Emne

teater

»Uanset vejen derhen, så ender jeres lorteforestilling med, at sorte begår folkemord på hvide. Er det ikke et problem?«

Madame Nielsen og Christian Lollike blev mødt af et stormløb af vrede, sårede følelser og anklager om racisme, da Teater Sort/Hvid i weekenden havde inviteret til debatseminar om sin omdiskuterede forestilling ’White Nigger/Black Madonna’

’White Nigger/Black Madonna’ er egentlig bare lidt kedelig

Man kunne få tanken, at debatteatret Sort/Hvid er blevet et bedre mediebureau end teater. Men det giver heller ikke mening at betragte Lollike og Madame Nielsens uspændende 'White Nigger/Black Madonna' isoleret set. For er alt det, der omgiver forestillingen ikke netop del af den form for interaktionsteater, som både Sort/Hvid og Nielsen ellers bedriver?

Tak for eksperimentet, og bedre held næste gang

To unge mennesker i undertøj. En stilren, hvid scenografi. En temmelig sortsynet tekst. Og en flok forventningsfulde publikummer. Det kunne lyde som opskriften på endnu en succes på Aarhus Teaters Studio-scene. I stedet bliver husdramatiker Peter-Clement Woetmanns nye forestilling, ’Lav Sol’, en lidt for overfladisk og klichefyldt fremtidsvision, der fungerer bedre som eksperiment end som færdig forestilling

Performancekunstens fravær i dansk presse er et kunsthistorisk blind spot

Informations kultursektion skyder forbi vores interesse, når det gælder scene- og performancekunst – nemlig den, der søger kunstneriske nybrud, diskursive udfordringer, udfordrende æstetik og genrekompleksitet
Madame Nielsen

»Noget af det vidunderlige i en fri verden er, at du har lov til at afprøve at være en anden«

De grænsesøgende teaterfolk Madame Nielsen og Christian Lollike lader hovedpersonen i deres nye stykke skifte race, hvilket ikke overraskende har udløst kritik. Men vi er nødt til at kunne prøve at være noget andet end det, andre opfatter os som, mener de. Derfor kan ’blackfacing’ og raceskift ikke være forbudte emner at tage op

Elisa Kragerup gør alt gammelt til noget nyt og rørende

Elisa Kragerups sidste fysiske og følelsesfulde klassikerfortolkning som husinstruktør på Det Kongelige Teater står i mange gode gensyns tegn. Den intime iscenesættelse af Klaus Rifbjergs debutroman ’Den kroniske uskyld’ om kærlighedens første og evige flyv og fald får igen alt det gamle til at føles rørende nyt og råt

En rigtig teaterchef elsker teater

Med udnævnelsen af Kasper Holten som teaterchef får Det Kongelige Teater en chef, der virkelig elsker scenekunsten. Eneste bekymring må være, om han kommer til at favorisere opera
Det skønne Rusland

Russisk teater lever af klassikerne – med tyranner som yndlingsemne

I nutidens Rusland dyrkes teaterklassikere med opsætninger, der bliver på repertoiret i årevis. Men også med nye skandaleforestillinger, der kæmper med censuren

Dansen om guldkalven og det digitale sexliv

Palle Granhøjs stripchatdanseforestilling ’Love you … not forever’ er en begavet tackling af angsten for sexkrænkelser på nettet – og af lysten til at sætte kroppen fri i uforpligtende sexdialoger på chatten. Besvaret med muskelstærke danseklik
Anmeldelse

Måske skulle ’Underkastelse’ bare ikke være opsat som teater

Lars Brygmann ligner Michel Houellebecq og er god til at være lidenskabsløs au naturel, men Anja Behrens’ skarpt skårne teaterstykke over den franske forfatters omtalte roman ’Underkastelse’ overbetoner kontroversen og underbetoner kompleksiteten i portrættet af tidens machomelankoliker

Sider

Mest læste

  1. Anderledes og meget intim forestilling på Aarhus Teater sætter fokus på generation millenium. Aarhus Teaters vilje til at eksperimentere og gå nye veje betaler sig
  2. Madame Nielsen og Christian Lollike blev mødt af et stormløb af vrede, sårede følelser og anklager om racisme, da Teater Sort/Hvid i weekenden havde inviteret til debatseminar om sin omdiskuterede forestilling ’White Nigger/Black Madonna’
  3. De grænsesøgende teaterfolk Madame Nielsen og Christian Lollike lader hovedpersonen i deres nye stykke skifte race, hvilket ikke overraskende har udløst kritik. Men vi er nødt til at kunne prøve at være noget andet end det, andre opfatter os som, mener de. Derfor kan ’blackfacing’ og raceskift ikke være forbudte emner at tage op
  4. Forholdet mellem satire og billige grin føles skævt i Nørrebro Teaters opsætning af Gogols korruptionskritiske komedieklassiker om den politiske elite, der forveksler en ruineret spillefugl med en statsrevisor
  5. Lars Brygmann ligner Michel Houellebecq og er god til at være lidenskabsløs au naturel, men Anja Behrens’ skarpt skårne teaterstykke over den franske forfatters omtalte roman ’Underkastelse’ overbetoner kontroversen og underbetoner kompleksiteten i portrættet af tidens machomelankoliker
  6. Man kunne få tanken, at debatteatret Sort/Hvid er blevet et bedre mediebureau end teater. Men det giver heller ikke mening at betragte Lollike og Madame Nielsens uspændende 'White Nigger/Black Madonna' isoleret set. For er alt det, der omgiver forestillingen ikke netop del af den form for interaktionsteater, som både Sort/Hvid og Nielsen ellers bedriver?
  7. Informations kultursektion skyder forbi vores interesse, når det gælder scene- og performancekunst – nemlig den, der søger kunstneriske nybrud, diskursive udfordringer, udfordrende æstetik og genrekompleksitet
  8. Tjekhovs replikker virker overrumplende moderne i dag. Og med værker som ’Mågen’, ’Tre Søstre’ og ’Kirsebærhaven’ er han stadig hyppigt aktuel i Rusland – og i resten af verden