Emne

teater

Poetiske mytologiske tekster blev til en stemning, da Kirsten Dehlholm oversatte Voetmann til scenekunst

Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret

Sådan finder du meningen i en replik af Shakespeare: Sæt fucking foran det vigtigste ord

Birgitte Hjort Sørensen har spillet Shakespeare på den fineste scene i London med de største stjerner. Hun fortæller her om rigdommen i Shakespeares vers, om at finde både musikken og meningen i replikkerne og om tragedien ’Coriolanus’, som iscenesætter en ultimativ konflikt mellem overklassen og folkemasser, den aristokratiske leder og de ordinære borgere

Teatret Slotsgårdens ’Damen fra Natcaféen’ er en oplagt start på en festlig aften

Årets friluftsforestilling hos Teatret Slotsgården i Odense er George Feydeaus farce ’Damen fra Natcaféen’, der ikke har megen tyngde i sin fortælling, men til gengæld sætter gang i lattermusklerne, så det kan mærkes længe efter

Sommeren er tid til teatertrøst oven på coronaen

Sjask og trøst har præget teaterkampen mod coronaen. Men glæden over at komme tilbage i teatersalene er kolossal

’Jean de France’ på Grønnegårds Teatret er bragende morsom og folkelig

Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød

Selvfølgelig skal vi sammenligne fodboldfester med biografsale og kritisere absurditeten

Vi må først sidde ved siden af hinanden i Det Kongelige Teater igen, når vi også må snave på natklubberne igen. Den politiske prioritering af restriktioner kan uden sundhedsfaglige argumenter gøre slem skade på de helt ufarlige biografer og teatre

’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere

Niels Brunses bog om at oversætte Shakespeare er reelt et stykke litteraturhistorie

Først oversatte Niels Brunse fremragende William Shakespeares 37 skuespil til dansk. Nu forklarer han os med herlig detaljerigdom hvordan

Litteraturens faderoprør når hos Erling Jepsen et nyt niveau, som man kunne kalde feministisk

Erling Jepsen udleverer især sig selv i erindringsværkets tredje bind, ’Skolekomedie’, hvor læseren møder den kommende dramatiker som forfatter af skolekomedien i 2. g på Haderslev Katedralskole. Beckett, here I come!

Iscenesættelsen af ’Frank vender hjem’ er en tiltrængt forløsning efter måneders teatertørke

Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det

Sider

Mest læste

  1. Birgitte Hjort Sørensen har spillet Shakespeare på den fineste scene i London med de største stjerner. Hun fortæller her om rigdommen i Shakespeares vers, om at finde både musikken og meningen i replikkerne og om tragedien ’Coriolanus’, som iscenesætter en ultimativ konflikt mellem overklassen og folkemasser, den aristokratiske leder og de ordinære borgere
  2. Årets friluftsforestilling hos Teatret Slotsgården i Odense er George Feydeaus farce ’Damen fra Natcaféen’, der ikke har megen tyngde i sin fortælling, men til gengæld sætter gang i lattermusklerne, så det kan mærkes længe efter
  3. Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret
  4. Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød
  5. Paul Hagen, både folkekær og fagligt respekteret, blev 83 år
  6. Stemmen bag 'Susanne, Birgitte og Hanne' og 'To lys på et bord' er slukket. Otto Brandenburgs er død, 72 år
  7. Broadway er en motorvej i Danmark, og vi drøner derudad. Men mens tv-seerne glad og gerne åbner for både Mærsk, HCA og ’Krøniken’, er der andre, for hvem den røde ko er den røde klud
  8. FORFATTEREN AKSEL Sandemose blev kendt for sine romaner, men også for et princip, som blev beskrevet i en af bøgerne, nemlig Jante-loven, som senere fik sit eget liv uafhængigt af bogen i den almene begrebsverden...