Emne

trafik

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?

At køre bil i byen bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus

Bortset fra en enkelt soloulykke blev Oslo fuldstændig forskånet for trafikdrab sidste år – en sidegevinst af en plan for grøn trafikomstilling. Regeringer bør tage ansvar for at reducere bilismen i stedet for at overlade det til lokalpolitikerne, skriver klummeskribent Gaby Hinsliff

Ved borgersamling havde We Do Democracy og forvaltningen koreograferet hele processen

We Do Democracy siger, de vil skabe verdens bedste borgerting, men da de havde chancen i København, bestemte de sammen med forvaltningen på forhånd konceptet, fravalgte uafhængige eksperter og styrede dialogen stramt, skriver formand for Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg

Når nogle københavnere holder bil, er det ikke af ond vilje men af nødvendighed

Alle bilister i storbyen kan ikke bare droppe bilen og tage cyklen eller toget. Mange københavnere har brug for bilen til at få en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål til at gå op, skriver afdelingschef i bilistorganisationen FDM i dette debatindlæg

Debatten fortsætter: Argumenter for el-løbehjul

Én ting er mere barnligt end voksne mennesker på løbehjul. Det er at affeje enhver forandring som forfald, og forveksle sin egen afsmag med et samfundsproblem, skriver Mathias Sindberg i denne leder, som følges op af en kritik af det risikable ved el-løbehjulene af David Rehling

Der er ingen grund til at skælde ud på asfalt, det er grønnere, end du tror

Asfalt får ofte hug i klimadebatten, men den kollektive trafik vil stadig være afhængig af vores vejnet i de kommende år. Derfor giver det god mening at investere i vedligeholdelse og nye klimavenlige vejbelægninger, skriver direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl, i dette debatindlæg. 

Borgmestre nedgør visionen om at nedbringe drivhusgasser 70 pct. inden 2030

Det er kortsigtet, perspektivløst, egoistisk og selvhævdende, at borgmestre spænder ben for de tiltag, der er nødvendige for at nå klimamålsætningen.

Margrete Auken: EU skal skabe konkurrencedygtige togrejser gennem hele Europa

Vi skal bruge mindst halvdelen af EU’s infrastrukturmidler til at sikre bedre og hurtigere tog på tværs af Europa. Så kan togene blive konkurrencedygtige med flyene, skriver Margrete Auken i dette debatindlæg

København er kåret til Europas mest bæredygtige trafikby

Ny rapport placerer København som Europas bedste by for fodgængere og cyklister målt på indikatorer som luftkvalitet, vejsikkerhed og kollektiv trafik. Men der kan stadigvæk gøres mere, mener Det Økologiske Råd og Greenpeace

FOLK

FOLK fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  2. Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
  3. Havde det været bedre for Danmark at blive opfattet som en del af Anden Verdenskrigs tabere? Så ville der måske ikke være gået over 60 år, før vi var klar til at se en film om Flammen og Citronen og høre om uskyldige ofre for en forvirret modstandsbevægelses drab
  4. Sangbogen 'De små synger' må fjernes fra alle offentlige institutioner, og den må forsynes med advarselsetiketter, hvis den skal ligge i private hjem
  5. Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
  6. MORTEN SKRIVER er navnet på en af vore originale tænkere, der opererer i feltet mellem kunst og videnskab med glimt i øjet, men også med alvorlig klangbund. Dem vi desværre ikke har så mange af
  7. En udstilling i Bordeaux sætter lys på en af nutidens væsentligste udviklinger: Byernes hysterisk heftige vækst
  8. BILLETPRISERNE i den offentlige trafik vil i de kommende år stige uforholdsmæssigt meget. Vurderingerne lyder på hele 15 procent ekstra. Årsagen er ikke, at det vil blive dyrere at transportere folk rundt i landet...