Emne

teater

På Betty Nansen Teatret tror de på, at man som kollektiv er endnu bedre, end man er gode tilsammen

Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede

True crime-digidrama på Future V udnytter onlineformatets muligheder

En livestream, en mystisk kuvert og en forsvunden søster. ’Safe Space’ på Teater V’s nye virtuelle scenerum, Future V, er et actionpacked og rørende drama, der sendes live på onlineplatformen Zoom

Koreograf Gunilla Lind laver dans til en digital tidsalder med tyl, latex og plateausko

Den prisvindende koreograf Gunilla Lind skaber glitrende universer i sine værker, der blandt andet handler om onlineidentitet. Men det er mindst lige så vigtigt, at det er sjovt at kigge på

’Alt er umuligt’ er den mest levende digitale teateroplevelse, jeg indtil nu har haft

De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag

Pandemien har hverken skurke eller helte. Kun udryddelse. Det er svært at lave kunst om

Fortidens epidemier fylder meget lidt i kunsthistorien. Måske fordi epidemier i sig selv er meget lidt inspirerende. En sygdom er en tom form. Et Intet. Kunsten vil hellere skildre smitten i de menneskelige relationer, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme

Fredericia Teater løftede dansk musical til internationalt topniveau, men glemte økonomien undervejs

En ambitiøs teaterchef forvandlede på få år et undseeligt egnsteater til et epicenter for musicals. Desværre med et større forbrug, end billetindtægterne kunne dække. Med Fredericia Teaters konkurs mister Danmark et musicalteater i verdensklasse

Orfeus i smuk undergangsstemning

Den første og den sidste opera. Monteverdis tidlige værk blev sidste forestilling på Gamle Scene, inden Det Kongelige Teater midlertidigt måtte lukke ned. Nu kan man høre den på teatrets hasteimproviserede hjemmeside

I en rolig postapokalyptisk fremtidsperformance på Sydhavn Teater findes dyr kun i eventyr

I sidste kapitel af Sydhavn Teaters performancehexalogi FUTURX kan man kravle ind i en verden, hvor dyr ikke længere findes. Performanceinstallationen fungerer godt som form til stille, rolige og udramatiske spørgsmål om tiden efter katastrofen

Trump burde være den letteste præsident i USA’s historie at parodiere. Men det er han ikke

Donald Trump er så overdreven komisk, at man som komiker ikke behøver at gøre noget, når man parodierer ham. Og det er et problem, siger den amerikanske skuespiller John Di Domenico. Han har optrådt som Donald Trump siden 2004, men har de seneste år været nødt til at være mere forsigtig og helt undlade at gengive præsidentens mest rabiate udsagn

Mutter Courage og Hello Kitty er et perfekt match

Det Kongelige Teater står bag en højst aktuel og imponerende moderne opsætning af Bertolt Brechts klassiske antikrigsstykke ’Mutter Courage’, der i den grad tænker ud af boksen

Sider

Mest læste

  1. De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
  2. Den prisvindende koreograf Gunilla Lind skaber glitrende universer i sine værker, der blandt andet handler om onlineidentitet. Men det er mindst lige så vigtigt, at det er sjovt at kigge på
  3. En livestream, en mystisk kuvert og en forsvunden søster. ’Safe Space’ på Teater V’s nye virtuelle scenerum, Future V, er et actionpacked og rørende drama, der sendes live på onlineplatformen Zoom
  4. På papiret lød det egentlig som en lidt dårlig idé. Men I guder! Og gudinder! Østerbro skælver i trussen, når sanger og skuespiller Jeanett Albeck går hedt og hårdt til Suzanne Brøggers essays
  5. Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede
  6. Katrine Wiedemann har åbnet døren til Strindberg i en svimlende smuk og smertefortættet drømmeforestilling
  7. Ingen anden har haft sådan en drævende stemme som Thomas Windings. Farlig og distanceret, men også munter. Og altid med respekt for barnet og dets indre sjuskedukke
  8. Den russiske opfinder bag det lille ’magiske hvis’ revolutionerede skuespillerkunsten