Emne

tosprogede børn

Artikler
Kronik
22. april 2022

Flygtningebørn klarer sig bedre i svenske skoler end danske, så lad os gøre ligesom dem

Den svenske lovgivning om tosprogede børn virker og er begrundet med faglighed og viden om sprog- og kulturlæring. Det kunne vi lære noget af, for den danske lovgivning er mest af alt begrundet med politikeres forestillinger om integration, skriver lektor i dansk som andetsprog Bergthóra Krístjansdóttir i dette debatindlæg.
På Sct. Jørgen Skole i Holstebro er der nu startet ukrainske flygtningebørn i sprogklasserne. Ifølge lektor i dansk som andetsprog Bergthóra Krístjansdóttir skal vi implementere en lovgivning, der minder om den svenske.
Læserbrev
20. august 2020

Tosprogede børn har brug for tosprogede medarbejdere i dagsinstitutionerne

Det øger ligheden mellem børn at have fokus på sprog i daginstitutioner, viser nyt studie. Da jeg arbejdede som støttepædagog i Vollsmose, så jeg, hvordan tosprogede medarbejdere kunne løfte tosprogede børns sprogtilegnelse. Men så blev medarbejderne opsagt af kommunen, skriver Eva Rasmussen i dette debatindlæg
Folk
25. maj 2020

FOLK

Tosprogede skolebørn får det ikke nemmere af at blive henvist til skoler med flere etnisk danske elever
Læserbrev
10. februar 2020

Tosprogede forældre har ikke altid forudsætning for at engagere sig i sine børns skolegang

Forældre til tosprogede skole- og gymnasieelever fremstilles af og til som passive. Men sandheden er nok snarere, at mange forældre, især flygtninge, er lidt handlingslammede, når de får henvendelser fra skolen. Det kan der være flere grunde til – både kulturelle og sproglige, skriver Lise Heidemann Andersen i dette debatindlæg
Læserbrev
15. november 2018

Tosprogede elever får ikke den undervisning, de har brug for

Vi ved, at tosprogede elever har brug for at arbejde med sproget på en anden måde end etnisk danske elever, men lige nu lader vi dem i stikken.
Kronik
1. oktober 2018

Politikernes forsøg på at sprede og danisere tosprogede elever skader integrationen

Selv om spredning og procentgrænser ikke forbedrer de tosprogede elevers danskfærdigheder, udbreder politikerne spredningsideologien til gymnasierne. Det marginaliserer tosprogede
Selv om spredning og procentgrænser ikke forbedrer de tosprogede elevers danskfærdigheder, udbreder politikerne spredningsideologien til gymnasierne. Det marginaliserer tosprogede
Læserbrev
28. august 2018

Lærere i dansk som andetsprog kan forbedre tosprogede gymnasieelevers læring

Tiden er inde til at se i øjnene, at elevgrundlaget i gymnasierne ændrer sig. Det kan vi godt håndtere, men det kræver en anden tilgang til tosprogede elever. En tilgang, som lærere i dansk som andetsprog kan bidrage med
Læserbrev
17. maj 2018

Jo, Støjberg, forældre til indvandrerbørn tager ansvar

Når Inger Støjberg hævder, at forældre til tosprogede børn ikke tager ansvar for deres børn, er det simpelthen ikke rigtigt. Børnenes fremtid er nemlig afgørende, når forældrene skal vælge bopæl