Emne

stress

Kommuner bør straffes økonomisk, når de krænker udsatte borgeres retssikkerhed

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set en lægeerklæring på, at en borger er blevet psykisk syg af jobcentrets pressen på. Kommunerne bør straffes økonomisk, når de krænker syge, udsatte borgeres retssikkerhed, skriver privatpraktiserende socialrådgiver Maj Thorsen i dette debatindlæg

Corona fremprovokerer en kendt tilstand i min krop: stress, angst og depression

Som psykisk sårbar åbner coronapandemien op for et afgrundsdybt tankerum i min krop, hvor jeg falder og falder. Når regeringen slår alarm, gør min krop det samme. Vi må også imødegå de psykiske konsekvenser sammen, skriver Sofie Kousgaard i dette debatindlæg

Uddannelse må gerne give fagligt pres, men ikke pres for at være en anden, end man er

Det hjælper ikke på trivslen at fortælle studerende, de bør være mere modstandsdygtige over for pres og ubehag. Det bidrager til en problematisk tendens, hvor man stiller lige så mange krav til personlighed som til faglighed hos de studerende, skriver nyuddannet kandidat i pædagogik Mette Pugflod Madsen i dette debatindlæg

Uddannelse og ubehag hænger sammen. Det skal de unge lære at leve med

Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg

Aula er åbnet. Også for en vigtig debat om god digital kommunikationskultur

Mandag sagde landets skoler farvel til Forældreintra og goddag til Aula. Det vil uden tvivl føre til masser af bøvl og brok over ting, der ikke virker, men Aula har ført til en vigtig debat om, hvad der er nødvendig og god digital information. Og den debat bør vi tage mange andre steder i vores tiltagende digitalt stressede samfund

Jeg er ung i det danske samfund og jeg er fucked

Der er ikke noget at sige til, at den unge generation er den mest stressede nogensinde. For vi skal både kæmpe med en klimakatastrofe og samfundets tårnhøje forventninger til os, skriver Ulrikka Bendtsen i dette debatindlæg

Informations påstand om, at det er nemt at gå på universitetet, er unuanceret

Information forholder sig hverken til statistikker om stress og angst eller til at der er forskel på studier, skriver psykologistuderende Elisabeth Halskov Jensen i dette debatindlæg.

Gymnasielærer: Giv eleverne færre lektier, og drop karakterer på afleveringer

Gymnasielærerne har et stort ansvar for at tilrettelægge undervisningen, så de unge ikke knækker halsen på den. Derfor bør vi nedsætte den samlede lektiebyrde og droppe flest muligt af de løbende karaktergivninger, skriver gymnasielærer Camilla Friis Aaquist i dette debatindlæg

De unge dyrker mindre sex og drikker mindre – men hvem er de?

Ungdomsforskere tegner et portræt af de 15-25-årige – generationen, der ihærdigt stræber efter mere end deres forældre, men som går i stå på vejen

Præstationskulturen starter allerede i indskolingen

Sommerens studenter er mere stressede end nogensinde, og hvis ikke vi gør noget ved uddannelsessystemet, er jeg virkelig bekymret for, hvordan det ser ud, når min 2. klasse en dag bliver studenter, skriver folkeskolelærer i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set en lægeerklæring på, at en borger er blevet psykisk syg af jobcentrets pressen på. Kommunerne bør straffes økonomisk, når de krænker syge, udsatte borgeres retssikkerhed, skriver privatpraktiserende socialrådgiver Maj Thorsen i dette debatindlæg
  2. Som psykisk sårbar åbner coronapandemien op for et afgrundsdybt tankerum i min krop, hvor jeg falder og falder. Når regeringen slår alarm, gør min krop det samme. Vi må også imødegå de psykiske konsekvenser sammen, skriver Sofie Kousgaard i dette debatindlæg
  3. Både de unge, der dagligt kæmper for at leve op til samfundets tårnhøje forventninger, og de, som er stået helt af, mistrives. Derfor er det afgørende, at både forældre, daginstitutioner og skole satser på at udvikle børn og unge som hele mennesker – i stedet for blot at fokusere på deres udvendige og målbare præstationer
  4. Gymnasieelever er altid blevet bedømt med et tal, men det øgede uddannelsespolitiske fokus på karakterer risikerer at hæmme de unges muligheder for at lære nyt og måske endda at knække dem psykisk. Og det skal der gøres noget ved
  5. Da jeg gik ned med stress, regnede jeg med, at det kommunale jobcenter, ville hjælpe mig med at finde vejen tilbage til mit arbejde. Men jeg tog fejl. Systemet knækkede mig endnu mere
  6. Kampen om karakterer er ifølge en ny forskningsrapport medvirkende til at presse gymnasieelever i en sådan grad, at over halvdelen af 2.g-eleverne fra to gymnasier er lige så hårdt ramt af stress som de 20 procent mest stressede i den voksne befolkning. Det går ud over elevernes sociale liv og kan føre til øget frafald og psykisk sygdom
  7. Stigningen i psykiske diagnoser blandt unge mennesker skyldes hverken overdiagnosticering eller curlingforældre. Det er den udprægede konkurrence- og præstationskultur, der skaber skrøbelige unge
  8. Kan man lære noget af at være sammen med sine børn i tre måneder, 24 timer i døgnet, uden legekammerater og daginstitution? En autocamperrejse i Østeuropa er en mulighed for at finde ud af det