Emne

stand-up comedy

Vi er vilde med
11. juni 2021

Ugens anbefalinger: Podcasts fra Mellemøsten og Nina Beiers pastelfarvede toiletkummekunst

Lyt til historier, du ikke kendte til, fra Mellemøsten hos ’Kerning Cultures’, tænk over bidetets kunstneriske potentiale, og bevidn, at det er lykkedes en komiker at lave et godt coronacomedyshow
Nina Beier har vendt badeværelsesobjekter på den forkerte led, sat dem på gulvet og stukket nævestore, brune cigarer ind i afløbshullerne. Og det er genialt.
Vi er vilde med ...
19. marts 2021

Ugens anbefalinger: Hvem fanden er Martin Jensen, masser af standup og fem grunde til at elske Ted Lasso

Ved du heller ikke rigtig, hvem den nye X-factor-dommer Martin Jensen er? Vil du gerne have et par hurtige humøropløftende faner til din bogmærkelinje? Kulturredaktionen har din ryg
Martin Jensen er den nye dommer i X Factor, men hvorfor er han så begejstret for det ukantede? Få svaret i en dokumentar om ham.
Klumme
5. december 2020

Center for Vild Analyse: Hvorfor har Signe Molde brug for at lyve?

’Signe Molde på udebane’ viser sig at være temmelig meget på hjemmebane
’Signe Molde på udebane’ viser sig at være temmelig meget på hjemmebane
Anmeldelse
14. april 2020

Louis C.K. i nyt show: »Alle ved nu, hvad fanden jeg er til – Obama ved, hvad jeg er til«

Tilliden mellem komikeren Louis C.K. og hans publikum blev brudt, da det viste sig, at han ikke kun talte om, men faktisk udlevede sine krænkende onanifantasier. Nu er han aktuel med et nyt show, ’Sincerely’, der ikke er helt så oprigtigt, som det burde være
Forleden lagde Louis C.K. så sit nye show ud på sin hjemmeside. Det er optaget i Washington – hvor han er født – og han indleder med at tale om, hvor turbulent de seneste år har været for ham. Men det er ikke før 50 minutter inde, at han stiller det spørgsmål, publikum har ventet på, skriver Christian Monggaard.
Anmeldelse
18. december 2019

’Comedy-kontoret’ på Radio4 er begavet, passioneret og rodet

Radio4’s ’Comedy-kontoret’ er en nørdet og til tider sjov indføring i standupkomikkens væsen og historie. Hvis man kan leve med, at programmerne er lidt ustrukturerede, er der godbidder til lytteren
Klumme
19. september 2019

Danskere forveksler desværre udendørskoncerter med kunst

I Danmark har både magthavere og mediefolk svært ved at skelne mellem kultur og kunst, hvorfor kulturpolitikken stort set kun beskæftiger sig med den velkendte og fællesskabsdannende kultur. Men vi har brug for den fremsynede kunst, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
Anmeldelse
24. august 2019

»Jeg er helt med på at fordømme de klamme mænd, bare den klamme mand ikke er mig«

Jonatan Spang leverer med ’Typisk Jonatan Spang’ et dybt professionelt og velkomponeret standupshow, der både er morsomt og lidt rigeligt pikket
’Typisk Jonatan Spang’ tager livtag med en række af de mest dagsaktuelle politiske og samfundsmæssige debatter, vi har. Samfundets invasion af intelligente robotter og digital selvbetjening, den grønne omstilling og klimadebatten samt selvfølgelig – #MeToo
Anmeldelse
14. juli 2018

Standupkomikeren Hannah Gadsby gør op med den selvnedgørende joke

Hannah Gadsbys standupshow ’Nanette’ bruger alt det bedste fra standupgenren til at gøre op med alt det værste ved den. Det er et opgør med tendensen til at gøre nar ad sig selv og sin egen anormalitet og med det sædvanlige jokeformat, der alligevel ikke kan rumme hendes egen historie
Den 40-årige tasmanske standup’er Hannah Gadsbys laver ikke alene sjov med sit traume, hun bearbejder det.
Anmeldelse
3. oktober 2017

Seinfeld er færdig som pioner i sit nye nostalgiske standup-show

Jerry Seinfelds nye standup-show på Netflix er en tilbageskuende og nostalgisk affære, der viser, at han er dygtig til sit job og færdig med at være pioner
Man mærker stadig Seinfelds kærlighed til sit fag, men de innovative år er ovre. Komikeren er stadig dygtig, men det nye og overraskende sker andre steder.
Anmeldelse
23. juni 2017

Det kræver åbenbart en plaget sjæl at lave en sjov vits

Hvis man kan se gennem fingre med en helt urimeligt selvhøjtidelig tone, byder en ny serie om 1970’ernes amerikanske standup-scene på tankevækkende spørgsmål om, hvornår og hvordan humor fungerer
Hvis man kan se gennem fingre med en helt urimeligt selvhøjtidelig tone, byder en ny serie om 1970’ernes amerikanske standup-scene på tankevækkende spørgsmål om, hvornår og hvordan humor fungerer

Sider