Emne

specialundervisning

Lukningen af vores specialskole går godt – børnene viser os, at de kan mere, end vi tror

De nye udfordringer i forbindelse med nedlukningen af skolerne giver børnene på den behandlingsskole, jeg arbejder på, nogle nye krav at leve op til – og det gør de, fordi de mærker, der er brug for dem, hvis nedlukningen skal lykkes, skriver psykolog Christian Barckmann i dette debatindlæg

Alt for mange børn med behov for specialundervisning bliver ladt i stikken

Forholdene i folkeskolen er blevet så dårlige, at børn med behov for specialundervisning bliver svigtet, hvis ikke lærerne påtager sig at agere deres advokater over for systemet

Mange handicappede svigtes af skolerne

Læserbrev

Skolefravær er et voksende problem blandt udsatte unge

Når den manglende inklusion og forebyggelse af sårbare børns problemer skubbes videre over i langt højere udgifter i børne- og ungdomspsykiatrien, så burde det være indlysende – ikke bare menneskeligt og retsligt set – at der er god, økonomisk ræson i at give inklusionen det løft, der er behov for

De Radikale vil straffe skoler, der ikke leverer undervisning til syge børn

Langvarigt fysisk og psykisk syge børn får ikke den undervisning, de har ret til, viser en undersøgelse fra Danske Patienter. Patientforeningen mener ligesom Institut for Menneskerettigheder, at klageadgangen er for dårlig, når et barn står uden undervisning. Radikale Venstre foreslår sanktioner mod skoler, der ikke leverer sygeundervisning

Først efter flere år med skolefravær fik Henriettes søn et nyt skoletilbud

Henriette Kobbernagels søn begyndte at forsvinde i timevis fra skole i 3. klasse. I 6. klasse havde han det så dårligt i skolen, at fraværet nåede 40 procent, men først i 7. klasse fik han et andet skoletilbud. ’Det er fuldstændig urimeligt for alle, at der skal gå så langt tid,’ mener hun

Min ordblinde datter skal ikke føle sig som et problembarn, ligesom jeg gjorde

Vi aner ikke, hvad vi skal stille op med de ordblinde elever udover at putte dem i problemskoler, der gør alt værre

De usynlige unge

Hvis de udsatte unge skal have bedre vilkår, kræver det, at vi åbner øjnene, for selv tror de unge ikke på, at de er mere værd, end den kontanthjælp de henter i jobcenteret

Specialefterskoler udnyttes til billig anbringelse af udsatte unge

Et år på specialefterskole koster det samme som en enkelt måneds botilbud til en udsat ung. Det får kommunerne til at ’mase’ udsatte unge ind på specialefterskoler, der ikke har ressourcer til at klare opgaven, siger en række skoleledere

’Hvis de er behandlingskrævende, skal de ikke være hos os’

Specialefterskolerne oplever, at de modtager stadig flere elever med så store psykiske og adfærdsmæssige problemer, at de kræver behandling. Men ofte bliver skolerne ikke informeret om de unges behov, inden de starter. Det går ud over både undervisningen og de unge

Sider

Mest læste

  1. De nye udfordringer i forbindelse med nedlukningen af skolerne giver børnene på den behandlingsskole, jeg arbejder på, nogle nye krav at leve op til – og det gør de, fordi de mærker, der er brug for dem, hvis nedlukningen skal lykkes, skriver psykolog Christian Barckmann i dette debatindlæg
  2. Størstedelen af dagens pædagogiske forskning handler om, hvordan individet lærer, og der er desværre langt mindre opmærksomhed på fællesskabet som ramme for liv og læring i folkeskolen. Vi glemmer, at det netop er fællesskabet, der er betingelsen for individualiteten
  3. Øget tilbud om risikovurdering/foster-diagnostik bør ikke føre til besparelser på handicapområdet- tværtimod
  4. Lærere fokuserer på at give eleverne selvværd og lære dem at styre sig selv. Men hvad med de elever, der savner autoritet og ikke passer ind i rollen som 'den gode elev'?
  5. Forholdene i folkeskolen er blevet så dårlige, at børn med behov for specialundervisning bliver svigtet, hvis ikke lærerne påtager sig at agere deres advokater over for systemet
  6. Når børn diagnosticeres med ADHD, forenkles deres selvopfattelse. Adfærd, der i andre sammenhænge ses som normal, forklares som symptom på en usynlig lidelse. Så længe de går på specialskole, har det ikke betydning for deres velbefindende, men når skolen slipper dem, kan de få store sociale problemer
  7. Særlige børn hører da hjemme i særforanstaltninger. Gør de ikke? Efter tyve års indsats med integration af 'vanskelige' børn og unge ser vi ud til at være tilbage, hvor vi begyndte...
  8. Der er tale om omsorgssvigt på højt plan, når regeringen vil spare millioner ved at tvinge børn med særlige behov fra specialskolerne over i den billigere, almindelige folkeskole. Vi skal spare ved at investere i folkeskolen, så den bliver mere rummelig