Emne

togdrift

Alternativet: Danmark bør samarbejde med Sverige om at få nattog tilbage på skinnerne

Det er for dyrt med nattog i Danmark, siger transportministeren. Men vi bør samarbejde med Sverige og Østrig om at få nattog tilbage på skinnerne, for det er endnu dyrere for klimaet, at vi ikke har et reelt alternativ til flyet, skriver transportordfører i Alternativet i dette debatindlæg

Jeg vil ikke flyve til klimatopmøde. Men jeg gør det alligevel

Velkommen til fjerde låge i Informations julekalender. Jørgen har som klimajournalist kæmpet for bæredygtighed i 40 år. Han ved om nogen, at der skal skæres ned på flyrejser, men hvordan kommer man ellers til COP24 i Polen?

Kampen for at engagere folk i klimakampen starter her; i avisspalterne

Hvordan kan vi fortælle om klimaforandringerne, uden at det presser folk til passivitet – måske endda modstand? Det skal vi ved også at prioritere de opbyggelige fortællinger

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
Togdrift i udbud

Ny forskning: Vi ved ikke, om udlicitering af togdrift er en god idé

Regeringen vil udbyde togdriften og udfordre DSB’s position. En konsulentrapport bestilt af regeringen viser, at det er en god idé. Men ny dansk forskning konkluderer, at vi langtfra har tilstrækkelig viden om effekterne

Togfonden tjener mange formål

Elektrificeringen vil bidrage til at opfylde kravet om, at alle EU-lande i 2020 skal bruge 10 procent vedvarende energi i transportsektoren.

Mest læste

  1. Hvordan kan vi fortælle om klimaforandringerne, uden at det presser folk til passivitet – måske endda modstand? Det skal vi ved også at prioritere de opbyggelige fortællinger
  2. Nej, jeg tjekker ikke bare billetter
  3. Regeringen vil udbyde togdriften og udfordre DSB’s position. En konsulentrapport bestilt af regeringen viser, at det er en god idé. Men ny dansk forskning konkluderer, at vi langtfra har tilstrækkelig viden om effekterne
  4. Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje