Emne

symfoniorkester

Anmeldelse
12. januar 2022

Rundt om en klassiker: Haydns oratorium ’Skabelsen’ forener det sublime med det jordnære

I kritikserien ’Rundt om en klassiker’ er vi nået til Joseph Haydns oratorium om verdens skabelse. Blandt de syv valgte album skiller et enkelt sig ud – med dirigenten John Eliot Gardiner – som anbefales stærkt til de mørke vintermåneder
Franz Jospeh Haydns oratorium ’Skabelsen’ fra 1797 kunne være en væsentlig årsag til Haydns overvældende ry ved hans død i 1809.
Klassisk
4. januar 2022

Fyrighed, skarphed og pågåenhed i Mendelssohns skotske symfoni

Chamber Orchestra of Europe og Det Svenske Kammerorkester har i en årrække og på hver sin måde har gjort en forskel i orkestermusikken. Ganske særligt i kraft af de to dirigenter: Thomas Dausgaard og Nikolaus Harnoncourt
Thomas Dausgaard – her med DR’s symfoniorkester – er fuldstændig på bølgelængde med den himmelstormende Felix Mendelssohn.
Anmeldelse
23. november 2021

Det suveræne orkesterkollektiv Berliner Filharmonikernes blændende gæstespil i Aarhus

Anført af chefdirigent Kirill Petrenko viste det berømte tyske orkester sit format i Sjostakovitjs tiende symfoni, der ofte beskrives som et opgør med Stalins terror. Det var mærkbart, at musikerne gav sig 100 procent med hjerne og hjerte involveret i musikken og i fuldkommen balance
I sidste uge besøgte Berliner Filharmonikerne Aalborg og Aarhus.
Anmeldelse
16. november 2021

Bent Sørensen og Robert Schumann forenet i åndsbeslægtede storværker

Katrine Gislinge var solist i uropførelsen af ægtemandens tredje klaverkoncert, og Copenhagen Phil spillede den med urette kasserede originalversion af Schumanns fjerde symfoni. En perspektivrig begivenhed i Konservatoriets Koncertsal, som blev kompetent og engageret styret af den finske dirigent John Storgårds
Ægteparret Katrine Gislinge og Bent Sørensen – her fotograferet i 2018.
Folk
16. oktober 2021

Nu er ét af 25 amerikanske symfoniorkestre ledet af en kvinde

Det første lille miniputskridt i retning af mere ligestilling er taget i den klassiske verden i USA, efter der er valgt en kvinde som leder et symfoniorkester. Hun deler titlen som orkesterleder i USA med 24 mænd
ARKIVFOTO. Nathalie Stutzmann skal fremover stå i spidsen for Atlanta Symphony Orchestra.
Anmeldelse
12. oktober 2021

Bruckners ottende symfoni i en flot DR-fremførelse, der dog var fattig på åndelige visioner

Der skal noget særligt til at forløse Anton Bruckners mægtigste symfoni. Torsdagskoncertens dirigent, Jukka-Pekka Saraste, viste finsk ’sisu’ og stor erfaring, men ikke emotionel varme
DR Symfoniorkestret. Arkivfoto.
Anmeldelse
7. september 2021

DR SymfoniOrkestret åbnede sæsonen med et brag af en uropførelse af Hans Abrahamsen

Torsdagskoncerten var sæsonåbning for DR SymfoniOrkestret og Fabio Luisi. Her blev de 10 orkesterstykker af Hans Abrahamsen for første gang spillet samlet, og med deres gennemslagskraft i et væld af udtryksregistre og klangfarver viste de sig som et bemærkelsesværdigt mesterværk, der vil få stor betydning i internationalt perspektiv
Den sydafrikanske sopran Golda Schultz havde et vist besvær med at gengive det tyske sprogs vokalfarver og rytmer.
Anmeldelse
29. juni 2021

Hvordan spiller man Beethoven? Den tyske violinstjerne Anne-Sophie Mutter deler vandene

Anne-Sophie Mutter er et fænomen i det klassiske musikliv. ‘Die Mutter’ har karisma, og hun forfægter stålsat sit kunstneriske ståsted. Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret måtte bøje sig under denne stærke vilje i deres fælles Beethoven-fejring, som foregik under solistens vagtsomme kontrol
Anne-Sophie Mutter har karisma, og hendes musikerskab er uomtvisteligt højt. Men hendes måde at spille eksempelvis Beethoven på deler vandene mellem hendes tilhængere og dem, der ikke er. Her ses hun til en koncert i Berlin i 2020.
Anmeldelse
15. juni 2021

Gustav Mahler og Wiener Filharmonikerne lyder som den perfekte kombination. Det er de ikke

Gustav Mahlers symfonier behøver naturligvis skønhed, men de rummer også det grænsesøgende, trivielle og vulgære. Disse sider af den mindre gode smag kom for sjældent frem under wienernes gæstespil i Koncerthuset med dirigenten Daniel Harding
»Orkestret er på sæt og vis ikke blevet globaliseret. Især på blæserfronten er den teknologiske instrumentudvikling i det 20. århundrede helt bevidst gået dem forbi,« skriver Valdemar Lønsted. Wienerne ville selv sige, at deres klang er blødere og mere overtonerig end de moderne, mere kraftfulde og brillante instrumenters.
Anmeldelse
7. september 2020

Der gik en ild gennem Fabio Luisi, da DR åbnede koncertsæsonen med Mahlers dommedagsvision

DR SymfoniOrkestret og DR Koncertkoret viste høj klasse under chefdirigent Fabio Luisi i Mahlers anden symfoni med tilnavnet ’Opstandelsen’. COVID-19-restriktionerne implicerede nogle forandringer, der fik en overraskende betydning for opførelsen
Fabio Luisi, DR SymfoniOrkestrets chefdirigent, ledte opførelsen med et eminent overblik og en kolossal glød.

Sider