Emne

sociale medier

Holocaustbenægtelse er gået fra nynazistisk propaganda til humoristiske memes på nettet

På de sociale medier har Holocaust-benægtere fundet en effektiv strategi til at sprede deres propaganda: sjove memes. For når ekstremisme pakkes ind i humor, bliver den lettere at fordøje for et almindeligt publikum. Facebook & co. svigter deres ansvar, skriver Ida Kjær Larsen i dette debatindlæg

18-årig rapper slår OnlyFans-rekord, og danskernes Netflix-yndlingsfilm er ikke særlig god

Den 18-årige rapper Bhad Bhabie tjener en million i timen på OnlyFans, et dataanalysefirma løfter sløret for danskernes yndlingsfilm på Netflix, og så er der en ny mulighed for musikfestival til sommer. Det er lidt af ugen ud ifølge os

I dag har vi alle et publikum på telefonen. Måske betyder det, at publikum er afgået ved døden

’Publikum’ kommer af det latinske ’publicus’ og handler om en form for offentlighed, et fælles blik eller en ramme. Findes der stadig et publikum? Eller har vi alle fået vores eget?

Onlinereklamer er en boble, der venter på at briste

De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme

Det er positivt, at Ekstra Bladet lukker Nationen!, men også symptom på en kedelig udvikling

Ekstra Bladets onlinekommentarforum er lukket ned. Det er positivt, men er også et symptom på en kedelig udvikling, der indebærer, at danske medier i stigende grad lukker ned for fri debat og kritik

Teenageren X Factor lærer nu de voksne, hvordan man opfører sig ordentligt på nettet

X Factor har lært en generation af unge, at kritik og uenighed er godt. I år har både vært, dommere og deltagere så lært en million seere at lære at sige fra, når kritik bliver ond og perfid, skriver Katrine Hornstrup Yde i denne kommentar

Hvis dansk nyhedsindhold skal styrkes, skal Facebook og Google beskattes hårdere

Facebook og Google vil gøre stort set hvad som helst for at generere profit. Hvis vi vil have dem til at spytte i den fælles kasse, der betaler for demokratiske goder som kvalitetsnyheder, er opskriften simpel: Beskat dem hårdere, skriver vicedirektør i ngo’en International Media Support Andreas Reventlow i dette debatindlæg

Internetkrigernes yndlingsapp Parler er tilbage på nettet – mere spøjs end nogensinde

De etablerede medier grinede ad Parler i efteråret og kaldte de ytringsfrihedshungrende højreorienteredes app en joke. Så blev den hjemsted for dødstrusler og fjernet fra internettet. Nu er den atter online, men mere aparte end nogensinde. Information er taget på reportage i onlinehøjreland

Kampen for at tæmme Facebook og Google er kun lige begyndt

Den australske medielov har ikke stækket techgiganternes monopolagtige dominans, men den indvarsler, at den tid, hvor de kunne operere i et ureguleret miljø, er definitivt forbi, skriver konkurrencejurist og forfatter Michelle Meagher i denne klumme

Rufferi og prostitution er rykket online, og loven kan ikke følge med

Lovgivningen skal opdateres, så det er tydeligt, at når man tjener penge på andres prostitution, for eksempel ved at tage betaling for at organisere sugardating på en hjemmeside, så betragtes det som rufferi, skriver retsordfører for SF Karina Lorentzen Dehnhardt i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme
  2. Den 18-årige rapper Bhad Bhabie tjener en million i timen på OnlyFans, et dataanalysefirma løfter sløret for danskernes yndlingsfilm på Netflix, og så er der en ny mulighed for musikfestival til sommer. Det er lidt af ugen ud ifølge os
  3. Sociale netværkssider som Facebook er en vigtig brik i unges identitetsdannelse. Selvros går ikke an. Det er først, når vennerne skriver flatterende om en, at det rigtigt tæller
  4. ’Publikum’ kommer af det latinske ’publicus’ og handler om en form for offentlighed, et fælles blik eller en ramme. Findes der stadig et publikum? Eller har vi alle fået vores eget?
  5. Ekstra Bladets onlinekommentarforum er lukket ned. Det er positivt, men er også et symptom på en kedelig udvikling, der indebærer, at danske medier i stigende grad lukker ned for fri debat og kritik
  6. På de sociale medier har Holocaust-benægtere fundet en effektiv strategi til at sprede deres propaganda: sjove memes. For når ekstremisme pakkes ind i humor, bliver den lettere at fordøje for et almindeligt publikum. Facebook & co. svigter deres ansvar, skriver Ida Kjær Larsen i dette debatindlæg
  7. TikTok er ikke den eneste problematiske platform, men det er den værste, jeg har mødt. Den skaber både urealistiske forventninger til begge køn og sælger brugernes data. Normalt taler jeg for dialog og dannelse, men TikTok er den første app, jeg vil forbyde mine børn at bruge, skriver Kim Scheel i dette debatindlæg
  8. De ældre generationer skoser ungdommen for sin hang til selviscenesættelse. De overse, at iscenesættelsen er et vigtigt led i forsøget på at afsætte den vare, vi alle skal sælge: os selv