Emne

trafik

Når nogle københavnere holder bil, er det ikke af ond vilje men af nødvendighed

Alle bilister i storbyen kan ikke bare droppe bilen og tage cyklen eller toget. Mange københavnere har brug for bilen til at få en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål til at gå op, skriver afdelingschef i bilistorganisationen FDM i dette debatindlæg

Debatten fortsætter: Argumenter for el-løbehjul

Én ting er mere barnligt end voksne mennesker på løbehjul. Det er at affeje enhver forandring som forfald, og forveksle sin egen afsmag med et samfundsproblem, skriver Mathias Sindberg i denne leder, som følges op af en kritik af det risikable ved el-løbehjulene af David Rehling

Der er ingen grund til at skælde ud på asfalt, det er grønnere, end du tror

Asfalt får ofte hug i klimadebatten, men den kollektive trafik vil stadig være afhængig af vores vejnet i de kommende år. Derfor giver det god mening at investere i vedligeholdelse og nye klimavenlige vejbelægninger, skriver direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl, i dette debatindlæg. 

Borgmestre nedgør visionen om at nedbringe drivhusgasser 70 pct. inden 2030

Det er kortsigtet, perspektivløst, egoistisk og selvhævdende, at borgmestre spænder ben for de tiltag, der er nødvendige for at nå klimamålsætningen.

Margrete Auken: EU skal skabe konkurrencedygtige togrejser gennem hele Europa

Vi skal bruge mindst halvdelen af EU’s infrastrukturmidler til at sikre bedre og hurtigere tog på tværs af Europa. Så kan togene blive konkurrencedygtige med flyene, skriver Margrete Auken i dette debatindlæg

København er kåret til Europas mest bæredygtige trafikby

Ny rapport placerer København som Europas bedste by for fodgængere og cyklister målt på indikatorer som luftkvalitet, vejsikkerhed og kollektiv trafik. Men der kan stadigvæk gøres mere, mener Det Økologiske Råd og Greenpeace

FOLK

FOLK fra dagens avis

Vær cykelvisionær

Jeg har et alternativ, som både kan nedsætte trængslen på motorveje og i byerne, nedbringe CO2 udslippet markant, forbedre befolkningens sundhed, har en samfundsøkonomisk gevinst indbygget, og som medfører en forbedring af betalingsbalancen, og får Danmark til at hænge bedre sammen
Letbanen

Højt at flyve …

Fadæsen om letbanen taler lige ind i det kompleks, københavnerne har over for Aarhus. Men inden du fnyser alt for selvtilfredst ned i avisen med din københavnersnude, så tænk lige over den her: Hvem får gratis kransekage to gange? Det gør Aarhus

København skal prioritere sikre veje

Læserbrev

Sider

Mest læste

  1. Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  2. Der går en lige linje fra globalisering til marginalisering og ghettoisering
  3. Sangbogen 'De små synger' må fjernes fra alle offentlige institutioner, og den må forsynes med advarselsetiketter, hvis den skal ligge i private hjem
  4. Faderhuset charmer sig ind med stegt flæsk og grillfester i Bandholm. Og byen kan godt favne sekten, siger beboerne. Værre er det, at de legende børn er forsvundet fra gaderne. Men måske er det ikke så dårligt at blive en by for dem på over 40 år
  5. Efter at have overlevet truslen fra Vest er den østtyske lyssignalmand igen i fare for at blive udryddet. Denne gang er det EU, der i sin iver efter at standardisere har rettet blikket mod Der Ampelmann
  6. Med trængselsafgiften i Stockholm spilder folk ikke deres tid i bilkøer ligesom tidligere, og det giver en samfundsøkonomisk gevinst på mere end 600 millioner kroner årligt. Potentialet er det samme i København, men her opgør man de samfundsøkonomiske gevinster anderledes, og derfor kommer flere modeller ud med et minus
  7. Én ting er mere barnligt end voksne mennesker på løbehjul. Det er at affeje enhver forandring som forfald, og forveksle sin egen afsmag med et samfundsproblem, skriver Mathias Sindberg i denne leder, som følges op af en kritik af det risikable ved el-løbehjulene af David Rehling
  8. De store bogstaver er tilbage