Emne

teater

Artikler
Teaterkritik
31. marts 2023

Efter otte timers aidsforestilling med ’Arven’ føltes verden anderledes

Kærligheden lyser i Thomas Bendixens storladne iscenesættelse af aidsforestillingen ’Arven’, der er stærkere end manuskriptet. Ungt, desperat, energisk – og med oprigtige skuespillere, der på Skuespilhuset stråler af sex- og livslyst
Skuespillerne i ’Arven’ spiller så dedikeret, at man nærmest kommer til at opfatte dem som sine venner undervejs gennem den otte timer lange teaterforestilling i Skuespilhuset.
Reportage
10. marts 2023

I Kyiv er teaterscenen også en frontlinje: »Vi skal vise, at russisk kultur ikke er vores kultur«

I Kyiv kæmper et teaterensemble for at finde ny mening med deres rolle på et teater, der både er et åndehul fra krigen og en del af frontlinjen i ukrainernes kamp for at værne om det sprog og den identitet, som Putin siger, de ikke har
I Kyiv kæmper et teaterensemble for at finde ny mening med deres rolle på et teater, der både er et åndehul fra krigen og en del af frontlinjen i ukrainernes kamp for at værne om det sprog og den identitet, som Putin siger, de ikke har
Sladder
27. februar 2023

Linie 3 bliver til to i comebackforsøg

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Interview
24. februar 2023

Det Kongelige Teater står snart uden kongelige skuespillere

Det faste ensemble på Det Kongelige Teater synger på sidste vers. Er det et problem eller løsningen på et problem? Vi spørger den ansvarlige skuespilchef, en ensembleskuespiller, en teaterdirektør fra Aarhus Teater og formanden for Dansk Skuespillerforbund 
Kirsten Olesen i rollen som Brunhilde Pomsel i forestillingen »Et tysk liv« på Det Kongelige Teater.
teaterkritik
15. februar 2023

En gotisk vampyrforestilling føles mere vedkommende end en musical om amerikanere i krig

Musikdramatikken lokker. ’Miss Saigon’ på Det Ny Teater er flot, men mangler en bærende idé, mens ’Dracula’ er en opløftende oplevelse på Aarhus Teater med forjættende musik af Marcus Aurelius Hjelmborg for Den Jyske Operas Kor
Musikdramatikken lokker. ’Miss Saigon’ på Det Ny Teater er flot, men mangler en bærende idé, mens ’Dracula’ er en opløftende oplevelse på Aarhus Teater med forjættende musik af Marcus Aurelius Hjelmborg for Den Jyske Operas Kor
Sladder
7. februar 2023

Kvindelige skuespillere må ikke vente på Godot

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
teaterkritik
2. februar 2023

Asta August er frygtindgydende som dødsbesat Elektra

Hævnens nødvendighed dunker i Asta Augusts voldsomme puls over for Lotte Andersens forfærdede skikkelse i opgøret mellem datter og mor i ’Elektra’ på Husets Teater
Asta August er en dødsbesat Elektra i forestilligen af samme navn på Husets Teater.
Teaterkritik
14. januar 2023

»Jeg ved, hvordan dette vil slutte. En af os vil dø,« lyder det pirrende i feministisk ’Frankenstein’

Why Not Theatre Company har skabt et tankevækkende, feministisk bud på en ’Frankenstein’ anno 2023 på Teatret ved Sorte Hest
Gyset vokser under forestillingen. Her stirrer Jessica O’Hara-Baker på sit forskningseksperiment under et beskyttende klæde i laboratoriet – i form af Sue Hansen-Styles’ monster.
teaterkritik
10. januar 2023

Den rå barnløshedsdans i ’I AM GOLD’ viser, at drømmen om et barn kan blive for dyr

Astrid Elbo og Sebastian Kloborg er besættende stærke dansere med psykologisk interessant nærvær i barnløshedsforestillingen ’I AM GOLD’. Men forestillingen på Betty Nansen Teatret hæmmes af et langstrakt plot med gentagelser
Hvad gør barnløshed ved parforholdet? Sebastian Kloborg spiller forrygende som kæresten, der gør alt for at fejre Astrid Elbo, der danserkæresten, der ikke kan blive gravid i ’I AM GOLD’.
Teaterkritik
3. december 2022

Magtens forgængelighed lyser ildevarslende på Teater Nordkraft

Et skønt og skørt udvalg af historien og mytologiens faldne autokrater er i Aalborg blevet til en stilistisk enkel, men rå, blodig og insisterende forestilling om splittelsen mellem magt og menneske og historiens gentagelse
Skuespilensemblet fra Teater Nordkraft har han skabt en dynamisk urovækkende scenisk fortælling, der undersøger magt og magtmenneskets natur på tværs af tid.

Sider