Emne

stumfilm

Artikler
Anmeldelse
8. december 2021

To danske stumfilm, der nu kan ses af alle, fortæller om kvinders svære vilkår

Kærlighed og kvinder har endog meget trange kår i to nyrestaurerede danske stumfilm, Carl Th. Dreyers ’Præsidenten’ og Georg Jacobys ’Jokeren’, som Det Danske Filminstitut nu har gjort tilgængelige for alle
’Jokeren’ er lidt af et udstyrsstykke, der foregår blandt de smukke og de rige på Rivieraen midt under et karneval. Det giver Jacoby lejlighed til at filme fest og farver i den helt store stil.
Feature
3. august 2020

To løver bliver parteret, og en sort mand agerer slave i film fra 1907. Kan du gætte, hvad der vakte debat?

Danske stumfilm bød på eksotisme, fordomme og racisme og satte ikke spørgsmålstegn ved ideen om europæisk overlegenhed. Men de forsøgte omvendt heller ikke at retfærdiggøre et kolonialistisk projekt eller undertrykke minoriteter, siger filmhistoriker i første del af en artikelserie om etnicitet og racisme i dansk film og tv gennem 100 år
Still fra filmen ’Løvejagten’, hvor to hvide mænd og en slave parterer to løver.
Leder
16. januar 2020

Vi skal huske, at stumfilm er en vigtig del af vores kulturelle identitet

Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
Filmhistorie
10. januar 2020

I en underjordisk bunker i Nordsjælland ligger brandfarlige danske stumfilm på frost. Nu bliver de digitaliseret

I begyndelsen af det 20. århundrede var Danmark en af verdens førende filmnationer, og stumfilmstjerner som Asta Nielsen og Valdemar Psilander var på millionkontrakter. Nu skal hele den stumme filmarv digitaliseres og gøres tilgængelig på nettet. Information var med en tur i den underjordiske arkivbunker, hvor de skrøbelige – og brandfarlige – stumfilm ligger på frost. Når de tør op, skal filmhistorien måske revideres
På et sted uden adresse findes Det Danske Filminstituts underjordiske filmarkiv, hvor de brandfarlige nitratfilm er nedkølet til minus fem grader og luftfugtigheden holdt på 30 procent. Selve bunkeren er inddelt i 55 celler med et ton nitratfilm i hver. Skulle en brand bryde ud, vil dobbeltlukkede branddøre sikre, at den ikke spreder sig til de øvrige celler i bunkeren. I stedet vil eksplosionen blæse ud af en brandlem i loftet og sende en 70 meter høj stikflamme op på himlen over Store Dyrehave
Satire
7. december 2018

Vi synger »One Love« og lader #MeToo give en juleklassiker kuldechok

Ud i kulden med den sukkersøde ’date rape’-evergreen »Baby, it’s cold outside«, siger vi på kulturredaktionen, og glæder os over, at progressive amerikanere har fået en maskot, der er så tilpas crazy at se på, at den er en værdig udfordrer til Pepe the frog
Reggae er kommet på FN-organisationen Unescos liste over verdens kulturarv. One love!
Baggrund
23. juli 2015

Under en ufatteligt høj og blå himmel

Den danske filmdiva Asta Nielsen var en funklende stjerne i stumfilmens Tyskland. Nu er hendes sommerhus på øen Hiddensee åbnet som museum over en lykkelig tid, som ’Die Asta’ selv satte et smerteligt punktum for efter nazisternes magtovertagelse
Den danske filmdiva Asta Nielsen var en funklende stjerne i stumfilmens Tyskland. Nu er hendes sommerhus på øen Hiddensee åbnet som museum over en lykkelig tid, som ’Die Asta’ selv satte et smerteligt punktum for efter nazisternes magtovertagelse
Anmeldelse
22. november 2012

Lydløs magi

Tyske filmfolk boltrede sig med filmmediet i årene mellem Første Verdenskrig og Hitlers magtovertagelse. Det illustreres af en pragtbog med stillbilleder fra periodens film
Wege zu Kraft und Schönheit. Sådan hedder Wilhelm Pragers kropsdyrkende film fra 1925. Prager viser den nøgne menneskekrop, både mandens og kvindens, og den glæde, sundhed og skønhed, der kommer ud af at bevæge sig, hvad enten det er i leg, dans eller motion. Det er ikke en nazistisk film, men den udspringer af den samme kulturelle og kropsfikserede bevægelse, som også inspirerede nazisterne. Det synes således passende, at Hitlers senere hofinstruktør, en ung, dansende Leni Riefenstahl, medvirker.
Nyhed
12. april 2012

Lyden af det stumme

Alloy Orchestra leverer legeringslydsider til klassiske stumfilm som Josef von Sternbergs ’The Last Command’, mens filmfestivalen CPH PIX denne uge byder på eksperimenterende islandsk partitur til Jean Epsteins ’The Fall of the House of Usher’
Anmeldelse
9. februar 2012

Mesterlig filmmagi

Michel Hazanavicius’ tifold Oscarnominerede ’The Artist’ er en sort-hvid stumfilm, som henriver og henrykker og viser, hvad filmmediet i al sin mangfoldighed formår
Bedsteven. Hunden, der spilles af den veltrænede jack russell terrier Uggie, er et vigtigt plotmæssigt værktøj og et følelsesmæssigt fikspunkt i 'The Artist'.
  • Filmhistorie
    10. januar 2020

    I en underjordisk bunker i Nordsjælland ligger brandfarlige danske stumfilm på frost. Nu bliver de digitaliseret

    I begyndelsen af det 20. århundrede var Danmark en af verdens førende filmnationer, og stumfilmstjerner som Asta Nielsen og Valdemar Psilander var på millionkontrakter. Nu skal hele den stumme filmarv digitaliseres og gøres tilgængelig på nettet. Information var med en tur i den underjordiske arkivbunker, hvor de skrøbelige – og brandfarlige – stumfilm ligger på frost. Når de tør op, skal filmhistorien måske revideres
    På et sted uden adresse findes Det Danske Filminstituts underjordiske filmarkiv, hvor de brandfarlige nitratfilm er nedkølet til minus fem grader og luftfugtigheden holdt på 30 procent. Selve bunkeren er inddelt i 55 celler med et ton nitratfilm i hver. Skulle en brand bryde ud, vil dobbeltlukkede branddøre sikre, at den ikke spreder sig til de øvrige celler i bunkeren. I stedet vil eksplosionen blæse ud af en brandlem i loftet og sende en 70 meter høj stikflamme op på himlen over Store Dyrehave
  • Feature
    3. august 2020

    To løver bliver parteret, og en sort mand agerer slave i film fra 1907. Kan du gætte, hvad der vakte debat?

    Danske stumfilm bød på eksotisme, fordomme og racisme og satte ikke spørgsmålstegn ved ideen om europæisk overlegenhed. Men de forsøgte omvendt heller ikke at retfærdiggøre et kolonialistisk projekt eller undertrykke minoriteter, siger filmhistoriker i første del af en artikelserie om etnicitet og racisme i dansk film og tv gennem 100 år
    Still fra filmen ’Løvejagten’, hvor to hvide mænd og en slave parterer to løver.
  • Baggrund
    23. juli 2015

    Under en ufatteligt høj og blå himmel

    Den danske filmdiva Asta Nielsen var en funklende stjerne i stumfilmens Tyskland. Nu er hendes sommerhus på øen Hiddensee åbnet som museum over en lykkelig tid, som ’Die Asta’ selv satte et smerteligt punktum for efter nazisternes magtovertagelse
    Den danske filmdiva Asta Nielsen var en funklende stjerne i stumfilmens Tyskland. Nu er hendes sommerhus på øen Hiddensee åbnet som museum over en lykkelig tid, som ’Die Asta’ selv satte et smerteligt punktum for efter nazisternes magtovertagelse
  • Anmeldelse
    9. februar 2012

    Mesterlig filmmagi

    Michel Hazanavicius’ tifold Oscarnominerede ’The Artist’ er en sort-hvid stumfilm, som henriver og henrykker og viser, hvad filmmediet i al sin mangfoldighed formår
    Bedsteven. Hunden, der spilles af den veltrænede jack russell terrier Uggie, er et vigtigt plotmæssigt værktøj og et følelsesmæssigt fikspunkt i 'The Artist'.
  • Anmeldelse
    22. november 2012

    Lydløs magi

    Tyske filmfolk boltrede sig med filmmediet i årene mellem Første Verdenskrig og Hitlers magtovertagelse. Det illustreres af en pragtbog med stillbilleder fra periodens film
    Wege zu Kraft und Schönheit. Sådan hedder Wilhelm Pragers kropsdyrkende film fra 1925. Prager viser den nøgne menneskekrop, både mandens og kvindens, og den glæde, sundhed og skønhed, der kommer ud af at bevæge sig, hvad enten det er i leg, dans eller motion. Det er ikke en nazistisk film, men den udspringer af den samme kulturelle og kropsfikserede bevægelse, som også inspirerede nazisterne. Det synes således passende, at Hitlers senere hofinstruktør, en ung, dansende Leni Riefenstahl, medvirker.