Emne

tosprogede

Læserbrev
10. februar 2020

Tosprogede forældre har ikke altid forudsætning for at engagere sig i sine børns skolegang

Forældre til tosprogede skole- og gymnasieelever fremstilles af og til som passive. Men sandheden er nok snarere, at mange forældre, især flygtninge, er lidt handlingslammede, når de får henvendelser fra skolen. Det kan der være flere grunde til – både kulturelle og sproglige, skriver Lise Heidemann Andersen i dette debatindlæg
Kronik
18. oktober 2017

Dansk er et ugæstfrit sprog

Dansk er ikke et svært sprog. Men det er svært at tale dansk med danskerne, og det kan afholde nogle nydanskere fra at tale sproget, selvom de faktisk godt kan det
Buthaina Shaheens appel til etniske danskere er, at de skal være tålmodige med folk, der taler med accent og ikke siger danske udtryk nøjagtigt, som de selv ville sige dem.
Kommentar
18. oktober 2017

Hvorfor dygtiggøre sig, hvis man kan få flere penge for at ligge på sofaen

Efter skoleydelsen blev beskåret drastisk, er elevtallet raslet ned på produktionsskolerne. For i dag betaler vi de unge flere penge for at lave ingenting, i stedet for at dygtiggøre sig, så de med tiden kan få en uddannelse til gavn for dem selv og for samfundet
Kronik
14. oktober 2017

Engelsk? ’Thumbs up’! Arabisk? Buuuh!

Vi er en tosproget familie – vi taler dansk og engelsk i en stor pærevælling. Folk elsker det: ’Wauw, engelsk! Hvor nyttigt,’ siger de. Havde vi talt arabisk, havde det været et problem. Hvorfor? Det skal jeg sige dig: fordi der findes fine og ikke så fine indvandrere
Vi har været her et år nu. Noget har været nemt, andet har været blod, sved og tårer. Og vi føler stadig ikke helt, at vi passer ind, men vi arbejder på det hver evig eneste dag, skriver dagens kronikør.
Leder
20. januar 2017

Fokuser sprogtest

Der er al mulig grund til at bruge ressourcerne forebyggende, hvis ikke danske børn skal ende med dårligere livschancer, fordi de hedder Ahmed og ikke Alfred. Men er obligatoriske sprogtest af alle børn det rigtige svar på den udfordring?
Nyhed
25. august 2014

Integration af tosprogede børn i dagtilbud fejler

Både i Aarhus og København takker forældre nej til de integrationsfremmende ordninger, der skal blande etnisk danske børn med tosprogede børn i daginstitutionerne
Både i Aarhus og København takker forældre nej til de integrationsfremmende ordninger, der skal blande etnisk danske børn med tosprogede børn i daginstitutionerne
Baggrund
25. august 2014

Mislykket integration: ’Børnene kom aldrig’

Kommunale tiltag, der skal blande etnisk danske børn med tosprogede børn i daginstitutionerne virker ikke efter i hensigten. I institutionen Stenurten på Nørrebro takkede forældre med ikke-vestligt oprindelse nej til de såkaldte sprogpladser, som i stedet gik til børn med amerikanske og islandske forældre
Der er ikke mange tosprogede børn med ikkevestlig baggrund , der har taget imod tilbudet om at gå i Stenurten. I stedet har vuggestuen blandt andet taget imod børn fra USA, Australien og Island til de ledige såkaldte sprogpladser.
Nyhed
22. oktober 2013

EL: Københavnske folkeskoleelever skal have arabisk

De københavnske folkeskoler skal selv have lov til at vælge, hvilke sprog de vil tilbyde eleverne som andet fremmedsprog. Det mener Enhedslisten. Børne- og ungdoms-borgmesteren siger, timingen er ’skidt’
Baggrund
1. februar 2013

To undervisningssprog giver dygtigere elever

Privatskolen Sankt Petri Skole har succes med at undervise elever på både tysk og dansk. Skolens rektor mener, at de fleste børn har glæde af to undervisningssprog og opfordrer danskerne til at skrue ned for deres frygt for dannelse af parallelsamfund på muslimske friskoler
På Sankt Petri Skole bliver dansk og tysk sprog og kultur vægtet lige højt. Flersprogethed styrker elevernes faglighed, mener skolens rektor.
Nyhed
1. februar 2013

Forsker: Lad skoler bruge arabisk som undervisningssprog

Regeringen planlægger at gennemføre et stort forsøg med modersmålsundervisning i folkeskolen, men en sprogekspert opfordrer politikerne til at gå endnu længere og på forsøgbasis indføre arabisk som undervisningssprog
Regeringen planlægger at gennemføre et stort forsøg med modersmålsundervisning i folkeskolen, men en sprogekspert opfordrer politikerne til at gå endnu længere og på forsøgbasis indføre arabisk som undervisningssprog

Sider

  • 1. maj 2002

    Religionsfrihed eller religionslighed?

    At kalde faget ’kristendom’ for ’religion’ er et fint signal – men også indholdet bør overvejes
  • 27. september 2005

    'Perker' eller hvad?

    Perker er det ord, der rammer bedst, når man taler om den gruppe af danskere med anden etnisk baggrund, som ofte er til debat i samfundet, mener professor i sprog
  • Kronik
    18. oktober 2017

    Dansk er et ugæstfrit sprog

    Dansk er ikke et svært sprog. Men det er svært at tale dansk med danskerne, og det kan afholde nogle nydanskere fra at tale sproget, selvom de faktisk godt kan det
    Buthaina Shaheens appel til etniske danskere er, at de skal være tålmodige med folk, der taler med accent og ikke siger danske udtryk nøjagtigt, som de selv ville sige dem.
  • Kronik
    4. februar 1998

    Pæredansk og perkerdansk

    Mange tosprogede unge bruger et anderledes dansk til at udtrykke en anden identitet end den leverpostejfarvede. Vi glæder os til, at man en dag også må læse nyhederne op på en lille smule perkerdansk SOCIALT SET Sevinç: He Nevin, konusma istiyom...
  • 16. august 2005

    Frit valg gælder ikke gode skoler

    Skoler med højt karaktergennemsnit melder om alt udsolgt. Kommunerne har fyldt klasserne af sparehensyn, og skoleledere advarer nu mod at bruge karakterlisten som guide til det frie skolevalg
  • Læserbrev
    10. februar 2020

    Tosprogede forældre har ikke altid forudsætning for at engagere sig i sine børns skolegang

    Forældre til tosprogede skole- og gymnasieelever fremstilles af og til som passive. Men sandheden er nok snarere, at mange forældre, især flygtninge, er lidt handlingslammede, når de får henvendelser fra skolen. Det kan der være flere grunde til – både kulturelle og sproglige, skriver Lise Heidemann Andersen i dette debatindlæg
  • 27. september 2005

    ...

    Det er som en fornemmelse: Vi ved, hvad vi taler om, men vi kan ikke sætte ord på. Man har brugt betegnelsen 'indvandrer', men det passer ikke, for svenskere er også indvandrere...
  • 13. november 2008

    Indvandrerdrengene halter langt bagefter pigerne

    Unge indvandrere går næsten lige så ofte i gang med en uddannelse som danske unge, viser ny forskning. Men det er især pigerne, der hiver statistikken op. Mange indvandrerdrenge kommer aldrig i gang eller bliver aldrig færdige med deres uddannelse
    Indvandrerdrengene skal lære, at man godt kan være sej og dygtig på samme tid, mener antropolog Laura Gilliam.