Emne

trængselsafgifter

Road Show

Tag på rundfart med ’Sødt sagt’. Får du ringen for ørerne, så trøst dig med, at det går over igen

Omegnsborgmestres kovending slog betalingsringen ihjel

Under VK-regeringen talte sammenslutning af S-omegnsborgmestre om en betalingsring som eneste effektive løsning på hovedstadens trængselsproblemer. Men i den seneste tids debat har selvsamme borgmestre været blandt de mest markante kritikere. Det blev afgørende for ringens endeligt

Fem stemmer mod betalingsringen

I byer som Stockholm, Oslo og London reducerer trængselsafgifter både biltrafik og køtid, og den miljøundersøgelse, som blev lavet i januar, konkluderede, at en betalingsring i København, der følger Københavns kommunegrænse inklusive Amager, vil betyde 91.000 færre bilture pr. døgn. Vi har spurgt fem kritikere af ringen, hvorfor de egentlig er så kritiske

Regeringen sikrer væksten - i bilkøer

Væksten i hovedstadens biltrafik æder sig ind på byens og landets økonomiske vækst, fordi borgerne holder i kø. Men trods valgets mantra om at genskabe vækst bekæmper regering nu forslagene om at løse problemerne med trængsel – herunder sit eget hidtidige forslag

Storbyernes kamp mod syndfloden

København er en af de storbyer, der i netværket C40 vil levere ambitiøse klimaløsninger. 'Det er storbyerne, vi skal knytte vort håb til, og København er i front,' siger international rådgiver. Men nogle gange skyller klimaforandringerne de smukke ord ud i kloakken

For 10 milliarder luftforurening

Radikale Venstre har fremlagt et finanslovsforslag. Det er vores bud på, hvordan Danmark kan komme ud af en økonomisk krisetid uden at lide for store menneskelige, miljømæssige og økonomiske tab. En del af vores finanslovsforslag er en vækstpakke med bæredygtige trafikinvesteringer, der ikke bare råber motorvej, motorvej, og mere motorvej. Der er behov for en revolution i transporten. Den skal være effektiv, og det skal kunne betale sig at køre grønt

Regeringens trafikplan kan give boom i bilpark

Det nye i regeringens transportplan er, at man nu for alvor prøver at skåne klimaet. Det gamle er, at der stadig skal bygges masser af motorveje. Og det helt store spørgsmål er, om Danmark vil drukne i biler, når de begynder at falde i pris. Det forudser flere trafikforskere

En transformeret grøn Fogh?

Det er nye tider, når Anders Fogh Rasmussen nu erkender tidligere fejl og taler om behovet for en grøn skattereform

Oppositionens 12 energikrav til Fogh

Er statsministeren grøn i både tale og handling? Efter Anders Fogh Rasmussens grønne tale på Venstres landsmøde søndag, har oppositionen opstillet 12 krav til ministeren.

Læserne skriver

Debat fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Enhver rejse må betale rejsens samfundsomkostninger - både trængsels-, miljø- og klimaomkostninger. Når disse omkostninger er betalt, må det være op til den enkelte, om man vil bruge sine midler til bilture, togture, charterrejser eller fladskærme
  2. Trafikministeren afviser, at 'det kan betale sig' at sænke billetpriserne på den kollektive trafik. Hun udelukker dog ikke at indføre trængselsafgifter