Emne

sorg

’Farvel, genfærd’ viser, hvordan savn kan fylde så meget i et liv, at det næsten går i stå

Hovedperson og læser spærret inde i en klaustrofobisk sorg

Hvordan kunne solen skinne så nådesløst, når min pige netop var død?

I denne uge måtte kultur- og kirkeminister Joy Mogensen opleve den store sorg at miste sit lille barn. Oplevelsen står Joy Mogensen ikke alene med, spædbørnsdød sker oftere end man tror. Omgivelserne kan ikke omgøre tragedien, men de kan gøre det nemmere for de sørgende at vende tilbage til livet

Det lykkes ikke ’Koko-di Koko-da’ at gøre de mystiske eventyrelementer ægte uhyggelige

Svenske Johannes Nyholm vil i ’Koko-di Koko-da’ vist fortælle en fabel om et sorgramt pars kamp for ikke at gå til grunde i sorgen, men de bizarre figurer og brutale situationer er for umotiverede og for undervældende iscenesat til rigtig at fungere

’Amanda’ er en pæn og opbyggelig fremstilling af sorgarbejdet efter et terrorangreb

Franske Mikhaël Hers’ afdæmpede dramafilm ’Amanda’ handler om den store sorg og det stille slid med at passe på hinanden, der følger efter et terrorangreb for de pårørende til et af ofrene. Vrede og had er ude af billedet, og filmen fokuserer i stedet på en ung mand, der må tage ansvaret for sin niece på sig

Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie

Ægte mord er ikke underholdning. Vi bør slukke for podcasts, film og tv-serier med groteske detaljer om andre menneskers største sorg og få stillet lysten til at gyse med fiktion i stedet, skriver journalist Andrea Dragsdahl i dette debatindlæg

»Jeg lavede meget musik, som blev droppet, fordi den var for trist«

Da komponisten Signe Lykke skrev musik til dokumentarfilmen ’Den nat vi faldt’ om en kvinde, der mister sin mand, og den sorg, hun gennemgår, var ambitionen ikke at manipulere nogen til at græde, men derimod at åbne op for et bredere spektrum af følelser

Hvor er det nu, jeg har set alle de film i den film før?

Samanou A. Sahlstrøms tunge film om den største sorg og fortvivlelse, et ægteskab kan opleve, at miste et barn, har gribende scener, men sætter også hjernen i filmquizmode med alt det, den minder en smule (for meget) om

Min far fik ikke muligheden for at vælge en værdig død, men det kan du gøre i dag

Nu kan patienter selv vælge, om de vil have livsforlængende behandling i tre specifikke situationer. Alle burde tage stilling, både for sin egen og for sine pårørendes skyld, skriver sygeplejerske Signe Jensen i dette debatindlæg

Portishead-forsanger skriver med sin egen sorg oven på polsk komponists sorg

Beth Gibbons – forsanger i Portishead – har taget et vovet spring ud i Henryk Góreckis ’Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs)’. Med børns og mødres adskillelse som tema er symfonien gjort af et ugennemtrængeligt tungt stof, men alligevel lykkes det Gibbons at tilføje værket sine egen blues

Sider

Mest læste

  1. I denne uge måtte kultur- og kirkeminister Joy Mogensen opleve den store sorg at miste sit lille barn. Oplevelsen står Joy Mogensen ikke alene med, spædbørnsdød sker oftere end man tror. Omgivelserne kan ikke omgøre tragedien, men de kan gøre det nemmere for de sørgende at vende tilbage til livet
  2. Jonas og Ina Froberg valgte at afbryde graviditeten i 23. uge, fordi den datter, de ventede, havde en alvorlig sygdom. Fødslen blev både en smuk og sørgelig begivenhed for både familien og den jordemoder, der fulgte dem hele vejen. Men valget gør stadig ondt
  3. Hovedperson og læser spærret inde i en klaustrofobisk sorg
  4. Psykisk sundhed er betinget af psykologiske, biologiske og sociale faktorer. Når psykiske diagnoser fejlagtigt klassificeres som sygdom, kan det få alvorlige sundhedsmæssige, eksistentielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
  5. Aldrig har så mange talt og skrevet om døden som nu. Men lige meget hjælper det på vores dødsforskrækkelse. For vi taler om det forkerte
  6. Svenske Johannes Nyholm vil i ’Koko-di Koko-da’ vist fortælle en fabel om et sorgramt pars kamp for ikke at gå til grunde i sorgen, men de bizarre figurer og brutale situationer er for umotiverede og for undervældende iscenesat til rigtig at fungere
  7. Det bedste ved Amalie Langballes debutroman ’forsvindingsnumre’ er det, der står uden for fortællingen: de rene og stærke beskrivelser af sorg. Magtesløsheden, den dårlig samvittighed, det tærende savn og vreden
  8. Sorgen som en af de fundamentale menneskelige følelser – som nøglen, der kan låse op for det menneskelige sind, er hovedemnet for psykologen Svend Brinkmanns nye bog. Brinkmann er berømt for sin nej-hat, men viser sig her først og fremmest som en blændende vidensformidler, der doserer sit stof godt og fastholder et kritisk fokus