Emne

thriller

Mesterlige Lynne Ramsay fortæller følsomt med blodsprøjtende hammer

Lynne Ramsays mesterlige ’You Were Never Really Here’ om en lejemorder, der hader mænd, er en kærlig film om fortrængning. Sjældent, hvis nogensinde, har interessen for mennesket fyldt så meget midt i den blodsprøjtende hævn
Anmeldelse

Stephen King og hans søn fejrer kvinden i ’Rosernes torne’

Kvinder falder i søvn og forpupper sig i Stephen og Owen Kings ’Rosernes torne’, en sælsom og underholdende genfortælling af historien om Tornerose og vel nærmest et feministisk kampskrift om forholdet mellem gode kvinder og vrede mænd – og alle dem midt imellem
Krimiforfatter Anna Grue

»Folk er mættede af torturredskaber og lig på kødkroge«

For elleve år siden var forfatter Anna Grue med egne ord ’dødumoderne’ med sine britisk-inspirerede hyggekrimier om den skaldede detektiv Dan Sommerdahl. Men en modbevægelse er i gang, mener hun, for folk er ved at være mættede af torturredskaber og lig på kødkroge

’Greyzone’ fortsætter rutscheturen gennem krimiklicheerne

Det bliver næppe TV 2’s søndagsserie ’Greyzone’, der fornyer thrillergenren, men serien gør, hvad den kan med kameraføring og klipning for at gøre den indtil videre simple handling til en dramatisk rusketur

Jeff VanderMeers sci-fi-thriller peger ned i en dyb frygt for både menneske og natur

Der er noget grundlæggende urovækkende ved ’Udslettelse’, første bind i amerikanske Jeff VanderMeers sci-fi-trilogi. Her er det nemlig ikke kun naturen, der er efterladt muteret og forandret af tidens miljøødelæggelser. Mennesket er heller ikke det samme
Ny film

François Ozon forlader sort-hvid poesi til fordel for kulørt og kødelig tvillingethriller

Efter den poetiske perle ’Frantz’ skruer den frie filmfugl François Ozon igen op for blusset med den kulørte, kødelige tvillingethriller ’Dobbelt begær’
Anmeldelse

Mit liv som pendler er bedre end Liam Neesons

Informations filmredaktør mener, at han kunne have skrevet en bedre film om sin hverdag ombord på et tog end Jaume Collet-Serras fantasiløse spændingsfilm, ’Sidste stop’, der har Liam Neeson i hovedrollen som pendler

USA bygger på frihedsidealer, men undertrykker mennesker, der bor i nationen

Taylor Sheridan mener, at han som historiefortæller har et ansvar for at beskæftige sig med emner, der betyder noget. Information har talt med den amerikanske manuskriptforfatter og filminstruktør, som er aktuel med thrillerdramaet ’Wind River’, der foregår i et indianerreservat og handler om voldtægt, erobring og undertrykkelse af både mennesker og identitet

Underholdende og bidsk økothriller om magtfulde mænd, der misbruger mennesker

Polske Agnieszka Holland har helt bogstaveligt en høne at plukke med de såkaldte autoriteter, som hverken har hjerte eller hjerne til at kere sig om mennesker og dyr, i sin nye film, den sorthumoristiske og temmeligt usædvanlige økothriller ’Spoor’

I bombesprængningernes tid

Milano gnistrer af stemning i Giorgio Fontanas politiske thriller, ’En lykkelig mands død’, der desværre skæmmes af et fladt sprog og en meget jævn spændingskurve

Sider

Mest læste

  1. Det bliver næppe TV 2’s søndagsserie ’Greyzone’, der fornyer thrillergenren, men serien gør, hvad den kan med kameraføring og klipning for at gøre den indtil videre simple handling til en dramatisk rusketur
  2. Efter den poetiske perle ’Frantz’ skruer den frie filmfugl François Ozon igen op for blusset med den kulørte, kødelige tvillingethriller ’Dobbelt begær’
  3. Lynne Ramsays mesterlige ’You Were Never Really Here’ om en lejemorder, der hader mænd, er en kærlig film om fortrængning. Sjældent, hvis nogensinde, har interessen for mennesket fyldt så meget midt i den blodsprøjtende hævn
  4. For elleve år siden var forfatter Anna Grue med egne ord ’dødumoderne’ med sine britisk-inspirerede hyggekrimier om den skaldede detektiv Dan Sommerdahl. Men en modbevægelse er i gang, mener hun, for folk er ved at være mættede af torturredskaber og lig på kødkroge
  5. Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
  6. Kvinder falder i søvn og forpupper sig i Stephen og Owen Kings ’Rosernes torne’, en sælsom og underholdende genfortælling af historien om Tornerose og vel nærmest et feministisk kampskrift om forholdet mellem gode kvinder og vrede mænd – og alle dem midt imellem
  7. Der er noget grundlæggende urovækkende ved ’Udslettelse’, første bind i amerikanske Jeff VanderMeers sci-fi-trilogi. Her er det nemlig ikke kun naturen, der er efterladt muteret og forandret af tidens miljøødelæggelser. Mennesket er heller ikke det samme
  8. Man kunne tro, at markedet for seriemorder-thrillere med dårligt vejr og psykisk martrede detektiver var ved at være dækket, men ’Rellik’ – en ny britisk af slagsen – vender bøtten og opruller sin drabelige historie bagfra. Det gør ikke klicheerne mindre iøjnefaldende, men måske er det for det bedste, at de er så nemme at få øje på