Emne

trafikpolitik

At køre bil i byen bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus

Bortset fra en enkelt soloulykke blev Oslo fuldstændig forskånet for trafikdrab sidste år – en sidegevinst af en plan for grøn trafikomstilling. Regeringer bør tage ansvar for at reducere bilismen i stedet for at overlade det til lokalpolitikerne, skriver klummeskribent Gaby Hinsliff

Trafikpolitikere afviser at ophæve afgiften for Storebæltsforbindelsen

Der er ikke megen opbakning at hente hos de tre store partiers trafikordførere for dagens kronikør, der ønsker afgifterne på Storebæltsbroen ophævet

Transportministeren: Klima er ikke mit bord

Ole Birk Olesen mener ikke, der er et modsætningsforhold mellem en transportpolitik, der øger antallet af biler i Danmark, og en stærk klimapolitik. Det er bare ikke ham, der skal lave den

Regeringens trafikpolitik kører klimaet i nødsporet

Med billigere storebæltsafgift, højere hastighedsbegrænsning og større motorveje vil regeringen gøre det nemmere at være bilejer. Men forslagene øger CO2-udledningen og reducerer ikke trafikpropperne, forklarer eksperter. Trafikpolitik er blevet ideologikamp, mener Foreningen af Danske Motorejere, der ønsker klimavenlig bilafgift og mere fornuft

Hovedstadens klassedelte trafikinvesteringer

Læserbrev

Tunnelsyn på bæltet

EU-støtten til Femern Bælt-forbindelsen bliver langt mindre end ventet, og Scanlines vil fortsætte med at tage kunder. De dårlige nyheder burde få politikerne til at indrømme, at økonomien er skrøbelig – og at forbindelsen frem for alt er en politisk beslutning, siger kritikere. Men monumenter, som ikke skal finansieres her og nu, har det med at gøre politikere optimistiske

Femern-forbindelsens kritikere sværtes af Christiansborg

Stort set intet i Femerns trafikprognoser kan holde til et nærmere eftersyn. Men embedsmændene er tavse af frygt for karrieren, og de private rådgivere tier med tanke på kommende kontrakter. Alle andre i debatten forsøges undermineret med personangreb

Trafiktomgang

Hvordan synes regeringen mon selv, det går? Man skal vist være højtlønnet spindoktor for at sige noget rigtigt pænt

Regeringens togplan får kun lille klimaeffekt

27,5 mia. kroner fra regeringens togfond vil give den kollektive togtrafik et markant løft. Det er alle enige om. Men hvis man for alvor skal flytte danskerne fra bil til tog, er det ikke nok at gøre togene bedre, mener kritikere

Pimp min cykelsti

Godt nyt for malingindustrien! Trafikmafiaen har netop givet 172 mio. kr. til nye supercykelstier. Ud over flere hundrede kilometer malingstriber kan cyklisterne se frem til nye cykelpumper og fodstøtter. Det er da super

Sider

Mest læste

  1. Der er ikke megen opbakning at hente hos de tre store partiers trafikordførere for dagens kronikør, der ønsker afgifterne på Storebæltsbroen ophævet
  2. På torsdag er det 10 år siden, Danmark blev landfast med resten af Skandinavien. Efter 40 års venten og 17 års politiske slagsmål åbnede Øresundsbroen mellem Malmø og København, der i dag har vist sig at være en kæmpe trafikal succes. Det var præcis det, vi frygtede, siger bromodstanderne
  3. Med billigere storebæltsafgift, højere hastighedsbegrænsning og større motorveje vil regeringen gøre det nemmere at være bilejer. Men forslagene øger CO2-udledningen og reducerer ikke trafikpropperne, forklarer eksperter. Trafikpolitik er blevet ideologikamp, mener Foreningen af Danske Motorejere, der ønsker klimavenlig bilafgift og mere fornuft
  4. Jammeren har været højlydt hos trafikordførerne i Venstre og Konservative i den forløbne uge. Deres afsked med jernbaneforhandlingerne er dem en bitter pille at sluge. Efter årtier som forligspartnere i trafikpolitikken har de svært ved at forestille sig et forlig uden deres deltagelse...
  5. DET TUSINDHOVEDEDE uhyre - centraladministrationen - skiftede rundt på fjæser i går. Blandt den stille sommerdags tiltrædelser noteres, at cand. polit. Karsten Dybvad blev departementschef i Trafikministeriet...
  6. I ligestillingsloven tales der om kønmainstreaming af alle love og statslige initiativer. Alligevel udgør transport fortsat et overset felt i ligestillingspolitikken, selvom transportpolitik er en væsentlig medproducent af (u)ligestilling - ikke mindst i forhold til job- og boligvalg
  7. 'To tredjedele grønt og en tredjedel sort'. 94 milliarder kroner skal investeres i motorveje og den kollektive trafik frem til 2020. Letbaner er på vej til Danmark
  8. Godt nyt for malingindustrien! Trafikmafiaen har netop givet 172 mio. kr. til nye supercykelstier. Ud over flere hundrede kilometer malingstriber kan cyklisterne se frem til nye cykelpumper og fodstøtter. Det er da super