Emne

teateranmeldelse

Anmeldelse

’Med mig selv i mine egne arme’ er højenergisk og tragisk satire over fantasierne om moderskabets lyksaligheder

Den første større monolog, som forfatteren Christina Hagen har skrevet direkte til scenen, udstiller mareridtsagtigt fantasien om sammenhængen mellem moderskab og livets meningsfylde. Det er så sprogligt overlegent og sjovt, at man kan glemme, hvad man griner af

Det er Christian Lollike og ikke hans opsætning af Oehlenschlægers ’Aladdin’, som Information anmelder

En optælling viser, at anmelderne nævner teaterinstruktør Christian Lollikes navn næsten lige så ofte som navnet på hans nye stykke i deres anmeldelser. Det er fordi, de anmelder ham

’Riget’ som teater er en god kopi og derfor kunstnerisk amputeret

Det sælger sikkert billetter at lave teater af kendte og elskede tv-serier, og tv-dramatikkens dynamik gør meget godt for teatrets træghed. Teaterversionen af Lars von Triers ’Riget’ kan med sine gys og grin knap kaldes en kedelig kopi. Men ligesom andre af tidens dramatiske coverversioner føles den som teater kunstnerisk amputeret

Lollikes 68-teater er en fest, der fiser ud

Christian Lollikes ambivalente status over arven fra 1968 på Det Kongelige Teater er en slags jævnt underholdende og uhyggelig udgave af ’Hair’, skåret over dramatikerens gode, men genkendelige skabelon. Den virker som altid, men er uden svar på, hvordan vi og Lollike selv kommer videre

’Revolt. She Said. Revolt Again’ er befriende besværlig britisk dramatik, der opfordrer til oprør

Den unge britiske dramatiker Alice Birchs vidt omtalte og roste gennembrudsstykke ’Revolt. She Said. Revolt Again’ kan – og bør – nu ses på dansk i Husets Teaters skarpe rytmiske og skulpturelle opsætning

Syv teatre går sammen om én danmarksfortælling, men uden at finde fokus

Syv teatre er gået sammen om en forestilling med syv små scener, der skal kendetegne hvert enkelt teaters hjemegn. Det lyder som en sjov idé – og resultatet er udmærket – men ’Danmark, mit fædreland’ bliver også et lidt pudsigt miks, hvor en fælles retning udebliver

Fæl Faust

Et spændende ungt holds nyfortolkning af Goethes klassiker om Faust, der sælger sin sjæl til Fanden, er visuelt appellerende, men desværre også totalt løs og komplet mystificerende

Lollikes hospital er fyldt med lort og lagkage

Blod og andre kropsvæsker sprøjter ud over både scenografi og skuespillere, når det danske sygehusvæsen fremstilles i ’Hospitalet’ på Aarhus Teater. I Runar Hodnes iscenesættelse af Christian Lollikes dramatik er såvel lort som lagkage impliceret. Og det er ikke en oplevelse for sarte sjæle

Tjekket æstetik spænder ben for Halfdan Rasmussen-teaterkoncert

Halfdan Rasmussens ’Tosserier’ er blevet til en energisk teaterkoncert med alle de kendte digte. Men ordene er udsat for nye melodier og kølighed i ’Noget om helte’ på Nørrebro Teater

Mest læste

  1. Halfdan Rasmussens ’Tosserier’ er blevet til en energisk teaterkoncert med alle de kendte digte. Men ordene er udsat for nye melodier og kølighed i ’Noget om helte’ på Nørrebro Teater
  2. Det sælger sikkert billetter at lave teater af kendte og elskede tv-serier, og tv-dramatikkens dynamik gør meget godt for teatrets træghed. Teaterversionen af Lars von Triers ’Riget’ kan med sine gys og grin knap kaldes en kedelig kopi. Men ligesom andre af tidens dramatiske coverversioner føles den som teater kunstnerisk amputeret
  3. Den første større monolog, som forfatteren Christina Hagen har skrevet direkte til scenen, udstiller mareridtsagtigt fantasien om sammenhængen mellem moderskab og livets meningsfylde. Det er så sprogligt overlegent og sjovt, at man kan glemme, hvad man griner af
  4. En optælling viser, at anmelderne nævner teaterinstruktør Christian Lollikes navn næsten lige så ofte som navnet på hans nye stykke i deres anmeldelser. Det er fordi, de anmelder ham
  5. Den unge britiske dramatiker Alice Birchs vidt omtalte og roste gennembrudsstykke ’Revolt. She Said. Revolt Again’ kan – og bør – nu ses på dansk i Husets Teaters skarpe rytmiske og skulpturelle opsætning
  6. Christian Lollikes ambivalente status over arven fra 1968 på Det Kongelige Teater er en slags jævnt underholdende og uhyggelig udgave af ’Hair’, skåret over dramatikerens gode, men genkendelige skabelon. Den virker som altid, men er uden svar på, hvordan vi og Lollike selv kommer videre
  7. Blod og andre kropsvæsker sprøjter ud over både scenografi og skuespillere, når det danske sygehusvæsen fremstilles i ’Hospitalet’ på Aarhus Teater. I Runar Hodnes iscenesættelse af Christian Lollikes dramatik er såvel lort som lagkage impliceret. Og det er ikke en oplevelse for sarte sjæle