Emne

tog

Læserbrev
10. januar 2022

DSB: Vi har ikke brug for en togrevolution, for meget kører allerede på skinner

Jernbanen er under forandring. Gennemsnitspriserne på togrejser er faldet, klimabelastningen er mindre, og snart bliver både tog og spor moderniseret. Vi behøver ingen revolution af jernbanen, for forandringen er i fuld gang, skriver kommunikationschef i DSB Niels-Otto Fisker i dette debatindlæg
Kommentar
6. januar 2022

Giv os en togrevolution, så DSB-turen ikke er præget af dårlig service og komfort for evigt

Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
Klumme
28. juni 2021

Togrejsen er langt den mest behagelige rejseform. Nu blomstrer den igen

Med en rute fra Stockholm til Berlin blomstrer togruterne på ny. Og det er en fornøjelse, for togrejsen er langt den mest behagelige rejseform. Toget snor sig gennem landskabet fra bymidte til bymidte, og om natten bliver man blidt vugget i søvn af dets rolige rytme, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
Toget snor sig gennem landskabet, fra en bil ser man meget mindre og skal desuden koncentrere sig om kørslen. I toget slapper man af.
Podcast
3. november 2020

Toget er både godt for klimaet og en tiltrængt pause fra hastighedssamfundet

Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
Læserbrev
1. juli 2020

Gør rejsepasset til et permanent sommertilbud for unge, så vi kan udforske Danmark

Rejsepasset åbner for, at unge som mig kan få råd til at gå på opdagelse i Danmarks natur i stedet for at flyve til udlandet – og færre flyrejser er til gavn for miljøet. Derfor bør det gøres til et permanent sommertilbud, skriver studerende i dette debatindlæg
»Kloden brænder, og en af de allerstørste syndere er flytrafikken. Alligevel er det – også efter corona – billigere at hoppe på et fly til Østrig, end at køre fra Aarhus til Skagen med tog,« skriver studerende Tøger Lautrup Knøss, som ønsker, at det såkaldte rejsepas, der giver billig adgang til offentlig transport i otte dage, bliver permanent for unge.
Læserbrev
7. oktober 2019

Hovedstadens Letbane spilder vores tid nu og påfører samfundet enorme tab i fremtiden

Rapporterne, der konkluderer, at Hovedstadens Letbane kommer til at koste samfundet dyrt på langt sigt, har ikke engang indregnet de mange gener, der er under hele anlægsfasen. Det er spild af folks tid og penge, skriver specialkonsulent i CEPOS Jonas Herby i dette debatindlæg
Nyhed
7. oktober 2019

DSB’s gamle dieseltog forurener fire gange så meget som bilerne på H.C. Andersens Boulevard

De såkaldte ME-diesellokomotiver udsætter passagerer og personale for ultrafine dieselpartikler, der kan have en lang række helbredsmæssige konsekvenser, viser nyt studie. DSB vil udfase lokomotiverne i 2022
Bjørn Strøm er studerende på Roskilde Universitet og ugentlig pendler, og han er »ikke særlig begejstret« for at høre, at man udsættes for flere ultrafine partikler i forreste vogn bag de gamle diesellokomotiver end på H.C. Andersens Boulevard.
Essay
4. oktober 2019

Forfatter C.Y. Frostholm er taget på rejse med tog, skib og bøger i klimakrisens tidsalder

Togrejsen bringer stederne tættere sammen. I stedet for at hakke verden op i bidder med afgrunde imellem, bibringer den en følelse af, at alle steder er tilgængelige. At holde sig til jordens overflade og bevæge sig i en ubrudt linje giver en følelse af en tættere, næsten organisk forbindelse med stederne
»I lang tid ser jeg næsten ikke ud ad vinduet. Der er alt for mange ting, der holder mig fast i, hvor jeg kommer fra, mobilen ikke mindst. Kun langsomt bliver landskabet mere interessant, mere kuperet, mere grønt. Først sent på eftermiddagen, da jeg har døset og fået kaffe, begynder jeg at føle mig nærværende i rejsen: Vinmarker på skråninger. Husene for alvor anderledes, hvilken lettelse!« sådan skriver forfatteren C. Y. Frostholm i sit essay om at rejse med tog.
Læserbrev
10. september 2019

Alternativet: Danmark bør samarbejde med Sverige om at få nattog tilbage på skinnerne

Det er for dyrt med nattog i Danmark, siger transportministeren. Men vi bør samarbejde med Sverige og Østrig om at få nattog tilbage på skinnerne, for det er endnu dyrere for klimaet, at vi ikke har et reelt alternativ til flyet, skriver transportordfører i Alternativet i dette debatindlæg
Analyse
11. juli 2019

Hvis vi skal transportere os anderledes, skal vi lave vores transportpolitik anderledes

Transportminister Benny Engelbrecht vil starte helt forfra om fremtidens trafikale investeringer. Han har ambitioner om at skabe brede flertal, men med togfond og en markant grønnere ambition kan den øvelse blive svær. Og så er der en helt grundlæggende modsigelse – særligt for en grøn regering – i at lade jernbane betale af olieindvinding
Togfondens skæbne er belysende for de forhold, der har hersket om dansk transportpolitik, skriver David Rehling.

Sider