Emne

streamingtjenester

Google har fortjent al den modstand, som Koda og indholdsleverandører kan mønstre

Selv om Koda under forhandlingerne om en ny aftale med YouTubes ejer Google lige nu står alene med sin stædighed, bør Google ikke slippe afsted med at normalisere en forretningsmodel, som er så dybt uretfærdig, at et nederlag er at foretrække frem for bare at føje mastodonten

True crime-digidrama på Future V udnytter onlineformatets muligheder

En livestream, en mystisk kuvert og en forsvunden søster. ’Safe Space’ på Teater V’s nye virtuelle scenerum, Future V, er et actionpacked og rørende drama, der sendes live på onlineplatformen Zoom

Netflix er tv-revolutionen, der er i færd med at æde sine egne børn

Netflix giver os frihed til at vælge, hvad vi vil se hvornår, men den frihed har en pris – og derfor er det vigtigt, at vi ikke lægger vores kritiske sans på hylden sammen med fjernbetjeningen

Det er Netflix’ verden – vi bor bare i den

Netflix giver os frihed til at se, hvad vi har lyst til, hvor og hvornår vi har lyst til det. Men er det en reel frihed, eller bestemmer streamingtjenestens intelligente algoritmer meget mere, end vi tror? Det er et relevant spørgsmål at stille i en tid, hvor verden er lukket, og Netflix nu har mere end 160 millioner abonnenter

Støt musikerne ved at betale for den musik, du hører under nedlukningen

Det er vigtigt, at både streamingtjenester og forbrugere betaler for den musik, der bliver hørt, selv om den ikke bliver hørt til sommerens festivaler og koncerter – ellers kan vi ikke overleve, skriver musiker Gry Colding Ebbesen i dette debatindlæg

I en tid, hvor ingen hverken er 100 procent smitte- eller bekymringsfri, drømmer vi om at være med i Big Brother

Virus er her, og i håbet om ikke at sprede det for meget, sidder vi nu alle sammen derhjemme og kukkelurer. Heldigvis er der masser af kulturel hjælp at hente: For eksempel hjælper bibliotekerne os med at udlåne flere ebøger og streame flere film end før krisen, og de hårdt ramte italienere har fået en særlig gave fra Pornhub

Alt skal genopfindes og generkendes

Coronavirussen har fået kulturtilbud til at lukke på stribe. Alt skal genopfindes lige nu, ikke mindst den måde, vi gennem kultur skal underholde hinanden på, være sammen på, spejle og dissekere verden og sindene på
Kulturfællesskaber under isolationen

I en virustid giver det med ét mening for mig at forsage djævelen – til onlinegudstjeneste

Mennesker har brug for fællesskab. Også selv om tiden med hjemsendelser og karantæner forhindrer de fysiske måder at dyrke dem på. Virtuelle fællesskaber er derfor blomstret op den seneste tid – også i den danske kirke. Marina Veis Høi er taget til onlinegudstjeneste fra sit sommerhuseksil ved Vesterhavet

Et væld af nye, troværdige ungdomsserier når helt ind i de unges intimsfære

I løbet af de seneste tre-fire år er nye danske ungdomsdramaserier begyndt at skyde op som aldrig før. Komediegenren har ikke længere monopol på at skildre ungdommelig forvirring, narcissisme og liderlighed. Disse følelser har ærespladsen i den nye danske ungdomsserie

Vil du lave et hit i 2020? Så følg denne opskrift nøje – og tilføj til sidst en lille smule mærkelig lyd

Hvis du vil lave et godt pophit, kan forskningen hjælpe dig. Den viser nemlig, at de mest populære sange i den flimrende opmærksomhedsøkonomi, der er vores samtid, har et genkendeligt hook, et højt tempo, kort eller ingen intro og få bogstaver i titlen. Og at der tit sker noget lidt underligt midt i alt det forudsigelige. Streamingtjenester som Spotify står for en stor del af forklaringen, men også det nye sociale medie TikTok fra Kina, som vokser helt vildt blandt børn og unge

Sider

Mest læste

  1. Selv om Koda under forhandlingerne om en ny aftale med YouTubes ejer Google lige nu står alene med sin stædighed, bør Google ikke slippe afsted med at normalisere en forretningsmodel, som er så dybt uretfærdig, at et nederlag er at foretrække frem for bare at føje mastodonten
  2. Netflix giver os frihed til at se, hvad vi har lyst til, hvor og hvornår vi har lyst til det. Men er det en reel frihed, eller bestemmer streamingtjenestens intelligente algoritmer meget mere, end vi tror? Det er et relevant spørgsmål at stille i en tid, hvor verden er lukket, og Netflix nu har mere end 160 millioner abonnenter
  3. I løbet af de seneste tre-fire år er nye danske ungdomsdramaserier begyndt at skyde op som aldrig før. Komediegenren har ikke længere monopol på at skildre ungdommelig forvirring, narcissisme og liderlighed. Disse følelser har ærespladsen i den nye danske ungdomsserie
  4. John Singleton lægger endnu en brik i det store USA-puslespil med den seværdige ’Snowfall’, der blandt andet fortæller om mennesker, social mobilitet og kokain i Los Angeles i begyndelsen af 1980’erne
  5. Hvis du vil lave et godt pophit, kan forskningen hjælpe dig. Den viser nemlig, at de mest populære sange i den flimrende opmærksomhedsøkonomi, der er vores samtid, har et genkendeligt hook, et højt tempo, kort eller ingen intro og få bogstaver i titlen. Og at der tit sker noget lidt underligt midt i alt det forudsigelige. Streamingtjenester som Spotify står for en stor del af forklaringen, men også det nye sociale medie TikTok fra Kina, som vokser helt vildt blandt børn og unge
  6. Streamingtjenesternes algoritmer oversætter vores adfærd til digitale formler, som anbefaler, hvad vi bør se, læse eller lytte til. De sikrer en god brugeroplevelse, men fastholder os i vores egne små kulturbobler
  7. Apple TV+, Amazon Prime Video og snart også Disney+ opruster i kampen om forbrugerne. Umiddelbart er det voksende streamingmarked til gavn for filmelskere og tv-seriefans. Men udviklingen risikerer også at føre til monopoldannelse og ringere forvaltning af vores fælles kulturelle arv
  8. Den norske ungdomsserie ’Skam’ er blevet et fænomen, som ikke blot knuselskes af den norske ungdom, som den så originalt portrætterer, men også af ældre seere