Kærlighed og kvinder har endog meget trange kår i to nyrestaurerede danske stumfilm, Carl Th. Dreyers ’Præsidenten’ og Georg Jacobys ’Jokeren’, som Det Danske Filminstitut nu har gjort tilgængelige for alle
Danske stumfilm bød på eksotisme, fordomme og racisme og satte ikke spørgsmålstegn ved ideen om europæisk overlegenhed. Men de forsøgte omvendt heller ikke at retfærdiggøre et kolonialistisk projekt eller undertrykke minoriteter, siger filmhistoriker i første del af en artikelserie om etnicitet og racisme i dansk film og tv gennem 100 år
Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
I begyndelsen af det 20. århundrede var Danmark en af verdens førende filmnationer, og stumfilmstjerner som Asta Nielsen og Valdemar Psilander var på millionkontrakter. Nu skal hele den stumme filmarv digitaliseres og gøres tilgængelig på nettet. Information var med en tur i den underjordiske arkivbunker, hvor de skrøbelige – og brandfarlige – stumfilm ligger på frost. Når de tør op, skal filmhistorien måske revideres
Ud i kulden med den sukkersøde ’date rape’-evergreen »Baby, it’s cold outside«, siger vi på kulturredaktionen, og glæder os over, at progressive amerikanere har fået en maskot, der er så tilpas crazy at se på, at den er en værdig udfordrer til Pepe the frog
Den danske filmdiva Asta Nielsen var en funklende stjerne i stumfilmens Tyskland. Nu er hendes sommerhus på øen Hiddensee åbnet som museum over en lykkelig tid, som ’Die Asta’ selv satte et smerteligt punktum for efter nazisternes magtovertagelse
Tyske filmfolk boltrede sig med filmmediet i årene mellem Første Verdenskrig og Hitlers magtovertagelse. Det illustreres af en pragtbog med stillbilleder fra periodens film
Alloy Orchestra leverer legeringslydsider til klassiske stumfilm som Josef von Sternbergs ’The Last Command’, mens filmfestivalen CPH PIX denne uge byder på eksperimenterende islandsk partitur til Jean Epsteins ’The Fall of the House of Usher’
Michel Hazanavicius’ tifold Oscarnominerede ’The Artist’ er en sort-hvid stumfilm, som henriver og henrykker og viser, hvad filmmediet i al sin mangfoldighed formår
I begyndelsen af det 20. århundrede var Danmark en af verdens førende filmnationer, og stumfilmstjerner som Asta Nielsen og Valdemar Psilander var på millionkontrakter. Nu skal hele den stumme filmarv digitaliseres og gøres tilgængelig på nettet. Information var med en tur i den underjordiske arkivbunker, hvor de skrøbelige – og brandfarlige – stumfilm ligger på frost. Når de tør op, skal filmhistorien måske revideres
Danske stumfilm bød på eksotisme, fordomme og racisme og satte ikke spørgsmålstegn ved ideen om europæisk overlegenhed. Men de forsøgte omvendt heller ikke at retfærdiggøre et kolonialistisk projekt eller undertrykke minoriteter, siger filmhistoriker i første del af en artikelserie om etnicitet og racisme i dansk film og tv gennem 100 år
Den danske filmdiva Asta Nielsen var en funklende stjerne i stumfilmens Tyskland. Nu er hendes sommerhus på øen Hiddensee åbnet som museum over en lykkelig tid, som ’Die Asta’ selv satte et smerteligt punktum for efter nazisternes magtovertagelse
Michel Hazanavicius’ tifold Oscarnominerede ’The Artist’ er en sort-hvid stumfilm, som henriver og henrykker og viser, hvad filmmediet i al sin mangfoldighed formår
Tyske filmfolk boltrede sig med filmmediet i årene mellem Første Verdenskrig og Hitlers magtovertagelse. Det illustreres af en pragtbog med stillbilleder fra periodens film