter peger på, at resultaterne ikke nødvendigvis skal ses som et problem i sig selv

Velment forsøg med omplantning af grønlandske børn endte med fiasko

Tirsdag offentliggjorde Statsministeriet en historisk udredning om det velmente forsøg, hvor 22 grønlandske børn i 1951 blev flyttet til Danmark. Ambitionen var, at børnene skulle kvalificeres til at blive en kommende grønlandsk elite. Men virkeligheden viste sig meget anderledes

De unge får ikke angst, fordi de er skrøbelige. De får angst, fordi uligheden stiger

Et stigende antal unge diagnosticeres med stress og angst. Meget tyder på, at det er den stødt stigende ulighed og faldende sociale mobilitet, der tærer på deres mentale velbefindende, skriver gymnasielærer Balder Asmussen i dette debatindlæg

Piger fra lavindkomstfamilier bryder den sociale arv. Det gør drengene ikke

Langt færre ender i dag som ufaglærte, når de rammer 35-årsalderen, end for 15 år siden. Det gælder både mænd og kvinder, rige og fattige – lige med undtagelse af en gruppe: Mænd, som er vokset op med forældre i den laveste indkomstgruppe. Det er den eneste gruppe, hvor færre i dag uddanner sig, viser et nyt notat fra Tænketanken DEA

Unge med svag social baggrund bruger mere tid på sociale medier

Antallet af unge med højt dagligt forbrug af sociale medier er dobbelt så stort blandt unge med en svag social baggrund, viser ny undersøgelse af skolebørns trivsel og sundhed. Det er bekymrende, fordi det kan give dårligere trivsel, mener eksperter. En anden ekspert advarer mod at koble tidsforbrug på sociale medier med dårlig trivsel

Mine lærerkolleger og jeg kan bryde den negative sociale arv, hvis vi får nok tid til det

Elever i folkeskolen kan bryde den sociale arv, når de møder fagligt kompetente, engagerede og dygtige lærere. Forudsætningen er, at lærerne har tid til at bruge deres kompetencer

Børnene taber, når politikerne ’lytter til danskerne’

Det vil gøre den fejlslagne integration til en selvopfyldende profeti, hvis integrationsydelsen fastholdes efter valget. For så rammes tusindvis af børn af konsekvenserne af fattigdom

Nedrivning af almene boliger vil ikke mindske segregationen

Hvis man brugte bare en brøkdel af de milliarder kroner, der nu bliver hentet fra lejernes opsparing i Landsbyggefonden til at forstærke de allerede igangværende indsatser i de socialt belastede boligområder, ville man kunne komme rigtig lang

Omfattende forskningsprojekt: Et hjem med bøger styrker sprogfærdigheder

At vokse op i et hjem med et velassorteret hjemmebibliotek styrker børns sprogbeherskelse og talforståelse markant, viser ny omfattende undersøgelse

Sider

Mest læste

  1. SU medvirker til mere ulighed, derfor bør den erstattes. Et undervisningssystem, der beror på minimal kontakt mellem studerende og undervisere er mere ulighedsskabende end et, hvor SU er et rentefrit lån, skriver studerende Martin Nørgaard Petersen i dette debatindlæg
  2. Med sin nye film 'Submarino' har Thomas Vinterberg nok skabt sin hidtil bedste film - et socialrealistisk mesterværk
  3. Et stigende antal unge diagnosticeres med stress og angst. Meget tyder på, at det er den stødt stigende ulighed og faldende sociale mobilitet, der tærer på deres mentale velbefindende, skriver gymnasielærer Balder Asmussen i dette debatindlæg
  4. Den sociale mobilitet i uddannelse er faldet markant de sidste 20 år og ligger nu på niveau med USA’s. Det slår et nyt forskningsstudie fast. Det kan lyde som en trist udvikling. Men flere uddannelseseksperter peger på, at resultaterne ikke nødvendigvis skal ses som et problem i sig selv
  5. Jeg har altid længtes sådan efter den dag, hvor nogen ville kalde mig mønsterbryder. Men nu, hvor de gør det, vrider det sig i mig. For jeg er blevet til noget i kraft af min opvækst, ikke på trods af den
  6. Selvkontrol er lige så vigtigt for børns faglige og sociale udvikling som både intelligens og social arv, konkluderer en ny bog, der gennemgår den seneste forskning. Den gode nyhed er, at selvkontrol kan trænes
  7. Kan sociale indsatser gøre udsatte børn og unge til middelklassedanskere som voksne? Ikke så tit. Men det bør heller ikke være målestokken. Der er til gengæld rig mulighed for at forbedre anbragte børns bånd til de relationer, de kommer fra – til gavn for deres fornemmelse af at have et sted at høre til
  8. Medarbejderne hos de sociale myndigheder ser verden gennem deres egne middelklassenormer, når de behandler børnesager. De kan ikke se, at man kan leve et o.k. liv med et afslappet forhold til tøj og rengøring. Eller at børn kan trives, selv om voksne fester, og børn får lov at feste med. Var jeg barn i dag, var jeg sikkert selv blevet tvangsfjernet