Emne

specialundervisning

Kommentar
26. november 2021

Børnenes statsminister frarøver 3.000 udsatte børn en succesoplevelse i deres skolegang

Det vil kun føre til større mistrivsel for en i forvejen udsat gruppe af børn, hvis vi fratager behandlingsskolerne muligheden for at lave behandling ude på skolerne. Regeringen er ved at smide nogle af de mest udfordrede børn ud med badevandet, skriver landsforkvinde for SF Ungdom, Anna Kjær, i dette debatindlæg
Læserbrev
14. september 2021

Folkeskolen fokuserer på det urolige barn i stedet for det urolige fælleskab

Det hjælper ikke at skælde ud på det barn, der larmer i folkeskoleklassen. Vi må lytte til barnet og forældrene for at forstå sammenhængene mellem uroen, barnet og fællesskabet i klassen, ellers risikerer vi at skabe mistrivsel fremfor at bekæmpe den, skriver specialundervisningskonsulent og mor Mia Lund Kongsbak
Det hjælper ikke at skælde ud på det barn, der larmer i folkeskoleklassen. Vi må lytte til barnet og forældrene for at forstå sammenhængene mellem uroen, barnet og fællesskabet i klassen, ellers risikerer vi at skabe mistrivsel fremfor at bekæmpe den, skriver specialundervisningskonsulent og mor Mia Lund Kongsbak
Kommentar
21. januar 2021

Lad os udvise samfundssind og begrænse smittespredningen ved at hjemsende specialskoleelever

Specialskoleelever møder fysisk op i skole hver dag, selv om det for nogle børn og unge ville være lige så optimalt at blive hjemmeundervist. At pålægge alle skolegang, fordi de har behov for specialundervisning, er diskrimination, skriver speciallærer Stina Egedius Miller i dette debatindlæg
Læserbrev
23. juni 2020

Jeg er den første student med en øjenstyret talecomputer, men forhåbentlig ikke den sidste

En ungdomsuddannelse er adgangsbilletten til videregående uddannelser og faglærte job. Derfor er det vigtigt, at der bliver etableret bedre muligheder for, at også vi unge med handicap kan gennemføre, skriver student Astrid Siemens Lorenzen i dette debatindlæg
Læserbrev
1. april 2020

Lukningen af vores specialskole går godt – børnene viser os, at de kan mere, end vi tror

De nye udfordringer i forbindelse med nedlukningen af skolerne giver børnene på den behandlingsskole, jeg arbejder på, nogle nye krav at leve op til – og det gør de, fordi de mærker, der er brug for dem, hvis nedlukningen skal lykkes, skriver psykolog Christian Barckmann i dette debatindlæg
Kommentar
16. juli 2018

Alt for mange børn med behov for specialundervisning bliver ladt i stikken

Forholdene i folkeskolen er blevet så dårlige, at børn med behov for specialundervisning bliver svigtet, hvis ikke lærerne påtager sig at agere deres advokater over for systemet
Læserbrev
22. december 2017
Leder
19. december 2017

Skolefravær er et voksende problem blandt udsatte unge

Det er ikke bare barnets uddannelse, retssikkerheden og vores selvforståelse, der får et knæk, hvis børn ikke går i skole. Børnenes psykiske helbred kan også få det
Et stigende antal børn med diagnoser går nemlig ikke i skole i uger, måneder og år. Det viser de seneste års undersøgelser fra Landsforeningen Autisme.
Nyhed
19. december 2017

De Radikale vil straffe skoler, der ikke leverer undervisning til syge børn

Langvarigt fysisk og psykisk syge børn får ikke den undervisning, de har ret til, viser en undersøgelse fra Danske Patienter. Patientforeningen mener ligesom Institut for Menneskerettigheder, at klageadgangen er for dårlig, når et barn står uden undervisning. Radikale Venstre foreslår sanktioner mod skoler, der ikke leverer sygeundervisning
Formand for Danske Patienter, Camilla Hersom, mener, at der er noget helt galt, når syge og handicappede børns ret til undervisning i den grad bliver tilsidesat
Baggrund
18. december 2017

Først efter flere år med skolefravær fik Henriettes søn et nyt skoletilbud

Henriette Kobbernagels søn begyndte at forsvinde i timevis fra skole i 3. klasse. I 6. klasse havde han det så dårligt i skolen, at fraværet nåede 40 procent, men først i 7. klasse fik han et andet skoletilbud. ’Det er fuldstændig urimeligt for alle, at der skal gå så langt tid,’ mener hun

Sider

  • Kommentar
    26. november 2021

    Børnenes statsminister frarøver 3.000 udsatte børn en succesoplevelse i deres skolegang

    Det vil kun føre til større mistrivsel for en i forvejen udsat gruppe af børn, hvis vi fratager behandlingsskolerne muligheden for at lave behandling ude på skolerne. Regeringen er ved at smide nogle af de mest udfordrede børn ud med badevandet, skriver landsforkvinde for SF Ungdom, Anna Kjær, i dette debatindlæg
  • 15. december 1998

    Nyrup har gjort skidt værre

    En undskyldning uden konsekvenser kan vi ikke bruge til noget, lyder meldingen fra Socialdemokratiets bagland oven på Nyrups bodsgang i efterlønssagen Vreden i det socialdemokratiske bagland over efterlønsreformen har ikke lagt sig, efter statsminister Poul Nyrup Rasmussens stort anlagte tilbagetog søndag...
  • Kronik
    6. februar 2012

    Fællesskab er en udfordring for alle

    Størstedelen af dagens pædagogiske forskning handler om, hvordan individet lærer, og der er desværre langt mindre opmærksomhed på fællesskabet som ramme for liv og læring i folkeskolen. Vi glemmer, at det netop er fællesskabet, der er betingelsen for individualiteten
    De fleste grupper af børn – og for den sags skyld også voksne – der bringes sammen, bliver ikke til et konstruktivt og udviklende fællesskab af sig selv. Det kræver hårdt arbejde – fællesskabelse.
  • Læserbrev
    14. september 2021

    Folkeskolen fokuserer på det urolige barn i stedet for det urolige fælleskab

    Det hjælper ikke at skælde ud på det barn, der larmer i folkeskoleklassen. Vi må lytte til barnet og forældrene for at forstå sammenhængene mellem uroen, barnet og fællesskabet i klassen, ellers risikerer vi at skabe mistrivsel fremfor at bekæmpe den, skriver specialundervisningskonsulent og mor Mia Lund Kongsbak
    Det hjælper ikke at skælde ud på det barn, der larmer i folkeskoleklassen. Vi må lytte til barnet og forældrene for at forstå sammenhængene mellem uroen, barnet og fællesskabet i klassen, ellers risikerer vi at skabe mistrivsel fremfor at bekæmpe den, skriver specialundervisningskonsulent og mor Mia Lund Kongsbak
  • Kronik
    7. august 2003

    Handicap og foster-diagnostik

    Øget tilbud om risikovurdering/foster-diagnostik bør ikke føre til besparelser på handicapområdet- tværtimod
  • Baggrund
    21. august 2009

    Skolen skaber selv sine utilpassede elever

    Lærere fokuserer på at give eleverne selvværd og lære dem at styre sig selv. Men hvad med de elever, der savner autoritet og ikke passer ind i rollen som 'den gode elev'?
    Lærerrolle. Den moderne folkeskolelærer er antiautoritær og fokuserer i høj grad på elevernes følelser for at styre dem i en retning, der fremstår som værende i elevens egen interesse. Idealet er, at eleverne ikke bare gør, hvad der bliver sagt, men at de selv har lyst til at gøre det. Det er en form for psykologisk magtudøvelse, lyder det fra kritikere, 
 der opfordrer lærerene til at stå ved den magt, de har.
  • Kronik
    22. september 2011

    Jeg er jo sådan en med ADHD

    Når børn diagnosticeres med ADHD, forenkles deres selvopfattelse. Adfærd, der i andre sammenhænge ses som normal, forklares som symptom på en usynlig lidelse. Så længe de går på specialskole, har det ikke betydning for deres velbefindende, men når skolen slipper dem, kan de få store sociale problemer
    Når børn diagnosticeres med ADHD, forenkles deres selvopfattelse. Adfærd, der i andre sammenhænge ses som normal, forklares som symptom på en usynlig lidelse. Så længe de går på specialskole, har det ikke betydning for deres velbefindende, men når skolen slipper dem, kan de få store sociale problemer
  • Baggrund
    30. november 2013

    Dem vi alle sammen skal lege med

    Alle elsker inklusion eller i hvert fald ideen om plads til alle i folkeskolen. Så hvorfor er det egentlig, at ét enkelt specialklassebarn mere i hver tredje klasse fra 2015 har bragt normaldanmark i undtagelsestilstand, når nu forskning viser, at det er en fordel for alle?
    Alle elsker inklusion eller i hvert fald ideen om plads til alle i folkeskolen. Så hvorfor er det egentlig, at ét enkelt specialklassebarn mere i hver tredje klasse fra 2015 har bragt normaldanmark i undtagelsestilstand, når nu forskning viser, at det er en fordel for alle?