Som så mange andre står modebranchen over for den gigantiske udfordring at skulle bidrage til en mere bæredygtig verden. Den 22-årige norske mediepioner Elise By Olsen vil konfrontere denne udfordring ved at åbne verdens første specialiserede modebibliotek. Måske er det fortiden, der skal redde vores tøjs fremtid
Det er næppe en overraskelse for nogen, at modeindustrien er en kæmpe klimasynder. Men at de uddeler en ’sustainability award’ til et brand, der producerer i polyester, kom alligevel bag på mig, skriver journaliststuderende Simon Nørskov i dette debatindlæg
Kinas produktions- og markedsmagt er så stor, at en totalboykot er umulig – til gengæld kan vi stræbe efter at boykotte de selskaber, hvis aktiviteter og produktion har en påviselig sammenhæng med menneskerettighedsovergreb
Modeugen faldt i år – en kende tragikomisk – sammen med offentliggørelsen af FN’s klimapanels nye klimarapport. For mens modeugens tema var bæredygtighed, konkluderede klimarapporten, at det står værre til for klimaet end nogensinde før, skriver bachelor i designkultur og økonomi Sebastian Tiku Lybeckeri dette debatindlæg
Jeans opstod som solidt arbejdstøj og var en del af antimoden. I dag har vi absolut taget beklædningsgenstanden til os, men overgangen fra arbejdstøj til modetøj har forpurret produktionen med det resultat, at jeans holder langt kortere end tidligere, skriver tekstilkunstner, men først og fremmest forbruger Susanne Nielsen
Hvert år brændes tonsvis ubrugt tøj af. Det skyldes, at overproduktion og klimaskadelig afbrænding er mere rentabel for tøjproducenterne end genanvendelse og bedre planlægning. Hvis vi vil problemet til livs, er der brug for politisk handling, skriver landsforkvinde i SF Ungdom Sofie Lippert i dette debatindlæg
Der er intet værdigt over regntøj. Og derfor er der også noget grundlæggende ubehageligt ved at møde sin kollega iført fuldt regnsæt og gummistøvler. Dog kan denne pragmatiske uniform noget særligt, skriver klummeskribent og forfatter Nanna Goul i denne klumme
Den moderne kapitalisme blev skabt af tøjproduktion. Og i dag kommer svimlende ti procent af vores samlede CO2-udledning fra produktionen af tøj. Historien om skjorter og kjoler er historien om globaliseringen. Om kapitalismen. Og om klimakrisen
Kvindelige ledere har mere frihed i deres påklædning end deres mandlige kolleger, mener modeforsker. Det sætter dog også andre krav til deres tøjvalg, for det er ikke nødvendigvis en nem øvelse at skille sig ud uden at vække for meget opsigt
Den moderne kapitalisme blev skabt af tøjproduktion. Og i dag kommer svimlende ti procent af vores samlede CO2-udledning fra produktionen af tøj. Historien om skjorter og kjoler er historien om globaliseringen. Om kapitalismen. Og om klimakrisen
Det er næppe en overraskelse for nogen, at modeindustrien er en kæmpe klimasynder. Men at de uddeler en ’sustainability award’ til et brand, der producerer i polyester, kom alligevel bag på mig, skriver journaliststuderende Simon Nørskov i dette debatindlæg
Hvert år brændes tonsvis ubrugt tøj af. Det skyldes, at overproduktion og klimaskadelig afbrænding er mere rentabel for tøjproducenterne end genanvendelse og bedre planlægning. Hvis vi vil problemet til livs, er der brug for politisk handling, skriver landsforkvinde i SF Ungdom Sofie Lippert i dette debatindlæg
At forvise H&M+-afdelingerne til internettet sender et signal til en hel befolkningsgruppe om, at vi ikke er ønskede i H&M’s butikker. Med mere og mere offentlig fokus på tykpositivisme må det næsten være en fejl, skriver Zille Gellert i dette debatindlæg
Tøjforbrug er en del af klimakampen. Bæredygtigt tøj associeres ofte med dyre, lokalproducerede, økologiske designvarer. Men det handler mere om at købe mindre og vedligeholde tøjet miljørigtigt
Modeugen faldt i år – en kende tragikomisk – sammen med offentliggørelsen af FN’s klimapanels nye klimarapport. For mens modeugens tema var bæredygtighed, konkluderede klimarapporten, at det står værre til for klimaet end nogensinde før, skriver bachelor i designkultur og økonomi Sebastian Tiku Lybeckeri dette debatindlæg
Som så mange andre står modebranchen over for den gigantiske udfordring at skulle bidrage til en mere bæredygtig verden. Den 22-årige norske mediepioner Elise By Olsen vil konfrontere denne udfordring ved at åbne verdens første specialiserede modebibliotek. Måske er det fortiden, der skal redde vores tøjs fremtid