Emne

sociale medier

Slet din facebookprofil, og giv din tid og dine data til nogle andre

Det er foruroligende, at Facebook, en enkelt amerikansk virksomhed, kan manipulere med en tredjedel af verdens befolknings humør ved at pille ved nogle algoritmer, som er utilgængelige for alle os andre

Verden er i oprør. Hvorfor?

Protester rundtom i hele verden har fyldt meget i 2019. Årsagerne kan være mange, men fælles for flere af bevægelserne er, at de er lederløse og ikke er ideologisk definerede – og så bliver de inspireret af hinanden på sociale medier

Oprør i Iran: Hvad skete der i Shiraz?

En blokering af internettet har skjult for, hvordan Iran har reageret på uroen i den oprørske by Shiraz i november. Interview med aktivister og analyse af opslag fra sociale medier giver nu et indblik i, hvad der egentlig skete

Rune Lykkeberg: Politiske annoncer bør forbydes på sociale medier

Twitter driver ligesom de andre techgiganter en forretning, der underminerer de idealer, de hylder. Men deres forbud mod politiske annoncer kan blive begyndelsen til store forandringer, skriver chefredaktør Rune Lykkeberg i dette debatindlæg

Influencere møder modstand og mistillid fra følgere: »Det er jo bare et trick«

Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen

Dødstrusler og mobning har lært 15-årige Freja, at berømmelse har sin pris – men hun holder fast i sin drøm

Det største, der kunne ske for Freja Bendtsen, ville være at blive tv-vært og et forbillede for unge. I tre år har hun arbejdet for at blive kendt gennem sociale medier. På den tid har hun allerede lært, at berømmelse har en bagside, og at ikke alle, hun møder, værdsætter hendes hobby

Da Fie Laursens selvmordsbrev både blev det børn og ministre talte om

Ugens store historie handler om bloggeren Fie Laursen, som lagde et selvmordsbrev op på sin instagramprofil, hvor godt 335.000 børn og unge følger med. Vi genfortæller historien, som startede med en ulykkelig ung kvindes afskedsbrev til verden, men som udviklede sig til en debat om sociale mediers ansvar. Sagen illustrerer, hvordan de sociale medier og traditionelle medier stadig lever i to forskellige verdener

Instagram under pres efter stor eksponering af Fie Laursens selvmordsbrev

Det sociale medie bliver kritiseret for at bidrage til stor udbredelse af kendt brugers selvmordsbrev

FOLK

FOLK fra dagens avis

Lakserytteren, Fie Laursen og andre influencere kan på sigt overhale de traditionelle medier

YouTube-stjernernes magt og publikum vokser eksplosivt. En af de mest indflydelsesrige herhjemme, Lakserytteren, hævder, at han laver public service. Men reelt er der tale om en uansvarlig sammenblanding af journalistisk formidling og reklame, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen
  2. Sociale netværkssider som Facebook er en vigtig brik i unges identitetsdannelse. Selvros går ikke an. Det er først, når vennerne skriver flatterende om en, at det rigtigt tæller
  3. Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
  4. Kierkegaard ligger trygt død og begravet på Assistens Kirkegården i København, men hvis han var i live, ville han fortælle dig, at du skal tage ansvar for dine handlinger på Facebook, Instagram og Twitter
  5. Protester rundtom i hele verden har fyldt meget i 2019. Årsagerne kan være mange, men fælles for flere af bevægelserne er, at de er lederløse og ikke er ideologisk definerede – og så bliver de inspireret af hinanden på sociale medier
  6. De ældre generationer skoser ungdommen for sin hang til selviscenesættelse. De overse, at iscenesættelsen er et vigtigt led i forsøget på at afsætte den vare, vi alle skal sælge: os selv
  7. De digitale medier har pustet nyt liv i 80’ernes selv-dyrkelse, og en ny narcissisme har ramt Vesten som en epidemi
  8. Tag på badeferie i et land, hvor ytringsfrihed er for de få. Bo på luksushoteller bygget af migrantarbejdere uden rettigheder eller rimelig løn. To danske internetstjerner med hundredtusindvis af følgere har fået betalt deres ferie til De Forenede Arabiske Emirater. Fra diktaturstaten sender de videoer hjem om, hvor »lækkert«, »luksus« og »mega skønt« der er