Emne

togdrift

Artikler
Leder
5. januar 2023

Tag toget til Europa (hvis du har røven fuld af tid og penge)

Den europæiske togdrift kører katastrofalt dårligt som alternativ til den forurenende flytrafik. EU-koordinering er afgørende, men også nationalt må vi i Danmark feje foran egen togdør
Som togpassager føler man sig ofte som en klovn i en politisk komedie, når man tager et dyrt og langsomt tog gennem Europa, skriver europakorrespondent Mathias Sonne i denne leder.
Kommentar
6. januar 2022

Giv os en togrevolution, så DSB-turen ikke er præget af dårlig service og komfort for evigt

Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
Læserbrev
10. september 2019

Alternativet: Danmark bør samarbejde med Sverige om at få nattog tilbage på skinnerne

Det er for dyrt med nattog i Danmark, siger transportministeren. Men vi bør samarbejde med Sverige og Østrig om at få nattog tilbage på skinnerne, for det er endnu dyrere for klimaet, at vi ikke har et reelt alternativ til flyet, skriver transportordfører i Alternativet i dette debatindlæg
Klumme
4. december 2018

Jeg vil ikke flyve til klimatopmøde. Men jeg gør det alligevel

Velkommen til fjerde låge i Informations julekalender. Jørgen har som klimajournalist kæmpet for bæredygtighed i 40 år. Han ved om nogen, at der skal skæres ned på flyrejser, men hvordan kommer man ellers til COP24 i Polen?
Velkommen til fjerde låge i Informations julekalender. Jørgen har som klimajournalist kæmpet for bæredygtighed i 40 år. Han ved om nogen, at der skal skæres ned på flyrejser, men hvordan kommer man ellers til COP24 i Polen?
Leder
26. oktober 2018

Kampen for at engagere folk i klimakampen starter her; i avisspalterne

Hvordan kan vi fortælle om klimaforandringerne, uden at det presser folk til passivitet – måske endda modstand? Det skal vi ved også at prioritere de opbyggelige fortællinger
Hvordan kan vi fortælle om klimaforandringerne, uden at det presser folk til passivitet – måske endda modstand? Det skal vi ved også at prioritere de opbyggelige fortællinger
Kommentar
22. august 2018

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
Der bygges fortsat på Danmarks første højhastighedsbane fra København over Køge til Ringsted. Her arbejdes der på den nye station ved Køge.
Nyhed
24. juni 2017

Ny forskning: Vi ved ikke, om udlicitering af togdrift er en god idé

Regeringen vil udbyde togdriften og udfordre DSB’s position. En konsulentrapport bestilt af regeringen viser, at det er en god idé. Men ny dansk forskning konkluderer, at vi langtfra har tilstrækkelig viden om effekterne
Regeringen vil sende mere togdrift i udbud i fremtiden. Men det kan få konsekvenser for borgerne, at vi potentielt risikerer at udlicitere områder, i forhold til hvilke det ikke kan svare sig, og modsat overser områder, hvor udbuddet både kan spare staten penge og øge ydelsens kvalitet. Simpelthen fordi vi udliciterer i blinde, mener professor Ole Helby Petersen fra Roskilde Universitet.
Læserbrev
17. oktober 2015

Togfonden tjener mange formål

Elektrificeringen vil bidrage til at opfylde kravet om, at alle EU-lande i 2020 skal bruge 10 procent vedvarende energi i transportsektoren
Elektrificeringen vil bidrage til at opfylde kravet om, at alle EU-lande i 2020 skal bruge 10 procent vedvarende energi i transportsektoren