Emne

streamingtjenester

Kattevideoer kan indtjene millioner, mens seriøse musikere må nøjes med almisser

I stedet for at betale musikere og skribenter et ordentligt honorar har streaming- og platformtjenester som Spotify tilføjet ’donationsknapper’ – og overladt det til fans at fylde de digitale tiggerskåle

En bøn til DR: Tag filmen alvorligt og giv Trier og el-Toukhy en time i primetime

Hvis DR erstatter kritisk filmdækning med streaminganbefalinger, svigter de en kulturel kerneopgave, som kun de kan løfte: Formidlingen, kurateringen og kritikken af den filmkunst, som Netflix’ algoritme ikke anbefaler

Danske biografer har erklæret krig mod streamingtjenesterne

Biograferne genåbner torsdag med et hav af nye film, og både biografer og filmfans glæder sig. En række biografer har dog valgt at boykotte flere af filmene, fordi de allerede kan ses på streamingtjenester. Reaktionen er forståelig, men er det den rigtige?

Det er dansk film og tv’s fremtid, der er på spil med lovforslaget til ændring af ophavsretsloven

Fredag vedtog et flertal i Folketinget lovforslaget om ophavsret, der i bund og grund handler om dansk film og tv’s økonomi og fremtid. Det indbefatter, at Netflix skal betale for at genudsende dansk indhold og andre forsøger på at få større kontrol med tech- og mediegiganterne

Tiden med de store bands er forbi – i dag er musikstjerner solister

Ny computerstyret produktionsteknologi, de sociale medier og individualismens fremmarch har i Vesten skabt en ny popmusikalsk kultur og fankultur, hvor gruppen og kollektivet ikke længere har samme magiske appel, som de havde i årtierne fra The Beatles til Oasis

Disney tager gerne hensyn til folks følelser og forargelse – så længe det ikke koster noget

Man skal ikke glemme, at Disneys vilje til at glatte ud, gemme væk og gøre folk glade nok snarere er forankret i en markedsanalyse end i moralsk integritet

Film er til for at få dig til at tænke, ikke slå hjernen fra

Tankeløs streaming er blevet standarden for, hvordan vi ser film i dag. Men film er bedre, når vi ikke bruger dem til at slå hjernen fra med, men i stedet til at vokse som mennesker, skriver forfatter og gymnasielærer Klaûs Rød Frederiksen i dette debatindlæg

Google har fortjent al den modstand, som Koda og indholdsleverandører kan mønstre

Selv om Koda under forhandlingerne om en ny aftale med YouTubes ejer Google lige nu står alene med sin stædighed, bør Google ikke slippe afsted med at normalisere en forretningsmodel, som er så dybt uretfærdig, at et nederlag er at foretrække frem for bare at føje mastodonten

True crime-digidrama på Future V udnytter onlineformatets muligheder

En livestream, en mystisk kuvert og en forsvunden søster. ’Safe Space’ på Teater V’s nye virtuelle scenerum, Future V, er et actionpacked og rørende drama, der sendes live på onlineplatformen Zoom

Netflix er tv-revolutionen, der er i færd med at æde sine egne børn

Netflix giver os frihed til at vælge, hvad vi vil se hvornår, men den frihed har en pris – og derfor er det vigtigt, at vi ikke lægger vores kritiske sans på hylden sammen med fjernbetjeningen

Sider

Mest læste

  1. Den norske ungdomsserie ’Skam’ er blevet et fænomen, som ikke blot knuselskes af den norske ungdom, som den så originalt portrætterer, men også af ældre seere
  2. Fredag vedtog et flertal i Folketinget lovforslaget om ophavsret, der i bund og grund handler om dansk film og tv’s økonomi og fremtid. Det indbefatter, at Netflix skal betale for at genudsende dansk indhold og andre forsøger på at få større kontrol med tech- og mediegiganterne
  3. Hvis DR erstatter kritisk filmdækning med streaminganbefalinger, svigter de en kulturel kerneopgave, som kun de kan løfte: Formidlingen, kurateringen og kritikken af den filmkunst, som Netflix’ algoritme ikke anbefaler
  4. I stedet for at betale musikere og skribenter et ordentligt honorar har streaming- og platformtjenester som Spotify tilføjet ’donationsknapper’ – og overladt det til fans at fylde de digitale tiggerskåle
  5. I løbet af de seneste tre-fire år er nye danske ungdomsdramaserier begyndt at skyde op som aldrig før. Komediegenren har ikke længere monopol på at skildre ungdommelig forvirring, narcissisme og liderlighed. Disse følelser har ærespladsen i den nye danske ungdomsserie
  6. Tankeløs streaming er blevet standarden for, hvordan vi ser film i dag. Men film er bedre, når vi ikke bruger dem til at slå hjernen fra med, men i stedet til at vokse som mennesker, skriver forfatter og gymnasielærer Klaûs Rød Frederiksen i dette debatindlæg
  7. Apple TV+, Amazon Prime Video og snart også Disney+ opruster i kampen om forbrugerne. Umiddelbart er det voksende streamingmarked til gavn for filmelskere og tv-seriefans. Men udviklingen risikerer også at føre til monopoldannelse og ringere forvaltning af vores fælles kulturelle arv
  8. Hvis du vil lave et godt pophit, kan forskningen hjælpe dig. Den viser nemlig, at de mest populære sange i den flimrende opmærksomhedsøkonomi, der er vores samtid, har et genkendeligt hook, et højt tempo, kort eller ingen intro og få bogstaver i titlen. Og at der tit sker noget lidt underligt midt i alt det forudsigelige. Streamingtjenester som Spotify står for en stor del af forklaringen, men også det nye sociale medie TikTok fra Kina, som vokser helt vildt blandt børn og unge