Emne

teater

»Da du sagde, du ville lave en feministisk historie om kvindefrigørelse ud af ’Aladdin’, tænkte jeg, at det nemt kunne gå galt«

Da Christian Lollike skulle opsætte Oehlenschlägers orientalistiske lystspil ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater, sørgede han for at tilknytte en af de skarpeste kritikere af hans foregående forestilling ’Black Madonna’, Nazila Kivi, til at udfordre hans opfattelse af, hvad det var for en historie, han skulle fortælle. På den anden side af en hård modtagelse og en proces fuld af tvivl fortæller de om de diskussioner, de har haft undervejs

Betty Nansens ’Kat på et varmt bliktag’ er en potent påmindelse om den klassiske dramatiks queer-arv

Genren kernefamiliekritisk nedsmeltningskomedie er sjældent sjov i Minna Johannessons veloplagte version af Tennessee Williams’ ’Kat på et varmt bliktag’, der også på passende vis afrunder Betty Nansen Teatrets nye chef Elisa Kragerups fine første sæson med teater om kampe for frihed i køn og kærlighed

’Porno’ er en leverpostejs-erotisk-julefrokost-kabaret med masser af sex og minimal substans

Syv unavngivne unge dramatikere har været lukket inde i en pornobiograf i en uge og forfattet Teater Momentums forestilling ’Porno’. I stedet for at sætte skub i en aktuel samfundsdebat, fremstår teaterstykket desværre som et erotisk julefrokostshow uden pointer

Så underlig har ’Kongens fald’ ikke været før

Det står hen i det uvisse, om den verdensberømte catalanske instruktør og scenograf Carlus Padrissas bombastiske og supersanselige, men også sært skramlede iscenesættelse af Johannes V. Jensens romanklassiker ’Kongens fald’ er fuldstændig forfærdelig eller faktisk helt genial. Det er en stor og mærkelig kvalitet
Nekrolog

Skidetrist, Benny!

Der skal en meget stor overfrakke til at rumme både Becketts absurde teater og Ballings lystige folkekomedier, men sådan én bar Morten Grunwald med stor selvfølge og værdighed på sine brede kunstnerskuldre

»Blottet for medynk helt ned i min krigsliderlige fisse … Undskyld, støder jeg nogen?«

Der er masser af ’nå’ og ikke noget ’wauw’ i Teater Mannheims forestilling ’Paradis – en krigskabaret’, der spiller på Teater Momentum i Odense. Petra Adlerberth-Wiks iscenesættelse er en lidt rodet omgang, og Julie Petrine Glargaards tekster mangler kant. Ideen var ellers god

4:48 er det klokkeslæt, hvor klarheden kommer på besøg, og psykosen holder pause

Aarhus Teater demonstrerer med ’4:48 Psychosis’, at de med ganske få virkemidler kan skabe en unik teateroplevelse, der med sit intimiderende nærvær og en kraftpræstation fra skuespiller Mette Døssing fylder et helt lokale med intensitet

Teaterversionen af ’Dancer in the Dark’ er et skønt orgie af lyd overalt og i alt

Højenergiske musicalscener, skuespilpræstationer, der kan mærkes helt ind i maven, nykomponeret elektronisk musik, en scenografi fuld af velfungerende detaljer og en tragedie, som bevæger sig direkte mod afgrunden. Anne Zacho Søgaards iscenesættelse af ’Dancer in the Dark’ på Aarhus Teater har det hele. Og mod alle odds går det hele op i en højere enhed

Ny dramatik om retten til at dø rammer fint mellem det rørende, det sårbare og det barske

Kan et ungt, raskt menneske tillade sig at ville dø? Og hvordan skal de nærmeste reagere? ’Mæt af dage’ på Teatret Svalegangen i Aarhus formidler vigtige temaer gennem overbevisende skuespilpræstationer og en lidt overflødig brug af virtual reality

Heteroseksuel far og homoseksuel søn anmelder teater om barsk bøsseskæbne

Informations heteroseksuelle kritiker tog sin homoseksuelle søn med i teatret for at anmelde stykket ’Færdig med Eddy’ om en barsk bøsseskæbne. Det kom der en dialog ud af om, hvorvidt ens seksuelle orientering påvirker bedømmelsen af et kunstværk

Sider

Mest læste

  1. Informations heteroseksuelle kritiker tog sin homoseksuelle søn med i teatret for at anmelde stykket ’Færdig med Eddy’ om en barsk bøsseskæbne. Det kom der en dialog ud af om, hvorvidt ens seksuelle orientering påvirker bedømmelsen af et kunstværk
  2. Der skal en meget stor overfrakke til at rumme både Becketts absurde teater og Ballings lystige folkekomedier, men sådan én bar Morten Grunwald med stor selvfølge og værdighed på sine brede kunstnerskuldre
  3. »Hvor er de sjældne få, som vor gave forstå,« spørger Sicilia Gadborg Høeghs fortæller i ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater. Citatet stammer fra Oehlenschlægers digt om guldhornene, men ordene kunne lige så vel være blevet sagt i dag af instruktør Christian Lollike. For hele ’Aladdin’-forestillingen er et ekko af den heftige debat om racisme og politisk korrekthed, som fulgte i kølvandet på Teater Sort/Hvids omdiskuterede ’White Nigger/Black Madonna’ i foråret
  4. Syv unavngivne unge dramatikere har været lukket inde i en pornobiograf i en uge og forfattet Teater Momentums forestilling ’Porno’. I stedet for at sætte skub i en aktuel samfundsdebat, fremstår teaterstykket desværre som et erotisk julefrokostshow uden pointer
  5. Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
  6. Det står hen i det uvisse, om den verdensberømte catalanske instruktør og scenograf Carlus Padrissas bombastiske og supersanselige, men også sært skramlede iscenesættelse af Johannes V. Jensens romanklassiker ’Kongens fald’ er fuldstændig forfærdelig eller faktisk helt genial. Det er en stor og mærkelig kvalitet
  7. Da Aveny-T høstede frugten af NRK’s gigantiske succes med ungdomsserien ’Skam’ ved at versionere første sæson til scenen, var teaterkritikerne skeptiske, men måtte konstatere, at de unge flokkedes til. Vi sendte vores tidligere skolepraktikant og teenagekorrespondent ind for at se den aktuelle anden sæson. Og hun bringer udelt scenebegejstring med sig hjem
  8. Morten Grunwalds sidste optræden på de skrå brædder var i ’3 x Beckett’ på Østre Gasværk Teater. Det blev en dybt bevægende forestilling om døden, der banker på