Emne

teater

Ord er næsten overflødige i Aarhus Teaters visuelt betagende version af Kaj Munks dramatik

Såvel sand som blod er kulsort i den dramatiske scenografi, der skaber rammen om Anja Behrens’ skarptskårne og vedkommende klassikeropsætning af Kaj Munks ’Ordet’ på Aarhus Teater
Anmeldelse

’Corpo Surreal’ er det mest mærkværdige, jeg endnu har oplevet inden for scenekunst

En karismatisk islandsk operasanger, en japansk danser, fem surrealistiske dukker og en dreven dansk dukkefører, der vækker dem til live. Det danske performancekompagni Sew Flunk Fury Wits ’Corpo Surreal’ på Teater Katapult og snart på Det Kongelige Teater vækker undren og drager
Anmeldelse

Køn har ingen grænser i Odense Teaters opdatering af ’Helligtrekongersaften’

En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020

Performancekunstner Jessie Kleemann: Det jeg gør med med min krop, det er mit. Jeg vil give det til jer, men jeg bestemmer

Med performancekunsten tager internationalt anerkendte Jessie Kleemann ejerskabet over sin egen krop tilbage efter en barndom med overgreb. Hun afsøger tilhørsforhold og magtbalancer, og bruger typiske grønlandske genstande i sine værker, som også handler om at ruske op i opfattelsen af grønlandsk kultur. »Vi er ikke længere et oprindeligt folk, men hvad er vi så,« spørger hun

Mungo Park lykkes med at lave kropsligt teater ud af fransk politik

’De Hovedløse’ på Mungo Park forsøger at forene hjernen og kroppen i en undersøgelse af den franske protestbevægelse De Gule Veste. På trods af en tung tekst lykkedes forestillingen i kraft af sine skuespillerpræstationer

Hvis du vil lave teater om De Gule Veste, skal du sætte dig på en bar, bestille en øl og falde i snak

Holdet bag forestillingen ’De Hovedløse’, der i dag har premiere på Mungo Park, har været i Paris ad flere omgange for at forstå, hvem menneskene i De Gule Veste egentlig er. Det har gjort karaktererne mere troværdige og fortællingen mere kompleks, mener dramatiker Nanna Plechinger Tüchsen

Collagekunst, moderne dans og Den Sorte Skole mødes i overvældende ’Nattergalen’

Følelserne er så markante, at de bliver fysisk mærkbare, og det visuelle udtryk er særdeles velfungerende i Dansk Danseteaters nye forestilling, der er inspireret af to forskellige fortællinger om nattergalen

’An Education’ rammer teenagepigens på én gang søvnige og årvågne tilstand helt præcist

En naturligt pulserende tilstandsrapport fra en hungrende teenagepiges længsler serveres usædvanligt veloplagt i teaterversionen af Lynn Barbers roman ’An Education’ på Republique, hvor bananer er et vidunderligt gennemgående motiv

På Betty Nansen føles det fuldkommen oplagt at mixe ballet og rap med Bonnie og Clyde

Historier om oprør, kærlighed og vold går aldrig af mode. Måske er det derfor, vi stadig elsker fortællingen om Bonnie og Clyde her næsten 100 år efter, den fandt sted. På Betty Nansen Teatret får den en ny frisk form med alt fra gangsterrap til yndefulde ballettrin

Kasper Holten: Hvis vi skal til at stjæle mobiler, er teatret i problemer

At den moderne menneskehjerne har vænnet sig til at være konstant tilgængelig, ved man godt på Det Kongelige Teater. Teaterchef Kasper Holten fortæller om teatrets nyeste tiltag i kampen om at fastholde publikums flygtige opmærksomhed

Sider

Mest læste

  1. En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020
  2. En karismatisk islandsk operasanger, en japansk danser, fem surrealistiske dukker og en dreven dansk dukkefører, der vækker dem til live. Det danske performancekompagni Sew Flunk Fury Wits ’Corpo Surreal’ på Teater Katapult og snart på Det Kongelige Teater vækker undren og drager
  3. Såvel sand som blod er kulsort i den dramatiske scenografi, der skaber rammen om Anja Behrens’ skarptskårne og vedkommende klassikeropsætning af Kaj Munks ’Ordet’ på Aarhus Teater
  4. Der er én virkelig god ting at sige om Katrine Wiedemanns gumpetunge og søvndrukne opsætning af ’Cyrano de Bergerac’ på Det Kongelige Teater. Hun hedder Johanne Louise Schmidt
  5. Det er demens. Sådan lyder beskeden i den hjerteskærende forestilling ’Det Andet Sted’ med Karen-Lise Mynster som eminent demenspatient over for Flemming Enevolds overbærende ægtemand i Kaspar Rostrups fabelagtige iscenesættelse
  6. ’De Hovedløse’ på Mungo Park forsøger at forene hjernen og kroppen i en undersøgelse af den franske protestbevægelse De Gule Veste. På trods af en tung tekst lykkedes forestillingen i kraft af sine skuespillerpræstationer
  7. 250 år efter sin død synes Ludvig Holberg mere aktuel end nogensinde. Teatrene spiller ham, gymnasie­eleverne læser ham, og forskerne debatterer ham. Hans satiriske komedier rækker hen over århundreder og taler direkte ind i vores samtid. Men det er paradoksalt nok i hans mindre kendte tekster, at han har mest at sige os
  8. På papiret lød det egentlig som en lidt dårlig idé. Men I guder! Og gudinder! Østerbro skælver i trussen, når sanger og skuespiller Jeanett Albeck går hedt og hårdt til Suzanne Brøggers essays