Emne

trafik

Kronik
6. maj 2022

Så længe fartgrænserne ikke håndhæves, har alle grund til at være bange i trafikken

Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
Politikerne bør gøre mere for at sikre sikker trafik, skriver Søren Rønhede, for Folketingets ’vanvidspakke’ kradser kun i problemets overflade.
Læserbrev
3. maj 2022

Kattegat-forbindelsen er et forældet og tilbageskuende prestigeprojekt – drop det

Som delebilister har vi naturligvis en interesse i at kunne komme hurtigt fra A til B, men der skal tænkes mere visionært end evig udvidelse af vejnettet med dertil hørende støj og forurening. Vi har brug for moderne og klimaansvarlige løsninger, skriver to bestyrelsesmedlemmer i delebilsforeninger i Aarhus og København Tone Høybye og Jeppe Fage-Butler i dette debatindlæg
Læserbrev
24. februar 2022

Lavere fartgrænser kan reducere både CO2-udledning og støjproblemer

Lavere fartgrænser giver færre støjgener og alvorlige uheld, og samtidig er det en klimagevinst uden lige. Dertil er omkostningerne til at realisere dem få. Vi skal blot indse, at den grønne omstilling er vigtigere end hurtige biler, skriver landskabsarkitekt Ole Mouritsen
Forsikringssvindel
15. januar 2022

Brevkassen: Jeg blev torpederet af en gravid kvinde uden kørekort – skal jeg melde hende?

Intet problem er for lille – intet for stort. Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne, og alle spørgsmål får to svar
Intet problem er for lille – intet for stort. Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne, og alle spørgsmål får to svar
Læserbrev
12. januar 2022

Det går ud over aalborgensernes livskvalitet, hvis Egholmlinjen bliver en realitet

Med Egholmlinjen bliver blandt andre naturelskere og fiskere udsat for skadelige partikler og risiko for lungehindekræft samt påvirkes af støj- og trafikforurening. Aalborg Kommune og Vejdirektoratet bør finde en anden måde at løse myldretidstrængslen på, skriver CEO i Sound Branding Consultancy Birgitte Rode i dette debatindlæg
Kommentar
29. november 2021

Alt for mange kører for stærkt. Derfor er der behov for mere fartkontrol

Pendler man til og fra arbejde i bil, vil man dagligt opleve bilister, der ikke overholder fartgrænserne. Mange opfatter det som en mindre forseelse og undervurderer risiciene ved det. Den mest effektive løsning er at sætte flere stærekasser op, skriver økonomerne Sibilla Di Guida og Davide Marchiori i dette debatindlæg
Ved at sætte flere stationære fartkontroller op – eksempelvis stærekasser – i stedet for at sætte flere politifolk på opgaven, kan man holde udgifterne nede.
Kommentar
16. april 2021

Det er en skandale, at regeringen lader Østbanen forfalde til fordel for en omfartsvej

Transportminister Benny Engelbrecht taler om, hvor vigtige lokalbanerne er for vores infrastruktur og den grønne omstilling, men i stedet for at vedligeholde Østbanen, bruger han en masse penge på en omfartsvej i området, skriver sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik Leif Kajberg i dette debatindlæg
Klima
13. februar 2021

Elbilkommission: Det skal være »meget billigt« at lade sin elbil op

En omstilling til grønne biler kræver flere ladestandere og billigere el til opladning, konkluderer elbilkommisionen i ny delrapport, som også slår fast, at man nemt og billigt kan begrænse trængselsproblemer gennem en afgift på kørsel i de større byer. Regeringen afviser ideen
Elbilkommisionen med Anders Eldrup i spidsen har udarbejdet et forslag til at begrænse trængslen i de store byer. Men det afviste regeringen hurtigt at gøre. Her ses Eldrup diskutere med Venstres Tommy Ahlers.
Læserbrev
14. november 2020

Brevkassen: Burde jeg politianmelde?

Har du en nød, du ikke kan knække? Skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet
Har du en nød, du ikke kan knække? Skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet
Baggrund
22. januar 2020

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
Lige uden for Berlin har Tesla lagt godt en kvart milliard kroner for en østtysk grund, hvor en »gigafabrik« fra 2022 vil spytte en halv million Tesla’er med dertil hørende batterier ud om året. Det kan anses som et alarmerende wakeupcall for den tyske bilindustri.

Sider

  • Kronik
    6. maj 2022

    Så længe fartgrænserne ikke håndhæves, har alle grund til at være bange i trafikken

    Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
    Politikerne bør gøre mere for at sikre sikker trafik, skriver Søren Rønhede, for Folketingets ’vanvidspakke’ kradser kun i problemets overflade.
  • Baggrund
    24. august 2007

    Børn uden opsyn forbudt!

    Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
    Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  • Kronik
    13. august 2008

    Det er gratis at indføre gratis kollektiv trafik

    Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
    Hvis regeringen mener det, den siger om at anspore til økonomiske incitamenter, så er gratis kollektiv trafik et oplagt tiltag.
  • 3. april 1999

    Fremstød for raps-biler

    For 15.000 kr. kan ejere af en dieselbil komme til at køre på rapsolie. Mekanikere skal på kursus for at lære teknikken, men trafikforsker tvivler på, at rapsbiler er vejen til miljørigtig trafik De danske byer burde hellere lugte af grill-bar end diesel-os...
  • Læserbrev
    3. maj 2022

    Kattegat-forbindelsen er et forældet og tilbageskuende prestigeprojekt – drop det

    Som delebilister har vi naturligvis en interesse i at kunne komme hurtigt fra A til B, men der skal tænkes mere visionært end evig udvidelse af vejnettet med dertil hørende støj og forurening. Vi har brug for moderne og klimaansvarlige løsninger, skriver to bestyrelsesmedlemmer i delebilsforeninger i Aarhus og København Tone Høybye og Jeppe Fage-Butler i dette debatindlæg
  • 19. november 2004

    Globalisering giver ulighed

    Der går en lige linje fra globalisering til marginalisering og ghettoisering
  • 20. juni 2008

    Beskyttelse eller overbeskyttelse

    Forældre beskyldes i stigende omfang for at overbeskytte deres børn. Er beskyldningen rimelig - eller er det snarere udtryk for, at børnene brug ekstra omsorg, fordi verden bliver mere og mere kompleks?
    Omsorg eller omklamring? Kritikken af de såkaldte curlingforældre tager ikke højde for om det moderne liv faktisk kræver nye former for omsorg.
  • 4. november 2005

    Syrisk kvindeliv med slør – og uden

    I den syriske grundlov står det sort på hvidt: »Staten sikrer kvinder alle muligheder for at deltage effektivt i det politiske, samfundsmæssige, kulturelle og økonomiske liv og arbejder for at fjerne hindringer for kvinders udvikling og deltagelse i det Socialistiske Arabiske Samfund...