Emne

teater

Man farer nemt vild i trylleskoven i Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’

Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’ på Betty Nansen byder på fortryllende smuk scenografi og koreografi. Men gennem David Lynch-inspireret surrealisme er den også nem at fare vild i og affejer snarere end engagerer sig i moderne begær og virkeligheder

’Lehman Brothers’ er en fin forestilling, men hvad man kan bruge den til, er sværere at svare på

Jeg frygtede det værste. Hvorfor skal publikum dog belemres med den amerikanske virksomhed Lehman Brothers som teater? Overraskende nok gør holdet på Republique det glimrende. Selv om det stadig er uklart, hvad jeg skal stille op med forestillingen

Naboens datter vil sprænge verden i luften

Mungo Park leverer med Tue Biering som instruktør og lokale teenagepiger en stilfærdigt foruroligende forestilling om unges radikalisering, skoleskyderi og terrorisme

Wiedemanns ’Cyrano de Bergerac’ er gumpetung. Men Johanne Louise Schmidt løfter forestillingen

Der er én virkelig god ting at sige om Katrine Wiedemanns gumpetunge og søvndrukne opsætning af ’Cyrano de Bergerac’ på Det Kongelige Teater. Hun hedder Johanne Louise Schmidt
Anmeldelse

I ny dansk dramatik på Aalborg Teater flytter et misfoster ind i ghettoen

En kvinde flytter sammen med sin misdannede teenagesøn ind i et ghettoområde. Det er på Aalborg Teater udgangspunktet for Julie Maj Jakobsens ’Efter branden’, der handler om at være anderledes. Det er ny dansk dramatik fuld af ubesvarede spørgsmål

Kasper Holten: »Der er kommet positive elementer ud af at have effektiviseret. Men der kommer et punkt, hvor det går ud over risikovilligheden«

Finanskrisen satte stiften i ballonen for Det Kongelige Teaters årlige bevillinger, der siden 2009 er skrumpet med 17 procent. Ifølge Kasper Holten, teaterchef på Det Kongelige Teater, går så store besparelser ud over risikovilligheden til at udvide teatrets repertoire. I yderste konsekvens kan teatret blive mere elitært

Ydmygelsen som smykke og våben

Chris Kraus’ nyfeministiske klassiker ’I Love Dick’ findes nu i en udmærket teaterversion på Husets Teater. Men forestillingen lider af farveløshed og musicalsyge

Teateranmeldelse: Kom til teater i Hareskoven, hvis du vil have dødsangst med krymmel

I en udflugt til Hareskoven præsenteres Sort/Hvids publikum humoristisk for dødsangst og inviteres til at dvæle lidt ved døden. Det fungerer glimrende – hvis altså ikke man skulle forvente at få en decideret ny erkendelse om egen dødelighed. Og hvor er det dansk at gribe til lavkomik, når vi skal tale om noget svært som døden
Anmeldelse

Der er gigantisk kvindekraft i Jeanett Albecks Suzanne Brøgger-stykke

På papiret lød det egentlig som en lidt dårlig idé. Men I guder! Og gudinder! Østerbro skælver i trussen, når sanger og skuespiller Jeanett Albeck går hedt og hårdt til Suzanne Brøggers essays

Richard III som løgnernes konge på Kronborg

Den spændstige Casper Crump spiller Richard III som en dynamisk løgnerkonge og følelseskrøbling. Men forestillingen på HamletScenen holdes i så distanceret udtryk, så man som tilskuer aldrig bliver rigtig kvalm over de mange skruppelløse mord

Sider

Mest læste

  1. Mungo Park leverer med Tue Biering som instruktør og lokale teenagepiger en stilfærdigt foruroligende forestilling om unges radikalisering, skoleskyderi og terrorisme
  2. Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’ på Betty Nansen byder på fortryllende smuk scenografi og koreografi. Men gennem David Lynch-inspireret surrealisme er den også nem at fare vild i og affejer snarere end engagerer sig i moderne begær og virkeligheder
  3. Der er én virkelig god ting at sige om Katrine Wiedemanns gumpetunge og søvndrukne opsætning af ’Cyrano de Bergerac’ på Det Kongelige Teater. Hun hedder Johanne Louise Schmidt
  4. På papiret lød det egentlig som en lidt dårlig idé. Men I guder! Og gudinder! Østerbro skælver i trussen, når sanger og skuespiller Jeanett Albeck går hedt og hårdt til Suzanne Brøggers essays
  5. Jeg frygtede det værste. Hvorfor skal publikum dog belemres med den amerikanske virksomhed Lehman Brothers som teater? Overraskende nok gør holdet på Republique det glimrende. Selv om det stadig er uklart, hvad jeg skal stille op med forestillingen
  6. Dødedansene i de istrisiske kirker fungerer den dag i dag som et påtrængende memento mori: Husk, at du skal dø!
  7. Man kan af den genopblussede splid omkring forfatteren Peter Handke lære, at man i Vesten nærmer sig koldkrigsklimaet i de kommunistiske lande. Sådan opfatter man det i hvert fald i Serbien, som det hele egentlig drejer sig om
  8. Chris Kraus’ nyfeministiske klassiker ’I Love Dick’ findes nu i en udmærket teaterversion på Husets Teater. Men forestillingen lider af farveløshed og musicalsyge